[Ubuntu] Kamailio installeren/gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Nadat ik van CyBeR (in SIP 'Server') de juiste info kreeg om naar SIP Proxy's te zoeken kies ik op dit moment voor Kamailio (project split uit OpenSER).

Nu komt het installeren gedeelte. En hier schiet mijn ~3 maanden linux kennis tekort.

Deze how-to is te oud omdat die gebasseerd is op OpenSER. Experts zullen de commando's wel zo weten om te vormen dat het wel werkt maar ik dus niet.

Deze how-to is voor Fedora. Een aantal dingen sla ik natuurlijk sowieso over uit die how-to (omdat ik bijv. geen firewall-server heb), een ander deel doe ik wel, maar een aantal dingen werken niet zoals de 'chkconfig' command.
Het eerste blok van stap 6.0 is gedaan. 5.0 werkt niet, maar een MySQL DB is wél nodig.
Hoe los ik dit op?
Ik weet dat via de SPM of apt-get install ook wel OpenSER automatisch te installeren is maar ik heb liever de nieuwste Kamailio en wat ervaring erbij.

Vanaf 6.1 red ik het wel weer verwacht ik.

Ik voer nu alles eerst uit op een VMWare gebasseerde Ubuntu 8.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Wat verwacht je van ons, dat we een howto voor je gaan maken ?
Dingen die mis gaan gooi je gewoon door google zoals bijv. chkconfig alternatief voor ubuntu
Je kunt wel dom elk commando overgaan tikken maar daar leer je niks van probeer elk commando te begrijpen!
Waarom trouwens howto' s gaan gebruiken van op red hat gebaseerde distro' s pak gewoon een debian howto lijkt namelijk veel meer op ubuntu.

[ Voor 21% gewijzigd door lamko op 15-11-2008 16:53 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Nee dat verwacht ik niet en ten tweede wil ik dat niet eens. Zoals je kan lezen is 1 van de doelen ook juist om er van te leren.
Het probleem is:
Die 1e kan ik niets mee omdat het via een soort installer gaat. De nieuwe Kamailio 1.4.2 (tar.gz) is niet zo te downloaden als OpenSER 1.3 (svn co) in die how-to.
Die 2e is inderdaad gebasseerd op een ander linux platform, maar wat moet je anders als je verder niets kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Dan pak je een standaard howto hoe je software vanaf source moet compileren.
chkconfig zorgt er gewoon voor dat het pakket wordt gestart tijdens het opstarten van het systeem hier is ook wel genoeg documentatie te vinden voor linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Doormiddel van http://consciencespeaks.b...started-with-openser.html kom ik al weer een stuk verder. (Dit keer de source compilen inplaats van bin's uitpakken.)
Maar...het uitvoeren van stap 7 gaat fout:
ERROR: could not load the script in /usr/local/lib/kamailio/kamctl/kamdbctl.mysql for database engine MYSQL
ERROR: database engine not loaded - tried 'MYSQL'
Dat kamdbctl.mysql bestand is dan ook totaal niet te vinden.

Nu lijkt google echt totaal niets met oplossing aan te bieden.

Wat is er fout gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je hebt MySQL geïnstalleerd? Indien ja, draait de service? Als het antwoord neen is op een van deze vragen, fiks het dan en probeer nog es opnieuw.

Een beetje selectief googlen levert dit en dit op.

[ Voor 40% gewijzigd door Borromini op 16-11-2008 17:11 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
draait mysql wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Sudo apt-get install libmysqlclient15-dev is uitgevoerd. (Zoals hier in stap 1 staat.)
Verder wordt er niets gezegd over het starten van de service. Dat zal het wel zijn dan.

Maar hoe kan het dat dat bestand ontbreekt? MySQL moest hiervoor ook draaien?
Borromini schreef op zondag 16 november 2008 @ 17:09:
Een beetje selectief googlen levert dit en dit op.
Vragen/problemen zonder antwoorden. :P

MySQL inmiddels volledig via de SPM geinstalleerd. Helpt niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Saturnus op 16-11-2008 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
misschien is het handig dat je een mysql handleiding door leest en dan vooral troubleshooting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hey ik heb er veel voor over en wil best wat zoekwerk doen maar om nou een complete handleiding te gaan doorlezen en erachter komen hoe alles precies werkt, no thanks.
Kamailio moet gewoon werkend worden en wat al die code allemaal verder doet onthoud ik sowieso niet.

Toch maar terug gevallen op http://www.kamailio.org/d.../install:openser-from-svn

In plaats van
de source files gewoon in de betreffende kamailio map uit de tar.gz gehaald.

Stap 3 bleek hetgene te zijn wat absoluut nodig was en niet in andere how-to's te vinden was.
Of anders gezegd:
make all include_modules="mysql"
make prefix=/usr/local install include_modules="mysql"
uit de andere how-to's werkte niet.

Nu het ding tot SIP Proxy omvormen. :X Ook weer moeilijker dan gedacht. :/

[ Voor 54% gewijzigd door Saturnus op 16-11-2008 21:54 ]

Pagina: 1