Door een familielid ben ik opgezadeld met een computer die problemen geeft. Het gaat om een HP Pavilion T3260. De computer viel op sommige tijden spontaan uit. Tijdens het herproduceren van dit probleem thuis viel op dat de ventilator van de CPU gewoon stil stond en het blok bloedheet werd. Een simpel karweitje dacht ik, maar dat valt achteraf wel wat vies tegen.
Toen ik de computer hier kreeg viel mij al op dat hij absoluut niet wilde booten met een USB muis. Ook wilde hij op willekeurige momenten echt niet booten. Hij kwam niet eens bij zijn POST scherm, gaf geen biepjes en scherm bleef zwart.
Vandaag heb ik een nieuwe cooler voor het beestje gehaald en erop gezet met als resultaat dat hij nog steeds niet wil booten. Kortom, hij bootte eerst niet, en nu ook niet.
Het probleem: Wanneer je de PC aanzet, gaat de Power LED branden, knipperen de DVD drives, draait de fan achterin de kast en hoor je de harde schijf ratelen. Helaas blijft het scherm zwart, draait de CPU fan niet rond en krijg je ook geen biepjes te horen.
Wat heb ik allemaal al gedaan:
Alle overbodige hardware eruit gehaald (denk aan modem, grafische kaart (die zit ook 1 onboard), DVD spelers) zonder resultaat.
Geheugen eruit gehaald, geen biepjes en dus geen resultaat.
Andere voeding geprobeerd, geen resultaat.
Koeler er weer af gehad, cpu weer schoongemaakt en cpu er opnieuw ingelegd zodat ik zeker weet dat ie goed ligt - Hierna bootte die op magische wijze 2 keer en daarna liet ie het weer afweten..
Puur het MOBO, met cpu en geheugen laten starten. Geen resultaat.
Aangezien het eropnieuw inleggen van de cpu leek te werken, nogmaals geprobeerd. Geen resultaat.
CMOS reset door middel van jumper - geen resultaat
Bios batterij eruit - geen resultaat
Bij al het bovenstaande blijft het scherm zwart (hij krijgt niet eens beeld) en geeft hij geen biepjes.
Wat ik zeker weet:
Bij het verwisselen van de koeler heb ik niets geraakt of what so ever. Er isdus niets beschadigd daarbij.
Het geheugen is naar mijn weten goed, helaas heb ik geen ander geheugen liggen om erin te zetten.
De CPU lijkt mij ook goed, anders zou het moederbord wel piepjes geven.
Monitor werkt, 2 verschillende geprobeerd.
Geen zichtbaar defecte onderdelen op het moederbord
Nog ter extra informatie, de CPU fan draait niet. Wanneer je hem op de system fan aansluiting hangt, dan doet hij het prima.
Het blok zit goed, de warmtegeleiding is prima. Ook na een tijdje uitstaan van de pc start hij niet.
Kortom: hij komt niet eens aan het POST scherm, cpu fan draait niet en hij maakt geen geluid.
Mijn diagnose is een kapot moederbord. Iemand anders nog een ander uitprobeerbaar idee?
Specs:
Pentium 4 2,93GHz
Moederbord MS-7174
512 MB PC2-4200
200GB harde schijf
Geforce 6200
(sorry voor de karige specs, dit systeem is mij geheel onbekend)
Toen ik de computer hier kreeg viel mij al op dat hij absoluut niet wilde booten met een USB muis. Ook wilde hij op willekeurige momenten echt niet booten. Hij kwam niet eens bij zijn POST scherm, gaf geen biepjes en scherm bleef zwart.
Vandaag heb ik een nieuwe cooler voor het beestje gehaald en erop gezet met als resultaat dat hij nog steeds niet wil booten. Kortom, hij bootte eerst niet, en nu ook niet.
Het probleem: Wanneer je de PC aanzet, gaat de Power LED branden, knipperen de DVD drives, draait de fan achterin de kast en hoor je de harde schijf ratelen. Helaas blijft het scherm zwart, draait de CPU fan niet rond en krijg je ook geen biepjes te horen.
Wat heb ik allemaal al gedaan:
Alle overbodige hardware eruit gehaald (denk aan modem, grafische kaart (die zit ook 1 onboard), DVD spelers) zonder resultaat.
Geheugen eruit gehaald, geen biepjes en dus geen resultaat.
Andere voeding geprobeerd, geen resultaat.
Koeler er weer af gehad, cpu weer schoongemaakt en cpu er opnieuw ingelegd zodat ik zeker weet dat ie goed ligt - Hierna bootte die op magische wijze 2 keer en daarna liet ie het weer afweten..
Puur het MOBO, met cpu en geheugen laten starten. Geen resultaat.
Aangezien het eropnieuw inleggen van de cpu leek te werken, nogmaals geprobeerd. Geen resultaat.
CMOS reset door middel van jumper - geen resultaat
Bios batterij eruit - geen resultaat
Bij al het bovenstaande blijft het scherm zwart (hij krijgt niet eens beeld) en geeft hij geen biepjes.
Wat ik zeker weet:
Bij het verwisselen van de koeler heb ik niets geraakt of what so ever. Er isdus niets beschadigd daarbij.
Het geheugen is naar mijn weten goed, helaas heb ik geen ander geheugen liggen om erin te zetten.
De CPU lijkt mij ook goed, anders zou het moederbord wel piepjes geven.
Monitor werkt, 2 verschillende geprobeerd.
Geen zichtbaar defecte onderdelen op het moederbord
Nog ter extra informatie, de CPU fan draait niet. Wanneer je hem op de system fan aansluiting hangt, dan doet hij het prima.
Het blok zit goed, de warmtegeleiding is prima. Ook na een tijdje uitstaan van de pc start hij niet.
Kortom: hij komt niet eens aan het POST scherm, cpu fan draait niet en hij maakt geen geluid.
Mijn diagnose is een kapot moederbord. Iemand anders nog een ander uitprobeerbaar idee?
Specs:
Pentium 4 2,93GHz
Moederbord MS-7174
512 MB PC2-4200
200GB harde schijf
Geforce 6200
(sorry voor de karige specs, dit systeem is mij geheel onbekend)
[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 14-11-2008 21:33 ]
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR