Scythe Ninja + AMD X2 4200+ cooling probleem.

Pagina: 1
Acties:

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 17:23
Ik zit hier met een AMD X2 4200+ @ 1.35v @ stock en een Scythe Ninja met AS5.

Ik krijg mijn CPU onmogelijk fatsoenlijk gekoelt, tijdens prime95 loopt de temp. op naar de 75 graden waarop vervolgens mijn pc afsluit. Eerder heb ik hier al een (oud)topic over gestart en toen werd mij aangeraden om de koeler die ik toen had te vervangen door een Ninja, daar waar sommige mensen riepen dat dit overkill was heb ik deze toch aangeschaft.

Ik heb kort geleden mijn gehele pc ontmantelt en opnieuw opgebouwd. Zie hiervoor de pictures.
Dit heeft het probleem niet opgelost, ook het open gooien van me case zorgt voor hetzelfde probleem, al duurt het wat langer voordat ik de kritieke 75g haal.
Ik hoop dat jullie mij feedback kunnen geven, waardoor we hopelijk het probleem kunnen oplossen.

Afbeeldingslocatie: http://www.wintersportreis2005.nl/11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wintersportreis2005.nl/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wintersportreis2005.nl/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wintersportreis2005.nl/3.jpg

PVoutput

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-01 10:24
Wordt het koelblok warm? En ik zie dat je toch wel een dik laagje koelpasta erop hebt liggen, dit moet je zo dun mogelijk doen. Met 1 rijstkorreltje opensmeren heb je al voldoende.

• knights16
het koelblok wordt niet warm, dat is zeker niet warmer dan 35 graden.. de pcb eromheen wordt wel erg warm... ik ga straks me cpu opnieuw met een korrel AS5 insmeren.

dan heb ik mijn plaatje van me koelblok erbij gedaan, wat vinden jullie daarvan ?

PVoutput

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Waarom zo'n enorme puist AS5 gebruiken? Kijk eens op de website van AS hoe je het wel moet doen.

• knights16
Een rijstkorrel alleen in het midden schijnt voldoende te zijn toch?

PVoutput

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Als het koelblok niet warm wordt heb je je antwoord, probeer het met één rijstkorreltje en kijk dan of het blok warmer wordt. Op het gezicht lijkt het op de eerste foto inderdaad veel te veel pasta.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

knights16 schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 21:38:
Een rijstkorrel alleen in het midden schijnt voldoende te zijn toch?
Dan doe ik het wel voor je:
http://www.arcticsilver.c...ins_as5_amd_dual_wcap.pdf

• knights16
ik had nog wel even de vrijheid genomen om zelf te zoeken.. handig die keuzes... en een duidelijk pdf.
toch bedankt.

zal me bevindingen in deze post posten.

PVoutput

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Zoveel koelpasta is dat helemaal niet. Dat wat teveel is drukt de koeler er wel tussenuit, daar komen iig die hoge temperaturen niet van hoor.

Als je je koeler er af haalt, is de koelpasta dan wel net zo mooi verdeeld op de onderkant van de koeler als op de cpu?

[ Voor 4% gewijzigd door pcgek op 14-11-2008 22:39 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Uhm, BTW.. zie ik daar dat je dat plastic laagje nog op de base van de koeler hebt (1e foto)?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-01 16:38
Koelpasta moet ook een aantal dagen tot max. 7-8 dagen inwerken.
Misschien dat het daaraan kan liggen?

Zucht...

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Edmin schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 22:14:
Uhm, BTW.. zie ik daar dat je dat plastic laagje nog op de base van de koeler hebt (1e foto)?
Ik zie die mooie waarschuwingsdriehoek ook zitten ja
:?

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• pcgek
  • Niet online

pcgek

SgtElPotato schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 22:17:
Koelpasta moet ook een aantal dagen tot max. 7-8 dagen inwerken.
Het 'inwerken' van de koelpasta maakt uiteindelijk maar het verschil van een paar graden.

• knights16
pcgek schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 22:17:
[...]

Ik zie die mooie waarschuwingsdriehoek ook zitten ja
:?
Ja, zoals ik ook al aangaf.. vind ik dat redelijk vreemd.. er zat volgens mij een blauwe folie op, waarvan ik mij niet kan voorstellen dat ik dezeniet verwijderd zou hebben.. maar ik heb nog eens gekeken met een heel fijn stanleymesje of er iets van folie opzit, dit leek dan weer niet het geval te zijn..met een nagel valt er ook echt niets vanaf te krijgen..

dus dan zijn er twee opties in mijn ogen
1 - het is er wel af
2 - het zit goed ingesmolted op me heatsink.. > enige suggsties ? : )

PVoutput

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Indien 2: je base schuren (ook wel lappen genoemd). Neem dan meteen je proc mee.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat er wat inkt heeft afgegeven op de base en dat de folie er dus wel degelijk af is. Vandaar ook dat de driehoek maar amper zichtbaar is. Lijkt me bovendien niet dat een stukje plastic bij slechts 75 graden al ergens gigantisch vast op smelt. Maar dat kun je simpel testen: als je met een speld zonder kracht te zetten een klein krasje kunt zetten (koper is nogal zacht) dan moet de folie er m.i. wel af zijn.

• knights16
Tot zover iedereen bedankt.. ik wist dat teveel koelpasta niet goed was, maar toch heb ik het gedaan, weer wat geleerd.. vannacht pc laten primen @ stock @ 1.35v en deze bleef 39 graden.. heb nu me vcore op 1.4 @ 2400 mhz staan om eens te kijken hoe die het nu volhoud,

het probleem lijkt in ieder geval opgelost, dus een stipje AS5 in het midden van de core te plakken was de key... en dan gaan we misschien nog de boel een keer lappen, klinkt mooi in de faq ;)

[ Voor 9% gewijzigd door knights16 op 15-11-2008 11:14 ]

PVoutput

• knights16
aangezien deze topic de informatie al bevat om mijn terug gekomen problemen duidelijk te vertellen ga ik hierop verder;

mijn cpu temp rijst weer de pan uit na een aantal weken goed te hebben gedraaid..ik heb het vermoeden dat me as5 verouderd is, kan mijn koelpaste over datum zijn, het lijkt me sterk, maar was benieuwd naar jullie mening.

verder ga ik a.s. zondag mijn heatsink en cpu lappen..

PVoutput

Pagina: 1