[SEO] Integratie van SEO in het CMS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Naar aanleiding van een artikel op Frankwatching open ik dit topic.

Graag zou ik willen discussiëren wat de must-haves zijn voor een goed SEO-CMS. Hierbij wil ik ook de user van het CMS in gedachte meenemen. (Zijn alle users SEO bewust? Kunnen we users SEO bewust maken?
Welke voorbeelden van SEO CMS zijn er? Wat doen ze goed en wat doen ze fout?)

Mogelijkheden om SEO effectief in te zetten binnen het CMS?

Zoekmachine vriendelijke URLs:
Aan elke pagina moet een unieke, zelf te bepalen, url gegeven kunnen worden. check

Paginatitels:
Elke pagina moet een unieke paginatitel hebben die automatisch wordt opgemaakt met h1-tags (of h2, h3, etc).

Title-tags:
Voor elke pagina moet een unieke title-tag in te stellen zijn; dit is de titel in de blauwe balk van de browser. Deze titel wordt tevens door Google gebruikt als titel van het zoekresultaat in Google en is dus een belangrijk tekstelement om mensen te ‘verleiden’ op het zoekresultaat te klikken.

Meta-description:
Voor elke pagina moet een unieke meta-description in te stellen zijn. Google gebruikt deze tekst voor de zoekresultaten in Google. De title-tag wordt gebruikt als titel en de meta-description voor de 2 regels tekst daaronder.

Navigatie titel:
Elke pagina moet een unieke naam kunnen krijgen die gebruikt wordt in het navigatiemenu. negative (Dit is een mooie aanvulling, vind ik persoonlijk langere titels kunnen een visueel probleem veroorzaken in de navigatie boom.)

Juiste opbouw van de HTML code.
Voor goede zoekmachine optimalisatie is het belangrijk dat de HTML code netjes is opgebouwd en dat zoekmachines zoals Google de belangrijke tekstelementen zo snel mogelijk kunnen indexeren (hoe hoger de tekstelementen in de code staan hoe beter). (Door gebruik van fck-editor is het mogelijk om word bestanden te plakken, hierdoor kan de tekst vervuild raken.)

Gebruiksvriendelijke user interface:
Veel gebruikers van CMS leveranciers zullen de mogelijkheden om SEO toe te passen onvoldoende benutten. Echter, kan dit ook voor een groot de liggen aan de complexe user interface van veel CMS systemen. Ook hier speelt de technische insteek van CMS leveranciers weer een grote rol. semi-check (De extra opties zijn weggewerkt onder een klik, de praktijk toont aan dat Batavia Stad weinig gebruikt maakt van deze optie.)

Koppeling met webstatistieken

SEO kan niet effectief worden ingezet zonder de resultaten ervan te evalueren en toe te passen. Een integratie van je CMS met webstatistieken zou daarbij enorm helpen. De webstatistieken (bijvoorbeeld van Google Analytics) in de vorm van kleine widgets in de redactie omgeving, op pagina- of artikelniveau kunnen je direct ondersteunen bij het optimaliseren van de content van de betreffende pagina. Denk daarbij aan de volgende zaken:
  • Zoekwoorden waarop de betreffende pagina het meest wordt gevonden.
  • De positie van de betreffende pagina in Google op de zoekwoorden die voor de betreffende pagina van belang zijn.
  • Het aantal doorkliks naar pagina’s waar conversies gerealiseerd worden.
  • Direct AdWords campagnes starten of onderhouden voor de betreffende pagina.
  • De mogelijkheid om direct experimenten op te kunnen zetten door bepaalde onderdelen van de pagina te laten variëren en te testen welke variant de meeste conversie oplevert.
Mijn gedachte over Analytics in het CMS
  1. Zit de gemiddelde gebruiker te wachten op extra informatie over hoe een pagina het doet? (Banner blindheid) (Ik zou het wel interessant vinden!)
  2. Werkt meer informatie niet beangstigend?
  3. Zal een gebruiker de getoonde informatie gebruiken tijdens het beheer?
  4. Hoe vaak logt een gebruiker in na de oplevering van een project? (Zit er een counter in, ben wel benieuwd namelijk?)
  5. Wat zouden we kunnen integreren in een CMS en is wel handig?
  6. Moet er verschill zijn tussen ik die inlogt en SEO dingen ziet en de gebruiker die inlogt en geen SEO dingen ziet?
Mijn gedachtes over CMS en SEO
  • FCK-editor in het CMS, dit verhoogd het risico op Word copy-paste! Is textile niet een betere keus? (nadelen: hogere leerdrempel, niet wysiwig, plaatjes in de tekst invoegen is lastiger) (voordelen: betere handhaving van de stijl, schone HTML) Is er een alternatief voor FCK die de voordelen heeft van textile en de voordelen van FKC?
  • De gebruiker is niet SEO gericht is daar een unobtrusive manier om de gebruiker dit een beetje te laten zijn?
nog wat lectuur: SEO and CMS: implementing best practices

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ook belangrijk is, in mijn ogen, is het gemakkelijk aan kunnen brengen van 301-redirects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:03

Copyman

Dode muis

Niet onbelangrijk, interne links met juiste titles (met keywords in gedachten) en volledige URL's. Daarnaast de mogelijkheid om een goede sitemap te kunnen genereren met de juiste prioriteiten en crawlrates.

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Hoe verhoudt dit zich volgens jou tot vergelijkbare eisen met betrekking tot toegankelijkheid. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan suggesties/defaults met betrekking tot het ALT attribuut voor afbeeldingen. Of - verdergaand - mogelijkheid tot opgeven van begeleidende teksten voor ingevoerde Flash-elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Keywords uit een lap tekst halen. Om zo de juiste title, keywords en metadescription te bepalen...

/*EDIT/*
Interne links suggestie bij het aanmaken van een nieuwe pagina, om zo interne pagina's aan elkaar te knopen die overeenkomsten bevatten. (deep linking)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2008 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kleine opmerkingen:
- De klant is 9 v/d 10 keer gewoon dom en snappen echt niet waarom ze zoveel moeite moeten gaan doen om iets toe te voegen. En waarom zouden ze t ook moeten snappen..."als t maar werkt" is het vaak
- FCK kan opzich wel imo, je kunt c/p forceren zodat ie alle opmaak verwijdert (is gewoon n setting)
- automatisch keywords uit de ingevoerde tekst halen kun je geautomatiseerd doen zodat de gebruiker daarmee niet lastig gevallen hoeft te worden, zelfde geldt voor de titel van de pagina

[ Voor 22% gewijzigd door Cartman! op 21-11-2008 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ligt eraan met wat voor partij/klant je werkt.
Vaak hebben de grotere bedrijven toch echt wel iemand in dienst met enige verstand van zaken wat SEO en webdevelopment betreft om zo hun site up to date te houden. Tenminste dat is mijn ervaring.

Voor de kleinere bedrijven is dit inderdaad niet aan de orde en zijn zulke extra's een leuke toevoeging, maar weten inderdaad vaak niet goed waar alle opties voor dienen. Het automatisch invullen van pagina titels en dergelijke is dan degelijke optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2008 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Cartman! schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 23:42:
Kleine opmerkingen:
- De klant is 9 v/d 10 keer gewoon dom en snappen echt niet waarom ze zoveel moeite moeten gaan doen om iets toe te voegen. En waarom zouden ze t ook moeten snappen..."als t maar werkt" is het vaak
Mja. Dom.. Ik houd me altijd maar naief voor dat ieder zijn eigen vakgebied heeft en dat zij op hun vakgebied wel heel kundig zijn ;)

Misschien dat het beter is om van te voren de klant erop te wijzen dat het onderhouden van een website een vak apart is. Enige copywriting-skills en kunnen omgaan tekstverwerker zoals het bedoeld is, zijn toch wel noodzakelijke voorkenniseisen, voor welk CMS dan ook. Voorbeeld: weten dat je headings moet gebruiken ipv zelf met bold en fonts te gaan lopen rommelen. Als de klant dat niveau al heeft dan kun je hem het nut en toepassen van keywords ook wel bijbrengen, dat "klik hier"-linkjes een doodzonde is, dat copy/pasten vanuit Word ook een doodzonde is (welk figuur bij MS ooit verzonnen heeft dat daar ""HTML"" uit moet komen rollen verdient wat mij betreft een trap in de noten), maar ook dat een goede website zich puur richt op de menselijke bezoeker, en niet op SEO.

De title automatisch laten genereren lijkt me geen goed idee. De klant moet zelf voor goede, passende titles zorgen. Hetzelfde geldt voor keywords en description metainformatie.

Oftewel: de klant moet zelf zorgen voor goede content met de goede mark-up van de content. Een CMS is er om de "technische" zaken te automatiseren. Zorgen dat alle pagina's beschikbaar zijn via normale links, genereren van menu's/sitemaps, en zoals gezegd het genereren van goede URLs.
Pagina: 1