Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Atmega - Totaalpakket

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een atmega32 kopen en alle bijbehorende spullen. Het is me eigenlijk na veel googlewerk nog steeds niet helemaal duidelijk hoe je zo een ding nou aansluit. Het liefst heb ik zo een devboard waarin je een atmega32 gewoon insteekt, zodat je niet hoeft te klooien met de pinnen van de seriele poort.

Kan iemand me uitleggen wat ik allemaal nodig heb om aan de slag te gaan. Ik heb al wel een boek die toegespitst is op de atmega32. Op deze site staat geloof ik alles.
http://www.aavrs.nl/

Is de MySmartUSB MK2 programmer misschien wat?

• fotoopa
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
Als je over iets wat centen beschikt koopt een STK600 ontwikkelingskit met de DIP40 sockets. Ik heb die besteld bij digikey en op een paar dagen heb je die thuis. Je kunt er heel veel types mee ontwikkelen, Werkt op USB, alle tools zijn beschikbaar ( gratis) en je hebt een zee van mogelijkheden om al je programma's te testen zonder maar 1 draad te moeten solderen.

Ik ben nu bezig met een vrij groot en complex project. Bevat een ATtiny26, een ATtiny45 en een MAX-II CPLD bord. Het wordt gebruikt om highspeed fotografie van vliegende insecten mee te maken. De AVR controller meet het omgevingslicht en het laserlicht 50.000 maal per seconde en stuur die gegevens in 2 usec door naar de CPLD board waar de nodige bevelen voor de camera gegeven worden. De tijd die verloopt tussen het zien van een vliegend insect dat infocus is en het bevel bedraagt 40 usec.

De ATtiny26 maakt mijn nodige 150V, voor het aansturen van een external shutter, uit 6 stuks AA, bepaald de gevoeligheid voor de focus meting en stelt ook de gewenste highpower leds verlichting in. Immers mijn fotografie is ook geschikt om in volledige duisternis te kunnen werken voor nachtfotografie van vliegende insecten. Hiervoor gebruik ik ook highpower UV leds.

Alle ontwikkelingen zijn vooraf op de STK600 ontwikkelingskits geschreven en getest. Ik ben nu bezig met de definitieve printen te maken voor het eindprodukt. De mechanische stukken zijn reeds klaar. Alles moet normaal einde dit jaar klaar zijn. Schema's zijn af.

Verwijderd

Ik gebruik zelf zo'n mysmartusb icm met een simpel breadboard. AVR in het breadbord duwen, mysmartusb erin duwen (heel handig, het ding heeft een rijtje pinnen), draadjes aanleggen en daar is je devboard.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat ik altijd hele mooie development kits heb gevonden waren die van mikroelektronica. En helemaal niet duur tov bv de STK600.

Met de STK600 heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar als hij hetzelfde werkt als de STK500 is het wel een mooie kit, maar veel te prijzig naar mijn mening.

Met de kits van mikroelektronica heb ik ook nog geen ervaring, ik ben al heel lang van plan om een aan te schaffen maar het komt er maar niet van. Bij die Easyavr5 zit ook een atmega16 en dus zal je een 32 moeten zelf kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door kluyze op 14-11-2008 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de STK500 wel interessant. Hij is ook niet zo duur. Als ik kijk op digikey zie ik heeel veel verschillende types, welke moet ik nemen? Ik heb ook gelezen dat je ATmega32, ATmega32L en nu ATmega32A hebt. Gaat dat verder nog een verschil uitmaken?

Zou iemand misschien het type nummer van welke atmega ik moet kopen en het typenummer van de STK500 kunnen geven, dan bestel ik die twee gewoon. :+

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Heb je al enig idee wat je wil maken?
Wat voor programmeer/electronica ervaring heb je?

Er zijn 3 mogelijkheden denk ik

1) Breadbord + allemaal onderdelen + mysmartusb programmer
2) Zo'n kit als kluyze voorstelt, lekker makkelijk dingen uitvinden/uittesten
3) arduino

Voordeel van 1 en 2 is lekker in C en dicht op het metaal.
Voordeel van 3 is alles lekker makkelijk, meer opbjectgeorienteerd, libraries, duidelijk api, etc.

• fotoopa
Hoewel de STK600 een stuk duurder is dan de STK500 heeft die USB isp RS232 voor de pc connectie. Die STK600 ligt hier gewoon aan de PC zonder voeding(wordt via de USB geleverd) De instelmogelijkheden vind ik heel praktisch zoals het instellen van de 2 analoge waarden via het menu, de externa instelbare xtal freq, de enorme hoeveelheid pinheaders, de serieele uitgangen voor RS232, CAN en de hele familie controllers die je ermee kunt testen. Er is ook een grote controller bijgeleverd (ATmega2560) en er zit ook nog eens een ATmega32 los bij de DIL sockets.

Ik heb een aantal ATtiny 2313V, ATmega168 en ATmega324 bijbesteld maar ondertussen nog 10 tallen in nederland besteld waaronder de ATtiny45, ATtiny26 en de ATtiny13.

Normaal bestel ik er altijd 5 of 10 stuks per type, ze kosten toch vrij weinig en ze komen mee met dezelfde bestelling. De V versie's zijn low power maar trager (10 Mhz ipv 20MHz).

Verwijderd

Topicstarter
it0 schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 21:32:
Heb je al enig idee wat je wil maken?
Wat voor programmeer/electronica ervaring heb je?

Er zijn 3 mogelijkheden denk ik

1) Breadbord + allemaal onderdelen + mysmartusb programmer
2) Zo'n kit als kluyze voorstelt, lekker makkelijk dingen uitvinden/uittesten
3) arduino

Voordeel van 1 en 2 is lekker in C en dicht op het metaal.
Voordeel van 3 is alles lekker makkelijk, meer opbjectgeorienteerd, libraries, duidelijk api, etc.
Ik zoek een platform waarmee ik makkelijk mijn kennis kan uitbreiden. Het liefst een beginner set. Wellicht dat de ATSTK600 voor later interessant is. Ik wil gewoon zo snel mogelijk ermee aan de slag. Ik zit nu nog in de fase dat ik geen idee heb hoe ik zo een ding aansluit op de computer en hoe ik de voeding lever.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb nog steeds geen goed idee van je programmeer achtergrond, maar ik denk dat je het beste voor de arduino kunt gaan samen met een danger en/of prototype shield.

http://www.makershed.com/SearchResults.asp?Cat=43

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 16:11

DaWaN

'r you wicked ??

Als je geen programmeer ervaring hebt is het in mijn ogen juist belangrijk dat je begint met assembly, assembly voor AVR RISC is érg makkelijk en het geeft je meteen een stuk inzicht waardoor je daardoor veel makkelijker met hogere talen zoals C aan de slag kunt.

Ik zou zelf gewoon een breadboard met een MysmartUSB kopen of de STK600 kit. Ik weet niet hoe duur de STK600 kit kost maar het is zoals fotoopa zegt wel echt een heel goed platform :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• fotoopa
Al mijn toepassingen schrijf ik in assembler. Vele van die toepassingen zijn tijdskritisch. Lib functie's zijn hiervoor niet kant en klaar beschikbaar. Vandaar, gewoon direct in assembler schrijven. Je moet eerst de pdf file grondig doorlezen en begrijpen. Eens je dit echter beheerst is er geen enkele beperking meer om gewoon te programmeren waar je zin in hebt.

Ik betaal meer aan goede toolkits zoals de STK600 + DIL sockets maar voor de toepassingen zelf gaat het dan weer heel lowcost. Een goede AVR controller kost minder dan 2 euro zoals de ATtiny26. Wat je daar allemaal mee kunt doen is enorm.

Zo heb ik vandaag het eerste printje uit een reeks van 4 stuks ( verschillende) af. Ik hoef helemaal geen dure printen te laten maken. Gewoon low cost gaatjesprint is voldoende. Dit kost veel minder dan zelfs de vrij goedkope Arduino koopprinten die nog niet eens passen in de design van je toepassing. Hierbij een fototje van mijn lowcost versie:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3153/3032611986_59bd57e487.jpg

Bevat een ATtiny26, maakt 150V uit 6xAA batterijen en regelt die tussen 150V en 151V. Er is een flash elco aansluiting voorzien (elco staat niet op de print) van 820uF/330V. Hiermee stuur ik razendsnel een magneet om mijn externe shutter van de camera binnen 5 msec open te krijgen. De voedingspanning wordt ook gemeten, er zijn 2 potmeter aansluitingen om een gevoeligheid in te stellen en de highpiower UV leds te sturen. Er zijn controle leds voorzien met verschillende status aanduidingen en alle gegevens worden nog eens doorgestuurd naar de centrale CPLD board via een SPI highspeed verbinding.

Dit kost bijna niets, de ATtiny26 kost 1.67 euro en de weerstanden kosten 0.02 euro per stuk De software is eerst volledig geschreven en getest op mijn STK600 toolkit. Daarnaast gebruik ik nogeens eens Intronix 34 channel logic analyser die al mijn SPI verbindingen mooi weergeeft en via een gedefinieerd eigen protocol direct de serieele waarden op het scherm leesbaar weergeeft. Ik hoef dus geen bitjes te gaan analyseren om te zien welke data er doorgestuurd wordt. Nu zijn dat 4 bytes (32 bits data) en die gaan erdoor in totaal 9.4 usec.

Vele geven te weinig uit aan goede tools en te veel aan aangekochte bestukte boards. Tools moet je zien als investering over een langere termijn. Daar kun/moet je iets meer voor betalen maar als resultaat heb je een veel snellere ontwikkeling en weet je beter wat er gebeurt.

Maar ik vermoed dat TS nog weinig ervaring heeft. In dit geval moet je toch eerst wat basis proberen te leren. Zolang je niet echt logische schakelingen kunt uitwerken zal een uitgebereide toolkit je ook niet meteen een goede oplossing bieden. Dan zou ik eerder gaan naar het voorstel van it0.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een jaar programmeer ervaring met Java. Waar ik nu dus eigenlijk naar op ben is een makkelijke manier om snel en effectief te leren hoe je microcontrollers programmeert in C. Ik las ook iets over programmeren serieel via de SPI interface of JTAG. Er zijn zoveel keuzes en ik moet ergens beginnen. Waar zijn jullie mee begonnen? Ik wil er gewoon zo snel mogelijk mee aan de slag zodat ik het makkelijk oppak.

Ik studeer elektrotechniek en kan er zo dagenlang mee bezig zijn, omdat ik het leuk vind. Zo een STK600 zal ik later zeker overwegen, omdat het een investering is. Ik vraag dus aan jullie experts. Wat raden jullie me aan. Ik ben bereid om maximaal 100 euro uit te geven aan een pakket waarin alles is inbegrepen. Ik leen gewoon een boek uit de bieb en alles wat ik nodig heb om mijn studie te bevorderen en vervolgens ga ik aan de slag. Ik heb hier een boek dat dus met serieel JTAG interface werkt.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

De STK500 is geen verkeerde keuze, hij is naar mijn idee wat aan de dure kant als je met avr's wilt beginnen. Je kunt jezelf een hoop geld besparen door eerst eens met een arduino te beginnen, wat ervaring op te bouwen en later pas naar de stk500/600 te gaan. Een arduino is voor beginners zeker uitgebreid genoeg om leuke dingen mee te maken.

fotoopa heeft ontzettend veel ervaring en zijn aanpak is een stuk diepgaander maar de leercurve voor zo'n aanpak is een stuk steiler.

Ik ben zelf eens met pic16c84's begonnen, met een zelfgebouwde programmer en uiteindelijk ben ik er ook gekomen, maar het is niet de makkelijkste weg.

De mySmartUSB programmer zou ik zelf niet nemen, omdat ik het idee heb dat ie niet heel veel gebruikt wordt, voor iets meer heb je deze: http://nl.farnell.com/atm...1135517?_requestid=114384 dat is een echte van Atmel.

Verwijderd

Topicstarter
De Arduino starterskit ziet er in dat geval aantrekkelijk uit. 90$ voor een boek en alle onderdelen. Dan moet ik alleen de uC er nog bij kopen. Arduino Diecimilia is bedoelt voor de ATmega168. Misschien is het in dat geval dan toch handiger om de STK500 te nemen vanwege de ATmega32, maar ook omdat het een board is die ik later kan gebruiken. Zal nog even verder lezen.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ikzelf heb die mysmartusb en ben er erg tevreden qua prijs en zo.
Werkt altijd nog nooit problemen gegeven, en prikt direct op mijn breadboard.

Ik voel me erg thuis in C en dus met avr-gcc direct op een avr aan de slag gaan was voor mij een logische keuze.

Wat later heb ik nog een stickduino(arduiono variant) gekocht, dit is een arduino in usb stick formaat.
Het voordeel van de arduino is dus dat de programmer en uc, stroom etc alles op 1 ding zit.
De libs zijn extreem gemakkelijk zeker als je wat java gewent bent.
Als ik snel een concept wil uitwerken dan heb ik meestal binnen 15min iets werkend op de arduino.

Maar omdat ik me toch meer thuis voel op simpel C kom ik snel weer terug bij mijn atmega16 of attiny, etc.
Ik denk dat de anderen dat hier met assembler hebben.

Voor de duidelijkheid al die atmega/attiny delen allemaal dezelfde instructieset, de enigste verschillen zijn pincounts, timers en geheugen. De voordeel van de Atmega168 is dat er ook nog een bootloader op kan, maar dat is geen vereiste.

Verwijderd

De MySmartUSB is veel handiger dan dat ding van Atmel. 't is gewoon een AVR910 implementatie en wordt dus ook door de bekende flash tools ondersteund. Hij heeft bovendien als bonus features dat hij in een breadboard te drukken is, als voeding gebruikt kan worden (die met de computer aan en uitgeschakeld kan worden of met een dipswitch) en de USB seriele poort ook gebruikt kan worden om met de AVR te praten via de UART (via de computer om te schakelen). Enige nadeel is dat hij wat langzamer is dan de meeste programmers, maar 't gaat over secondes.

Een ander punt, zelfs met de grote uitgebreide programmers als de STKxxx zit je nog steeds met het feit dat je toch zelf printjes moet maken om wat zinnigs met je uC te doen. Vandaar dat ik het voordeel van dergelijke uitgebreide programmeerborden boven een simpel breadbord (of Arduino e.d.) niet zie. De verbinding tussen de programmer en de AVR is 6 draadjes inc. voeding, er zit niks spannends tussen.
Breakout bordjes met knopjes en ledjes e.d. zijn ook gewoon los te koop (kijk eens bij Futurlec bijvoorbeeld) voor een paar dollar en kristallen kosten ook niet veel.

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De mysmartUSB programmer heb ik zelf en ik zou hem niet direct aanraden aan anderen, omdat hij vrij traag is (hij werkt verder prima). Een programmer met het stk500 protocol of bv de makkelijk nabouwbare USBasp zijn veel sneller, waardoor ik nu altijd de USBasp gebruik. Als je een Attiny2313 gebruikt valt het op zich wel mee, maar als je een programma van 40 kB hebt wil je niet meer dan 3 minuten moeten wachten voordat het programma in de ATmega64 geprogrameerd is.
Er is sinds kort wel een MK3 versie van de mysmartUSB die meer protocollen ondersteund (en dus ws wel snel is). Deze is echter weer 10 euro duurder (zie myavr.de). De officiele Atmel AVRISP II is volgens mij iets van 50 euro en wel retesnel.(50kB in een seconde)

[ Voor 7% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 15-11-2008 21:41 ]

Verwijderd

3 minuten is wel heel lang :? Ik doe 7.8kB in zo'n 14 sec (atmega88) inclusief verify, dat zou iets meer dan een minuut moeten zijn voor 40kB. Nog steeds verre van snel, maar voor kleine projecten niet zo erg.
De avrisp2 is vooral sneller omdat hij een echte hardware USB poort heeft met geheugenbuffer, geen simpele usb<->serieel converter.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de beslissing genomen en ik ga voor de STK500. Alleen zijn er volgens mij maar een beperkt aantal webshops die de STK500 verkopen. Ook heb ik geen idee welk ATmega32 type ik moet nemen.

Antratek verkoopt hem voor 96 euro. Digikey verkoopt hem voor 66$, maar dan nog verzendkosten en BTW. Waar hebben jullie hem gekocht?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb eind vorig jaar zelf een STK500 aangeschaft, nadat ik jaren met een printerpoortstekker, een chipvoetje en een paar draadjes gewerkt hebt met atmels.
En ik moet zeggen dat het niet zo heel erg veel uitmaakt.

Ja, bij de stk500 kan je de microcontroller op het bord laten zitten tijdens het testen, maar vaak is dat toch niet mogelijk omdat je met de hardware zit die je aan het maken bent.

Voornaamste reden dat ik de stk500 gekocht heb is dan ook meer omdat je die HVSP ondersteund wat mijn printerpoort niet doet.

Als je het puur gebruikt om wat mee te expirimenteren zou ik zelf voor de paar draadjes aan de printerpoort oplossing gaan, of indien je geen printerpoort hebt voor de goedkoopste isp programmer die je kan vinden.

ISP programming = ISP programming, en bijna alle nieuwe atmels ondersteunen het.
En een stekker, wat draadjes en een chipsocket kost misschien een euro als je het niet gewoon heb liggen en werkt prima.

Ik heb die stk500 gekocht bij digikey omdat ik er er toch een hoop bij wou bestellen, maar de verzendkosten zijn vrij hoog.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had nog een klein vraagje. Ik ga dus de STK500 bestellen en ik lees nu de handleiding door. Er staat echter dat hij alleen de ATmega232 ondersteunt. Ik denk dat ik deze erbij bestel:
Atmel ATmega32-16PI (DIP)
Atmel ATmega32L-8PI (DIP)

Kan ik deze ook gewoon gebruiken om in te programmeren?

En er staat ook dat hij op 10-15V DC aangesloten moet worden. Dus er komt geen stekker bij die dat regelt. Hoe en wat kan ik het beste kopen om toch thuis die 10-15V DC spanningsbron te krijgen?

Sorry voor de vragen, dit soort vragen zijn moeilijk om te vinden via google.

Verwijderd

Topicstarter
Hier dus:
http://www.antratek.nl/Voedingenkabels.html

Zou ik deze kunnen gebruiken?
ACDCU1 is een universele voeding (Vanson SMP-1000A / Hama 46611) met 5V waardoor het geschikt is voor o.a. het FOX board. Gestabiliseerde uitgangsspanning 3 / 4.5 / 5 / 6 / 9 / 12V DC, 1000mA.

€ 16,90 (€ 20,11 incl.btw)

Verwijderd

De stk500 ondersteund bijna alle AVR microcontrollers. Voor het programmeren in C maakt 't ook helemaal niets uit welke AVR je neemt. Je kiest een Attiny of Atmega die voor jou de beste features heeft.

Met alle respect, wat is nu werkelijk je doel? Een C programma compilen en in een AVR flashen? Als je al moet vragen of een bepaalde voeding geschikt is, vraag ik me af of je niet beter eerst wat basiskennis elektronica opdoet. Aan een losse microcontroller heb je immers niet veel, je gebruikt het ding om elektronische schakelingen aan te sturen. 100 euro uitgeven aan een stk500 om alleen een ledje te laten knipperen (de "hello world" van microcontrollers) slaat natuurlijk ook nergens op.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 18:56:
Hier dus:
http://www.antratek.nl/Voedingenkabels.html

Zou ik deze kunnen gebruiken?
ACDCU1 is een universele voeding (Vanson SMP-1000A / Hama 46611) met 5V waardoor het geschikt is voor o.a. het FOX board. Gestabiliseerde uitgangsspanning 3 / 4.5 / 5 / 6 / 9 / 12V DC, 1000mA.

€ 16,90 (€ 20,11 incl.btw)
Een standaard universele adapter van de hema werkt ook, anatrek rekent maar liefst 15 euro verzendkosten |:(

Misschien is een arduino iets voor je? Makkelijk in C te programmeren en kost maar 30 euro en is usb powered.
Pagina: 1