Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Momenteel ben ik bezig met een ict niveau 4 opleiding, Ik zit in het laatste jaar en moet vanaf februari nog een half jaar stage lopen. Nu ben ik van plan te gaan werken na mijn opleiding alleen ik weet niet zo goed waar mee te beginnen. Aangezien je als 'starter' weinig ervaring hebt is het moeilijk om ergens tussen te rollen.
Ik zat zelf bijvoorbeeld te denken aan helpdesk / reparatie werk, Alleen weet niet of dat wel zo geschikt is. Ik heb ook zitten denken om bijvoorbeeld te gaan werken en leren, dus door studeren op het HBO samen met werken.

Heeft iemand misschien wat advies voor mij?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Doorstuderen als je ambitieus genoeg bent om de studie af te maken. Duaal is altijd een optie natuurlijk. Heb je geinformeerd naar de mogelijkheden? Maar ik heb geen idee wat jouw capaciteiten zijn. Anders gewoon een baantje zoeken, in de richting waarvoor je bent opgeleid.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Aangezien je nog 19 bent, zou ik er zeker voor kiezen om nog een HBO-opleiding te volgen. Als de opleiding dezelfde richting heeft als je MBO-opleiding, krijg je soms ook vrijstellingen waardoor je sneller klaar bent.
Als je nog geen stageplaats hebt gevonden, zou ik deze direct gaan zoeken bij een bedrijf dat goed op je CV staat en een bedrijf waar je jezelf ook ziet werken. Wellicht dat er bij dat bedrijf ook mogelijkheden zijn om verder te studeren (bijvoorbeeld 4 dagen werken 1 dag leren).

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:28
Ik ben zelf ook bijna klaar met mijn niveau 4 opleiding, maar ik ben al klaar in februari. Ik zat zelf te denken aan de HBO systeembeheer opleiding op de hoge school utrecht. Ga zoiezo zaterdag even kijken op de opendag. Maar zijn er hier ook mensen die nou al die opleiding volgen en wat hun ervaringen tot nu toe zijn.

Want op zo'n opendag is het toch altijd net iets te rooskleurig vind ik zelf.

Verwijderd

Studeren, zo lang je kunt. Met 19 al beginnen te werken in deze tijd zou ik niemand aanraden, straks ben je 50 jaar bezig voor je met pensioen mag.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Dit advies kan niemand je geven behalve jij zelf.

Je moet gewoon nadenken wat voor werk je graag zou willen doen.
Denk na over wat je het leukste lijkt.

Als je dat kunt beantwoorden, dan is het alleen een kwestie van kijken of daar vacatures van open staan en of je daar echt HBO voor nodig hebt. (advertenties zijn heel vaak voor HBO'ers, maar in de praktijk neemt men ook wel een MBO'er aan als die goed is)

Indien je met je huidige opleiding werk kunt gaan doen wat leuk is... doe dat dan!
Je neemt dan toch een aantal jaar extra salaris mee (die je op school niet krijgt), en je doet ervaring op wat ook leuk staat op je CV als je een keer op sollicatie moet komen met een HBO kandidaat zonder ervaring.

[ Voor 26% gewijzigd door jimbo123 op 18-11-2008 17:18 ]

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
Keuzes die je hebt:

- op reis gaan ...
- gaan werken voor iemand.
- voor jezelf gaan werken.
- full time hbo studie.
- deeltijd hbo studie, werken en in avonduren studeren.
- duaal hbo studie, dus paar dagen werken en paar dagen overdag studeren.

En ja, waar je dus wel mee te maken kunt krijgen is: er komt een dip in economie aan, dus lonen voor nieuwkomers gaan omlaag als ze al aangenomen gaan worden.
In dat geval kun je ook overwegen om toch door te studeren, das ff 4 a 5 jaar doorbijten, maar die tijd vliegt en daarna heb je er de rest van je leven profijt van.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
TS: ik heb in het zelfde parket gezeten als jij. Ik was helemaal klaar met voltijd studeren (had er echt m'n buik vol van). En daarom wilde ik ook zeker geen HBO doen. Ja, heb nog even getwijfeld naar een hele andere richting (want de IT sector was zo slap op het moment dat ik mbo deed).
Uiteindelijk toch gaan werken, en nu sinds kort duale hbo begonnen. Best pittig naast je werk. Spijt? Mwah... Misschien.
Als ik toen hbo was gaan doen was ik nu klaar. Dan had ik waarschijnlijk niet mijn eigen flat, mijn eigen auto, mijn paar jaar nuttige werkervaring op het c.v.. Anderzijds had ik waarschijnlijk wel zo zo'n junior trajectje in kunnen lopen, leasebak erbij, geld kunnen sparen bij hotel mama, en daarna snellere stappen kunnen zetten in m'n carrière. Tsja...
De één vind werken leuk en de ander vindt het een drama. Als dat laatste voor jou geldt dan zou ik het zo lang mogelijk proberen uit te stellen :P Ik ben van mening dat als je iets wilt je er uiteindelijk altijd kunt komen. Maar een diploma van een niveau hoger kan je daar zeker wel een duw bij in de rug geven, dat moet ik toegeven.
Pagina: 1