Toon posts:

Tips bij het overclocken van een TB1200?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

Ik ben vandaag begonnen met het overclocken van mijn Thunderbird 1200, hij komt echter niet boven de 1350MHz, wat ik ook probeer.

Ik heb geprobeerd het core voltage te verlagen, lukt niet, verhogen lukt ook niet.

M'n FSB op 153 lukt wel, dan kom ik dus op 1377MHz, mar dat doe ik liever niet, omdat ik 150 al hoog genoeg vind. Als ik probeer op te starten op 9,5 * 145 (dus dezelfde kloksnelheid, met een lagere FSB) doet ie het niet! :? Dat vind ik echt heel raar.

De proc wordt in ieder geval niet te warm, stressed iets van 48 graden en idle 28, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Heeft iemand enige tips over hoe hij misschien wel hoger kan draaien, moet eigenlijk wel kunnen, lijkt me.

Thanx

Verwijderd

Lijkt me dat ie niet verder wil. Wat een peh voor jouw.

Verwijderd

Op vrijdag 23 februari 2001 16:52 schreef Jochen het volgende:
Als ik probeer op te starten op 9,5 * 145 (dus dezelfde kloksnelheid, met een lagere FSB) doet ie het niet! :? Dat vind ik echt heel raar.
Probeer is om opnieuw in te kleuren...

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef niet te kleuren, ik heb een unlocked processor :)

Daarom vind ik het ook zo raar!

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

probeer het eens nadat je een weekje ingebrand hebt. Dus gewoon op 1200 laten draaien. En dan met max volt. 1,85. En dat gedurende minstens een week waarin ie zoveel mogelijk gestressed moet worden (koe, prime, hotcpu, quake, 3dmark etc)

Als je dat gedaan hebt zou het goed kunnen dat als je het voltage een beetje omlaag gooit, hij wel wat hoger wilt.

Geen inspiratie

• Kokkers
  • Laatst online: 20-05 19:31
Jochen,
Ben zelf ook in het bezit van een TB1200, 256mb Corsair CAS2 en een FOP38.
Momenteel draai ik 10X135 op 1,85 volt.
Ik haal de 1400mhz (10*140) wel maar niet stabiel genoeg (lees: 1 vastloper in een uur)
Ik heb nog niet genoeg tijd gehad om echt alle mogelijkheden te proberen dus misschien kan ik nog wel hoger gaan.
Er zit gewoon een grens aan zo'n processor.
Sommigen trekken hem tot de 1500+mhz en sommigen redden de 1250mhz maar net.
Met je 1350mhz'en zit je redelijk in de middenmoot hoor!
Je kunt wel uren gaan lopen prutsen om die extra megahertzjes eruit te trekken maar daar zul je in de praktijk echt niets van merken.
To tweak or not to tweak...
:)

Verwijderd

Topicstarter
Maar denk je dat dat helpt dan? Ik heb namelijk al geprobeerd het voltage op 1,85 te zetten en dan wil ie alsnog niet met hogere kloksnelheden opstarten...

• Kokkers
keyword: Proberen
Niet geschoten is altijd mis en ongecontroleerd schieten kan resulteren in een dode processor :P
Wat voor een cooler heb je erop hangen btw (uit interesse, je temp is okay)?

Mijne wordt stressed 55graden bij een casetemp van 28graden (moet ik nog een keer wat aan doen...) Dit met copperspacer, arcticsilver en FOP38

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ja dat weet ik, risky business met die processortjes. Ik heb er ook een GlobalWin op hangen, maar dan geen FOP 38, maar een FOP 32-1, met gewone thermal compound en zonder copper spacer. De temp is okee, vooral als je ziet hoe heet die 1200's kunnen worden. Ik ben verbaasd over jouw 'hoge' temperatuur, dat met een FOP 38, arctic silver en een copperspacer!

Maar goed, het ligt dus niet aan m'n cpu temperatuur, hoe ben jij op de 1400MHz gekomen? Heb jij hem soms een tijdje 'ingebrand', zoals Martijn zei?

Kan het ook zijn dat m'n proc het niet aan kan, ook al is de temp gewoon okee?

Ik weet wel dat die paar MHz'jes geen zoden aan de dijk zetten, maar ik wil de 1400 gewoon halen, just for kicks :)

• Xtuv
  • Laatst online: 20-05 07:40
1350 mhz? wat is daar nou mis mee... |:(
en altijd maar denken beter te kunnen. Met de cooler die jij hebt is dit toch een mooi resusltaat :?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Pff... Boeie man. Ik krijg mijn 1000 niet boven de 1150 uit, en ik probeer het ook niet meer omdat ik 1000 al snel zat vind. Heb geen zin in een systeem dat in deze koude maanden nog net stabiel is, en in de zomer ineens een meltdown in m'n kamer veroorzaakt als het wat warmer wordt ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Kokkers
Ik had mijn temperatuur ook liever iets lager gezien. Ik zal in iedergeval dikke winst behalen (temperatuursgewijs) als ik m'n casetemperatuur naar beneden weet te brengen.
Misschien zou het helpen als ik m'n cooler een keertje opnieuw zou bevestigen maar vooralsnog ga ik door het leven onder het motto: "If it aint broken, dont try to fix it cuz if you try to fix it it might get broken" :)
Verder ben ik meerdere malen (achteraf dus) in tests tegengekomen dat copperspacers geen tot een negatieve invloed hebben op de proctemp.
Speel echter liever op safe met een proc van fl 1000,- (indertijd).
Inbranden daar geloof ik persoonlijk niet in maar ieder z'n mening.

Had je 12,5 * 112mhz al geprobeerd (met verschillende voltages)?
Als dit ook niet werkt denk ik dat je er maar gewoon vrede mee moet hebben.
Ook al zou dit werken denk ik alsnog dat je het beste de max uit je FSB moet proberen te trekken. Op deze manier kun je op een iets lagere kloksnelheid toch nog een hogere performance halen. Dit ivm uit-hun-neus-etende processoren.

Verwijderd

Topicstarter
Met een stressed temp van 48 graden heeft het denk ik weinig zin het op m'n koeler te gooien Xtuv |:(

Ik zit nu trouwens op 1400 (10,5 * 133), in win2k start ie probleemloos op en in win98 krijg ik aan t begin een melding dat m'n exploder is vastgelopen, dat zal dus van korte duur zijn denk ik, aftellen totfat ie vastloopt. Ik heb nu even }:O erop losgelaten en nu kijken hoe lang ie het volhoudt...

Ik heb ook ff de FSB van 112 geprobeerd, maar dit was alleen maar instabieler, alles onder 133 was instabieler, 133 is ook sneller dus ik hou het op of boven 133.

Eerst startte ie helemaal niet op als ie op 1400 stond en nu dus wel, het enige verschil is dat ik nu 4-way interleave en enable DRAM 4K-page mode heb uitgezet. Dit heeft echter allebei betrekking op m'n geheugen, dus ik zou 't raar vinden als 't hieraan ligt...

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op vrijdag 23 februari 2001 20:25 schreef Jochen het volgende:
Met een stressed temp van 48 graden heeft het denk ik weinig zin het op m'n koeler te gooien Xtuv |:(
Lager = beter....

Xtuv heeft dus wel gelijk...

Verwijderd

Topicstarter
Dat ben ik met je eens, maar zo een lage temperatuur lijkt me niet kritiek. En op 1350 wordt ie net zo warm als op 1200...

• Xtuv
Het gaat niet alleen om temperatuur hoor, het ligt er gewoon aan of je een goede of slechte core hebt.
Als je 'm op -100 koelt krijg je 'm heus niet op 2000mhz.

Verwijderd

Topicstarter
Weetik, ik neem wel genoegen met 1350MHz, is helemaal zo slecht nog niet. Ik dacht aanvankelijk toen ik dit topic startte dat 1350 minimaal was, maar er blijken dus ook mensen te zijn die hem niet boven de 1266 ofzo krijgen.

Ik heb 'm nu de hele dag op 1350 draaien en geen een vastloper ofzo, dus /me is blij :)

• Xtuv
Mooi ;)
Ik waardeer het dat je nu je 1350mhz kan waarderen ;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Je mag je handjes dichtknijpen ja, en dat op 1.75V... Tsss... :9

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 22:05
Misschien klinkt dit raar, maar kan het zijn dat mijn processor als ie redelijk hoog geklokt is stabieler is bij een hoge temp dan een lage, want zodra ie onder de 40 graden komt , dan loopt ie vast, hou ik hem daarboven, dan loopt ie blijkbaar niet vast ????
Pagina: 1