• WindSurfer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:20
Goeienochtend iedereen,

Sinds gistermorgen heb ik problemen met mijn PC, deze heeft de volgende specs:

AMD Athlon64 X2 4200
Asus a8n-sli 939
MSI NX8800 GT
Kingston Hyperx 3200AK2/2G
Antec Neopower 550 Watt
3 verschillende SATA schijven
Samsung DVD brander PATA

De pc blijft op willekeurige momenten hangen, meestal in de POST. Opstarten in Windows lukt helemaal niet meer op een uitzondering na. Ik heb inmiddels het volgende geprobeerd:

- Alles losgekoppeld en opnieuw aangesloten
- Met een willekeurige schijf proberen op te starten
- 1 van de 2 geheugenreepjes verwijderd om zodoende met 1 op te starten
- BIOS gereset

Dit allemaal zonder resultaat. Doordat het vastlopen van de PC al in de POST gebeurt, kan ik de HD al uitsluiten volgens mij. Ook met verschillende geheugenreepjes gebeurt dit. En aangezien ik geen last van artifacts oid had/heb lijkt mij de videokaart ook niet het probleem. Het lijkt mij dus een Mobo probleem (inmiddels 3 jaar oud). Heb de condensators al nagelopen maar die zien er nog goed uit. Heeft 1 van jullie nog tips die ik kan gebruiken om bepaalde dingen te testen?

Alvast bedankt!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Je onderwerp hoort hier thuis: Complete Systemen & Laptops.

En voor je vraag hebben we de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Die al doorgenomen?

[ Voor 5% gewijzigd door ByteDelight op 14-11-2008 10:30 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Verwijderd

Alles losgehaald en opnieuw aangesloten, waarom begin je niet gewoon met niets aansluiten en kijk je hoe ver je boot komt? (en hoe stabiel)
dan gewoon tussen de boots stuk voor stuk de onderdelen weer aansluiten / inprikken).
Memory kan het ook nog zijn nu, heb je niet uitgesloten door de helft er uit te halen.

• WindSurfer
Inmiddels krijg ik ook al een BIOS ROM Checksum error zo nu en dan bij het opstarten, soms lukt het om 5 min windows te draaien.

Ik heb verschillende geheugenreepjes geprobeerd, dit lijkt niet het probleem te zijn. Wel kan ik zo nu en dan in de BIOS komen, en krijg dan soms aparte beelden te zien... Deze apart gekleurde blokjes flikkeren en verschijnen en verdwijnen willekeurig.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-IVKD7F8Q.jpg

Ik heb dit systeem al een tijdje en heb er verder niet mee geknoeid (OC oid). Zou de BIOS het probleem kunnen zijn?

[ Voor 76% gewijzigd door WindSurfer op 15-11-2008 13:24 ]

• WindSurfer
Update na verder onderzoek:
Inmiddels geprobeerd op te starten zonder harde schijven e.d. Het vastlopen gebeurt zeer willekeurig, meestal in de POST. Soms al voordat hij de processor herkent. Troubleshooter heb ik verder ook al doorlopen. Ik heb inmiddels ook al geprobeerd in Windows een film af te spelen/spel te starten... Dan heb ik geen last van vreemde videobeelden, totdat de pc plots weer vastloopt. Het lijkt mij verder geen videokaart probleem. Iemand nog tips? Of kan ik vast een nieuw systeem (mobo+proc+geheugen) bestellen?

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08-2025
probeer eens om je moederbord en CPU meer te koelen. Dus wat fans op je CPU koeler zetten en op je northbridge koelblok. kijk eens of je dan verder komt.

Succes,

Jens

iRacing Profiel

• WindSurfer
Jens, ik heb de CPU fan al volop laten draaien, en de NB ook extra gekoeld, zonder resultaat. Probleem blijft aanwezig. Ook met een koude start loopt het systeem meestal direct vast. Maar toch bedankt voor de tip.

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 23:45
Heb je al eens een BIOS update geprobeerd? Lijkt me wat onwaarschijnlijk, maar wie weet.

http://support.asus.com/d...guage=en-us&model=A8N-SLI
(Eigen risico of dit de goede is. Volgens mij moet dit de juiste zijn aan de hand van jouw specificaties)

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
WindSurfer schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:02:
Inmiddels krijg ik ook al een BIOS ROM Checksum error zo nu en dan bij het opstarten, soms lukt het om 5 min windows te draaien.

Ik heb verschillende geheugenreepjes geprobeerd, dit lijkt niet het probleem te zijn. Wel kan ik zo nu en dan in de BIOS komen, en krijg dan soms aparte beelden te zien... Deze apart gekleurde blokjes flikkeren en verschijnen en verdwijnen willekeurig.
[afbeelding]

Ik heb dit systeem al een tijdje en heb er verder niet mee geknoeid (OC oid). Zou de BIOS het probleem kunnen zijn?
Zoiets heb ik ook gehad, ik denk dat of je moederbord defect is, of je processor.. Ik heb al eens zoiets gehad, en als je een "BIOS checksum error" krijgt zou het goed kunnen dat je BIOS defect is (mainboard defect) nadat ik de BIOS bij mij heb geupdate startte hij helemaal niet meer op.. (geen beeld/geluid.. niets)

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik reageer wat laat en het is waarschijnlijk wel al duidelijk maar toch: ik zou mijn MoBo terugsturen naar de fabrikant. Dit lijkt een probleem te zijn met de BIOS-chip - iets dat je zelf niet echt kan verhelpen. Een update kan je steeds proberen maar, zoals metallicelmo voorhad, waarschijnlijk doet ie dan niets meer.

• WindSurfer
Bedankt voor de reacties, ik heb inmiddels al een nieuw systeem besteld (e8400 icm met een P5Q-E en wat fijn OCZ geheugen >:) ) omdat ik ivm omstandigheden niet lang zonder pc kan.

Ik probeer nog wel een nieuwe BIOS-chip te krijgen om het zodoende goedkoop te repareren en eventueel door te verkopen :). En anders moet ik een 939 mobo zien te vinden voor een klein prijsje.
Pagina: 1