Verwijderd schreef op zondag 23 november 2008 @ 17:23:
En heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom er in die landen weinig tot niets wordt 'verwerkt tot hoogwaardig product'. Zou dat wellicht te maken hebben met corruptie en bad governance die dergelijke landen een buitengewoon ongunstig investeringsklimaat geven.
De corrupte overheden van die landen varen inderdaad wel bij de lage prijzen die wij nu betalen voor de grondstoffen uit Afrika. Zij en de Europese handelaren, bijvoorbeeld in diamant uit Sierra Leone, zorgen ervoor dat de bevolking in de modder woelt en in armoede leeft, terwijl de corrupte leiders en de handelaren grof geld verdienen. Fair trade kan daar wat aan doen, maar dan moeten we het hier wel willen kopen. Het is ietsje duurder, maar niet veel en maakt een wereld van verschil.
Jij hangt de connotatie 'laag' aan wat in feite gewoon marktprijzen zijn die bepaald worden door vraag en aanbod.
Dat is jou moreel oordeel zonder enige onderbouwing. Wat wil je dan? Kunstmatig hoge prijzen voor grondstoffen uit Afrika? Het enige gevolg zal zijn dat dergelijke grondstoffen wel elders vandaan gehaald worden, en dan zijn ze alleen maar verder van huis.
Handelaren kunnen eisen wat ze willen. "Anders gaan we wel ergens anders heen" is het argument en de corrupte bedrijfsleiders vinden het goed, dan slaan ze de zweep wel iets harder over hun werknemers. Dat ze dan verder van huis zijn in Afrika geloof ik echter niet. Die grondstoffen kunnen ook gewoon in de regio zelf geconsumeerd worden.
Soms wordt er wel enige verdere verwerking gedaan in de regio, maar dan altijd door een westers bedrijf. De winsten vloeien altijd naar het westen.
Juist en wat was het idee achter die talapia vis? Uitbuiting? Dacht het niet. Dat er uiteindelijk niet goed over nagedacht is en dat de gevolgen desastreus waren geeft jou nog niet het recht om dan maar te concluderen dat er sprake was van slechte wil toen Westerse landen dachten die regio te kunnen stimuleren door er een visserij-industrie te ontwikkelen gebaseerd op export.
Of het nu uitbuiting uit diep slechte, moreel verwerpelijke redenen of met de beste bedoelingen maakt niet uit. Feit blijft: de vis wordt geruild voor wapens, de mensen daar werken keihard in de fabriek, de kinderen vechten om visafval en de bedrijven zeggen: zonder ons hadden ze helemaal geen werk! Onzin! Als de mensen daar gewoon zouden vissen en dat op de lokale markt zouden verkopen, of elkaars huis zouden repareren, etc. etc., zouden ze veel beter af zijn dan nu. Exporteren is prima, maar dan onder eerlijke handelsvoorwaarden: de overschotten, wat de mensen daar niet meer zelf op kunnen / willen eten worden voor een eerlijke prijs (lees: hogere prijs dan nu) verkocht en voor het geld worden nuttige producten uit Europa gekocht: Franse kaas en wijn, Duits bier en worst, Italiaanse pakken etc.etc.. Fair trade in feite.
Export is voor die landen toch echt de oplossing, dat is hoe je buitenlandse valutareserves opbouwt en uiteindelijk ook je spaarquote. Er is daar momenteel nauwelijks ruimte voor consumptie binnen het besteedbaar inkomen, dus je markten afsluiten voor ex- en import staat gelijk aan collectieve zelfmoord.
Onzin. Als de vis op de lokale markten verkocht wordt, daalt de prijs. De dakdekker koopt vis van de visser en dekt diens dak. Daar kan geen argument tegenop van: die dakdekker kan de vis niet betalen, dus dekt hij ook het dak van de visser niet. Dat regelt de lokale economie vanzelf.
Wat die landen nodig hebben is orde en gezag, good governance (oftewel verminderde corruptie) en een fatsoenlijke infrastructuur die onderhouden word.
Onze import financiert echter de corruptie. Onze ontwikkelingshulp ook trouwens. Die leiders kopen van ONS wapens, van ONS geld, in plaats van infrastructuur voor hun land.
Zodra deze factoren aanwezig zijn ontstaat de mogelijkheid om Foreign Direct Investment aan te trekken door gebruik te maken van je status als lage-lonenland. Het probleem is momenteel dat bijna heel sub-sahara Afrika een te laag inkomen heeft, maar dat inkomens daar nagenoeg non-existent zijn. Laaggeschoold productiewerk afpakken van landen als China en Vietnam (die zich nu in razend tempo uit de armoede aan het trekken zijn) is de enige oplossing voor structurele groei.
Simplistische oplossingen als 'export naar het Westen' stoppen zijn stompzinnig en getuigen van weinig realiteitszin.
Het probleem is niet dat ze "weinig geld verdienen" het probleem is dat ze met hun geld weinig van ons kunnen kopen. Hun geld is voor ons weinig waard zogezegd. Dat betekent dat wij ze weinig willen geven voor hun vele grondstoffen. Elkaar hebben ze echter enorm veel te bieden: voedsel, kleding, diensten etc.. Zolang ze voor "onze import" werken en zo hopen rijk genoeg te worden om onze rommel te kopen, werken ze als onze slaven. Het zijn de corrupte overheden, westerse bedrijven en handelaren die geld verdienen aan export naar het westen. De oproep om "forreign investment" los te krijgen, komt ook puur van die groepen. Als wij daar met ons bedrijf gaan zitten, profiteert de bevolking daar niet van de "werkgelegenheid", maar werken ze als slaven voor de eerder genoemde groepen.
Ik denk trouwens dat je vooral tegen me ingaat, omdat je denkt dat ik "het westerse kapitalisme" aanval, met al haar boosaardige westerse vertegenwoordigers daarvan. Dat beeld klopt niet. Ik verwijt de mensen hier niet echt veel: de bedrijven denken echt dat ze goed bezig zijn, door die mensen werkgelegenheid te bieden. Bovendien blijven de westerse bedrijfsleiders meestal hier en zien ze de misstanden niet zelf. Ze hebben contacten via tussenpersonen en zijn vooral geinteresseerd in kwaliteit en prijs van de productie in het buitenland. Dat, vinden ze, is hun werk. Het enige is dat ik sommige bedrijven verwijt dat ze hun verantwoordelijkheid niet nemen, consumenten verwijt ik te weinig bewustzijn van de invloed van hun consumptie op mensen ver weg van hier en de overheid verwijt ik dat ze de problemen van globalisatie onderschatten en te weinig directe actie ondernemen. Verder denk ik niet dat mensen hier zo vreselijk beestachtig slecht zijn. Iedere consument heeft wel ongeveer gemiddeld 1 a 2 slaven in dienst, die voor de leuke producten werken die wij consumeren, maar dat weten mensen hier helemaal niet. Als ze het zouden weten, zouden ze trouwens nog denken: tja... zal wel... en overgaan tot de orde van de dag. Maar als ze met de neus op de feiten gedrukt zouden worden en de kinderen zouden kennen die het speelgoed voor zoon of dochter in elkaar zetten, zouden ze plotsklaps wel bewuster gaan leven. Diep van binnen zijn mensen niet zo slecht. Er zijn echter stabiele structuren van oneerlijke handel en uitbuiting die moeilijk te doorbreken zijn.
[
Voor 14% gewijzigd door
Verwijderd op 26-11-2008 22:20
]