[Ubuntu] WOL werkend krijgen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• sjg50
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 16:27
Hallo,
ik heb mijn eigen "server" geïnstalleerd met freenas. Dit werkt op dit moment perfect. Maar ik wil hem graag laten opstarten dmv van wake on lan.
Ik heb hiervoor een kabeltje gekocht, bios goed ingesteld en toen werkte het. Maar later bleek het niet meer te werken nadat ik freenas had afgesloten.
Na wat testen kwam ik tot de volgende conclusie: als ik de voedingskabel eruit trek en zo ongeveer 10 sec eruit houd (totdat alle lichtjes uit zijn), en het dan opnieuw probeer, dan werkt het wel.
Ik heb op internet naar dit probleem gezocht en het schijnt iets te maken te hebben dat bij het afsluiten de wol functie op een of andere manier uitgeschakeld wordt ofzo, maar ik snap daar niet zo bijster veel van.

Heeft iemand enig idee om mij verder te helpen met dit probleem.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Zonder netwerkkaart type kunnen we hier niet veel
waarschijnlijk moet je nog wat in een opstartbestand zetten (config voor wol) ethtool zegt je iets
En evt iets voor je netwerkkaart module configureren.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjg50
ok,
hier de informatie van mij computer:
IBM netvista 6579
info: ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs/netvista/p19k8335.pdf ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs/netvista/a20a40tim.pdf

netwerkkaart: compaq nc3121

Ik heb overigens nu ubuntu server editie geïnstalleerd en deze vertoont hetzelfde probleem.

Ik hoop dat jullie wat aan deze info hebben en me verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Het enige wat ik kan zeggen is dat WOL (bij mij) op verschillende devices vaak niet werkt vanuit een koude start, dwz als de netstroom eraf is geweest (stekker er fysiek uit of stekkerdoos uitgeschakeld met het knopje enz). Echter bij jou is het, als ik je goed begrijp, heel vreemd genoeg juist andersom het geval 8)7 :). Er bestaan overigens verschillende types van remote power up.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjg50
Tja, ik vind het ook maar een vreemd probleem. Op dit moment lijkt mij dat er tijdens het starten of afsluiten van ubuntu ofwel freenas iets wordt uitgevoerd dat wol blokkeerd ofzo, en dat bij een reset (stroom eraf halen), dat het dan weer werkt ofzo. Maar hoe dat op te lossen en of het ook echt zo is zou ik niet weten. Ik heb alleen nog één vraag over jouw vorige post:
Er bestaan overigens verschillende types van remote power up.
Wat bedoel je daar precies mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjg50
Ok, ik ben al iets verder gekomen, het schijnt iets te maken te hebben met de e100 driver. Iemand hier ervaring mee, of heeft iemand een idee waar ik moet beginnen met zoeken??

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjg50
Ik heb de stappen uit bovenstaand document gevolgd dat verbeterd echter niets. Ik heb zelf wel het volgende gevonden: http://osdir.com/ml/kernel.commits.2-4/2003-01/msg00099.html, dat ga ik nu uit proberen en ik hoop dat dat meer effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Die link van mij was voor linux en die van jou ook ;) Dat heeft dus geen zin. Maar dit zegt niet veel goeds :
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?p=323489

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjg50
Klopt inderdaad ja, maar ik heb het misschien niet zo heel duidelijk gemeld, maar ik ben nu dus overgestapt naar Ubuntu server welke hetzelfde probleem heeft. http://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=5149 beschrijft naar mijn idee het probleem dat ik heb. Dus alle oplossingen die voor linux zijn zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:22
FreeNAS is gebaseerd op FreeBSD, right? Gebruik je dan de FXP driver?

Het kan zijn dat je WOL expliciet aan moet zetten. Het is namelijk zo dat er een speciale flag gezet moet worden op de netwerkkaart, die er voor zorgt dat 'ie blijft luisteren naar netwerkverkeer als de PC uit gaat. Als de driver die flag niet zet, werkt WOL dus niet als je netjes het besturingssysteem afsluit.

Als de computer een tijdje zonder stroom staat, wordt het geheugen van de netwerkkaart gewist, en dan is 'ie dus de waarde van die flag vergeten. De vraag is dan wat de default is: sommige kaarten doen wél WOL by default, andere (misschien vanuit security oogpunt) niet. Vandaar dat je het rare fenomeen hebt dat sommige kaarten na een tijdje zonder stroom hebben gestaan wél WOL doen en andere niet, maar dit is voor jouw probleem dus niet zo interessant, want je moet de NIC driver van FreeNAS zover krijgen dat 'ie de WOL flag aanzet bij het configureren van de netwerkkaart. (Aan de default waarde van die flag heb je dus niets.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjg50
freenas is inderdaad gebaseerd op freebsd. Maar omdat het zo'n basis installatie is, is het lastig om er iets op te zetten of iets te doen aan dit probleem. Daarom ben ik nu dus voornamelijk overgestapt naar ubuntu welke hetzelfde probleem heeft.
Wat betreft de rest van jouw verhaal hierboven lijkt me dat ook van toepassing op ubuntu, maar hoe zet je die flag bij ubuntu goed.
Is er trouwens niet een methode om de topic titel aan te passen dat het wat duidelijker is dat het niet meer over freenas gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
schop een modje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
sjg50 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 16:04:
Wat betreft de rest van jouw verhaal hierboven lijkt me dat ook van toepassing op ubuntu, maar hoe zet je die flag bij ubuntu goed.
Onder Linux kun je daarvoor ethtool gebruiken (is vast ook een Debian of Ubuntu package van), als de driver het ondersteunt tenminste. (Sowieso is de uitvoer van ethtool eth0 ofzo waarschijnlijk wel interessant)
Is er trouwens niet een methode om de topic titel aan te passen...
Aanpassen kan niet, maar je kunt een Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif topic report maken waarin je een nieuwe titel vermeldt, en dan zet een moderator 'm wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjg50
Aanpassen kan niet, maar je kunt een [afbeelding] topic report maken waarin je een nieuwe titel vermeldt, en dan zet een moderator 'm wel goed.
Ok, dankje ik heb er eentje ingevult.

Dan nu hier de output van ethtool

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Settings for eth0:
    Supported ports: [ TP MII ]
    Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full 
                            100baseT/Half 100baseT/Full 
    Supports auto-negotiation: Yes
    Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full 
                            100baseT/Half 100baseT/Full 
    Advertised auto-negotiation: Yes
    Speed: 10Mb/s
    Duplex: Half
    Port: MII
    PHYAD: 1
    Transceiver: internal
    Auto-negotiation: on
    Supports Wake-on: g
    Wake-on: g
    Current message level: 0x00000007 (7)
    Link detected: yes

Voor zover ik gelezen is "wake-on: g" toch goed???

[ Voor 1% gewijzigd door sjg50 op 19-11-2008 17:27 . Reden: code tags toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Ja, dat zou goed moeten zijn. Heb je dat handmatig ingesteld of stond 't al zo? Dan zou 't namelijk moeten werken.

Je zou nog even kunnen proberen om de setting te reseten en expliciet opnieuw aan te zetten:
ethtool -s eth0 wol d && ethtool -s eth0 wol g

Als dat 't ook niet fixt, weet ik 't ook niet meer, helaas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjg50
Ik heb dat niet handmatig ingesteld, het stond al goed. Ook heb ik die twee commando's uitgevoerd, toen de pc afgesloten en het werkte nog steeds niet. Daarna nogmaals de stroomkabel eruit getrokken en het werkte weer.
Na nog meer gegoogled te hebben op dit probleem ben ik erachter gekomen dat dit echt een bug is, waarbij ik nog niet echt een goede oplossing ben tegen gekomen.

Ik hoop dat er nog iemand is die iets meer van dit probleem af weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Op verzoek titlechange :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56
er staat 10Mb/s... dat is niet zo goed.
Heb je al een CAT6 kabel geprobeerd?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:26

IEF

Why so serious?

Misschien erg rigoreus, maar wellicht dat de WOL functie door of je BIOS (pc) niet goed ondersteund wordt,
of de netwerkkaart (of driver) wil niet meewerken.

Blijft een beetje gokken natuurlijk.

Je hebt niet toevallig een andere WOL netwerkkaart liggen (dat kabeltje was toch alleen nog nodig bij oudere netwerkkaarten?) om te proberen? Heb je daarmee hetzelfde fenomeen, dan moet je toch in de richting van je BIOS gaan zoeken denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjg50
thijs_cramer schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:29:
er staat 10Mb/s... dat is niet zo goed.
Heb je al een CAT6 kabel geprobeerd?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of er een CAT6 of CAT5 kabel aan hangt. Maar wat ik wel weet is dat ik er tijdelijk een oude hub tussen gezet heb om de server naast mijn normale pc te zetten, deze hub ondersteund alleen maar 10BASE dus vandaar.....
IEF schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:31:
Misschien erg rigoreus, maar wellicht dat de WOL functie door of je BIOS (pc) niet goed ondersteund wordt,
of de netwerkkaart (of driver) wil niet meewerken.

Blijft een beetje gokken natuurlijk.
Volgens mij is het de e100 driver, tenminste daar schijnt dit probleem vaker voor te komen. Is er een methode om te controleren of deze netwerkkaart überhaupt de e100 driver gebruikt (ik ben geen linux expert...).
Je hebt niet toevallig een andere WOL netwerkkaart liggen (dat kabeltje was toch alleen nog nodig bij oudere netwerkkaarten?) om te proberen? Heb je daarmee hetzelfde fenomeen, dan moet je toch in de richting van je BIOS gaan zoeken denk ik..
Ik ga is kijken wat ik nog heb liggen, misschien zit er nog eentje in een oude pc. En wat betreft dat kabeltje, dat kabeltje is overbodig geworden vanaf PCI 2.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjg50
Hoi,

Ik ben vandaag, na lang er niet meer naar gekeken te hebben, verder gegaan met dit probleem.
Ik heb de computer open gehaald en is gekeken waar die drie adertjes van die wol kabel voor zijn.
Daarbij ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
Over draadje 1 en 2 staat de spanning zodat hij blijft wachten op een WOL signaal.
Als draadje 1 en 3 verbonden worden start de computer op.

Toen heb ik de volgende tests uitgevoerd:
  • stroomkabel uit computer gehaald en magic packet verzonden. resultaat: computer start op.
  • stroomkabel uit computer gehaald en draadje 1 en 3 verbonden. resultaat: computer start op.
  • computer afgesloten en magic packet verzonden. resultaat: computer start niet op.
  • computer afgesloten en draadje 1 en 3 verbonden. resultaat: computer start op.
Dat laat mij de enige conclusie dat linux iets met de netwerkkaart doet waardoor de WOL functie niet werkt. Wat zou op dit moment de beste oplossing voor mij zijn, of wat zou ik nu het beste kunnen gaan testen?
Pagina: 1