Windows Installeren met Externe DVD Atom MB

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-03 23:42
Hallo,

Ik wil tuis een kleine server gaan bouwen, energie zuinig, met en het moet de volgende dingen kunnen/hebben

- Downloaden Usenet/Bit Torrent
- File/Database server (om al mijn images e.t.c. op te zetten)
- Lokale site hosten
- Laag energie verbruik (24/7 moet ie aan staan)
- Twee harde schijven voor veel opslagruimte

Ik had een Intel D945GCLF2 MB'tje in gedachten. Alleen het ding heeft twee SATA poorten, en IDE stagneert de airflow. Kan ik het systeem op dit MB installeren met een externe DVD (USB)? Of komt er een opvolger van deze Atom MB serie waar ik beter op kan wachten?

Alvast bedankt voor de hulp.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Sef24 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 20:37:
Hallo,

Ik wil tuis een kleine server gaan bouwen, energie zuinig, met en het moet de volgende dingen kunnen/hebben

- Downloaden Usenet/Bit Torrent
- File/Database server (om al mijn images e.t.c. op te zetten)
- Lokale site hosten
- Laag energie verbruik (24/7 moet ie aan staan)
- Twee harde schijven voor veel opslagruimte

Ik had een Intel D945GCLF2 MB'tje in gedachten. Alleen het ding heeft twee SATA poorten, en IDE stagneert de airflow. Kan ik het systeem op dit MB installeren met een externe DVD (USB)? Of komt er een opvolger van deze Atom MB serie waar ik beter op kan wachten?

Alvast bedankt voor de hulp.
zolang deze usb booting voor dvd/cd ondersteund moet het in orde komen. Je zou ook indien je Vista zou gaan draaien dit via een externe hdd of usb stick kunnen doen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-03 02:30

M2M

medicijnman

er bestaan gelukkig ook SATA dvd-drives. Verder is de airflow niet zo'n probleem met die bordjes. Door het lage energiemisbruik worden ze niet warm. Airflowobstructie door een goedgeplaatste flatcable zal echt niet in de weg zitten.
En voor zover ik weet wordt een USB cd-drive ook automagisch gedetecteerd door het bios en is dus volledig bruikbaar om een OS vanaf te installeeren. Maar dit weet ik niet zeker.

Toen ik mijn Via C3 machine van een OS wilde voorzien heb ik 'm moeten openschroeven en door wat schoenendozen te stapelen een dvd-drive er aan gehangen. De stroom heb ik gehaald van een andere pc die aanstond en zo vrij was om mij een 12V lijn te lenen. Na de windhoosinstall (en linux installatie) draait het ding nu met een virtuele dvd-drive. Werkt uitstekend.

Misschien is het zelfs mogelijk om over het netwerk te booten en vanaf een andere pc je OS te installeeren. Google is vriend :)

ps. je kunt er 2 TB ongeveer in kwijt (of 3 TB als je die nieuwe schijven neemt). OS installeeren op de ene schijf en nadat dat klaar is, de andere schijf aankoppelen.

-_-

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-03 23:42
OK, maar komt er binnenkort een nieuw model Atom MB's uit? Ik heb iemand zo iets horen zeggen. Maar als ik er twee schijven in doe, zijn beide SATA ports bezet ;) Bestaan er dan ook dunne, flexibele IDE kabels? Bij mijn weten niet...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-03 02:30

M2M

medicijnman

Sef24 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 21:13:
OK, maar komt er binnenkort een nieuw model Atom MB's uit? Ik heb iemand zo iets horen zeggen. Maar als ik er twee schijven in doe, zijn beide SATA ports bezet ;) Bestaan er dan ook dunne, flexibele IDE kabels? Bij mijn weten niet...
er bestaan ronde flatcables, maar over airflow, nogmaals, geen zorgen maken. die plankjes zijn allemaal passief gekoeld, een 80 mm fan op 5 volt is genoeg om de hele zaak van een koel briesje te voorzien. blader het atom info topic in PGM maar eens door. En je hebt je cd-drive / dvddrive enkel nodig om een OS te installeeren. Draait daemon-tools en mount je images gewoon, maak een image met de pc, zet 'm op je server en mount het geheel. Dit is te doen met nagenoeg elke cd / dvd.

offtopic:
ps. wat doet dit eigenlijk in het netwerken subforum?

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 13-11-2008 21:47 ]

-_-

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit heeft natuurlijk niets met Netwerken te maken..

Bovendien had je op je klompen aan kunnen voelen dat booten van USB devices (hdd/cd/dvd) op de recente mainboards (zeg: alles jonger dan 5 jaar) geen probleem moet zijn.

Een beetje eigen inzet mag wel, bovendien zit je op tweakers.net
* Equator heeft ooit Win95 geinstalleerd over een parallele kabel met dos Server&Client :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.