[XP] Sweex usb-internet corrupt?

Pagina: 1
Acties:

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-03 20:03
Hallo allen,

De PC van mijn ouders begon een tijdje geleden spontaan opnieuw op te starten, het gebeurde eerst een paar keer per dag, maar het werd al snel een paar keer per uur. Op een gegeven moment bleef de PC bijna alleen maar opnieuw opstarten.

Ik had er even naar gekeken, maar ik had geen tijd om er langer naar te kijken, daarom hadden mijn ouders hem naar een computerwinkel bij ons in de buurt gebracht. Volgens hen waren de LEDjes niet goed, daar hadden ze "iets" mee gedaan, en vervolgens deed de PC het weer. (0,50 uur werk gehad)
De volgende dag startte de PC weer opnieuw op, en enkele dagen later was hij weer bijna niet normaal op te starten.
Ik had er even naar gekeken, en ik had gemerkt dat je wel in veilige modus op kon starten, dus geen warmte probleem(veilige modus kon niet via F8 in te drukken, alleen als je al in windows was, via msconfig).

Ook was er een foutenrapport van Windows, welke niet verstuurd kon worden, volgens hun site zou het iets met draadloze netwerken kunnen zijn, maar de PC viel uit voordat het mij helemaal duidelijk was wat de oplossing zou zijn.

Weer de computerwinkel gebeld, om even langs te komen, ik heb diegene verteld wat ik wist, en hij zou er naar kijken, hij wist niet wat het was, daarom heeft hij had hij hem meegenomen naar de zaak.
De zaak heeft 1,5 uur werk gehad, er 512 Mb bijgezet en drie maal kaspersky (de huidige virusscanner, Norton, was verlopen)

Maar het probleem begint weer van vooraf aan.

Nu heeft degene die langs was gekomen wel opgemerkt dat er te veel stuurprogramma's geïnstalleerd zijn voor internet.
plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/334iyxy.jpg

Kunnen deze stuurprogramma's veilig uitgeschakeld worden?
Volgens degene die langs kwam, waren ze niet te verwijderen omdat ze nodig zijn om Windows op te starten.

Die stuurprogramma's zijn overigens alleen te zien in veilige modus.

Ze hebben ook 3 maal Kaspersky voor 30,- per stuk verkocht(we hebben er 3 nodig voor 3 PC's). Ze hebben ons er 3 verkocht omdat die 50% korting gaven, en goedkoper uitkwamen dan de 3-in-1 versie.
Maar volgens deze link: http://shop.kaspersky.nl/index.php/language/nl is de versie voor 1 PC 40,- en de versie voor 3 PC's 60,- hebben zij ons iets verkocht voor een te hoge prijs?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Verwijderd

Die netwerk adapters zullen hoogstwaarschijnlijk dit probleem niet veroorzaken.

Wil je aub het volgende eens posten:

Ga naar start - uitvoeren en typ compmgmt.msc in.
Open vervolgens het logboek en dan specifiek het Systeem logboek.
Kijk even of je daar entries in tegenkomt die 'savedump' heten.
Zoja? Dubbelklik op zo'n regel en copy paste de melding hier eens.

Voor zover nu te zien is kan het nog van alles zijn, van een hardware probleem tot een software probleem.

• pythagorasABC
Mijn excuses, ik ben het belangrijkste vergeten.

de draadloze LAN USB 2.0 adapter 140 nitro XM

zo eentje:
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/27xkk87.jpg

kan uiteraard makkelijk uit de PC worden verwijderd.
Als deze uit de PC wordt verwijderd doet de PC het goed.

Verwijderd

Ah ok, dat is nuttige info.
Start de pc maar eens in veilige modus op en verwijder alle(!) netwerkadapters.
Herstart de pc dan normaal en wacht tot deze volledig is opgestart.
Je zult enige wizards kunnen krijgen die gaan over 'nieuwe hardware gevonden'.
Alles accepteren en volgende kiezen totdat deze apparaten weer geinstalleerd zijn is prima.

Steek dan je draadloze lan adapter weer in een usb2 port, je zult nu de wizard 'nieuwe hardware' gaan krijgen.
Simpelweg 'volgende' selecteren en automatisch installeren kiezen moet voldoende zijn.
Je kunt ook eens proberen om een andere usb port te gebruiken (bijv. liefst niet via een hub aansluiten maar direct op de achterkant van de pc.)

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

pythagorasABC schreef op donderdag 13 november 2008 @ 15:51:
Mijn excuses, ik ben het belangrijkste vergeten.

de draadloze LAN USB 2.0 adapter 140 nitro XM

zo eentje:
[afbeelding]

kan uiteraard makkelijk uit de PC worden verwijderd.
Als deze uit de PC wordt verwijderd doet de PC het goed.
Ik zou bijna zeggen: pleur die Sweex stick weg en koop iets fatsoenlijks.
.. hoe vaak ik al problemen met die goedkope USB netwerkadapters gehad heb (Sweex, en enkele andere onbekende merken), je wil het niet weten.

Het is echt niet de moeite om een probleem van een Sweex stickje van 5 euro op te lossen, jammer dat je die shop zoveel hebt moeten betalen (neem ik aan).

Asus / Netgear of zoiets werkt altijd perfect.

Heb je een ander wifi-stickje om te proberen?

[ Voor 15% gewijzigd door ByteDelight op 13-11-2008 15:59 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• pythagorasABC
"Kan het apparaat niet verwijderen, het apparaat is mogelijk nodig voor het starten van de computer."
Ik zal ze eens allemaal uitschakelen, en in gewone modus opstarten.

EDIT:
Het heeft niet geholpen, ik deed de USB erin, klikte op "rescan" om netwerken te vinden, en toen viel de PC uit.

Is er geen andere manier om de drivers echt te verwijderen?

[ Voor 35% gewijzigd door pythagorasABC op 13-11-2008 16:22 ]

Verwijderd

Het hoeft niet perse aan de drivers te liggen.
Het moederbord kan ook simpelweg niet goed functioneren en over zn nek gaan op het moment dat een usb apparaat stroom trekt.

Probeer anders eens een livecd van ubuntu te draaien met die usb stick erin... als hij dan ook crashed mag je er redelijk van uitgaan dat _of_ de usb stick stuk is _of_ het moederbord aan vervanging toe is.

• pythagorasABC
Ik heb geen ubuntu livecd, maar die kan ik wel branden.
Ik heb de ubuntu livecd software gedownload.
Ik heb de aanwijzingen gezien, maar ik weet niet of ik de software er gezipt moet opzetten, of dat ik de software eerst moet uitpakken, en dan op de cd moet zetten, of nog iets heel anders. De gezipte versie erop zetten lijkt me sterk, maar ik vraag het toch maar even.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:16
een livecd is een .iso (desnoods in een .zip maar je hebt de .iso nodig) dus die even branden met Nero/whatever

• pythagorasABC
bedankt maarud, het blijkt dat het een .iso bestand was welke ik gedownload had...

Ik heb een ubuntu livecd gemaakt, en ik heb internet via ubuntu!
Kan ik hier uit opmaken dat de usb stick niet stuk is en dat het moederbord niet aan vervanging toe is?
Waar kan het nu nog aan liggen?

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 22:26
pythagorasABC schreef op donderdag 13 november 2008 @ 19:37:
bedankt maarud, het blijkt dat het een .iso bestand was welke ik gedownload had...

Kan ik hier uit opmaken dat de usb stick niet stuk is en dat het moederbord niet aan vervanging toe is?
Dat zegt niet zoveel.. ik had ooit draadloos internet met een sitecom stikkie (werd meegeleverd, model stick was van MSI). Onder windows XP onder bepaalde omstandigheden (zwaar internetgebruik enz) BSODs enz. onder linux nooit problemen gehad. Uiteindelijk het ding maar vervangen omdat t me onder windows te gek werd. Heb nu een Linksys WMP54G en niks aan de hand.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:16
pythagorasABC schreef op donderdag 13 november 2008 @ 19:37:

dan moet er toch echt in windows gezocht worden. Misschien even met een drivercleaner alles van sweex weghalen en opnieuw proberen, of in een ander usb slot proberen want dan probeert windows hem ook opnieuw te installeren... of ruilen en wat meer geld uittrekken voor Asus/Linksys bijvoorbeeld, kan heel wat sores besparen

[ Voor 7% gewijzigd door maarud op 13-11-2008 19:48 ]

• pythagorasABC
drivercleaner is het laatst bijgewerkt in 2006 en kost helaas 10 dollar
driver sweeper is gratis, maar die kon de sweex drivers niet vinden.

Bij een andere USB poort herstart de PC ook.

Verwijderd

Nieuwe dongle kopen voor iets meer dan 5 euro en you're good to go lijkt me.
Alleen als de pc zonder de wifi dongle het gewoon doet!

• pythagorasABC
Een dongle kopen is geen optie, dan moet er extra worden betaald per maand(we hebben een 3 in 1 pakket).
Als ik het programma voor draadloos internet afsluit, en de usb erin steek start de pc niet opnieuw op.
Ik vermoed dat als hij een netwerk gaat zoeken dat hij dan uitvalt...

• pythagorasABC
bump!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-03 20:11

allure

Titaan fase 2/3

Ik weet niet wat voor pc het is, maar kun je niet gewoon een Pci Wlan kaart in die pc bouwen? Lijkt me veel makkelijker dan zo'n usb-stick.

• pythagorasABC
Dat zou kunnen, maar dan weet ik nog niet zeker of het gaat werken.
Is er geen manier om de drivers handmatig te verwijderen?

Verwijderd

pythagorasABC schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:43:
Een dongle kopen is geen optie, dan moet er extra worden betaald per maand(we hebben een 3 in 1 pakket).
Als ik het programma voor draadloos internet afsluit, en de usb erin steek start de pc niet opnieuw op.
Ik vermoed dat als hij een netwerk gaat zoeken dat hij dan uitvalt...
Wifi dongle is niet gelijk aan een KPN DONGEL.
Wat eens kansloze rukkers bij KPN om zo'n sneue merknaam te gaan gebruiken.
Ze nemen een populair woord, vernederlandsen het en plakken het op een product en voila, massa verwarring.

Een dongle is oorspronkelijk bedoeld om een 'kleine toevoeging' veelal met usb aansluiting aan te geven (bluetooth dongle, wifi dongle).

Ik bedoel dus ook gewoon een Wireless LAN (of wifi) adapter op een usb stick (zie je? wifi dongle is veel korter).

Verwijderd

pythagorasABC schreef op zondag 16 november 2008 @ 22:11:
Dat zou kunnen, maar dan weet ik nog niet zeker of het gaat werken.
Is er geen manier om de drivers handmatig te verwijderen?
Als de pc goed draait als de dongle er niet in zit: hardware probleem, period.

Maar anyway, pc opstarten zonder dongle erin en dan de drivers weggooien (eventueel even in configuratiescherm - software kijken of je daar nog wat ziet staan).

• pythagorasABC
nog bedankt voor de reacties, maar het probleem is zojuist opgelost.
"even" goede drivers van internet gehaald via een andere pc, en geïnstalleerd op de pc met het probleem.
Internet doet het weer, dus probleem opgelost.

Pagina: 1