Raid Error Occurred (0)

Pagina: 1
Acties:

• magier76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10-2024
Mobo: Asus P5K-Pro bios 1202
Hdd in raid: 2x Seagate ST3500320AS ( op 1 schijf dus Error occurred (0) )
3Gb geheugen 2x 1Gb kingston + 2x 512Mb Kingston.
Video: Radeon 3870.

Probleem is dus zoals jullie boven in post al kunnen lezen dat tijdens het opstarten net na de bios ik bij de raid opstelling de bovenste schijf Error Occurred (0) aan geeft.
mijn systeem draait verder wel af en toe blijft hij hangen maar dat is echt sporadisch.
Ik heb al aardig wat afgegoogled enz maar helaas geen oplossing kunnen vinden.

Hoe kan ik nu het beste te werk gaan?
Moet ik gegevens gaan back-uppen ( true-image )?
Alles opnieuw installeren ( raid aanbevolen ja/nee ).
Ben ten einde raad want ik heb net al het systeem opnieuw geinstalleerd 1 maand geleden ( nog geen image gemaakt ).

Gadget Freak

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

back-ups maken van je data zolang alles het nog doet.
HDD controleren op fouten.
Re-install
testen.
data terug zetten
doorgaan met ademen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-02 08:05
Stap 1 is backups maken als je dat nog niet hebt gedaan.
Gaat het om een S.M.A.R.T. error of een array error? De laatste lijkt me onwaarschijnlijk als je RAID0 draait, aangezien je dan niet kan booten.
Dus heb je al een SMART test tooltje gebruikt? Voor Windows (neem ik aan dat je gebruikt?) is er Speedfan bijvoorbeeld gratis en voor Linux/UNIX varianten (en ook Windows) is er smartctl (smartmontools).

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 08:09

Proximus

100% OC

Ik kamp momenteel met exact hetzelfde probleem, echter dan met 640GB schijfjes van Samsung. Ik kon eerst niet meer in Windows nu wel en kan ook prima gamen etc. Echter merk ik met laden van dingen dat het systeem hangt/hikt.

Ik ruil beide schijven direct om voor twee nieuwe en maak een 1:1 kopie. (data is goed)

Ryzen 9900X3D - B650 Gaming - 32GB DDR5 - R9060XT

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is het RAID0 of RAID1?

Indien RAID0 en je data je van levensbelang is, dan zou ik dringend backuppen en daarna de schijf in kwestie vervangen en een andere RAID level overwegen. RAID1 of RAID5 of andere level waarbij je data gewoon behouden blijft wanneer een schijf ter ziele gaat. Het klinkt in ieder geval alsof je data dat wel waard is. RAID0 zonder enige vorm van backup is dan een enorm foute keuze.

Indien RAID1, gewoon de schijf in kwestie vervangen en herbouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 13-11-2008 16:03 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb even wat spelfouten uit de topic titel verwijderd ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-02 14:42

ResuCigam

BOFH

gertvdijk schreef op donderdag 13 november 2008 @ 15:39:
Stap 1 is backups maken als je dat nog niet hebt gedaan.
Gaat het om een S.M.A.R.T. error of een array error? De laatste lijkt me onwaarschijnlijk als je RAID0 draait, aangezien je dan niet kan booten.
Dus heb je al een SMART test tooltje gebruikt? Voor Windows (neem ik aan dat je gebruikt?) is er Speedfan bijvoorbeeld gratis en voor Linux/UNIX varianten (en ook Windows) is er smartctl (smartmontools).
Volgens mij werkt SMART niet in RAID...

We do what we must because we can.

• magier76
Wat ik overal gelezen heb werkt s.m.a.r.t. inderdaad niet.

Ik heb hem inderdaad in Raid 0 staan.

De verwachting is dus dat er wel degelijk iets met de schijf aan de hand is.
omruilen dus... Schijfje is net 1 maand oud.

Backup maken kan ik neem ik aan gewoon met True Image doen en dan met de resque cd van true Image.
Of moet het speciaal hiervoor geinstalleerd worden.

[ Voor 15% gewijzigd door magier76 op 13-11-2008 16:21 ]

Gadget Freak

Verwijderd

heb ik ook hier dezelfde error, draait al een half jaar feilloos , heb niet zo heel veel verstand van riad errors, maar alles functioneert prima,

al alle programaa's erop op losgelaten maar hij blijf zeggen , alles oke , is gekomen door een keer spontane uitval van de pc , heb ook al meerder topics gelezen , maar nog niks concreets gevonden

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 16:25 ]

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59
Zelfde error gehad. Vista crashde ook regelmatig. Elke HDD diagnose tool die ik draaide gaf echter geen problemen aan. Uiteindelijk de boel opnieuw geïnstalleerd en alle problemen en de RAID-error in BIOS was verdwenen.

• gertvdijk
Ow je hebt zo'n fakeraid ding op je mobo. Tja, dat is sowieso af te raden (doe dan gewoon software RAID). Als je SMART functionaliteit daardoor mist kan je dus problemen met je disks in de array niet aan zien komen... Vragen om problemen imo.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• magier76
Ja ok maar als je een beetje gaat rond snuffelen zie je dus dat het een bekend probleem is.
Tot op heden nog niemand geweest met een oplossing.
Het lijkt mij dat er ergens toch iets moet zijn wat deze problemen op kan lossen.
Mijn zoektocht gaat in elk geval ook nog voort voor dat ik ga re-installeren.
Nu kan ik nog testen o er een oplossing is.
Als straks alles opnieuw er op staat is dat niet meer mogelijk en dus kunnen we een ander hier ook niet mee verder helpen

Gadget Freak

• magier76
gertvdijk schreef op donderdag 13 november 2008 @ 16:33:
Ow je hebt zo'n fakeraid ding op je mobo. Tja, dat is sowieso af te raden (doe dan gewoon software RAID). Als je SMART functionaliteit daardoor mist kan je dus problemen met je disks in de array niet aan zien komen... Vragen om problemen imo.
En hoe gaat dit in zijn werk.
Daar heb ik namelijk nog geen ervaring mee.
Software matig raid maken.
Hoe moet ik dan gaan installeren

Gadget Freak

• gertvdijk
magier76 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 16:36:
En hoe gaat dit in zijn werk.
Daar heb ik namelijk nog geen ervaring mee.
Software matig raid maken.
Hoe moet ik dan gaan installeren
Ik weet niet hoe dat gaat in Windows. Is vast wel mogelijk. Het probleem is alleen dat het via de fakeraid heel makkelijk gaat, maar jezelf gigantisch in de vinger snijdt, omdat:
  • Je bent minder flexibel, want je kan alleen arrays maken over hele schijven, niet over delen van schijven.
  • Als je controller kapot gaat ben je de pineut, want die array kan je doorgaans alleen goed uitlezen met dezelfde controller of een opvolger ervan. Van Intel ICHx naar Nvidia zal niet gaan bijvoorbeeld.
  • Je bent afhankelijk van drivers van de fabrikant van de controller.
  • Je verliest soms functionaliteit die je later soms hard nodig hebt. Denk aan firmware upgrades, SMART, etc.
Waarom veel mensen het toch gebruiken is 1) marketing van de fabrikant van het mobo 2) omdat het makkelijk is 3) omdat ze *denken* dat het sneller is dan software RAID, maar in de praktijk geldt dat niet, omdat je fakeraid controller ook gewoon de CPU gebruikt en er geen zelf heeft zoals echte RAID kaarten.

Pagina: 1