Ubuntu Server 8.10 - RT61 WIFI en WPA-PSK

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:00
Ik ben bezig om op een spare pc 8.10 Server te installeren. Nu wordt vanaf deze versie de RT61 out of de box ondersteund. Lees = ik hoef zelf geen drivers te installeren en de RT61sta.dat file aan te passen. Makkelijk, echter ik weet niet hoe ik precies WPA moet instellen.

VIa google kom ik op de volgende oplossing;

/etc/network/interfaces aanpassen en dan de volgende riedel erin zetten

auto ra0
iface ra0 inet static
pre-up iwpriv ra0 set AuthMode=WPAPSK
pre-up iwpriv ra0 set EncrypType=TKIP
pre-up iwconfig ra0 essid my_essid
pre-up iwpriv ra0 set WPAPSK="my_pass_key"

waar RA0 WLAN0 is in mijn geval.

Echter dit werkt niet.....

Nu kan ik wel proberen om de drivers te installeren als op de oude manier, maar het moet toch makkelijker kunnen. Iemand een idee?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Hoe bedoel je 'het werkt niet'? Komt je interface niet up? Gaat de association met het AP mis, gaat de Key exchange niet goed, krijg je geen IP? En wat doe je precies nadat je /etc/network/interfaces hebt aangepast? En wat zie je met iwconfig? En wat is de bedoeling van een static adres zonder adres opgeven?
Beetje meer info mag wel hoor. :)

[ Voor 36% gewijzigd door gertvdijk op 13-11-2008 15:36 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• backupdevice
gertvdijk schreef op donderdag 13 november 2008 @ 15:34:
Hoe bedoel je 'het werkt niet'? Komt je interface niet up? Gaat de association met het AP mis, gaat de Key exchange niet goed, krijg je geen IP? En wat doe je precies nadat je /etc/network/interfaces hebt aangepast? En wat zie je met iwconfig? En wat is de bedoeling van een static adres zonder adres opgeven?

[...]

Beetje meer info mag wel hoor. :)
Okidoki trough.

Interface komt op. Ik heb bij installeren een Static IP meegegeven. Association met AP gaat niet, zie met iwconfig niet mij ESSID.

Met 8.04 desktop installeerde ik de railink drivers en editte manueel het bestand welkde de RT61 drivers gebruikte, genaamd rt61sta.dat.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Probeer eens deze link: http://ubuntuforums.org/s...hlight=wpa+wireless+howto
Niet letten op wat er bij staat over RaLink kaarten. Ik weet niet of het daadwerkelijk goed gaat, maar wpa_supplicant heeft mij nog niet in de steek gelaten. Op mijn PC heb ik een RT2500 kaart, dus het resultaat kan wat anders zijn dan wat ik heb.

Succes.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• backupdevice
Hero Of Time schreef op donderdag 13 november 2008 @ 18:57:
Probeer eens deze link: http://ubuntuforums.org/s...hlight=wpa+wireless+howto
Niet letten op wat er bij staat over RaLink kaarten. Ik weet niet of het daadwerkelijk goed gaat, maar wpa_supplicant heeft mij nog niet in de steek gelaten. Op mijn PC heb ik een RT2500 kaart, dus het resultaat kan wat anders zijn dan wat ik heb.

Succes.
Thx maar die heb ik nooit gebruikt. Voor 8.04, server en desktop gerbuikte ik deze https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/RalinkRT61

Echter daarmee kon je de drivers zelf installeren en het rt61sta.dat bestand zelf aanpassen. Ik ga dat eens proberen om op 8.10 toch de drivers te installeren, i'll be back 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
backupdevice schreef op donderdag 13 november 2008 @ 19:18:
Echter daarmee kon je de drivers zelf installeren en het rt61sta.dat bestand zelf aanpassen. Ik ga dat eens proberen om op 8.10 toch de drivers te installeren, i'll be back 8)
Lijkt me niet zo'n goed idee. Je wil gewoon de mac80211 stack gebruiken. Ga nou maar gewoon debuggen waarom het mis gaat en niet een ranzige oude driver proberen te laten werken op die nieuwe kernel. Krijg je ook geheid problemen bij kernelupdates e.d.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
gertvdijk schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 02:50:
[...]

Lijkt me niet zo'n goed idee. Je wil gewoon de mac80211 stack gebruiken. Ga nou maar gewoon debuggen waarom het mis gaat en niet een ranzige oude driver proberen te laten werken op die nieuwe kernel. Krijg je ook geheid problemen bij kernelupdates e.d.
Je zult vast meer verstand hebben van Linux dan ik, maar zou je mij een plezier willen doen en de link doorlezen die ik heb gekopieerd. Deze methode gebruikte ik in 8.04 ook, en met kernel updates hoefde ik alleen maar de driver opnieuw te laden en dan deed alles weer.....

Debuggen enzo , geen idee hoe het werkt.... Alles werkt, interface komt op, ik kan scannen op AP's krijg ook mijn AP en van de buren te zien, echter ik kan niet connecten omdat ik moet weten waar ik de WPAPSK key enzo moet plaatsen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Die instructies zijn oud en voor 6.06 t/m 8.04.
Hoe je een WPA-PSK key kan plaatsen is dus niet meer Ralink specifiek. Je kan dus met de algemene docs aan de slag, omdat je kaart nu gebruik maakt van de mac80211 stack. Dat maakt het alleen wat eenvoudiger, maar er *verandert* dus iets.
Om te zien wat er misgaat bij association en connect:
tail -f /var/log/syslog
en dan in een andere terminal proberen te verbinden (sudo /etc/init.d/networking restart). Dan staat er vast zinnige informatie of iets waaruit je kan halen wat er misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
ok thx, ik ga ermee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En probeer het ook met wpa_supplicant. Als je hem met -d runt, krijg je extra debuggin info, met -dd nog meer. Maak je wpa key dmv wpa_passphrase. Zie het topic waar ik naar link maar, die is nog steeds te gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Heb het anders opgelost, heb de 8.04 versie geinstalleerd, met de drivers en gaan!!

thx for the help

Pagina: 1