Probleem met Ubuntu en DVI

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Allen,

ik heb inmiddels vier versies van Ubuntu en Kubuntu geprobeerd te installeren. Uiteindelijk is het gelukt maar niet op de manier waarop ik hoopte. Ik kan namelijk mijn videokaart (7600GT PCI-E) NIET gebruiken maar ben afhankelijk van de VGA poort op mijn moederbord (M2N-MX van Asus). Op het moment dat ik mijn monitor via VGA aansluit werkt het prima maar als ik overstap op de DVI poort van mijn videokaart dan is het beeld verstoord. Dit gebeurd op dusdanige manier dat ik er niets van kan maken.

Tijdens het splash screen gaat het al fout want dan zie ik onderin het scherm iets wat op het Ubuntu logo lijkt maar zodra hij in Ubuntu aankomt is er helemaal niets meer van te maken. Ik weet 100% zeker dat de kaart goed werkt want als ik in Windows zit is er niets aan de hand.

De mensen van de Ubuntu forums kunnen me niet helpen dus ik hoop iemand hier wel.

Wie kan mij helpen of kent het probleem?

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

Gebruik je de driver van Nvidia of de opensource driver?

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ik heb de laatste NVidia driver in gnome geselecteerd maar ik denk dat daar het probleem niet zit. Het gaat al fout bij de spash screen. Dus mijn vermoeden gaat naar of een probleem met PCI-E of DVI. Ik denk dat ik iets in de xorg.conf moet aanpassen maar weet niet hoe. Ben een noob met Linux namelijk....

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

maar je gebruikt nu dus je onboard VGA? Kun je die niet uitzetten en dan kijken of het werkt op je nvidia kaart?

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Daar heb ik juist de hele tijd tussen zitten schakelen. Mijn moederbord heeft een keuze om primair je onboard vga te gebruiken of juist de PCI-E. Als ik iedere keer wil zien of iets geholpen heeft moet ik weer de omschakeling maken in de bios....

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Maar kun je hem niet helemaal uitzetten? Het lijkt erop alsof linux nu gewoon standaard je andere kaart pakt, ook al heeft je nvidia de prioriteit volgens het bios. Als je je onboard helemaal uitzet kan linux hem niet meer pakken en moet ie wel je nvidia kaart aanspreken lijkt me.

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Nee dat kan niet.... Maar de weergave die de monitor geeft als hij op dvi aangesloten is komt natuurlijk ook echt van de videokaart dan. Ik ga er ook vanuit dat mijn moederbord netjes de onboard vga uitzet als hij eerst een PCI-E kaart ziet....

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:31

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Niet noodzakelijk kan ik je uit ervaring met een uitgeschakelde onboard audio zeggen. Die bleef ook werken in ubuntu ondanks dat ie in de bios uitgeschakeld was. (Ook een asus bord.) De oplossing was overigens simpel: Ik heb uitgezocht welke driver hij nodig had en die geblacklist. (Toegevoegd aan /etc/modprobe.d/blacklist als ik het goed heb onthouden.)

Hmm ik zit net even te kijken welke chipset jouw mobo heeft, maar dat is dus ook een nvidea, dat maakt het blacklisten onmogelijk...

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Kan iemand mischien nog een aanwijzing geven in welke bestanden ik kan gaan kijken? Ik snap nog niet heel veel van de aansturingsbestanden van linux....

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Xorg.conf aanpassen is zinloos, want je probleem treedt al op voordat X laadt. Het splashscreen is nog gewoon in VESA mode en als je videokaart daar niet mee overweg kan dan voldoet ie simpelweg niet aan de standaarden.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ok, ik kick deze even want de nvidia drivers 180.22 hebben een deel van mijn problemen op weten te lossen.

Ik heb hem dus uiteindelijk geinstalleerd met de onboard vga en vervolgens de 180.22 dirvers voor mijn pci-e kaart geinstalleerd. Vervolgens in de bios weer mijn primaire display naar pci-e gezet en ik heb gewoon goed beeld in gnome.

Echter is mijn bootscreen met het Ubuntu logo en laadbalk verre van ok. Hij gebruikt daarvoor nog de verkeerde driver en ik heb dus geen flauw idee waar ik dit kan aanpassen. Naar mijn idee gebruikt hij voordat hij in gnome komt nog de oude driver.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
kbloem schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 11:11:
Echter is mijn bootscreen met het Ubuntu logo en laadbalk verre van ok. Hij gebruikt daarvoor nog de verkeerde driver en ik heb dus geen flauw idee waar ik dit kan aanpassen. Naar mijn idee gebruikt hij voordat hij in gnome komt nog de oude driver.

Iemand?
Nee, hij gebruikt dan geen specifieke driver, maar een framebuffer driver voor dat splashscreen. Probeer eens in GRUB op 'e' te drukken wanneer je de juiste regel hebt gevonden om van te booten, vervolgens selecteer je de tweede regel (begint met kernel..) en daar zet je het woord 'nosplash' achter, of als er al 'splash' staat, verander je dat in nosplash. Vervolgens druk je op enter en op de 'b'. (Niet esc!)

Als dat wel werkt is er dus wat mis in die framebuffer driver i.c.m. je videokaart/mobo. Je kan proberen een andere vga mode te geven, door achter 'splash' 'vga=769' te zetten.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ik heb vga=791 er achter gezet en nu werkt het bootscherm goed. Alleen is op misterieuze wijze mijn gnome weer over de zeik. Ik heb een zwart scherm met een vaag knipperend wit kruisje in beeld. Een stuk of vier zelfs....

Wat is dat toch met die nvidia drivers???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
kbloem schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:25:
Ik heb vga=791 er achter gezet en nu werkt het bootscherm goed. Alleen is op misterieuze wijze mijn gnome weer over de zeik. Ik heb een zwart scherm met een vaag knipperend wit kruisje in beeld. Een stuk of vier zelfs...
Iets reset dan niet goed die registers op de kaart. Er zit waarschijnlijk ergens een bug die optreedt zodra je die twee videokaarten bij elkaar zet. Kan je hem anders niet even helemaal uitschakelen in het BIOS, die interne? Anders wordt het een truc verzinnen dat je onboard kaart wordt afgeschermd van het systeem. Misschien met hal of een andere bootparameter?

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 29-01-2009 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ik heb de nvidia drivers weer verwijderd met de synaptic. Daarna 180.27 geinstalleerd en alles werkt nu goed :)

Ben weer even blij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55
kun je de inhoud van /boot/grub/grub.conf of /boot/grub/menu.lst eens posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Nee helaas nog even niet maar dat moet voor dit weekend wel lukken. Ik heb gisteren namelijk een nieuwe HDD gekocht en daar wilde ik dit probleem eerst opgelost hebben. Heb nu alles weer verwijderd omdat het werkt. Ga nu even Vista installeren en daarna gooi ik Linux er weer op. Ik weet nog precies hoe ik het gedaan heb dus moet nu geen probleem zijn.

Ik heb hem mischien morgen wel af omdat ik het hier op mn werk kan installeren en dan zal ik de grub.conf even plaatsen....

Dual boot met eerst Windows installeren lukt me wel maar andersom niet goed. Dit zal waarschijnlijk een beetje omslachtig zijn maar het lukt me tenminste :)

[ Voor 14% gewijzigd door Kenny_026 op 29-01-2009 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55
Installer ubuntu dan wel met pci-e prioriteit in je bios.. E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Nee dat gaat juist niet want de ingebakken drivers van Nvidia zijn 173 en 177 en dan gaat hij juist over zn nek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Of ik moet de text based alternate proberen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik doe altijd alternate install. Ik heb de 7800 GTX, draai in Ubuntu de 177 driver, geen problemen. Maar ik heb dan ook geen tweede videokaart, mijne is los, geen onboard rommel.

Btw, als je iets toe te voegen hebt, gebruik dan de edit knop ;). Je hoeft geen nieuwe reply te maken.

Owja, als je het aandurft, kan je via een TTY (Ctrl+Alt+F1-6) ook nog wat problemen oplossen. Browsen via CLI kan met w3m bijvoorbeeld. Met Ctrl+Alt+F7 schakel je terug naar je GUI. Als je dingen aanpast met xorg.conf, herstart dan GDM.

[ Voor 29% gewijzigd door Hero of Time op 29-01-2009 16:38 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
http://www.nvnews.net/vbulletin/forumdisplay.php?f=14 is nvidia's eigen support-forum.
In hun read-first staat dit:
3a) Please always include a copy of an nvidia-bug-report.log file, which can be generated with the `nvidia-bug-report.sh` script shipped with the NVIDIA Linux/FreeBSD graphics drivers and installed in your PATH; the log file will be placed in the current working directory. To make sure this log file includes as much relevant information as possible, please start the X server with `startx -- -logverbose 6` and run `nvidia-bug-report.sh` after the problem has occurred. If X can not be started or the machine appears to have crashed, please check if you can log into it remotely (e.g. via ssh or telnet) and run `nvidia-bug-report.sh` in the remote shell, if possible. If the machine can not be logged into remotely, please run the bug report script with X running (this will ensure that data points only available when the device is initialized, such as the VBIOS revision, are captured in the log file). All requests for assistance from NVIDIA must include the bug report, per the instructions above.
Kun je dat eens doen, en die nvidia-bug-report.log hier posten? dank. Dat bevat o.a. /var/log/Xorg.0.log, /etc/X11/xorg.conf, en lspci.
Voor een hoog-verbale Xorg-log zal je (met Ctrl-Alt-F1) naar een console moeten, inloggen, X stoppen met /etc/init.d/gdm stop, en X weer starten met startx -- -logverbose 6

Je kunt proberen Option "UseInt10Module" "true" in /etc/X11/xorg.conf in de device-sectie te planten(zie voor meer opties http://us.download.nvidia...22/README/appendix-b.html ). Kijken of dat beter werkt. Met 2 videokaarten in je systeem moeten er rare fratsen door de driver gedaan worden om de 2e te initialiseren.
Ook kun je het correcte pci-id voor je kaart in diezelfde sectie zetten (meestal BusID "PCI:1:0:0", lspci vertelt je meer)

De console gebruikt onder linux trouwens een andere, meestal standaard vesa framebuffer, -driver. De nvidia-driver wordt pas gestart zodra X start. Da's normaal, maar je krijgt pas behoorlijk beeld zodra de kaart behoorlijk is geinitialiseerd.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ok, even een update want ik ben weer tegen een praktisch probleempje aangelopen. Mijn vriendin heeft thuis een heel mooi kantoortje op zolder ingericht en daar staat de pc nu heel mooi tussen twee metalen ladeblokken in waardoor ik geen WLAN heb. Wordt dus een kabel trekken :(

Ik heb uiteindelijk alles goed op gang gekregen en ook mijn dualboot werkt perfect. Ik heb in mijn bios slechts twee opties voor het instellen van de video kaart

1.) PCI-E > PCI > Onboard VGA
2.) Onboard VGA > PCI > PCI-E

Ik ben erachter gekomen dat hij de onboard vga echt uitschakeld als je voor optie 1 kiest dus het probleem dat Ubuntu twee videokaarten zou zien is niet het probleem.

Ik heb dus de installatie uitgevoerd met de Onboard VGA. Daarna heb ik de volgende stappen doorlopen.

1.) Via Synaptic package manager alles verwijderd van Nvidia.
2.) in de terminal via Ctrl-Alt F1 de GDM gesloten met sudo killall gdm
3.) Daarna de driver geinstalleerd met sudo sh Nvidia<driver 180.27>
4.) Reboot

Daarna was alleen mijn bootscreen nog niet goed geconfigureerd vanuit grub. De opties VGA= gaven allemaal geen goed resultaat. Dit heb ik als volgt opgelost

1.) via de terminal het volgende commando uitgevoerd : sudo apt-get remove usplash --purge
2.) in gnome de volgende twee bestanden gedownload [url=http://http://alioth.debian.org/frs/download.php/2461/libsplashy1_0.3.10-1_i386.deb]libsplashy[/url] en Splashy
3.) Deze twee bestanden kun je gewoon vanuit gnome dubbelklikken
4.) in menu.lst in /boot/grub de optie VGA=791 in de kernel toevoegen

Ik krijg nu een blije pinguin als bootscreen maar die is aan te passen. In /etc/splashy/themes/default de background.png aan te passen naar een willekeurige afbeelding. In theme.xml kun je de lokatie van de laadbalk en ook de kleuren heel makkelijk aanpassen. Echter krijg je dit mooie aangepast scherm wel met afsluiten maar niet met opstarten. Ik blijf nog even zoeken en als ik het vind zet ik het hier neer.

[UPDATE]
Ok nadat je het bestand default.png gewijzigd hebt in je eigenafbeelding en eventueel het theme.xml bestand naar eigen smaak hebt aangepast kun je met het volgende commando ervoor zorgen dat ook tijdens het opstarten je splash screen correct weergegeven wordt: mkinitramfs -o /boot/initrd.img-`uname -r`

[LET OP]
Het niet kunnen wijzigen van je splash screen in Ubuntu 8.10 schijnt een algemeen probleem te zijn. Ben blij dat ik de oplossing op deze manier gevonden heb :)

[ Voor 10% gewijzigd door Kenny_026 op 02-02-2009 09:24 ]

Pagina: 1