Toon posts:

HD Controller niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De HD van mijn laptop
(PCG-K215Z http://www0.dealtime.co.uk/xPF-Sony-Vaio-K215Z) heeft het recentelijk begeven. Als ik de PC opstart komt halverwege het opstarten van windows een blauw scherm en dit was echt niet meer te redden. Met knoppix heb ik de data weten te redden.

Het is voor mij nog wel de moeite waard om de HD te vervangen door een nieuwe, dus ik heb een WD aangeschaft http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=346 Nu heb ik de schijf vervangen en wil ik de herstel-dvd draaien om windows opnieuw te installeren. Ik krijg vervolgens de melding dat de harde schijf niet kan worden gevonden.

Ik heb geprobeerd om naar mogelijke antwoorden te zoeken. Ik vermoed dat mijn moederbord geen driver heeft voor de HD en dat hij daarom niet kan worden gevonden. Dus de controller mist maar als ik een extra scsi-adapter wil opgeven moet ik in A: een door de fabrikant geleverde diskette. De fabrikant heeft niets geleverd (ik kan ook niet vinden op de site) en ik heb geen A:

Zou iemand mij kunnen helpen met dit probleem?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

De herstel-dvd is waarschijnlijk van Sony? Dan is die waarschijnlijk niet bedoeld om op 'vreemde' harde schijven te installeren. Wellicht dat Sony nog een oplossing heeft maar ik ben bang dat ze simpel zullen zeggen 'helaas pindakaas'.

Voor een HD heb je geen driver nodig, voor de controller eventueel wel maar aangezien de controller ook in Knoppix werkt denk ik eigenlijk dat dat niet nodig is. Je zou even kunnen proberen met een normale XP of Vista CD/DVD of die wel de schijf ziet.

Verwijderd

Topicstarter
De harde schijf werkt ook (nog niet) in knoppix, ik heb knoppix alleen gebruikt om toegang tot mijn oude data te hebben. De Sony helpdesk heeft toegezegd dat wanneer ik de harde schijf vervang, de herstel-dvd gewoon werkt...

Ook een windows-install disk herkent de HD niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 11:28 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Wordt de nieuwe schijf dan überhaupt wel goed herkend in het BIOS?

Verwijderd

Topicstarter
Nee... de Primary IDE adapter is None

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 11:44 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Even goed controleren of de kabels dan wel goed zijn aangesloten, en ook kijken naar evt. jumpers voor SATA150/300 mode. Anders ben ik bang dat deze schijf niet zal gaan werken in je laptop.

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Heb je geen last van het AVG dll probleem op de oude hdd en weet je zeker dat je oude HDD kapot is?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daar ook nog aan gedacht... maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit een melding in AVG heb gekregen van een virus. Ik heb dus ook niet user32.dll naar de vault verplaatst. En de problemen met AVG kwamen pas later dan dat mijn laptop het begaf.

Hoe zeker kan je zijn? Ik krijg elke keer dat ik windows opstart het blauwe scherm. Ik heb de melding genoteerd en wat info verzameld. Alle oplossingen die ik hiervoor vond werkte niet en zelf de restore cd van VAIO werkt niet, dus ik denk dat ik wel kan concluderen dat de schijf het heeft begeven...

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Nu je het zegt heb je wel iets te snel conclusies getrokken. Schijven dien je altijd te testen met de diagnostische tool van de fabrikant. Pas als die aangeeft fouten te vinden weet je zeker dat de schijf naar de haaien is (al kan het altijd nog het kabeltje of de voeding zijn maar die kans is erg klein).

Als je problemen al op zaterdag aanwezig waren ligt het niet aan AVG in ieder geval, die trouwens automatisch het bestand verplaatste (niet via zo'n vraag).

Maar goed de nieuwe schijf heeft dus ook een probleem, dat kan simpelweg liggen aan gebrekkige ondersteuning zoals de jumper zoals Fauna zegt. Een DOA (kapot bij ontvangst) is natuurlijk ook een redelijke mogelijkheid.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn problemen zijn al meer dan een maand oud, dus ik verwacht niet dat het met AVG te maken heeft. Je hebt gelijk dat ik mijn conclusie misschien iets te snel heb getrokken, maar ik was erg happig om mijn schijf door 1 te vervangen van een hogere capaciteit.

Even goed controleren of de kabels dan wel goed zijn aangesloten, en ook kijken naar evt. jumpers voor SATA150/300 mode.

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld, neem aan dat je het hebt over de aansluiting? Het gaat om een IDE interface (geen SATA). De aansluiting lijkt goed te werken omdat mijn oude schijf wel herkent wordt en de jumper is identiek aan de oude...

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat mijn bios verouderd is, die mijn HDD niet ondersteund. Of is dit niet relevant?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Is je IDE controller dan niet gewoon kapot op je moederbord? Als je de oude schijf weer aansluit, wat voor meldingen krijg je dan? Zelfde of heel iets anders?

En je IDE instellingen in de bios staan wel op Auto? Niet toevallig nog op de user instellingen op je vorige HD? Dan geeft hij namelijk ook problemen. Ik spreek uit ervaring met een desktop :$

[ Voor 38% gewijzigd door Hooglander1 op 13-11-2008 18:47 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de HDD uit de laptop van mijn vriendin gehaald en deze wordt wel herkent. Met knoppix heb ik zelfs toegang tot de data. De IDE aansluiting werkt dus wel goed. Ik begin het vermoeden te krijgen dat de nieuwe HDD stuk is...

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Kan je de nieuwe niet in de laptop van je vriendin stoppen? Mooie dubbelcheck.

Verwijderd

Topicstarter
In de laptop van mijn vriendin wordt hij wel herkent, de schijf werkt dus wel. Nu weet ik echt niet waar het probleem zit... :?

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-02 14:07
Kennelijk kan je laptop dus niet overweg met de nieuwe WD schijf.

Welk merk schijf zat er in jou laptop en zit er in de laptop van je vriendin?

Voor zover ik nu kan vinden heb je deze IDE Controller: ALi M5229 PCI-Bus-Master-IDE-Controller

Ik was nog wat aan het googelen op je chipset maar ik kan er weinig over vinden. Ik vrees dat je zult moeten uitwijken naar een ander merk schijf.

Weet je zeker dat de jumpers op de schijf goed staan? Probeer zowel de CS als Master mode.

Zie ook deze link:
http://wdc.custhelp.com/c...1005005461&p_sp=undefined

Als laatste zou je nog kunnen proberen om je cdrom er eens uit te halen....

[ Voor 117% gewijzigd door jbhc op 13-11-2008 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude HDD was een Hitachi
De ander was een Fujitsu

Mijn nieuwe een WD

Ik heb het geprobeerd met deze tool http://support.wdc.com/pr...roupid=701&sid=53&lang=en maar ook dat levert niets op!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bang dat mijn moederbord de schijf niet ondersteund... toch wil ik iedereen bedanken voor alle hulp! _/-\o_
Pagina: 1