[HTML] password veld word automatisch ingevuld

Pagina: 1
Acties:

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Ik krijg een melding van een klant dat ze haar profiel niet kan wijzigen in een website omdat ze een melding krijgt dat haar wachtwoorden niet overeen komen. Het profiel bestaat uit een formulier dat onderverdeeld is in een aantal tabs. Deze staan allemaal in 1 pagina en worden dmv display: block/none omgewisseld.

Nu is het probleem dat Firefox altijd het wachtwoord veld invult zodra je ooit een keer "wachtwoord onthouden" aanvinkt en daardoor komen de twee veldjes niet overeen voor het wijzigen van het wachtwoord.

Ter illustratie een paar plaatjes:

1. het profiel dat men probeert te wijzigen:
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/28vazk1.jpg

2. de laatste tab waar het wachtwoord gewijzigd kan worden:
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/a1381i.jpg

Is er een manier om er voor te zorgen dat het veld altijd leeg is en niet ingevuld word door firefox?

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Is het mogelijk om het form gewoon iedere keer een random naam te geven? In dat geval lijkt me toch dat firefox nooit zelf zal invullen, zelfs als je dat als gebruiker expliciet aangeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door boe2 op 13-11-2008 09:59 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Ik kan het password veld een random naam geven, maar dan gaat het in het script dat de postwaarden ontvangt niet goed. Hoe weet ik dan daar welke waarde ik moet hebben?

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 11:09
De enige manier is inderdaad om je formname steeds te veranderen.
De browser aan de clientside vult namelijk de velden in en hier heb je als developer geen invloed op.
Dit is een instelling aan de clientside.

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:43

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

https://developer.mozilla...n_Off_Form_Autocompletion

Een klein stukje naar beneden scrollen en er staat een html methode om, volgens mij, jou probleem op te lossen.

edit:
kan zijn dat dit alleen autocomplete afvangt, maar ik heb de hoop dat de autofill er ook mee gepakt wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door SandaX op 13-11-2008 10:06 ]

• sunflame
Set bij het submitten een hidden value met javascript waar je het veld overneemt in een veld met een vaste naam?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Barracuda_82 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 10:03:
Hoe weet ik dan daar welke waarde ik moet hebben?
Dan zat je stuur je die key ook gewoon mee. :Y)
edit:
En veel simpeler dan meteen js erbij halen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Voutloos op 13-11-2008 10:06 ]

{signature}

• sunflame
Autocomplete = off is enkel voor IE en mozilla browsers.

http://www.petefreitag.com/item/481.cfm :
The only downside to using this attribute is that it is not standard (it works in IE and Mozilla browsers), and would cause XHTML validation to fail.

• sunflame
Voutloos schreef op donderdag 13 november 2008 @ 10:06:
[...]
Dan zat je stuur je die key ook gewoon mee. :Y)
edit:
En veel simpeler dan meteen js erbij halen. ;)
Dat is inderdaad slimmer ja :)

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als je niet twee keer je wachtwoord intikt, wil je hem dus niet wijzigingen. Je hoeft dan geen message weer te geven dat het wachtwoord niet overeenkomt. Op zich een wachtwoord automatisch invullen is niet een probleem lijkt me :)

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
@SandaX: Dat is exact wat ik zocht! Bedankt! (waarom kan ik zelf zoiets niet vinden...)
@Voutloos: Ow ja... duh... tis nog vroeg ;)

• sunflame
mithras schreef op donderdag 13 november 2008 @ 10:09:
Als je niet twee keer je wachtwoord intikt, wil je hem dus niet wijzigingen. Je hoeft dan geen message weer te geven dat het wachtwoord niet overeenkomt. Op zich een wachtwoord automatisch invullen is niet een probleem lijkt me :)
Wel als je een shared computer gebruikt en het veld wordt ingevuld met het wachtwoord van een andere gebruiker.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

sunflame schreef op donderdag 13 november 2008 @ 10:07:
Autocomplete = off is enkel voor IE en mozilla browsers.

http://www.petefreitag.com/item/481.cfm :
The only downside to using this attribute is that it is not standard (it works in IE and Mozilla browsers), and would cause XHTML validation to fail.
Ook niet spectaculair. Direct onder het form zet je
JavaScript:
1
document.getElementById('mijnwachtwoordveld').autocomplete = 'off';
en klaar ben je.
sunflame schreef op donderdag 13 november 2008 @ 10:10:
Wel als je een shared computer gebruikt en het veld wordt ingevuld met het wachtwoord van een andere gebruiker.
Tja, daar zijn gebruikersaccounts in je systeem en profielen in je browser voor uitgevonden. Op het moment dat jij op een shared PC je wachtwoorden gaat opslaan wanneer niet onder je eigen account, ben je een idioot. User stupidity kan je niet genezen helaas.

[ Voor 31% gewijzigd door MueR op 13-11-2008 10:15 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Safari, Mozilla en IE ondersteunen autocomplete=off. Dan zit je al op ~ 97% van je browsers.

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Wat ik me net ook bedenk wat ik zou kunnen maken als ik ooit tijd over heb (over 39 jaar als ik met pensioen ga) is een jQuery functie die de autocomplete param toevoegt aan de form en een listener toevoegt aan de form, dat zodra ie gesubmit word, de naam van het veld eerst veranderd word in een vaste naam, die de backend begrijpt. Zo heeft het form veld altijd een unieke naam (voor exotische browsers) en is je pagina nog steeds XHTML valid.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Dat is makkelijk genoeg. Maak een hidden veld wat je onsubmit vult vanuit een randomized password veld. Eventueel ook direct hashen..

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 22:20
Barracuda_82 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 10:25:
Wat ik me net ook bedenk wat ik zou kunnen maken als ik ooit tijd over heb (over 39 jaar als ik met pensioen ga) is een jQuery functie die de autocomplete param toevoegt aan de form en een listener toevoegt aan de form, dat zodra ie gesubmit word, de naam van het veld eerst veranderd word in een vaste naam, die de backend begrijpt. Zo heeft het form veld altijd een unieke naam (voor exotische browsers) en is je pagina nog steeds XHTML valid.
Alleen XHTML valid voor de validator tools.... De pagina is eigenlijk niet xhtml valid aangezien je nog steeds dezelfde oplossing biedt. Dat je de tag via javascript toevoegt ipv zelf in de html zet, maakt (voor mij in ieder geval) geen drol uit. Daarnaast is er toch weinig reden om xhtml doctypes te gebruiken, aangezien IE het alleen slikt als html, en dus net zo goed een html doctype kan gebruiken...

/zeur ;)

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 11:14
Blaise schreef op donderdag 13 november 2008 @ 10:14:
Safari, Mozilla en IE ondersteunen autocomplete=off. Dan zit je al op ~ 97% van je browsers.
MijnPostbank gebruikt dit ook, en onder Opera wordt mijn wachtwoord daar niet onthouden. Verder zelf niet getest, maar vziw ondersteunt Opera het dus ook.

Full-stack webdeveloper in Groningen

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
ZanderZ schreef op donderdag 13 november 2008 @ 11:44:
[...]

MijnPostbank gebruikt dit ook, en onder Opera wordt mijn wachtwoord daar niet onthouden. Verder zelf niet getest, maar vziw ondersteunt Opera het dus ook.
Dat klopt, maar daarnaast gebruiken ze afaik een random naam voor het veld. Dit als extra veiligheid tegen "alternatieve" browsers.

offtopic:
Verder gebruik ik die methode ook om spam tegen te gaan via formuliertjes. Twee velden, een voor gewenste input en een die ik verberg met css. Beide hebben een random naam en een van de twee (de gewenste input) moet ingevuld zijn en de andere (die verborgen is) moet leeg zijn. Werkt tot nu toe 100% tegen formspam :)

• Fietslamp398
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-04 23:11

Fietslamp398

punt uit!

Als je dan toch js wil gebruiken, waarom geen je je input geen class me en maak je die dmv js automatisch leeg als het form geladen wordt?

Signatures zijn voor mietjes!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 11:14
mithras schreef op donderdag 13 november 2008 @ 12:33:
[...]
Dat klopt, maar daarnaast gebruiken ze afaik een random naam voor het veld. Dit als extra veiligheid tegen "alternatieve" browsers.

offtopic:
Verder gebruik ik die methode ook om spam tegen te gaan via formuliertjes. Twee velden, een voor gewenste input en een die ik verberg met css. Beide hebben een random naam en een van de twee (de gewenste input) moet ingevuld zijn en de andere (die verborgen is) moet leeg zijn. Werkt tot nu toe 100% tegen formspam :)
Hm, klopt idd:
HTML:
1
<input style="font:11px arial" tabindex="2" type="password" autocomplete="off" name="zukmwrzzdzwv" id="zukmwrzzdzwv" size="20" maxlength="20" onfocus="this.select();">

Toch nog even gezocht:
There is a non-standard extension to HTML called an "autocomplete"
attribute that sites can use to prevent the browser from storing logins.
We used to just ignore it but we have had to implement "autocomplete=off"
even though it is non-standard because many banks actively prevent the use
of browsers that do store passwords without respecting this attribute.
Some of these banks actively blocked Opera and told their customers we did
not meet their security requirements, so we had no choice but implementing
support for it.
Bron: http://list.opera.com/pip...2004-December/024627.html

Full-stack webdeveloper in Groningen

• ari
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-08 22:36

ari

Fietslamp398 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 13:54:
Als je dan toch js wil gebruiken, waarom geen je je input geen class me en maak je die dmv js automatisch leeg als het form geladen wordt?
Dan maak je de werking afhankelijk van Javascript, en da's niet handig als je voor 100% bruikbaarheid gaat. Als je toch aan het scripten gaat, kun je beter gewoon een random naam meegeven. Ofwel aan het formulier, ofwel aan het wachtwoord-veld.

Zoals anderen al aangaven kun je die naam weer doorgeven d.m.v. een hidden field. Werkt gegarandeerd en overal.
Pagina: 1