verzenden mail plotseling niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ik zit met het volgende, zeer aparte, probleem:

de netwerkopstelling is als volgt:
modem (eurodocsis, zwarte) voor casema midi -> sitecom DC-202v5 (firmware: R1.97e4) -> pc's/switches

er hangen totaal ~10 pc's achter

deze setup heeft ruim 2 jaar goed gedraaid.. echter kon er vrijdag spontaan geen mail meer verzonden worden..
ik kan geen telnet sessie opstarten (poort 25) naar smtp.casema.nl (provider = casema/ziggo)

als ik echter de router (sitecom) er tussen uithaal en een laptop direct op de modem hang kan ik dit WEL doen en kan ik dus ook verzenden..

ik heb het volgende geprobeerd:
alleen de laptop op de router (die op zijn beurt weer op modem zit) -> geen smtp server
laptop direct achter modem (zonder router) -> wel smtp server
laptop achter de router (die een hard reset heeft gehad) -> geen smtp server
router firmware geupgrade (van R1.97.a11 naar bovenstaande versie)
virusscanner staat zowiezo al uitgeschakeld m.b.t. de uitgaande mail
firewall kan het niet zijn aangezien het probleem zich niet voordoet als de router er tussen uit is...
google gaf mij ook niet duidelijk zicht op een mogelijke oplossing dan een nieuwe router, en de got topics die ik heb gelezen kwamen niet echt tot een conclusie die mij konden helpen helaas

ik heb ook mijn eigen smtp server geprobeerd te bereiken en die kan ik achter de router ook niet benaderen (terwijl hij 100% zeker response zou moeten geven)
casema zegt dat er niks aan de hand is van hun kant en ze weten dat we router gebruiken en zeggen dat het gewoon moet werken.

dus om de een of andere reden blokkeert de router nu bijna een week uitgaand email verkeer
echter wordt het niet opgelost door een hard reset..
de standaard MTU waarde heb ik naar beneden bijgesteld (volgens mij naar de 1400, kan ook 1500 zijn)

iemand een idee?

[ Voor 7% gewijzigd door mschol op 13-11-2008 00:09 ]

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Het lijkt er op dat je router poort 25 verkeerd afhandelt. Komen standaard pings wel aan? Port forwarding rule voor verkeer over de bewuste poort? Firewall rule ingesteld (op de router)?

[ Voor 4% gewijzigd door Pong op 13-11-2008 12:08 ]

Geen Ping, wel Pong

• mschol
  • Niet online
Pong schreef op donderdag 13 november 2008 @ 12:07:
Het lijkt er op dat je router poort 25 verkeerd afhandelt. Komen standaard pings wel aan? Port forwarding rule voor verkeer over de bewuste poort? Firewall rule ingesteld (op de router)?
standaard pings komen wel aan.
geen porten geforward en of in de firewall gezet (die er volgnes mij niet eens op zit)

als ik met wireshark naar de packets kijk die windows verstuurd als ik probeer te telnetten naar de smtp server komt er geen enkele reactie terug; de packets verdwijnen in een groot zwart gat ofzo :+

• mschol
  • Niet online
probleem wordt nog vreemder:

op donderdag avond een linksys router gekocht, geplaatst: alles werkte weer naar behoren.
echter gisteren (maandag) kregen we weer een belletje dat het versturen van mail niet meer gaat.
ook nu weer exact hetzelfde probleem: geen telnet of ping naar de smtp server toe; echter heb ik nog niet kunnen proberen wat er gebeurd als ik direct een laptop op de modem aansluit..

• Pong
als je een tracert naar smtp.casema.nl uitvoert, wat zijn dan de resultaten van een opzet met en zonder router?

Geen Ping, wel Pong

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wordt je router niet overspoeld met SMTP verzoeken/aanvragen waardoor dit niet meer werkt?

• mschol
  • Niet online
Pong schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 16:32:
als je een tracert naar smtp.casema.nl uitvoert, wat zijn dan de resultaten van een opzet met en zonder router?
met linksys router; hij kan em wel bereiken.
Bezig met het traceren van de route naar smtp.casema.nl [213.51.130.40]
via maximaal 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms *.*.*.*
2 10 ms 8 ms 9 ms 53540801.cable.casema.nl [83.84.8.1]
3 * 7 ms * 10.0.17.2
4 6 ms 8 ms 9 ms 5350043A.cable.casema.nl [83.80.4.58]
5 7 ms 8 ms 9 ms asd-tr0409-cr101-ae13-10.core.as9143.net [213.51.158.168]
6 12 ms 44 ms 13 ms gn-rc0002-cr102-ae0-0.core.as9143.net [213.51.158.17]
7 11 ms 13 ms 13 ms csw1-ge1-1.groni1.gr.home.nl [213.51.157.99]
8 11 ms 12 ms 14 ms csw1-mars-vlan141.groni1.gr.home.nl [213.51.134.13]
9 13 ms 13 ms 14 ms smtp.groni1.gr.home.nl [213.51.130.40]
oke.. ik ben beetje kwaad geweest @ medewerker casema.. (terecht overigens als je 40 minuten wacht, vervolgens 2x je verhaal moet doen om daarna een verbroken verbinding te krijgen waardoor je weeer 40 minuten moet wachten en weer je verhaal moet doen.

echter vindt casema dat het aan router ligt...
dus ik heb (na hevig protest overigens }:O ) de oude router aangesloten...

en verrek het werkt weer..
wie?
stroom surge?
modem casema met gekke pieken in signaal?
echter als ik modem even (paar minuutjes) van stroom haal werkt het NIET.
Wie kan mij dit uitleggen?

[ Voor 22% gewijzigd door mschol op 18-11-2008 20:35 ]

• Pong
mschol schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 19:16:

[...]

en verrek het werkt weer..
wie?
stroom surge?
modem casema met gekke pieken in signaal?
echter als ik modem even (paar minuutjes) van stroom haal werkt het NIET.
Wie kan mij dit uitleggen?
Geen idee. Ik zou bijna zeggen: "slot er op en 3 weesgegroetjes per dag", maar toen je de trace route uitvoerde, was dat toen ie het weer deed of lag de poort toen plat?

Geen Ping, wel Pong

• mschol
  • Niet online
Pong schreef op woensdag 19 november 2008 @ 14:09:
[...]

Geen idee. Ik zou bijna zeggen: "slot er op en 3 weesgegroetjes per dag", maar toen je de trace route uitvoerde, was dat toen ie het weer deed of lag de poort toen plat?
de poort lag op dat moment volgens mij plat

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Zou bijna denken dat er ergens geklooi is met mac adressen. Althans, daar had ik onlangs bij iemand ook nog gedonder mee. Modem van ziggo blijft die blijkbaar vasthouden ofzo en of ie er dan op een gegeven moment teveel heeft en dan raar gaat doen... geen idee. Tijdje modem uitgezet en daarna was het probleem weg (tot nu toe dan). Al zat 'm het daar in de totale verbinding, niet alleen email.

Mag toch hopen dat ze bij ziggo geen manier hebben gevonden om je buiten te sluiten van het versturen van email als een mac adres niet bij hen bekend is :X

Maar ter test: kun je wel naar een andere smtp-server via poort 25 op het moment dat het naar Casema niet lukt? Wat je eventueel ook nog kunt proberen (als Casema dat kent) is proberen via SSL te versturen, da's poort 465 voor smtp.

En is je IP er wel eentje van Casema? Ik kom er van buiten het Casema netwerk niet op iig. Mogelijk dat daar iets niet goed zit?

[ Voor 7% gewijzigd door Bastien op 19-11-2008 17:33 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• mschol
  • Niet online
Bastien schreef op woensdag 19 november 2008 @ 17:31:
Zou bijna denken dat er ergens geklooi is met mac adressen. Althans, daar had ik onlangs bij iemand ook nog gedonder mee. Modem van ziggo blijft die blijkbaar vasthouden ofzo en of ie er dan op een gegeven moment teveel heeft en dan raar gaat doen... geen idee. Tijdje modem uitgezet en daarna was het probleem weg (tot nu toe dan). Al zat 'm het daar in de totale verbinding, niet alleen email.

Mag toch hopen dat ze bij ziggo geen manier hebben gevonden om je buiten te sluiten van het versturen van email als een mac adres niet bij hen bekend is :X
modem is in inprinciepe niet uitgeweest tussen de werkende en niet werkende situatie (alleen de eerste keer, maar het was snel uitgesloten dat daar het probleem zat)
Maar ter test: kun je wel naar een andere smtp-server via poort 25 op het moment dat het naar Casema niet lukt? Wat je eventueel ook nog kunt proberen (als Casema dat kent) is proberen via SSL te versturen, da's poort 465 voor smtp.
mijn eigen mail server kon ik niet benaderen (en die moet gewoon benaderbaar zijn (mail.mschol.eu))
SSL heb ik niet geprobeerd, maar weet ook niet of casema dat ondersteund..
En is je IP er wel eentje van Casema? Ik kom er van buiten het Casema netwerk niet op iig. Mogelijk dat daar iets niet goed zit?
83.84.4.247 & nog een 83.84.x.x adres (beide gewoon van casema), afhankelijk van de aangesloten router (:'))
Pagina: 1