[Kubuntu 8.10] Audio CD's rippen met meerdere cd/dvd drives

Pagina: 1
Acties:

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Hoi allen,

Ik ben momenteel bezig om een gigantische hoeveelheid audio cd's (honderden cd's) te rippen naar mp3.
Dit doe ik met Soundkonverter op Kubuntu 8.10 (KDE 4.1)
Gezien ik de ID3-tags meteen met het rippen goed wil hebben, loop ik elke cd helemaal na om de informatie precies goed te hebben. In de tijd dat ik een cd aan het "klaarmaken" ben om te rippen, kan die dvd-drive dus niet rippen.
Om dit proces sneller te maken wilde ik een extra dvd-drive in mijn pc bouwen (hier uiteraard geen problemen)
Echter kwam ik bij het opnieuw opstarten erachter dat ik in Soundkonverter maar 1 drive kan gebruiken en andere drive dus voor niks erin zit...
Bij de oudere versies van Kubuntu (in ieder geval 7.10) zat nog Kaudiocreator, wat ik een erg fijn programma vond om cd's mee te rippen en hiermee kon je volgens mij wel een andere cd-drive selecteren. Maar Kaudiocreator kan ik onder 8.10 niet meer vinden (waarschijnlijk omdat er nog geen KDE4 versie van is)

Met de extra dvd-drive ingebouwd kon ik mijn originele drive (/dev/hdc) niet meer gebruiken en de nieuw ingebouwde (/dev/hda) dus wel, maar ook deze wilde niet heel lekker meer werken. Dus heb ik de kabels van de extra drive er maar uitgehaald en ben ik met 1 drive verder gegaan.

Ik heb al op GoT, ubuntuforums.com, kubuntuforums.net en google gezocht, maar helaas geen enkel bericht gevonden over mensen met meerdere cd/dvd drives onder linux. Vandaar dat ik hier op GoT maar een topic open in de hoop dat iemand mij de goede richting op kan helpen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:12
soundjuicer ernaast draaien? pakket: sound-juicer

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Dat kun je simpel doen met abcde (in mijn ogen de beste ripper/encoder). Gewoon 2 consoles opzetten (of 1 console met tabs of screen enz enz). En dan:

console1: abcde -d /dev/scd0 -o mp3
console2: abcde -d /dev/scd1 -o mp3

Btw waarom mp3 ipv patent/license vrije bestandsformaten?

• Berik
Het gaat er vooral om dat ik kan kiezen welk cd/dvd station ik gebruik om een cd mee te rippen.

Gezien ik nog voor het daadwerkelijke rippen alle tags en filenames helemaal goed wil zetten, dus met de hand helemaal nalopen, lijkt mij een commandline programma niet echt gebruiksvriendelijk.

Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen tweakers zijn met meerdere optische stations in hun Linux-pc, dus zal er vast wel iemand zijn die hier een goede oplossing voor heeft.

Waarom ik voor MP3 kies en niet voor OGG is heel simpel: ik heb al een gigantische hoeveelheid muziek in MP3 formaat staan en ik wil graag alles gelijk houden. Daarnaast is MP3 de de facto standaard, waardoor iedereen snapt wat een MP3 is en het kan afspelen op zijn MP3-speler o.i.d. Voor OGG geldt dat helaas nog niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Berik op 15-11-2008 15:48 ]

Verwijderd

Berik schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 15:44:
Het gaat er vooral om dat ik kan kiezen welk cd/dvd station ik gebruik om een cd mee te rippen.

Gezien ik nog voor het daadwerkelijke rippen alle tags en filenames helemaal goed wil zetten, dus met de hand helemaal nalopen, lijkt mij een commandline programma niet echt gebruiksvriendelijk.

Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen tweakers zijn met meerdere optische stations in hun Linux-pc, dus zal er vast wel iemand zijn die hier een goede oplossing voor heeft.

Waarom ik voor MP3 kies en niet voor OGG is heel simpel: ik heb al een gigantische hoeveelheid muziek in MP3 formaat staan en ik wil graag alles gelijk houden. Daarnaast is MP3 de de facto standaard, waardoor iedereen snapt wat een MP3 is en het kan afspelen op zijn MP3-speler o.i.d. Voor OGG geldt dat helaas nog niet.
abcde is zeer gebruikersvriendelijk!

1) Je kan met abcde zelf aangeven welk station je gebruikt om mee te rippen. Zie mijn voorbeeld.

2) Vanuit abcde kan je heel eenvoudig tags en filenames bewerken.

3) Je krijgt een uitstekende oplossing dus waarom ben je nog op zoek naar een goede oplossing?

4) Hoezo is mp3 een standaard? Er zijn zat portable audiospelers zie Ogg en Flac (Samsung, iRiver, iAudio enzovoort) kunnen afspelen.

• Berik
Ik heb nu abcde geprobeerd en dat bevalt prima!
Ik wist niet dat een commandline programma zo gebruiks vriendelijk kon zijn _/-\o_
Was wel even puzzelen met het config bestand, maar heb hem nu bijna zoals ik wil.

Het enige dat me nog niet is gelukt, is de filenames goed krijgen:
abcde haalt standaard alle speciale tekens e.d. uit de filename-gedeeltes van de artiest en tracknaam, wat heel mooi is, alleen vervangt hij ook alle spaties voor underscores en dat wil ik juist niet.
Helaas heb ik nog niet veel ervaring met tools als sed en tr, waardoor ik nog niet heb gevonden hoe ik deze functie uit kan schakelen.

Kan iemand me daarmee helpen?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:12
echo "irritante_bestandsnamen_zo.mp3" | sed -r 's/_/\ /g'

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Berik
Ik had ondertussen zelf al via wat online zoeken en de man-pages het gewnste resultaat behaald, maar bedankt voor het meedenken.

Alhoewel ik op het begin nogal sceptisch was over een commandline tool als cd-ripper, ben ik ondertussen erg overtuigd _/-\o_

Ik alweer heel wat cd's geript via abcde (ik gok een stuk of 100) maar ik heb nog vele cd's te gaan, voordat ik eindelijk klaar ben met deze taak.

Het is echt een kwestie van even een gepersonaliseerd config-bestandje aanmaken, een paar keer testen voordat je de juiste instellingen voor elkaar hebt. Maar daarna is het gewoon doorknallen!
Ik kan dit programma (of eigenlijk script) echt aan iedereen die Linux draait (of wil draaien) aanraden! En beter zelfs, een vriend van me die helemaal niet van CLI-programma's houdt, heeft al een script gemaakt, zodat iedereen van onze Rockbunker die Linux draait heel makkelijk abcde en alle extra's installeert en meteen een goed config-bestand heeft zodat het rippen nog simpeler wordt 8)
Pagina: 1