Ik lees best wel onzin tussen de regels door.
Maar dan moet ik erbij zeggen dat ik niet álles heb gelezen.
Even een paar zaken:
De NEN1010 is leidend en daar mag je niet van af wijken.
Dus géén CAI door deze buizen zelfs al hang je er aarde aan of voor mijn part laat je je signaal dóór een aardlek lopen... Het is verboden.
De NEN1010 is geen richtlijn, zoals hoe je een UTP kabel moet maken, maar een regel waar je wettelijk aan opgehangen kunt worden!
Maar doe het minimaal voor je eigen veiligheid!
Q: Waarom zit er dan een aardpunt op de betere verdelers?
Dat is omdat wettelijk ook vastgesteld is dat CAI geleiders in buizen inpandig, geaard moeten worden.
Op de inkomende WCD. AOP genaamd, zit een aardpunt.
De AOP (abonnee overname punt) is de electrische scheiding tussen het CAI-net in de straat en de aansluitingen in de woning.
Wanneer je de uitgang, omdat deze in de woonkamer zit, rechtstreeks de TV/VCR/Decoder in laat lopen, hoeft deze uitgang niet aan de aarde te hangen.
Komt je CAI signaal de woning binnen in de meterkast en loopt hij eerst door een buis, leg je de aarde wel aan. Daarmee leg je de kant waar je TV aan zit (secundaire zijde) aan de aarde.
De kant waar je inkomende groene kabel aan zit, hangt aan de aarde van het CAI net buiten.
MAAR!... het potentiaal van de aarde in de wijk hoeft neit gelijk te zijn aan de aarde in je woning!!
En zeker in uitgestrekte gebieden (langs hoofdwegen en zo) wordt de CAI ergens in de dorpskern bv aan de aarde gelegd, en na enkele versterkers (en enkele honderden meters verder) heet de kabel nog steeds hetzelfde potentiaal, afgezien van het spanningsverlies over de kabel, wat minimaal is.
Omdat de aarde in de dorpskern dan bijna gelijk is als de aarde van de kabel waar die je woning binnen komt, kan de aarde daar soms wel enkele tientallen volts verschillen met de daar geslagen aarde.
Zou je géén AOP hebben en een mooie Pinnacle TV kaart in je PC hebben, en daarnaast je PC met een geaarde stekker aangesloten hebben omdat-dat-goed-is-voor-je-PC, kun je de boel flink verstieren!!
Ik ben geen echte Computerman, maar van CAI weet ik net even wat meer

En daarom weet ik dat ik de CAI via een AOP aansluit om die problemen te voorkomen.