COAX-kabel door stroombuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66233

Topicstarter
Beste iedereen,

Is het mogelijk om een COAX-kabel (over een afstand van +/- 10 meter) te trekken door een stroombuis?

In mijn nieuwbouwappartement is de TV-aansluiting niet goed aangelegd door de ontwikkelaar (onlogische locatie) en daardoor moet ik een stuk tussen de woonkamer en de meterkast overbruggen. Zonder dat ik door de vloer kan, of langs de plinten (i.v.m. stenen dorpels).

Anders moet ik op zoek naar andere manieren. Weet iemand zo het antwoord op mijn vraag, en anders een goede suggestie?

Thnx, _/-\o_

Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

COAX is vrij goed afgeschermd, ik zou er geen problemen mee verwachten. Neem wel een goede kwaliteit kabel (dat sluit een stuk kabel van de Gamma of Praxis dus uit ;) ).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Glashelder schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:34:
COAX is vrij goed afgeschermd, ik zou er geen problemen mee verwachten. Neem wel een goede kwaliteit kabel (dat sluit een stuk kabel van de Gamma of Praxis dus uit ;) ).
Weet je dan misschien ook hoe dik die kabel ongeveer moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:23
Als de 'stroombuis' leeg is, kan dat prima.
Maar als daar nog stroomkabels in zitten, kan dat niet.
Ze mogen nooit samen in één buis zitten. Geldt ook voor telefoon, kabel, beltrafo en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:35
Misschien ben ik de enige wat bedoel je met stroom buis??

Bedoel je een normale electra buis die start in je meterkast en einiged ergen in je huis??

In dat geval, de COAX die je nu hebt gaat door een zelfde buis heen ;) koop een goed afgeschermde kabel. bij langere afstanden is de interventie op niet afgeschermde kabels zo dat er kwalitijds verlies is.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
cornfed99111 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:42:
Ze mogen nooit samen in één buis zitten. Geldt ook voor telefoon, kabel, beltrafo en dergelijke.
Ik bedoel inderdaad een electrabuis, deze is helaas niet leeg. Er gaat slechts 1 set kabels doorheen.

Waarom kan het niet samen? Is het alleen vanwege het risico op storen, of veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Anoniem: 66233 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:38:
[...]

Weet je dan misschien ook hoe dik die kabel ongeveer moet zijn?
Koop gewoon een kabel van Hirschmann, dan zit je wel goed. Ik heb zelf in het hele huis Deltac kabels liggen. Daar zit je ook wel goed mee (onder andere verkrijgbaar bij de mediamarkt voor €0,70 per meter).
cornfed99111 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:42:
Mja 'mogen'. Regels zijn er om gebroken te worden. Het kan prima en zal in de meeste gevallen geen problemen veroorzaken :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Ik vermoed dat daar spanning op zit.
Dat geeft ten eerste een goede storingsbron. Zeker over zulke lengtes.
Ten tweede is het verboden om stroomkabels samen in één buis met andere bedrading te leggen.
Het is zelfs verboden om twee afzonderlijke stroomgroepen in één buis te leggen. Kan je nagaan.

@ Glashelder

Ben ik niet met je eens.
Zulke regels zijn voor je eigen veiligheid. Daar moet je nooit mee spotten.
En denk je dat de verzekering gaat uitkeren nadat ze zulke 'beunhazerij' ontdekken? Denk het niet.

[ Voor 27% gewijzigd door cornfed99111 op 12-11-2008 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
cornfed99111 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:48:
Ten tweede is het verboden om stroomkabels samen in één buis met andere bedrading te leggen.
Het is zelfs verboden om twee afzonderlijke stroomgroepen in één buis te leggen. Kan je nagaan.
dan gooi je de spanning voor 15 min even van het huis af ;) kan geen kwaad hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Glashelder schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:47:
[...]

Koop gewoon een kabel van Hirschmann, dan zit je wel goed. Ik heb zelf in het hele huis Deltac kabels liggen. Daar zit je ook wel goed mee (onder andere verkrijgbaar bij de mediamarkt voor €0,70 per meter).
[...]

Mja 'mogen'. Regels zijn er om gebroken te worden. Het kan prima en zal in de meeste gevallen geen problemen veroorzaken :)
Dankjewel voor jullie hulp. Ik merk al dat het niet 1-2-3 wenselijk is en dat er aardige risico's aan verbonden zijn. Dat is een goede om over na te denken...

En het onderwerp draadloos, zijn daar misschien mogelijkheden? Ik heb al aardig wat in die richting gezocht, maar heb nog niets gevonden wat een heel signaal doorstuurt, ipv slechts 1 kanaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:32

krvabo

MATERIALISE!

To_Tall schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:53:
[...]

dan gooi je de spanning voor 15 min even van het huis af ;) kan geen kwaad hoor
Want inductie is er alleen als je de kabel legt 8)7 ?

In het minst ernstige geval kan het storingen opleveren, in het ergste geval brand. Zoals hierboven is gezegd: je verzekeraar vindt het niet om te lachen.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• cornfed99111
@ TS

Misschien moet je duidelijker worden wat je precies wilt bereiken.
Zo kunnen we niet meedenken.

Oh ja, verstandige reactie van je.

[ Voor 6% gewijzigd door cornfed99111 op 13-11-2008 00:00 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Anoniem: 66233 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:54:
En het onderwerp draadloos, zijn daar misschien mogelijkheden? Ik heb al aardig wat in die richting gezocht, maar heb nog niets gevonden wat een heel signaal doorstuurt, ipv slechts 1 kanaal...
Het grote Digitenne topic deel 7 misschien dit iets voor je ?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Topicstarter
cornfed99111 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 00:00:
@ TS

Misschien moet je duidelijker worden wat je precies wilt bereiken.
Zo kunnen we niet meedenken.

Oh ja, verstandige reactie van je.
Ik begrijp je vraag. Helaas ben ik daar zelf ook nog niet helemaal uit... In eerste instantie gaat het er natuurlijk om dat ik TV krijg op een moeilijke locatie. Hierbij kan ik geen gebruik maken van Digitenne, aangezien dat niet werkt bij ons (al gemeten).

Resten 2 keuzes: UPC (COAX) of Tele2 TV (UTP). Ik moet dus op de een of andere manier dat aan de overkant krijgen. Tele2 TV over WLAN schijnt niet super te werken, testcases heb ik zo niet. Daarbij zou ik graag mijn HDD-recorder apart van signaal willen voorzien. COAX lijkt dus de enige keuze, en draadloze zenders-ontvangers vallen af als ze niet meer dan 1 kanaal kunnen doorgeven, of met een aparte afstandbediening werken.

Al iets duidelijker?

Patrick

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 66233 op 13-11-2008 00:07 ]

• cornfed99111
Satelliet geen optie voor je?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@ Glashelder

Ben ik niet met je eens.
Zulke regels zijn voor je eigen veiligheid. Daar moet je nooit mee spotten.
En denk je dat de verzekering gaat uitkeren nadat ze zulke 'beunhazerij' ontdekken? Denk het niet.
Doe mij eerst maar een bron voordat ik geloof dat een verzekeraar er een probleem van maakt dat een Coax kabel naast een stroomkabel in een pijp loopt. Als de pijpen naast elkaar lopen (misschien een cm extra ruimte) dan is het opeens geen probleem meer? 8)7

Topicstarter
Mag niet, is via huisregels verboden in het appartementencomplex waar ik woon...

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Glashelder schreef op donderdag 13 november 2008 @ 00:10:
Doe mij eerst maar een bron voordat ik geloof dat een verzekeraar er een probleem van maakt dat een Coax kabel naast een stroomkabel in een pijp loopt. Als de pijpen naast elkaar lopen (misschien een cm extra ruimte) dan is het opeens geen probleem meer? 8)7
Je weet dat je tegenwoordig aansprakelijk bent voor schade die het gevolg is van adviezen die je via fora en aanverwante geeft? Als z'n huis afbrand en de verzekeraar weigert uit te keren kan 'ie de schade op jou verhalen vanwege je foute adviezen. Is jurisprudentie over sinds iemand in een nieuwsgroep belegingsadvies gaf zonder goede disclaimer over de betrouwbaarheid en waarde van z'n adviezen.

Het is maar dat je het weet.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-04 20:45

job

[b][message=3104311
Mag niet, is via huisregels verboden in het appartementencomplex waar ik woon...
http://www.satellietplatf...nt/Schotelverbod.asp?id=2
Weten we dat ook weer.

Maar om toch nog een alternatief te bieden.
Is een stopcontact het enige wat in de buurt zit van de ideale tv plek?
Je zou ook de telefoonkabel kunnen "gebruiken". Dus telefoonkabel eruittrekken met een trekveer.
De telefoonkabel samen met een coax kabel terug trekken.

[ Voor 14% gewijzigd door job op 13-11-2008 00:24 ]

• To_Tall
krvabo schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:59:
[...]

Want inductie is er alleen als je de kabel legt 8)7 ?

In het minst ernstige geval kan het storingen opleveren, in het ergste geval brand. Zoals hierboven is gezegd: je verzekeraar vindt het niet om te lachen.
Ik zeg ook niet dat ie het moet doen, Als ie het niet durft kan wil ja dan moet hij opzoek naar een andere oplossing zoals de WCD verwijderen inc bekabeling en dan de COAX trekken ;)

Daarnaast Brand kan er niet door ontstaan. Brand ontstaat niet eens bij kortsluiting, Als je het licht aan doet ontstaat er kortsluiting ;) brand ontstaat door warmte ;)
en als je kabbels goed geinstalleerd zijn kan er geen brand ontstaan.

Ik zal het nooit naar voren gooien als je moet het zo oplossen. ik geef alleen aan hoe hij het eventeul zou kunnen oplossen.

Ook niet te vergeten zijn de mooie data/stroom bakken die je vaak op kantoren ziet, Daar zit zowel stroom als COAX als Ethernet in 1 buis. ;)

Indien de TS niet weet waar hij mee bezig is moet hij iemand er bij betrekken anders valt hij terug op zijn eigen verantwoordelijkheid. :)

• cornfed99111
@ Glashelder
Elke stroominstallatie thuis MOET voldoen aan diverse bouwbesluiten en aan NEN 1010 norm.
Als je daarvan afwijkt, zal je verzekering niets uitkeren.
Je moet eens opzoeken wat de term 'merkelijke schuld' betekend.
Die term staat ook in je voorwaarden van je verzekeringspolis.

Topicstarter
job schreef op donderdag 13 november 2008 @ 00:23:
[...]

http://www.satellietplatf...nt/Schotelverbod.asp?id=2
Weten we dat ook weer.

Maar om toch nog een alternatief te bieden.
Is een stopcontact het enige wat in de buurt zit van de ideale tv plek?
Je zou ook de telefoonkabel kunnen "gebruiken". Dus telefoonkabel eruittrekken met een trekveer.
De telefoonkabel samen met een coax kabel terug trekken.
Dankjewel voor de suggestie. Dat is helaas geen mogelijkheid, maar misschien kan ik iets soortgelijks proberen.

offtopic:
Ik ben zelf voorzitter van het bestuur. Ik de akte staat de buitenmuur van de vereniging is, en niet van de bewoner. De vereniging heeft besloten niet toe te staan ook maar iets aan die muur te monteren, dus helaas toch samen te vatten in het woord 'verboden'...

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik dacht dat ik woonachtig was in Nederland, ben ik per ongeluk in Amerika beland ofzo?

Wat een belachelijk land wonen we tegenwoordig in 8)7

Overigens geloof ik nog steeds niet dat het verboden is om een coax kabeltje langs een stroomkabel te laten lopen, maargoed..het zal wel. Uit ervaring weet ik dat het technisch geen enkel probleem is. Disclaimer: brandgevaarlijk!

8)7 8)7
cornfed99111 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 00:30:
@ Glashelder
Elke stroominstallatie thuis MOET voldoen aan diverse bouwbesluiten en aan NEN 1010 norm.
Als je daarvan afwijkt, zal je verzekering niets uitkeren.
Je moet eens opzoeken wat de term 'merkelijke schuld' betekend.
Die term staat ook in je voorwaarden van je verzekeringspolis.
Is dat ook niet afhankelijk van het jaartal waarin je huis gebouwd is?
@Glashelder:

Je kunt het wel belachelijk maken en met smileys gaan gooien, maar je weet er blijkbaar niets vanaf en door jouw adviezen kunnen mensen dood gaan. Sta daar maar eens bij stil de volgende keer dat je een post plaatst op internet.

De tijd dat internet het land zonder consequenties was is al lang voorbij...
offtopic:
Ik weet inderdaad niks van bouwregels, daar heb je gelijk in. Maar ik ben ervan overtuigt dat de kans dat je op straat doodgereden wordt door een auto groter is dan de kans dat je door een COAX kabel langs een stroomkabel te laten lopen brand veroorzaakt.

Dat er iemand door een dergelijk advies dood kan gaan lijkt me dan ook wel een beetje overdreven..Toen ik mijn eerste post postte bekeek ik het ook alleen vanuit het technische aspect. Dat er ook nog een juridisch aspect aan vast hangt..tja weet ik veel. Maargoed er zijn blijkbaar genoeg mensen die daar wel het nodige vanaf weten..

[ Voor 64% gewijzigd door Glashelder op 13-11-2008 00:50 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Glashelder schreef op donderdag 13 november 2008 @ 00:31:
Overigens geloof ik nog steeds niet dat het verboden is om een coax kabeltje langs een stroomkabel te laten lopen, maargoed..het zal wel. Uit ervaring weet ik dat het technisch geen enkel probleem is. Disclaimer: brandgevaarlijk!
Als het standaard 16mm² schuifbuis of flexibele buis betreft, mag je maximaal 5 draden door deze buis voeren. Te weten: 3x 2,5mm² + 2x 1,5mm² OF 2x 2,5mm² + 3x 1,5mm². (volgens NEN1010)

Andere soorten kabels mogen niet door dezelfde leiding lopen. Mocht je huis afbranden heb je een probleem; je verzekering gaat moeilijk doen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Anoniem: 178962

@Glashelder:

Je kunt het wel belachelijk maken en met smileys gaan gooien, maar je weet er blijkbaar niets vanaf en door jouw adviezen kunnen mensen dood gaan. Sta daar maar eens bij stil de volgende keer dat je een post plaatst op internet.

De tijd dat internet het land zonder consequenties was is al lang voorbij...

• cornfed99111
@ Glashelder
In essentie heb je gelijk. Oudere huizen zijn met oude regels gebouwd. Toen bestond coax bijvoorbeeld niet.
Maar als je nu dus je installatie gaat veranderen, zal je toch weer moeten voldoen aan de nieuwe regels.

PS discussie gaat te snel hier...

[ Voor 10% gewijzigd door cornfed99111 op 13-11-2008 00:39 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01 20:02

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Het geldt sowieso voor de nog-te-maken aanpassingen aan de elektrische installatie van je huis. De TS geeft al aan dat het om een nieuwbouw appartement gaat, dus dat gaat sowieso niet op.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• To_Tall
[...]

Ik dacht dat ik woonachtig was in Nederland, ben ik per ongeluk in Amerika beland ofzo?

Wat een belachelijk land wonen we tegenwoordig in 8)7

8)7 8)7

[...]

Technisch is er ook niets verkeert aan mits je de juiste bekabeling gebruik. Helaas hebben we te maken met bepaalde voorschriften waarin staan dat elke wand aansluiting aan bepaalde normen moet voldoen. Voldoen deze niet dan kan de verzekeraar idd moielijk doen ;)

Voor die schotel oplossing :) goeie idd.. Maar geloof dat de bewoner aan de kortste end gaan trekken als de rest van het pand niet mee eens is dat je een schotel plaatst. Net zoals een architect je ook verplicht aan aantal kleurstelingen te houden aan de buitenkant van het huis.
Ook de gemeente kan het verbieden ivm zicht bederving..

Op Rotterdam Zuid zie je veel schotels hangen. (richtng het Oosten :P) en kan je zeggen. Het maakt de buurt er echt niet mooier op en de waarde van de buurt gaat er ook echt mee omlaag!!

Topicstarter
PD2JK schreef op donderdag 13 november 2008 @ 00:37:
[...]

Als het standaard 16mm² schuifbuis of flexibele buis betreft, mag je maximaal 5 draden door deze buis voeren. Te weten: 3x 2,5mm² + 2x 1,5mm² OF 2x 2,5mm² + 3x 1,5mm². (volgens NEN1010)

Andere soorten kabels mogen niet door dezelfde leiding lopen. Mocht je huis afbranden heb je een probleem; je verzekering gaat moeilijk doen.
Dan ga ik toch voor de veilige keuze en wordt het geen COAX via die electrabuis... Ik ga maar eens kijken of ik iemand langs ga laten komen die een oplossing mag gaan verzinnen.

Thnx to all. En mochten jullie nog suggesties hebben: keep me posted ;).

• cornfed99111
@ TS

Er zijn ook schotels die je bijna niet als schotel herkent. Die zou je kunnen plaatsen op een balkon bijvoorbeeld.
Deze bijvoorbeeld http://www.astrasat.nl/in...ttisat/cat_type,satelliet

Als je via Tele2 tv wilt kijken, kan je met stroomadapters werken tussen router en decoder.
Dus 'ethernet over powerline' idee.

Maar het handigste is om via een telefoonbuis je coax naar je kamer te trekken, als dat mogelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door cornfed99111 op 13-11-2008 00:47 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:45
Heb je al gekeken of in je woning nog lege buizen zijn aangelegd voor toekomstige uitbreiding. Mogelijk dat zo'n buis dan wel niet op de perfecte locatie uitkomt, maar wel op een betere dan een hele nieuwe pijp leggen.

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40

Zeror

Ik Henk 'm!

Kan je hem niet langs een verwarmingsbuis halen?

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

• To_Tall
Anoniem: 66233 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 00:41:
[...]

Dan ga ik toch voor de veilige keuze en wordt het geen COAX via die electrabuis... Ik ga maar eens kijken of ik iemand langs ga laten komen die een oplossing mag gaan verzinnen.

Thnx to all. En mochten jullie nog suggesties hebben: keep me posted ;).
Er mag door die buis wel COAX!! waar look de COAX kabel die je nu hebt door heen?? Juist door een zelfde electra buis ;)

Je moet wil je het doen volgens de regeld.. De voledige electirische bedrading uit de huidige buis trekken, Daar moet je dan je COAX door heen trekken en klaar is bassie...

Controleer maar de buis waar je kebel nu door heen gaat is de zelfde type buis als je WCD's
E-monteurs pakken gewoon dezelfde aansluiting hoor...

Wat niet mag is 2 type kabels door 1 buis heen laten lopen. Er mag ook maar een maxima aan kabels door een buis heen. maar alle PVC electra buizen zijn geschikt voor zowel COAX als electra als UTP. door deze kleine buizen mag/wordt afgeraden om meerdere type te trekken..

[ Voor 14% gewijzigd door To_Tall op 13-11-2008 00:57 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

To_Tall schreef op donderdag 13 november 2008 @ 00:40:
Technisch is er ook niets verkeert aan mits je de juiste bekabeling gebruik.
Technisch gezien is er van alles mis mee. De isolatie van coax is niet dik genoeg om de kabel te beschermen tegen de hoge piekspanningen die op het lichtnet kunnen staan. Ook mechanisch is het absoluut niet voldoende. Als een installateur vergeten is de buisjes netjes af te bramen schraap je de isolatie van de kabel. Als er ook al een netspanningsgroep inligt kan dat daar ook mee gebeurd zijn. Dan heb je al een behoorlijke kans dat er 230V op de mantel van de coax komt te staan. Daarmee wordt het chassis van je TV spanningsvoerend en aanraken van je TV gevaarlijk. Leuker wordt het als je ook je stereo aansluit op de tv. Die gaat ook netspanning voeren. En een aardlek voorkomt een hoop ellende maar is geen absolute garantie op het voorkomen van dodelijke ongevallen. Over lekstromen en de kans op brand in die situatie zullen we maar niet beginnen.

Er is coax met een voldoende dikke mantel te koop, maar dat gaat de TS niet doen, want zelfs met die dikke mantel (12 mm doorsnede..) blijft het simpele feit van de NEN-1010 staan. Het mag gewoon niet. Het energie-bedrijf sluit 'm af als ze er achter komen, z'n verzekeraar wijst z'n claims af of schort de verzekering op. Gewoon niet doen is de beste oplossing.

• To_Tall
burne schreef op donderdag 13 november 2008 @ 01:05:
[...]

Technisch gezien is er van alles mis mee. De isolatie van coax is niet dik genoeg om de kabel te beschermen tegen de hoge piekspanningen die op het lichtnet kunnen staan. Ook mechanisch is het absoluut niet voldoende. Als een installateur vergeten is de buisjes netjes af te bramen schraap je de isolatie van de kabel. Als er ook al een netspanningsgroep inligt kan dat daar ook mee gebeurd zijn. Dan heb je al een behoorlijke kans dat er 230V op de mantel van de coax komt te staan. Daarmee wordt het chassis van je TV spanningsvoerend en aanraken van je TV gevaarlijk. Leuker wordt het als je ook je stereo aansluit op de tv. Die gaat ook netspanning voeren. En een aardlek voorkomt een hoop ellende maar is geen absolute garantie op het voorkomen van dodelijke ongevallen. Over lekstromen en de kans op brand in die situatie zullen we maar niet beginnen.

Er is coax met een voldoende dikke mantel te koop, maar dat gaat de TS niet doen, want zelfs met die dikke mantel (12 mm doorsnede..) blijft het simpele feit van de NEN-1010 staan. Het mag gewoon niet. Het energie-bedrijf sluit 'm af als ze er achter komen, z'n verzekeraar wijst z'n claims af of schort de verzekering op. Gewoon niet doen is de beste oplossing.
Lees eens..

Haal de electra uit de buis. en trek daar dan de COAX door heen.. Als de TS regels wil negeren kan jij langs de electra COAX trekken maar dat raadik hem af..

Die electra buizen zijn van PVC. deze zijn mee gestoord in de muren. alle buizen in het hele huis zijn het zelfde voor electra, COAX, UTP en telefoon.

De mantel om electra is ook van PVC deze kan je echt niet lapot schrapen aan een zachte buis ;) nooit tegen gekomen. en lijkt me ook stug omdat de electra kabel een stuge PVC laag heeft en geen siliconen zoals onze vrienden van de gamma verkoopt!! alleen deze bekabeling mag er in huis worden gebruikt

Anoniem: 224406

Glashelder schreef op donderdag 13 november 2008 @ 00:10:
[...]

De NEN1010 is wat dat betreft glashelder. Het mag niet. Aangezien de installatie moet voldoen aan de voorschriften zal de verzekering brand veroorzaakt door de elektrische installatie uitsluiten. Of de brand nu wel of niet is ontstaan daardoor maakt niet uit, als een schade-expert geklungel ziet aan de elektrische installatie hang je.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
To_Tall schreef op donderdag 13 november 2008 @ 01:32:
[...]

Lees eens..

Haal de electra uit de buis. en trek daar dan de COAX door heen..
Want die kabels die nu in die buis zitten, die dienen natuurlijk nergens voor ... of zijn natuurlijk heel gemakkelijk ergens anders vandaan gehaald?

@TS, Je zegt dat het niet via plinten gaat, maar hoe zit het hoger? Tegen het plafond? Of in een valse plafond?

kluyze schreef op donderdag 13 november 2008 @ 10:55:
[...]
Want die kabels die nu in die buis zitten, die dienen natuurlijk nergens voor ... of zijn natuurlijk heel gemakkelijk ergens anders vandaan gehaald?

@TS, Je zegt dat het niet via plinten gaat, maar hoe zit het hoger? Tegen het plafond? Of in een valse plafond?
Het zou kunnen, zou kunnen.... Dat er telefoon doorheen loopt vanaf de meterkast rechtstreeks naar de wanddoos.

Maar idd, de vd draden er uit trekken, daar schiet je niets mee op met het centraaldozen systeem....

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 11:23

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 224406 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 09:15:
[...]

De NEN1010 is wat dat betreft glashelder. Het mag niet. Aangezien de installatie moet voldoen aan de voorschriften zal de verzekering brand veroorzaakt door de elektrische installatie uitsluiten. Of de brand nu wel of niet is ontstaan daardoor maakt niet uit, als een schade-expert geklungel ziet aan de elektrische installatie hang je.
TS geeft aan dat hij een huurappartement heeft. Zelf even een paar nieuwe sleufjes frezen om PVC buizen bij te leggen is dus out of the question, eigenlijk moet hij dus al met een schroevendraaier uit de buurt van de WCD's blijven (die zijn in principe van de woningbouw).

Ik ben even benieuwd waar de bestaande telefoon- en CAI bekabeling loopt en waar die heen moet. Als het een nieuwbouw-appartement is, zouden ze toch wel zo slim geweest moeten zijn om in elke (slaap) kamer een mogelijk telefoon en CAI punt aan te leggen?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:57
@ TS
Kun je je situatie anders even schetsen zodat we iets beter mee kunnen denken.? Je kunt met opbouw goot namelijk heel veel bereiken en als je dit na montage gewoon primert kun je het nog schilderen/strukturen ook.

@Glashelder
Het advies wat jij geeft is Levensgevaarlijk. Je weet nooit wat er kan gebeuren en al helemaal niet met electriciteit. Als om wat voor reden dan ook de bedrading in een pcv buis overbelast wordt kan de isolatie hiervan smelten en kan het dan blanke koper door de coaxkabel heen smelten. Wanneer dit gebeurt is het leed niet te overzien.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

offtopic:
Zo langzamerhand was het me wel al duidelijk dat ik het niet bij het rechte eind had. Ik neem aan dat het je opgevallen was dat je niet de eerste was die me daar op wees..genoeg is ook wel een keer genoeg.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:57
offtopic:
Mijn fout,

Ik zag te laat dat er nog een pagina was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Oke het mag niet.
Verder is het imo flauwekul dat het gevaarlijk zou zijn. Ja als de isolatie van de coax afschraapt, en ook van de fasedraad, en dat zit dan toevallig tegen elkaar aan. Dan staat er spanning op de mantel. 8)7 Zo ken ik er nog wel een paar.
Dan aard je toch gewoon de coaxmantel? Wordt toch al vrij vaak gedaan omdat er op de binnenkomende coax gemakkelijk 80V kan staan.

Voor dat minime risico ga je echt geen extra leiding in je mooie muur slijpen. Dan breek je gewoon dat ene debiele regeltje.
Ook twijfel ik of het zichtbare storing oplevert. Ik denk dat het meevalt, en vooral als je kabel goed afgeschermd is.

Voor het trekken van de leiding zelf, Waarschijnlijk moet je eerst alle draden er uit halen, omdat erbijtrekken meestal niet gaat. Dus alles eruit, en alles er in een keer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

AtomicShockwave schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 21:08:
Oke het mag niet.
Verder is het imo flauwekul dat het gevaarlijk zou zijn. Ja als de isolatie van de coax afschraapt, en ook van de fasedraad, en dat zit dan toevallig tegen elkaar aan. Dan staat er spanning op de mantel. 8)7 Zo ken ik er nog wel een paar.
Dan aard je toch gewoon de coaxmantel? Wordt toch al vrij vaak gedaan omdat er op de binnenkomende coax gemakkelijk 80V kan staan.

Voor dat minime risico ga je echt geen extra leiding in je mooie muur slijpen. Dan breek je gewoon dat ene debiele regeltje.
Ook twijfel ik of het zichtbare storing oplevert. Ik denk dat het meevalt, en vooral als je kabel goed afgeschermd is.

Voor het trekken van de leiding zelf, Waarschijnlijk moet je eerst alle draden er uit halen, omdat erbijtrekken meestal niet gaat. Dus alles eruit, en alles er in een keer in.
tuurlijk de kans is klein dat er wat gebeurt, maar dit soort adviezen zijn imho "not done"
je hebt de nen1010 te respecteren doe je dat niet en er zijn problemen. is de ts een boel centen kwijt.
zelfs al komt het niet door de illegale modificaties. als ze die vinden. en ze liggen inde buurt van je brandhaard, ben je de lul

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AtomicShockwave schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 21:08:
Oke het mag niet.
Ik zou het vooral niet doen. Ik heb jaren lang een elektrotechnisch bureau gehad, veel geadviseerd bij td's, installaties gekeurd voor aannemers, 'probleem gevallen' opgelost etc. Heb zeer veel gevaarlijk hobbyisme gezien, ook met (bijna) brand en elektrocutie tot gevolg. Wat jij wilt gaan doen is gevaarlijk, het verbinden van de coaxmatel met de aarde van de installatie is zeer gevaarlijk.
Je hebt ook te maken met de veiligheid van anderen.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 224406 op 14-11-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 224406 schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 22:05:
[...]

knip

het verbinden van de coaxmatel met de aarde van de installatie is zeer gevaarlijk.
Dat is niet helemaal waar, en tegenwoordig bijna standaard. Maar dan zit er wel een aob contact met scheidingtrafo ertussen.

Maar dan, nog al is die op een fatsoenlijke manier verbonden met aarde. Waneer als je contact maakt met fase of nul (nul is geen aarde en kan spanning voeren t.o.v. aarde), heb je alsnog rare stroomkringen waar je alleen maar kan hopen dat iemand een aardlek in huis heeft. anders heb je letterlijk een gloeidraaid dwars door je huis lopen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Anoniem: 224406 schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 22:05:
[...]

Wat jij wilt gaan doen is gevaarlijk, het verbinden van de coaxmatel met de aarde van de installatie is zeer gevaarlijk.
Leg me eens even uit waarom dan? Ook even uitleggen waarom de meeste coax splitters een speciale klem hebben voor een aardedraad?

Ik ben het ermee eens dat dit niet volgens het boekje is, er zijn niet voor niets regels. Maar om te gaan roepen dat het levensgevaarlijk is vind ik klinkklare onzin. Als je dit goed doet, met verse draden en alles in een keer trekt (zoals ik zei) dan is er niets aan de hand.

Ik wil de TS geen levensgevaarlijke dingen uit laten halen, en mocht er brand komen dan weet hij na dit topic ook duidelijk hoe het zit met de verzekering, dus ik neem aan dat hij zijn keuze kan maken. Maar ga me niet beschuldigen dat ik de TS in levensgevaar breng
fish schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 22:23:
[...]

Dat is niet helemaal waar, en tegenwoordig bijna standaard. Maar dan zit er wel een aob contact met scheidingtrafo ertussen.

Maar dan, nog al is die op een fatsoenlijke manier verbonden met aarde. Waneer als je contact maakt met fase of nul (nul is geen aarde en kan spanning voeren t.o.v. aarde), heb je alsnog rare stroomkringen waar je alleen maar kan hopen dat iemand een aardlek in huis heeft. anders heb je letterlijk een gloeidraaid dwars door je huis lopen
Beschijf je nou het nog onwaarschijnlijkere geval waar de mantel contact maakt met de nul en de fase tegelijk? Waarbij ook nog eens het risico gigantisch groot is dat de stop eruit vliegt? Ik volg het niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

... fase of nul ...

ik snap echt niet wat daar zo onduidelijk aan is

[ Voor 41% gewijzigd door Fish op 14-11-2008 23:16 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

fish schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 23:15:
... fase of nul ...

ik snap echt niet wat daar zo onduidelijk aan is
Maar wat is dan de risico vergroting? aarde nul en fase lopen doorgaans altijd langs elkaar Ditzelfde scenario zou zich daar voor kunnen doen toch? Beschadigde draden zijn gewoon gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ok bij een sluiting tussen fase en nul, heb je een dikke koperdraad die sluiting maakt en je stop knalt eruit

bij als je sluiting maakt met de mantel . kan er een stroom door de mantel van de coax gaan lopen waar de mantel niet op is berekend (2,5 kwadraat tegen een dun manteltje) . te warm wordt. vul de rest maar in.

bij eventueel gebrek aan een aardlek, een potentieel feest

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

fish schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 23:24:
Ok bij een sluiting tussen fase en nul, heb je een dikke koperdraad die sluiting maakt en je stop knalt eruit

bij als je sluiting maakt met de mantel . kan er een stroom door de mantel van de coax gaan lopen waar de mantel niet op is berekend (2,5 kwadraat tegen een dun manteltje) . te warm wordt. vul de rest maar in.

bij eventueel gebrek aan een aardlek, een potentieel feest
Ja dat bedoelde ik dus eigenlijk met "zo ken ik er nog wel een paar"
De kans dat een slecht contact ergens in de installatie brand veroorzaakt is stukken groter. Volgens mij is de kans dat een schakelautomaat weigert (of boven de 16A afslaat) nog groter. Dit zijn de risico's toch niet?
Waarom moet er bij elektriciteit altijd zo gemiereneukt worden op dit soort details? Waarvan de kans dat het misgaat zo miniem is dat ie te verwaarlozen is. Waarvan infeite de sterfkans nog lager is als in een vliegtuig stappen? Of elke andere dagelijkse bezigheid?
En ik geloof niet dat dit OOIT mis is gegaan (mits, goede bedrading en plastic buis)
Je kunt zelfs na installatie testen of er geen onbedoeld contact is.

Natuurlijk worden er door amateurs levensgevaarlijke constructies gemaakt. En gebeuren hier ook genoeg (dodelijke) ongelukken door. Maar een coax en een spanningsvoerende draad niet samen in een buis vind ik echt muggenziften. Er zijn zoveel gevaarlijker dingen in een huis installatie. Alleen zitten die dingen meestal in het stopcontact geprikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

daar gaat het niet om ... dat jij daar mee kan leven ok.

maar dit zijn gewoon geen adviezen om iemand anders te geven, a) omdat het domweg niet mag, als in verboden. b) iets met een ongeluk zit in een klein hoekje.
hij hoe klein de kans ook is, als hij per ongeluk zijn huis frituurd is niemand blij toch ?

idd Een tijdje geleden bij een vriend ook zo iets stoms, complete bedrading weggesmolten. we hadden hem al gewaarchuwd. een vaatwasser op 0.75 kwadraat snoer inm een leiding zo in een lasblokje geduwd. (handige schoonvader van em)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 14-11-2008 23:52 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
AtomicShockwave schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 23:41:
[...]
Waarom moet er bij elektriciteit altijd zo gemiereneukt worden op dit soort details? Waarvan de kans dat het misgaat zo miniem is dat ie te verwaarlozen is. Waarvan infeite de sterfkans nog lager is als in een vliegtuig stappen? Of elke andere dagelijkse bezigheid?
En ik geloof niet dat dit OOIT mis is gegaan (mits, goede bedrading en plastic buis)
Waarom, waarom, waarom? Meestal, misschien wel altijd, komen er pas regels nadat iets vaak genoeg is mis gegaan en dus een niet meer te verwaarlozen risico blijkt te zijn. Dat jij niet gelooft dat het ooit is mis gegaan kan komen doordat het bij jou nooit is mis gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AtomicShockwave schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 23:41:
[...]

Ja dat bedoelde ik dus eigenlijk met "zo ken ik er nog wel een paar"
De kans dat een slecht contact ergens in de installatie brand veroorzaakt is stukken groter. Volgens mij is de kans dat een schakelautomaat weigert (of boven de 16A afslaat) nog groter. Dit zijn de risico's toch niet?
In dit forum staan enkele topics over mensen die een tintelend gevoel krijgen als ze iets van metaal aanraken van een apparaat dat 'geaard' is, oftewel een aarde die dus niet werkt zoals het hoort. Komt regelmatig voor kan ik je beroepsmatig vertellen, een aarde die niet werkt doordat er ergens iets los ligt of niet goed contact maakt. Als je de mantel van een coax op dat moment verbonden hebt met de aarde (en jou aarde doet het niet) en de wasmachine/ pc heeft een lekstroom dan kan jou buurman een optater krijgen op het moment dat hij de coaxkabel van de tv omplugd.
Vandaar die "kinderachtige" regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Anoniem: 224406 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 14:23:
[...]

In dit forum staan enkele topics over mensen die een tintelend gevoel krijgen als ze iets van metaal aanraken van een apparaat dat 'geaard' is, oftewel een aarde die dus niet werkt zoals het hoort. Komt regelmatig voor kan ik je beroepsmatig vertellen, een aarde die niet werkt doordat er ergens iets los ligt of niet goed contact maakt. Als je de mantel van een coax op dat moment verbonden hebt met de aarde (en jou aarde doet het niet) en de wasmachine/ pc heeft een lekstroom dan kan jou buurman een optater krijgen op het moment dat hij de coaxkabel van de tv omplugd.
Vandaar die "kinderachtige" regeltjes.
Een tintelend gevoel? Ik krijg hier thuis gewoon een regelrechte opflikker van de coaxmantel. Maar dat probleem ligt niet in dit huis, "zo komt ie binnen". Het probleem schijnt ergens bij upc te liggen want er hebben meer mensen last van. Aarden helpt maar ten dele, er blijft een vervelende spanning op staan.
Is het niet verstandiger om in elke huisinstallatie de coaxmantel fatsoenlijk te aarden? Of lost dat het probleem niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

AtomicShockwave schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:54:
[...]

Een tintelend gevoel? Ik krijg hier thuis gewoon een regelrechte opflikker van de coaxmantel. Maar dat probleem ligt niet in dit huis, "zo komt ie binnen". Het probleem schijnt ergens bij upc te liggen want er hebben meer mensen last van. Aarden helpt maar ten dele, er blijft een vervelende spanning op staan.
Is het niet verstandiger om in elke huisinstallatie de coaxmantel fatsoenlijk te aarden? Of lost dat het probleem niet op?
dit getuigd er dus van dat je er stiekem geen kaas van hebt gegeten

je moet niet alleen de mantel aarden maar ook galvanisch scheiden dat doe je normaliter met zoeiets
http://www.tratec.net/news2.php?ID=57

dan krijg je geen schokken als gevolg van spanning op je antenne

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 15-11-2008 19:12 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Voor zo ver ik weet is dat normaal hoor, het voltage op de coax is nu eenmaal vrij hoog dus je krijgt er een vervelende klap van. Gelukkig loopt er zo goed als geen stroom waardoor het niet gevaarlijk is maar alleen vervelend.

Vergelijk het met van die fopdingen waarmee je iemand een schok kan geven of bijvoorbeeld een schok van statische electriciteit, hoog voltage, weinig stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

fish schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 19:12:
[...]

dit getuigd er dus van dat je er stiekem geen kaas van hebt gegeten

je moet niet alleen de mantel aarden maar ook galvanisch scheiden dat doe je normaliter met zoeiets
http://www.tratec.net/news2.php?ID=57

dan krijg je geen schokken als gevolg van spanning op je antenne
Waarom is galvanisch scheiden dan geen standaard practice? De installatie hier is 4 jaar oud en door een installateur gedaan. Maar dat heeft ie niet gedaan. Het zou een hoop irritatie kunnen voorkomen.

Ik kan alleen niet uit die link opmaken hoe het scheiden precies gaat. Het lijkt me geen transformator oid.

Ik moet toch eens op zoek naar zo'n ding, want ben het zat.

Op de post van trroads:
Het is meer dan alleen irritatie, het kan ook gevoelige apparatuur beschadigen, een TV-kaart ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Het lost het probleem op, maar niet op de manier die jij denkt. Het probleem lost letterlijk op. Als je 'm zou aarden zou er een forse stroom door gaan lopen. Die stroom gaat gebruikt worden om je aardelektrode in hoog tempo weg te corroderen. Als de stroom hoog genoeg is, is 20mm2 koper in een paar weken weg. Nog leuker wordt het in een boot. Daar vreet galvanische corrosie onder de juiste omstandigheden in een nacht genoeg ijzer weg om de boot te laten zinken. Daar moet jij met je 'regeltjes zijn onzin' vooral van elektrische installaties afblijven. Als jij de coax van UPC doorverbind met de aarde van het schip kan er een stroom van enkele ampere's gaan lopen, en scheepseigenaren schrikken zich al wild van enkele tientallen milliampere's. Een paar ons ijzer kwijt, ergens in een naad, en het bootje gaat. Echt waar.

'Die regeltjes' zijn er met een reden. Ze zijn het product van 130 jaar ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik wist dat het bestond .. maar niet dat het zo erg kon zijn ...

Bij mijn huis is de elektrode aan het vlechtwerk in de fundering geknoopt. kan dit dan ook het vlechtwerk latten rotten vraag ik me af ? ik denk het haast wel

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nee, want bij gewone huisinstallaties heb je te maken met wisselstroom. Alleen bij gelijkstroom heb je die galvanische werking. Bij wisselstroom wordt voortdurend een galvanisch effect heen- en teruggestuurd, 50 keer per seconde heen en weer, met nul als resultaat. Bij telecommunicatie werkt men wel met gelijkspanningen en daardoor zijn de effecten daar anders. Het is juist de gelijkstroomcomponent die corrosie kan veroorzaken, niet het wisselstroomaandeel.

Bij boten komen (lees die link corroderen van burne beschrijft dat heel helder) komen daar nog andere effecten bij zoals electrochemische corrosie. Iets ander terrein dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ondertussen is er veel gereageerd en dwalen we een beetje af van het oorspronkelijke probleem.

Ik ben blij te kunnen melden dat ik een oplossing heb gevonden, al is het een beetje omslachtig. Ik ga een kabel trekken via een loze leiding die in de keuken uitkomt. Ik leg dan deze kabel via 10 cm plint door de provisiekast heen, door de muur waar uiteindelijk de tv staat. Hiermee moet ik een afstand overbruggen van ongeveer 15-20 meter.

Weten jullie of het nodig is met zo'n afstand een versterker aan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Als je fatsoenlijke kabel gebruikt (lees: met een niet al te hoge demping), dan moet je die afstand makkelijk kunnen halen, zeker als het CAI signaal dat je huis binnen komt sterk is. Gewoon eerst uitproberen zonder versterker.
De demping van de kabel wordt opgegeven in dB/m. Hoe lager dat getal, hoe beter. Nog een tip: als er een digitennemast bij je in de buurt staat ga je een coax met een hele goede afscherming willen want anders krijg je mogelijk problemen met sommige TV-zenders (ervaring). Ik doel dan op analoge signalen, digitale TV heeft er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-04 21:16
Ik lees best wel onzin tussen de regels door.
Maar dan moet ik erbij zeggen dat ik niet álles heb gelezen. :+

Even een paar zaken:
De NEN1010 is leidend en daar mag je niet van af wijken.
Dus géén CAI door deze buizen zelfs al hang je er aarde aan of voor mijn part laat je je signaal dóór een aardlek lopen... Het is verboden.
De NEN1010 is geen richtlijn, zoals hoe je een UTP kabel moet maken, maar een regel waar je wettelijk aan opgehangen kunt worden!
Maar doe het minimaal voor je eigen veiligheid!

Q: Waarom zit er dan een aardpunt op de betere verdelers?
Dat is omdat wettelijk ook vastgesteld is dat CAI geleiders in buizen inpandig, geaard moeten worden.

Op de inkomende WCD. AOP genaamd, zit een aardpunt.
De AOP (abonnee overname punt) is de electrische scheiding tussen het CAI-net in de straat en de aansluitingen in de woning.
Wanneer je de uitgang, omdat deze in de woonkamer zit, rechtstreeks de TV/VCR/Decoder in laat lopen, hoeft deze uitgang niet aan de aarde te hangen.
Komt je CAI signaal de woning binnen in de meterkast en loopt hij eerst door een buis, leg je de aarde wel aan. Daarmee leg je de kant waar je TV aan zit (secundaire zijde) aan de aarde.
De kant waar je inkomende groene kabel aan zit, hangt aan de aarde van het CAI net buiten.
MAAR!... het potentiaal van de aarde in de wijk hoeft neit gelijk te zijn aan de aarde in je woning!!
En zeker in uitgestrekte gebieden (langs hoofdwegen en zo) wordt de CAI ergens in de dorpskern bv aan de aarde gelegd, en na enkele versterkers (en enkele honderden meters verder) heet de kabel nog steeds hetzelfde potentiaal, afgezien van het spanningsverlies over de kabel, wat minimaal is.

Omdat de aarde in de dorpskern dan bijna gelijk is als de aarde van de kabel waar die je woning binnen komt, kan de aarde daar soms wel enkele tientallen volts verschillen met de daar geslagen aarde.
Zou je géén AOP hebben en een mooie Pinnacle TV kaart in je PC hebben, en daarnaast je PC met een geaarde stekker aangesloten hebben omdat-dat-goed-is-voor-je-PC, kun je de boel flink verstieren!!

Ik ben geen echte Computerman, maar van CAI weet ik net even wat meer ;)
En daarom weet ik dat ik de CAI via een AOP aansluit om die problemen te voorkomen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-04 21:16
jitter schreef op maandag 17 november 2008 @ 09:40:
Als je fatsoenlijke kabel gebruikt (lees: met een niet al te hoge demping), dan moet je die afstand makkelijk kunnen halen, zeker als het CAI signaal dat je huis binnen komt sterk is. Gewoon eerst uitproberen zonder versterker.
De demping van de kabel wordt opgegeven in dB/m. Hoe lager dat getal, hoe beter. Nog een tip: als er een digitennemast bij je in de buurt staat ga je een coax met een hele goede afscherming willen want anders krijg je mogelijk problemen met sommige TV-zenders (ervaring). Ik doel dan op analoge signalen, digitale TV heeft er geen last van.
Niet alle kabel wordt zo weer gegeven.
Daarbij is het het aantal dB's per 100 meter bij een frequentie van 270Mhz.
Bij een hogere frequentie heb je meer demping en bij een lagere frequentie heb je minder demping.
Het signaal kan door een lange kabel dus "scheef" aankomen. lage frequenties goed en de hogere te zwak...

Dat gaat óók op voor digitale zenders, maar daar vertaalt het signaal zich niet in sneeuw, maar in schokkerig beeld.
Pagina: 1