Toon posts:

Fan alert uitzetten in bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb hier een PC die mij telkens een Fan-error geeft. Dat klopt, want er is geen fan meer aangesloten op die connectie, maar via een molex stekkertje.

De fan was namelijk stuk en heb deze vervangen. Nu denkt de bios dus dat er geen Fan is omdat hij niet op die connectie is aangesloten.

Ik heb de hele bios doorgespit, maar ik kan nergens die alert uitzetten oid.

Wie weet wat ik hier aan kan doen? Behalve een fan aan te sluiten op die aansluitng.

Bedankt

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 20:12
Op welk moederbord is dit? Merk en type graag.

Verder kan even nalezen in je handleiding van het moederbord doorgaans ook geen kwaad.
Soms is een simpele oplossing een bios reset, maar doe dit alleen als je niks hebt ingesteld in de bios anders mag je dat opnieuw instellen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een Dell Optiplex L170.

Bios reset sowieso al gedaan door batterij eruit te halen, maar dit haalt niets uit.

Verwijderd

Ergens een tabblad PC health?
Misschien is het handig om te zeggen hoe je bios er uit ziet en wat voor dingen je kunt kiezen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:25:
Ergens een tabblad PC health?
Misschien is het handig om te zeggen hoe je bios er uit ziet en wat voor dingen je kunt kiezen. ;)
Afbeeldingslocatie: http://img33.picoodle.com/img/img33/3/11/12/t_Afbeelding3m_3caff6d.png

Afbeeldingslocatie: http://img34.picoodle.com/img/img34/3/11/12/t_Afbeelding4m_7b57f85.png

Verwijderd

Als het niet onder Power Management of System Security staat, kun je het waarschijnlijk niet instellen in je bios.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:36

Theo

moederbord

Mijn eerste ingeving zal zijn om bij 'Power Event' of 'System Security' te kijken.

Hoe geeft de computer een error? Doet hij dat in Windows (welk programma) of tijdens het booten vanuit de bios?

Nu met WP, PV, EV en PC

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

:) ken dat probleem

heb thuis een precision workstation staan en die geeft ook soms fan allerts => logboek zegt fan range out of bounds maar de fan draait dus geen probleem.

ik heb gewoon ingesteld dat hij de fout moet ignoren en niet weergeven op het scherm ;)

halt on all error's: ignore :)

edit: het staat zeker bij system security, daar kan je ook zien of case intrution detection aanstaat enzo, dat kan je ook laten weergeven als je case opengeweest is.

[ Voor 22% gewijzigd door pm1 op 13-11-2008 09:28 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
pm1 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 09:26:
:) ken dat probleem

heb thuis een precision workstation staan en die geeft ook soms fan allerts => logboek zegt fan range out of bounds maar de fan draait dus geen probleem.

ik heb gewoon ingesteld dat hij de fout moet ignoren en niet weergeven op het scherm ;)

halt on all error's: ignore :)

edit: het staat zeker bij system security, daar kan je ook zien of case intrution detection aanstaat enzo, dat kan je ook laten weergeven als je case opengeweest is.
Oke oke bedankt. ik ga thuis nog even kijken!

Verwijderd

Topicstarter
Nope bij system security staat enkel:

password status
system password
setup password
post hotkeys
PXE BIS Default Policy

En bij power management:
Suspend mode
AC Power Recovery
Low power mode
Modbreak:Liever de edit-knop gebruiken om je originele post bij te werken als je iets nieuws wilt melden dan twee keer achter elkaar posten :)

[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 14-11-2008 21:24 ]

• nsa1984
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 18:01:
Nope bij system security staat enkel:

password status
system password
setup password
post hotkeys
PXE BIS Default Policy

En bij power management:
Suspend mode
AC Power Recovery
Low power mode
Dan ben ik bang dat je een "rasechte" dell bios hebt, waar je zoals gewoonlijk niks mee kunt.
Als je het orginele moederbord type kunt ontdekken kun je proberen om de bios te crossflashen, maar dat is niet iets wat je zomaar even kunt doen. (Vaak beveiligt door checks of het moederbord wel bij de bios update hoort.)

Ik zou verder namelijk niet een idee hebben hoe je dit kunt instellen anders dan in de bios. Een hardware truc om de bios te laten geloven dat er een fan aan zit die met x rpm draait weet ik ook niet.

Wat je zou kunnen proberen is de fan draadjes los te knippen en de orginele "stekker" erop aan te sluiten en hem dan via het moederbord te voorzien van spanning, maar dat is weer een houtje touwtje oplossing.

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 15:52
nsa1984 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 18:17:
[...]

Dan ben ik bang dat je een "rasechte" dell bios hebt, waar je zoals gewoonlijk niks mee kunt.
Als je het orginele moederbord type kunt ontdekken kun je proberen om de bios te crossflashen, maar dat is niet iets wat je zomaar even kunt doen. (Vaak beveiligt door checks of het moederbord wel bij de bios update hoort.)

Ik zou verder namelijk niet een idee hebben hoe je dit kunt instellen anders dan in de bios. Een hardware truc om de bios te laten geloven dat er een fan aan zit die met x rpm draait weet ik ook niet.

Wat je zou kunnen proberen is de fan draadjes los te knippen en de orginele "stekker" erop aan te sluiten en hem dan via het moederbord te voorzien van spanning, maar dat is weer een houtje touwtje oplossing.
x rpm draaien hoeft niet perse. je moet gewoon iets hebben wat de stroomkring sluit. (zonder kortsluiting te maken :))

• nsa1984
Marble schreef op donderdag 13 november 2008 @ 18:24:
[...]

x rpm draaien hoeft niet perse. je moet gewoon iets hebben wat de stroomkring sluit. (zonder kortsluiting te maken :))
Dan zou een weerstandje ook voldoen :)
Eventueel een weerstandje met een led, krijg je er nog wat licht van ook.

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik heb die plastice omhulsel eraf getrokken totdat ik 3 kale pinnen had, daar heb ik hem nu op gemonteerd en krijg die error niet meer.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 20:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
PS: Maar wanneer ik er een USB stick in zet, boot hij niet meer! ?:S
Modbreak:Liever de edit-knop gebruiken om je originele post bij te werken als je iets nieuws wilt melden dan twee keer achter elkaar posten :)

[ Voor 53% gewijzigd door dion_b op 14-11-2008 21:25 ]

• nsa1984
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 20:14:
PS: Maar wanneer ik er een USB stick in zet, boot hij niet meer! ?:S
Dan staat er onder "Boot sequence" ongetwijfelt iets over usb device.
En zeer waarschijnlijk heb jij jouw usb stick niet bootable gemaakt. Dus even schuiven zodat je harde schijf boven je usb boot optie staat.
Let op die usb boot optie kan best alleen bestaan als je er een usb stick in de computer hebt zitten.

Verwijderd

Topicstarter
nsa1984 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 21:25:
[...]

Dan staat er onder "Boot sequence" ongetwijfelt iets over usb device.
En zeer waarschijnlijk heb jij jouw usb stick niet bootable gemaakt. Dus even schuiven zodat je harde schijf boven je usb boot optie staat.
Let op die usb boot optie kan best alleen bestaan als je er een usb stick in de computer hebt zitten.
Afbeeldingslocatie: http://img37.picoodle.com/img/img37/3/11/14/f_Afbeelding5m_ba7eda5.png

Niks mis mee, lijkt mij.

• ResuCigam
  • Laatst online: 21-05 16:09

ResuCigam

BOFH

Je moet even onder BOOT SEQUENCE kijken, daar kan je de volgorde van de bootable media instellen (zorg dat je usb erin zit als je hem aanzet).

We do what we must because we can.

Verwijderd

Topicstarter
ResuCigam schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 18:46:
Je moet even onder BOOT SEQUENCE kijken, daar kan je de volgorde van de bootable media instellen (zorg dat je usb erin zit als je hem aanzet).
zie foto, dat is BOOT SEQUENCE...

• ResuCigam
  • Laatst online: 21-05 16:09

ResuCigam

BOFH

Nee je laatste screenshot is van 1 van de opties erboven...

Edit: ik gok drive configuration ;)

[ Voor 25% gewijzigd door ResuCigam op 14-11-2008 19:01 ]

We do what we must because we can.

Verwijderd

Topicstarter
ResuCigam schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 18:59:
Nee je laatste screenshot is van 1 van de opties erboven...

Edit: ik gok drive configuration ;)
shit ja, je hebt gelijk.

Maar ik heb de PC nu alweer terug gebracht naar mijn neefje, waarvan de PC is. Ik kijk binnenkort wel ff.

bedankt!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tot nader orde zijn BIOS settings geen Overige Hardware, maar dingen die met je moederbord te maken hebben :o

Move Overige Hardware -> Processors, Moederborden & Geheugen

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1