Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Partitie terugzetten op kleinere partitie?

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 15:55
Ik ben aan het experimenteren geslagen met het partitioneren van een vista schijf maar elke keer wanneer ik van de resterende ruimte een nieuwe partitie maak wordt vista unbootable. Nu komt daar nog eens bij dat ik mijn ghost image niet terug kan zetten. De ghost image is gemaakt van een schijf van 1 TB.De image is 200 GB groot. Klopt het dat ik hem niet terug kan zetten op een partitie van 300GB? Moet ik de schijf formatteren zodat de schijf weer 1 TB wordt? Ik wil hem niet formatteren als ik niet zeker weet dat het lukt anders ben ik al mijn data kwijt. Ikben namelijkbang dat het niet aan de partitie maar aan de image ligt. Dan ben ik, zowel de image als de data van de unbootable Vista partitie kwijt.

By the way. Ik heb al goed gegoogled maar de info is zo ontzettend oud dat ik niet weet of de informatie nog betrouwbaar is. Aangezien het om zeer belangrijke data gaat wil ik graag de pro's hier over raadplegen _/-\o_

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

pffff ghost, das een tijd geleden.

dacht dat het met partitie wel moet lukken, maar niet met een hele disk.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• michielvz
Het is een image van een hele disk maar de image is (omdat er niet veel op de disk stond, zo'n 200+ gb) maar 200 gb. De disk heb ik nu verdeeld in twee partities.1 van 300gb en 1 van 700gb.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Welke versie van Ghost gebruik je? Oudere versies hebben geen ondersteuning voor Vista. Als je succesvol Vista wil imagen heb je een imaging programma nodig wat dit aan kan zoals Ghost 14 of MS' eigen ImageX vanuit een Win PE 2.0 omgeving. (Ghost 14 gebruikt overigens ook Win PE 2.0 voor zijn recovery omgeving)

Hoe dan ook, over het algemeen kan Ghost prima naar een partitie toe schrijven die een andere grootte heeft dan de originele partitie had. Je zegt dat je de image niet terug kunt zetten. Krijg je een bepaalde foutmelding? Een vermoeden van mij is dat je een diskimage hebt gemaakt. Die kun je idd volgens mij niet naar een partitie terugzetten. Wat ik sowieso niet zou doen is partitioneren met een ander programma dan Ghost zelf. Begin gewoon met een kale schijf. Ghost kan dit (naar mijn weten) zelf allemaal wel uitzoeken. Laat Ghost iig zoveel mogelijk zelf uitzoeken. Je data kan je ook terugkrijgen door vanuit een draaiende Windows de image te benaderen met Ghost explorer.

Als je beter geholpen wil worden moet je volledigere info geven. Waar staat je data nu, waar moet het naartoe etc.

Edit: wat ik al dacht dus. Kun je niet tijdens het terugzetten er voor kiezen zelf de grootte van de partitie(s) op te geven? Misschien is de simpelste weg overigens wel gewoon Partition Magic. Alles onveranderd terugzetten en dan met dat programma aan de gang dus.

[ Voor 10% gewijzigd door smvs op 12-11-2008 22:50 ]

• michielvz
Op dit moment maak ik met Ghost een copy van de defecte vista partitie een kopie naar een externe schijf. Mocht de image op de een of andere manier echt niet terug te zetten zijn omdat de image defect en dus niet uit te lezen is dan heb ik in ieder geval de data nog.

De image is trouwens gemaakt met Ghost 14 en heb ik al een keer succesvol teruggezet. Het partitioneren van Vista disks schijnt niet al te makkelijk te zijn. Ik heb acronis al geprobeerd en de gparted live cd boot niet. Partition Magic schijnt ook niet Vista compatible te zijn of in ieder geval niet betrouwbaar te zijn. Ik wil vista niet helemaal opnieuw installeren om hem te partitioneren. Hoe ik dat dus ga doen weet ik nog niet.In eerste instantie wil ik mijn image weer terugzetten. Morgenochtend zal ik het nog een keer proberen nadat de backup die nu loopt is afgerond. Ik zal laten weten of het is gelukt.Mocht iemand nog ideeën hebben om vista te partitioneren dan hoor ik het graag. De partitiemaker van vista zelf werkt trouwens niet, die geeft je maar een klein deel van de beschikbare ruimte. Daarom zijn er toch andere tools voor nodig.

• michielvz
Met een xp disc de schijf geformatteerd. Nu is ghost bezig met het terugzetten van de partitie. Een image van een schijf terugzetten op een partitie lukt dus niet. Bedankt voor uw hulp!
Pagina: 1