Wireless netwerk achter glasvezel modem

Pagina: 1
Acties:

• marcvangend
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-03 16:42
Hoi,

Ik krijg binnenkort glasvezel internet en het blijkt het handigst om dit wireless aan te gaan sluiten. Het glasvezelmodem komt namelijk in de meterkast en er is geen makkelijke manier om een utp-kabel naar de woonkamer te trekken. Ik heb gezocht naar de beste setup, maar ik kom er niet goed uit, misschien omdat ik het wireless-jargon niet goed genoeg beheers.

Momenteel heb ik de pc's en een NAS in de woonkamer en de adsl-modem/router aangesloten op een gigabit switch. Die bekabelde gigabit verbinding tussen de pc's en NAS wil ik behouden. Mijn boerenverstand (maar misschien is dit onzin) zegt dat er dus twee wifi-apparaten nodig zijn (laten we zeggen A en B ) om de kabel tussen glasvezelmodem en switch te vervangen. Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://test.marcvangend.nl/wifi.gif

Ik kan me overigens goed voorstellen dat Apparaat B een ingebouwde switch heeft, dus dat de huidige switch komt te vervallen.

Mijn verzoek aan jullie is om mij even 'op snelheid' te brengen. Hoe heten apparaten A en B in de winkel? Is bovenstaande tekening een logische oplossing, of slaat dit nergens op? Als ik maar een beetje weet waar ik eigenlijk naar zoek, zal ik er verder zelf wel uit komen denk ik :) Alvast bedankt.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:09
A en B kunnen prima 2 routers zijn, of een repeater ( B ).

Verder kan het prima hoor volgens je schema.

[ Voor 30% gewijzigd door MoiZie op 12-11-2008 22:27 ]

Verwijderd

apparaat A kan op zich een willekeurige accesspoint/wireless router zijn. Apparaat B moet in principe wel wireless bridging ondersteunen. Ik kan je wel aanbevelen om toch hetzelfde merk te nemen, want er schijnen met wireless toch nog wel eens wat compatabiliteitsproblemen te bestaan (hoewel ik hier eigenlijk nog nooit last van heb gehad :)). Als je een snelle verbinding hebt is het wellicht verstandig om naar wireless N te kijken, anders is het wel zonde van je glasvezelverbinding :).

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 22:16
Koop 2 draadloze routers die ondersteund worden door alternatieve firmware zoals dd-wrt.
Dan kan je de ene echt als router gebruiken en de andere als wireless client van de eerste.

Ik vind het ergens wel stom dat je geen kabels gebruikt bij een glazvezel. Wat is de bandbreedte van dat lijntje?

exop.io

• marcvangend
OK, met dd-wrt firmware en een bridge setup krijg je dus wat hier beschreven staat: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Bridge. Klinkt goed...

Mijn glasvezel krijgt 20Mb bandbreedte, dus dat valt nog wel mee. Als een 802.11g slechts de halve snelheid haalt, heb je nog voldoende. Aan de andere kant: als je een keer zoiets aanlegt, wil je ook voorbereid zijn op de toekomst.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 07:19

lordsnow

I know nothing

Voorbeeld:
A = wireless router (bv Belkin F5D7230 Wireless G)
B = wireless G Ethernet Adapter (F5D7330) of Wireless G Universal Range Extender/Access Point (F5D7132)

Opmerking 1: De F5D7330 en F5D7132 gebruiken GEEN wireless bridging - de draadloze router hoeft dus ook niet wireless bridging te ondersteunen.
Opmerking 2: De F5D7132 ondersteund de bovenstaandie situatie officieel niet, maar je kan 'm gewoon instellen als REPEATER en dan toch met kabel aansluiten op de Gb switch.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

marcvangend schreef op donderdag 13 november 2008 @ 07:59:
Mijn glasvezel krijgt 20Mb bandbreedte, dus dat valt nog wel mee. Als een 802.11g slechts de halve snelheid haalt, heb je nog voldoende.
Niet helemaal.

54mbit / 2 = 27mbit. Wireless is half duplex en 27mbit haal je al niet ivm overhead, signaalkwaliteit, enz.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-03 15:26
marcvangend schreef op donderdag 13 november 2008 @ 07:59:
OK, met dd-wrt firmware en een bridge setup krijg je dus wat hier beschreven staat: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Bridge. Klinkt goed...

Mijn glasvezel krijgt 20Mb bandbreedte, dus dat valt nog wel mee. Als een 802.11g slechts de halve snelheid haalt, heb je nog voldoende. Aan de andere kant: als je een keer zoiets aanlegt, wil je ook voorbereid zijn op de toekomst.
Die redenering gaat echt totaal niet op. Wireless is leuk, ik heb thuis 'zelfs' (draft) N, maar het is nog echt geen vervanging voor een 100mbit lijntje. (voorbeeld, op 20 meter afstand met een Low N signaal (nog steeds tientallen mbit) haal ik naar m'n NAS maar max 1MB/s (en dat is zelfs ftp))
Zeker met een glasvezel lijn van 20mb (ook 20 upload neem ik aan) is het drie keer niks met zo'n bottleneck. Als ik jou was zou ik toch, kosten wat het kost een lijn naar de woonkamer leggen.
Hoe komt het internet nu de woonkamer in? kan je die kabel niet vervangen voor een utp kabel?

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 13-11-2008 12:04 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 07:19

lordsnow

I know nothing

GreenSky schreef op donderdag 13 november 2008 @ 12:02:
[...]

Voorbeeld, op 20 meter afstand met een Low N signaal (nog steeds tientallen mbit) haal ik naar m'n NAS maar max 1MB/s (en dat is zelfs ftp)
Maar hier is de situatie dat PC's en NAS verbonden zijn met kabel via de Gb switch. Alleen richting de router loopt de verbinding draadloos.

Maar goed, als het even kan (en ik zou daar ook wel moeite voor doen) zou ik zelf ook alles met draad aansluiten. Desnoods gaan we boren...

• marcvangend
Bedankt voor alle nuttige adviezen.

Internet komt nu als ADSL via de telefoonlijn de kamer in. De installateur heeft geprobeerd om langs die route het glas ook de kamer in te krijgen, zodat het modem binnen geplaatst kan worden. Dat lukte echter niet. Er komt nu een opzichter van GNA langs die gaat beoordelen waar het modem nu geplaatst moet worden. De installateur zei dat het dan waarschijnlijk in de meterkast komt. Vandaar mijn onderzoek naar de draadloze oplossing.

In elk geval is het mij inmiddels duidelijk: Ik zal mijn uiterste best doen om alles gewoon te laten bekabelen. Dan moeten ze maar iets meer moeite doen om het glas toch de kamer in te krijgen.

• !null
Ik zeg, het gat waar de telefoonlijn doorheen gaat net even iets groter maken (zo dik is een UTP kabel niet, zonder stekkers uiteraard) en daar dus een netwerk kabel van je glasvezel modem/router naar de woonkamer -> gigabitswitch laten lopen. Dan kan je iig altijd voluit genieten van je internet en is het niet onbetrouwbaar.
Verder moet een utp makkelijker zijn dan glas, kan wat krappere bochten nemen etc.

• marcvangend
GreenSky schreef op donderdag 13 november 2008 @ 14:14:
Ik zeg, het gat waar de telefoonlijn doorheen gaat net even iets groter maken
Tja, als het zo makkelijk was hadden we die glasvezel er ook wel doorheen gekregen :/ We hebben het hier over een bochtige pvc buis van een meter of 12 die door een betonnen vloer loopt...

• !null
Dan heb je dus al ruimte voor een UTP ernaast :P
Ik weet niet hoe bochtig en hoe breed ie is, maar misschien kan je met zo'n lange ijzeren veer erdoor heen, en dan de UTP kabel erdoor heen trekken. Maar grenst je meterkast niet aan je woonkamer?

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-03 21:23

IEF

Why so serious?

bochtig of niet, UTP moet toch wel kunnen :?

Glas duw je inderdaad niet zomaar door een $random PVC buis nee.. UTP daarentegen :+
Zeker als je dunne (geen vastkern) kabel gebruikt.

• marcvangend
De meterkast grenst inderdaad niet aan de woonkamer, dan was ik allang aan het boren geweest.

Zo'n 'lange ijzeren veer' (trekveer) is precies wat de installateur heeft geprobeerd om de glasvezel er doorheen te krijgen, maar ergens halverwege kwam hij niet verder. Misschien zit er een vernauwing of een hele krappe bocht - daar gaan we natuurlijk nooit achter komen. De kabel die er nu doorheen loopt zit echter niet klem (je kan hem heen en weer trekken) dus dat scheelt weer.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
marcvangend schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 10:06:
De meterkast grenst inderdaad niet aan de woonkamer, dan was ik allang aan het boren geweest.

Zo'n 'lange ijzeren veer' (trekveer) is precies wat de installateur heeft geprobeerd om de glasvezel er doorheen te krijgen, maar ergens halverwege kwam hij niet verder. Misschien zit er een vernauwing of een hele krappe bocht - daar gaan we natuurlijk nooit achter komen. De kabel die er nu doorheen loopt zit echter niet klem (je kan hem heen en weer trekken) dus dat scheelt weer.
De veer loopt vast op de kabel die al in de buis zit, je kunt nooit voorkomen dat de veer hier omheen gaat draaien in de buis. Dus telefoonkabel eruit, veer er doorheen, en 2 kabels terugtrekken.
Trouwens Glasvezel door een buis trekken??????? het kan, naar volgens mij is dat niet helemaal volgens de regels...

Verwijderd

Ik neem aan dat er een telefoonlijn in de huiskamerl igt en dat deze uit komt in de meterkast.
Als dat zo is, knop aan de telefoon de nieuwe UTP-kabel, 1 persoon gaat de kabel opvoeren en de ander gaat aan de telefoonlijn trekken.
Uiteraard met beleid, anders breekt misschien de telefoonlijn.
Je kan ook een nylon trekkabel gebruiken i.p.v. een stalen trekveer, het voordeel van deze nylon is, dat hij dunner is en makelijker door bochten gaat. De stalen trekveren zijn beter als meerder kabels tegelijk moet trekken, dat is niet het geval.
Of zijn misschien Powerplug van 200Mb geen oplossing, want draadloos is wel leuk en het werkt aardig als weinig in de weg staat.
Maar je moet door beton heen, las ik.
Dan vind ik draadloos onbetrouwbaar.

• marcvangend
Vandaag is er een opzichter van GNA langs geweest en die heeft inderdaad toestemming gegeven om de nieuwe kabels er doorheen te treken door ze aan de oude telefoonkabel te knopen. Het installatiebedrijf mocht niet zelf hiertoe beslissen ivm. aansprakelijkheid, heb ik begrepen.

Overigens, de glasvezel gaat niet direct door de buis, er wordt een tube doorheen getrokken waar vervolgens het glas doorheen geblazen wordt.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Laat hem er meteen utp bij trekken.... Dat kan dan toch in dezelfde moeite door.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1