Artifacts geforce 7600GT

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb sinds een paar dagen Vista geinstalleerd. Sinds ik Vista draai heb ik soms bij spellen en Windows Mediacenter dat het hele scherm vol met artifacts zit. Ik heb het getest met GTA:SA en Battlefield 1942. De ene keer starten die gewoon goed op en de andere keer direct al bij de introschermpjes allemaal puntjes en kronkelende hokjes etc. Als ik dan een ander, ouder spel start (Insane) is het beeld wel goed en als ik die afsluit en GTA of Battlefield speel is het beeld in die spellen ook weer goed (kan dan uren spelen). Net of dat oudere spel weer iets 'reset' oid waardoor de artifacts weer weg zijn.

Toen ik eerst nog XP draaide heb ik hier nooit last van gehad (>1 jaar). Het lijkt me dus duidelijk iets softwarematigs. Ik heb 3 verschillende drivers geprobeerd (nieuwste en 1 na nieuwste van nvidia-site en een van de site van asus), maar allen zelfde symptonen.

Meer mensen hier last van en iemand een idee hoe dit is op te lossen?

Mijn specs:
MSI K9N moederbord
Asus 7600GT Silent (waar een 12CM fan overheen blaast)
Seasonic 430W voeding
Vista x64 Ultimate
(maar nogmaals: lijkt me sterk dat er iets mis is met mijn hardware, aangezien onder XP alles prima werkt voor > 1 jaar).

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 12-11-2008 22:41 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

kans is toch wel enigszins aanwezig dat de kaart toch stuk is..
(passieve) full cover blokken kunnen het geheugen oververhitten, en het kan n verschil van maar n enkele graad zijn waarvan de boel al vastslaat.

(mijn 7600GT is vorig jaar ook stuk gegaan, oververhit, toen had ik ook gekleurde puntjes en vreemde hokjes op mn scherm)

• Palomar
  • Niet online
Maar toen ik de kaart net had draaide ik ook Vista en had ik ook dit probleem. Toen een jaar XP gedraaid en geen enkel probleem gehad. Nooit. Sinds een paar dagen Vista en direct weer artifacts in spellen.

Aan de andere kant heb ik uiteraard ook met google e.d. zitten zoeken en kom dit specifieke probleem eigenlijk nauwelijks tegen. Als het echt een bug in Vista of de nvidia-drivers is dan zou ik er wel iets over moeten vinden lijkt mij. Dus wat dat betreft zou het misschien wel aan mijn kaart kunnen liggen. Ik wil ook best een nieuwe kaart kopen (mede met het oog op GTA4), maar dan moet ik wel zeker weten dat ik met een nieuwe nvidia-kaart niet tegen hetzelfde probleem aanloop.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

tja.. vista al vanaf n andere cd geinstalleerd? misschien zit dr iets niet lekker op de cd, verschillende (ook *oudere*) driver versies geprobeerd? etc...

• Palomar
  • Niet online
Allemaal al geprobeerd. Maar ik begin vermoedens te krijgen waar het aan ligt. Het lijkt erop dat dit probleem alleen optreedt nadat de pc in standby is geweest. Ik zet mn pc 's nachts altijd in standby (standaard methode van Vista als je op start -> rode powerknopje drukt). Als ik de pc opnieuw opstart werken spellen goed. Als ik de pc in standby zet en direct daarna een spel: allemaal artifacts. Dan start ik dat oude spelletje (Insane) om het probleem te 'resetten', waarna GTA en Battlefield ook weer goed werken (uur achter elkaar). Zet ik de pc dan weer in standby en zet hem weer aan dan krijg ik direct weer artifacts.

Zijn er meer mensen met een nvidia-kaart die standby gebruiken en na standby artifacts hebben bij games? Heb nl. het idee dat veel mensen standby niet gebruiken en gewoon afsluiten, waardoor veel mensen het probleem wellicht nooit tegenkomen..

• Palomar
  • Niet online
Niemand anders hier last van? Ik vind het zo vreemd dat ik dit probleem onder XP nooit had en sinds Vista ineens wel. Dan zou je zeggen dat het iets softwarematigs is, cq. drivers. Maar dan moeten andere mensen hier ook last van hebben....

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 22:11

painkill

Pain(k)(ill)

7600GT zal wel een verkeerd signaal krijgen van je moederbord/vista, en zo blijft hij nog in standby modus, wat betekend dat hij veel minder stroom krijgt, wat leid tot dit.

Gewoon geen standby meer gebruiken, waarom gebruik je eigenlijk niet hibernate, net zo makkelijk ;)

Mijn SNES verzameling!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:32
Volgens mij heb je gelijk met je vermoeden. Ik had iets soortgelijks met een nieuwe 6600 AGP kaart. Allemaal rare strepen in het Grand Prix 4 menu; het racen liep na onbepaalde tijd onherroepelijk vast.
Ik had dat systeem zelf geassembleerd, dacht dat ik bij opbouwen iets fout gedaan had.
Uiteindelijk bleek dat het geen hardware probleem was; na het downloaden van de laatste nForce2 drivers was het in orde. Check dus niet alleen de drivers van videokaart, ook die van de rest van het systeem.

Geeft Vista 32 bit het zelfde probleem?
Pagina: 1