[MacBook] Geen internet

Pagina: 1
Acties:

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik krijg internet niet aan de praat op mijn macbook. Best frustrerend, want ik heb 'm vanmiddag binnen gekregen en ik wil 'm nu graag configureren.

Wireless heb ik (nog) niet, dus ik moet het met een UTP kabel doen. Mijn provider is Pilmo (tegenwoordig volgens mij overgenomen door Alice).

Ik heb gekozen voor Ehternet. De status staat op Verbonden. Daaronder staat:

Ethernet heeft een zelftoegekend IP-adres en kan mogelijk geen verbinding tot stand brengen.

Bij Configureer heb ik: Via DHCP

Er staat al een nummer bij IP-adres en bij Subnetmasker.

Achter "Router" staat niks en hoef/kan je ook niks invullen.

Vervolgens staat er DNS-server waar ik (nog) niks ingevuld heb. Heb al wel wat geprobeerd maar dat lukt ook niet.

Wat doe ik fout? Ik dacht dat het eigenlijk plug&use zou zijn, maar nee dus :/

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Met deze informatie kunnen we weinig :) Hoe ziet je complete netwerk eruit? Hang je je MacBook direct aan het modem of zit er nog een router tussen?

Daarnaast: wat heb je zelf al geprobeerd? Waar heb je naar gezocht, wat heb je zelf gevonden en geprobeerd. Wat werkte er niet en waarom niet?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• mrfunk
  • Niet online
Sorry, ik dacht al vrij veel informatie gegeven te hebben.

Het netwerk bij mij thuis is niet echt indrukwekkend of bestaat eigenlijk gewoon niet. Ik heb de UTP hier in muur geplugd en daarna direct in mijn macbook. Ik woon in een (deels) studentenflat en heb via Pilmo internetconnectie.

Ik heb via AirPort al geprobeerd even interconnectie te krijgen. Alleen zijn alle WiFi dingen hier in de omgeving beveiligd dus dat is niet gelukt.

Daarnaast heb ik via Systeemvoorkeuren en Netwerk en vervolgens Ethernet bij Configureer alle opties geprobeerd. De Assistentie knop heb ik ook gebruikt maar kan mij niet verder helpen.

Ik heb de macbook opnieuw opgestart (bij Windows wou dat nog wel is werken ;) ) maar dat werkt ook niet.

Overigens heb ik direct internet als ik 'm in mijn PC plug (zodat ik dit kan typen).

Als je meer vragen hebt, stel ze alsjeblieft.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Je krijgt geen ip toegewezen, vandaar dat ding zichzelf iets toewijst. Al contact gehad met je ISP? Want als jouw internetverbinding echt een ethernetkabel uit de muur is, dan vrees ik dat je weinig anders kunt instellen.

PSN: djmurcielago

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Al gekeken naar je PC instellingen? Mss kun je die overnemen als daar IP's etc geconfigureerd staan.
Niet een verbinding waarbij je MAC adres geregistreerd word? (en die nu dus ingesteld staat op je pc)

• mrfunk
  • Niet online
Murcielago schreef op woensdag 12 november 2008 @ 22:31:
Je krijgt geen ip toegewezen, vandaar dat ding zichzelf iets toewijst. Al contact gehad met je ISP? Want als jouw internetverbinding echt een ethernetkabel uit de muur is, dan vrees ik dat je weinig anders kunt instellen.
Ik zal morgen maar eens contact opnemen met die helpdienst.

Ik heb daar overigens wel een hard hoofd in als ik aan eerdere ervaringen met die dienst denk :|
kaassouffle schreef op woensdag 12 november 2008 @ 22:31:
Al gekeken naar je PC instellingen? Mss kun je die overnemen als daar IP's etc geconfigureerd staan.
Niet een verbinding waarbij je MAC adres geregistreerd word? (en die nu dus ingesteld staat op je pc)
Heb alles in zo'n beetje alle mogelijkheden overgenomen. Geen internet.

Misschien moet Pilmo mij opnieuw een IP-adres toewijzen?

• limboroger
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-02 20:25
Ik denk dat je mac een verkeerd intern ip heeft. Filtering op een mac-adres binnen een studentenflat lijkt me niet doenlijk (in tegenstelling tot een bedrijf waar alle apparatuur bekend is).

Je kunt proberen je interne ip adres te vernieuwen. Als je niet weet hoe dat moet, dan staat hier op de site van Apple hoe dit moet. Er is een goede kans dat de mac het doet dan.

Wat inderdaad al eerder aangegeven werd is dat je ook handmatig je instellingen van je (Windows?)-bak kunt overnemen. Zie hiervoor: Start -> Uitvoeren -> typ: "cmd" ->typ: "ipconfig"

• mrfunk
  • Niet online
limboroger schreef op donderdag 13 november 2008 @ 00:28:
Ik denk dat je mac een verkeerd intern ip heeft. Filtering op een mac-adres binnen een studentenflat lijkt me niet doenlijk (in tegenstelling tot een bedrijf waar alle apparatuur bekend is).

Je kunt proberen je interne ip adres te vernieuwen. Als je niet weet hoe dat moet, dan staat hier op de site van Apple hoe dit moet. Er is een goede kans dat de mac het doet dan.

Wat inderdaad al eerder aangegeven werd is dat je ook handmatig je instellingen van je (Windows?)-bak kunt overnemen. Zie hiervoor: Start -> Uitvoeren -> typ: "cmd" ->typ: "ipconfig"
Dat interne ip adres vernieuwen heb ik geprobeerd maar heeft helaas niet kunnen baten.

Handmatig overnemen van de instellingen in Windows heb ik ook geprobeerd, maar dat is ook niet gelukt. Misschien neem ik alleen de verkeerde dingen over en gebruik ik in OSX de verkeerde configuratie.

Mijn ipconfig (pop-ups):
Afbeeldingslocatie: http://img26.picoodle.com/img/img26/3/11/12/t_Windowsipcom_25365b5.jpg

Wat is nou belangrijk? En waar moet ik dat naar kopiëren?

[ Voor 4% gewijzigd door mrfunk op 13-11-2008 01:38 ]

• limboroger
1e alinea achter ip-adres: 82.204.xxx Dat is je interne ip van je windowsbak. Deze kun je wellicht met je mac handmatig overnemen.

Mocht dit niet werken dan zou ik aan de systeembeheerder vragen of ze mac(adres)filtering oid dergelijks hebben.

• mrfunk
  • Niet online
Ondertussen heb ik even gebeld met Kennisglas. Die zeggen dat er al meerdere mensen gebeld hebben deze week omdat ze geen internet krijgen als ze de kabel op een ander medium aansluiten (vooral macs en spelcomputers volgens mij, over andere PC's niks gehoord). Dat is nu een week aan de gang.

Hij zei dat hij nu klachten aan het verzamelen was (bewijzen noemde hij ze) om die vervolgens door te spelen aan het bedrijf die de verbindingen regelt. Hij heeft mijn adres en 06 en kan mij evt. terugbellen om wat dingen uit te proberen. De termijn waarop het gefixt zou worden is mij niet helemaal duidelijk. Ik hoop nog deze week.

Wel behulpzame helpdienst. Dit was ook een totaal andere dan ik eerder had.

Wel vevelend dat ik mijn macbook nu even niet optimaal kan gebruiken... Moet ik deze windowsbak nog steeds laten staan ;(

• limboroger
Ok, mocht je meer weten over de oorzaak en eventuele oplossing. Laat het hier dan even weten. Ik zit ook wel es regelmatig bij een vriend van me op een studentenflat. Misschien dat ik hier ook nog es tegenaan loop.

• mrfunk
  • Niet online
Ik heb vandaag nog maar eens een keer gebeld.

Er is nog steeds geen oplossing en ze zijn "het nog aan het onderzoeken". Misschien is er volgende week een oplossing maar dat kan ook niet met zekerheid gezegd worden... Het zou een DHCP probleem zijn en door het probleem krijgt allerlei randapparatuur en MAC computers geen ip-adres toegewezen.

Er lijkt niet echt vaart achter te zitten. Dat vind ik wel erg jammer. Het is een mooi apparaat, maar zonder internet toch een beetje pauper :(

[ Voor 14% gewijzigd door mrfunk op 14-11-2008 12:37 ]

• limboroger
Heeft je windowsbak 2 LANpoorten toevallig? Anders kun je als tijdelijke oplossing wellicht het internet delen vanaf die bak en kun je middels je 2e draad dan toch internetten op je macbook.

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-02 10:53
of een wifi stik in je pc en die als AP gebruiken.
weet zo niet hoe je dat moet doen maar ik weet dat het kan.

• WouterNB
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-04-2021
omdat je geen router hebt, en dus je public ip address krijgt toegewezen, kan het zijn dat je ISP het niet echt leuk vindt om opeens opnieuw een dhcp request te krijgen terwijl je nog verbonden bent.

sluit de modem 'ns op je macbook aan, zoals je verwacht dat het moet werken, en start daarna de modem 'ns opnieuw op.

dan ff afwachten op een ip address (zorgen dat je DHCP krijgt op je macbook, geen statisch ip toewijzen)

succes

• limboroger
Het is niet mogelijk zoals ik begrepen heb om direct op een modem aan te sluiten. De topicstarter gaf aan dat hij in een studentenflat woont en hier is het gebruikelijk een UTP aansluiting per woonruimte 'uit de muur' te hebben.

• mrfunk
  • Niet online
WouterNB schreef op zondag 16 november 2008 @ 15:46:
omdat je geen router hebt, en dus je public ip address krijgt toegewezen, kan het zijn dat je ISP het niet echt leuk vindt om opeens opnieuw een dhcp request te krijgen terwijl je nog verbonden bent.

sluit de modem 'ns op je macbook aan, zoals je verwacht dat het moet werken, en start daarna de modem 'ns opnieuw op.

dan ff afwachten op een ip address (zorgen dat je DHCP krijgt op je macbook, geen statisch ip toewijzen)

succes
limboroger schreef op maandag 17 november 2008 @ 19:16:
Het is niet mogelijk zoals ik begrepen heb om direct op een modem aan te sluiten. De topicstarter gaf aan dat hij in een studentenflat woont en hier is het gebruikelijk een UTP aansluiting per woonruimte 'uit de muur' te hebben.
Exact.

Er is ondertussen nog niks veranderd. Zo af en toe plug ik m'n UTP kabel nog eens in en hoop ik op een wonder maar er is nog geen verbetering helaas. Beetje moedeloos wordt ik er van... |:(

Hij vind trouwens via Airport wel 9 andere netwerken, maar voor de verandering hebben al deze mensen hun verbinding beveiligd.

Ik hoop dat ze me snel bellen met de oplossing! Of dat ze bellen dat het opgelost is.

Trouwens, mijn windows bak heeft geen 2 LAN poorten. Eigenlijk kan hij wel gelijk bij het oud vuil :+

[ Voor 3% gewijzigd door mrfunk op 17-11-2008 21:08 ]

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 11:46

T-Junkie

user brain not connected...

Je zou je van je MacBook het MAC Address kunnen spoofen naar het adres van je PC.

10.5: Spoof MAC address on some machines

(Schrijf wel even je originele MAC address op)

• mrfunk
  • Niet online
T-Junkie schreef op maandag 17 november 2008 @ 21:23:
Je zou je van je MacBook het MAC Address kunnen spoofen naar het adres van je PC.

10.5: Spoof MAC address on some machines

(Schrijf wel even je originele MAC address op)
Wat houdt dit precies in? Wat moet ik nou precies doen? Wat haalt het uit?

Ik wil niet iets doen als ik het niet helemaal snap :) Straks doet mijn macbook het niet meer.

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-01 13:12
Heb je al gewoon eens geprobeerd je Mac langere tijd aan de UTP laten zitten? Als je provider een nieuwe DCHP release moet doen voor een nieuw IP adres dan kan dat ff duren. Hang je Mac aan die kabel en laat hem eens een nacht aan. Zet dan wel even al je netwerkinstellingen terug naar fabrieksinstellingen (alles auto)...

Verder kun je altijd nog voor een paar tientjes een AP of router met wireless halen. Wireless is sowieso wel fijn met een Macbook.....

• T-Junkie

T-Junkie

Elk netwerkkaart in elk apparaat heeft een hardware adres. Dit wordt het MAC adres genoemd, zie in mn vorige post voor de wikipedia link.
Switches, Routers, etc.. werken op basis van deze hardware MAC Adressen. En software zoals je besturingssysteem en de programma's werken op basis van het IP-adres.

En blijkbaar wordt er aan je MacBook met zijn MAC Adress geen toegang gegeven tot het netwerk en je PC met zijn MAC adres wel. Door je MacBook hetzelfde MAC adres te geven denken de routers, switches, etc.. dat het je PC is. Dit heet MAC spoofen.

• T-Junkie

T-Junkie

cmegens schreef op maandag 17 november 2008 @ 21:54:
Heb je al gewoon eens geprobeerd je Mac langere tijd aan de UTP laten zitten? Als je provider een nieuwe DCHP release moet doen voor een nieuw IP adres dan kan dat ff duren. Hang je Mac aan die kabel en laat hem eens een nacht aan. Zet dan wel even al je netwerkinstellingen terug naar fabrieksinstellingen (alles auto)...

Verder kun je altijd nog voor een paar tientjes een AP of router met wireless halen. Wireless is sowieso wel fijn met een Macbook.....
Dit kan je volgens mij ook door op je PC eerst bij het command promt het volgende te typen:

ipconfig /release

En dan daarna metteen de kabel eruit te halen en deze in de MacBook te stoppen. En deze haalt dan hopelijk een nieuw IP op via DHCP.

• mrfunk
  • Niet online
Dat laatste heb ik gedaan en ik krijg gewoon weer dezelfde melding. Helaas.

Is dat het spoofen? Nee toch, want dan moet ik het MAC adres van de netwerkkaart om mijn windowsbak kopieren en naar de netwerkkaart van mijn macbook. Hoe doe ik dat? UTP kabel van PC naar MacBook en vervolgens dit doen? En wat moet ik dan voor en0 invullen en wat voor cijfertjes.

Sorry dat ik hier niet zo veel vanaf weet...

Ik zal eens proberen een hele nacht de UTP erin te laten zitten. Maar gaat hij niet gewoon na een tijdje slapen?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

T-Junkie schreef op maandag 17 november 2008 @ 22:11:
[...]

Dit kan je volgens mij ook door op je PC eerst bij het command promt het volgende te typen:

ipconfig /release

En dan daarna metteen de kabel eruit te halen en deze in de MacBook te stoppen. En deze haalt dan hopelijk een nieuw IP op via DHCP.
of onder OSX:
sudo ipconfig set en0 DHCP

Launching containers into space

• mrfunk
  • Niet online
cmegens schreef op maandag 17 november 2008 @ 21:54:

Hij doet 't! Een simpele oplossing maar ook zo doeltreffend. Bedankt!

Ik heb de mac een nacht aan de UTP kabel gehangen en nu ontvangt hij een ip. Als ik de kabel nu wissel van macbook naar PC komt nu juist de verbinding bij de macbook sneller tot stand dan bij de pc (2 sec tegen ca 20). Wat wel zo is, is dat als je de macbook dichtdoet en 'm even laat slapen en vervolgens opendoet, hij wel even de verbinding moet herstellen (2 sec). Ik neem aan dat dat normaal is?

Nu kan het natuurlijk ook zijn dat ze net bij Kennisglas de boel gefixt hebben. Ik zal vandaag wel even bellen om mijn bevindingen met hun te delen. Misschien hebben anderen er nog wat aan.

Ik denk dat ik zeer binnenkort maar even een Wireless Access Point ga kopen. Zijn er nog aanraders? (voor macbook zal de Airport Express wel het beste zijn, maar die vind ik wel beetje duur).

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-01 13:12
Mooi zo! nu kun je optimaal genieten van je MacBook!

Voor een AP maakt het eigenlijk niet zoveel uit wat je koopt. Ik raad mensen vaak aan de aanbiedingen in de gaten te houden. Het ligt eraan of je een bepaald merk wilt of niet. Linksys maakt sowieso goede spullen, maar er zijn ook goede goedkopere merken. Heb zelf wel goede ervaringen met Asus en Sitecom. Ik zou in jouw geval gewoon een wireless router kopen, dan kun je altijd nog zowel je pc als je macbook via de kabel aan het netwerk hangen.

De airport express is idd redelijk duur, maar biedt wel de mogelijkheid je printer te delen via het netwerk en je itunes af te spelen op je stereo via draadloos. De airport extreme is nog duurder, maar daar kun je dan ook weer meer computers via de kabel en wireless aan hangen, en kan harde schijven delen via het netwerk (voor bijv. timemachine)

Het ligt er dus aan wat je te besteden hebt, er zijn oplossingen van rond de 30 euro, en van rond de 300 euro...

Edit: de airport express is natuurlijk ook wel erg simpel te configuren met een Mac en is redelijk foolproof. Maar zo te horen aan je posts moet je er met een gewone router ook wel uitkomen...

[ Voor 9% gewijzigd door cmegens op 18-11-2008 11:48 ]

Verwijderd

jpboere schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:40:
[...]

Wat wel zo is, is dat als je de macbook dichtdoet en 'm even laat slapen en vervolgens opendoet, hij wel even de verbinding moet herstellen (2 sec). Ik neem aan dat dat normaal is?
Dat is normaal ik heb Airport, en als je m helemaal dichtklapt is de verbinding weg. Als je itunes aan hebt gaat itunes ook uit bij het dichtklappen... dus dat hou je.

Succes met je MacBook ;)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

jpboere schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:40:
Nu kan het natuurlijk ook zijn dat ze net bij Kennisglas de boel gefixt hebben. Ik zal vandaag wel even bellen om mijn bevindingen met hun te delen. Misschien hebben anderen er nog wat aan.

Ik denk dat ik zeer binnenkort maar even een Wireless Access Point ga kopen. Zijn er nog aanraders? (voor macbook zal de Airport Express wel het beste zijn, maar die vind ik wel beetje duur).
Ik vind het aannemelijker dat Kennisglas de boel gefixed heeft. Maar in elkgeval proficiat.

Wat die airport express betreft. Dat het ding zo duur is, is omdat het meer is dan een router.
Je kan je printer er mee delen (oke dat kunnen andere routers ook), maar je kan ook ook je itunes muziek mee streamen naar je stereo.
Daarnaast is het een apple, dus betaal je ook voor het merkje, maar het merk alleen zal echt niet 50 euro verschil met andere routers kunnen verklaren.

Welke router je moet kopen zal ik je niet zeggen. Elke router zou samen kunnen werken met een mac.
Het is echt niet zo dat een apple router beter is voor apple laptops.. je hebt alleen een garantie dat het sowieso gaat werken.

• T-Junkie

T-Junkie

Dan heeft het blijkbaar toch iets te maken met de DHCP lease. Ik ben blij dat het opgelost is.

De Airport Express is wel handig. (Die is wel lekker makkelijk in te stellen.)

Bij de A-Mac is de 802.11g serie nu voor 55 euro verkrijgbaar. De huidige 802.11n-serie is 89 euro.
802.11g is snel genoeg voor internetten. Voor als je meer wilt dan raad ik je de 802.11n aan.

En anders raad ik een Linksys of een Netgear (+/-40 euro) aan (Netgear heeft OSX software).

• mrfunk
  • Niet online
Ik heb vandaag geen tijd gehad om te bellen naar Kennisglas.

Wel weet ik bijna zeker dat zij het niet opgelost hebben. Ik heb heb de UTP kabel eventjes weer wat langer in de PC gedaan en toen ik daarna weer de macbook eraan hing duurde het weer een hele tijd voordat hij IP kreeg. Andersom is het trouwens precies hetzelfde. Als ik de kabel nu in de PC zou pluggen duurt het een kleine halve minuut voordat ik daar internet heb.
Het lijkt alsof de macbook meer moeite te hebben met de wisseling van geen/wel kabel dan de PC.

Ik ga nog even kijken naar een WAP of een router. Mijn PC gaat toch de deur uit, dus ik hoef niet per se ook nog kabelaansluitingen te hebben. Ik ga maar eens even rondkijken. Een aparte stereo installatie heb ik niet dus dat voordeel van de Airport Express heb ik al niet meer... Alleen is "draadloos" printen (alleen stroom) natuurlijk wel weer handig. Ik zal een afweging moeten maken.

In ieder geval wil ik iedereen bedanken die een bijdrage aan dit topic heeft geleverd :)
Pagina: 1