[mailman] Mail komt bij sommige geadresseerden niet aan

Pagina: 1
Acties:

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:40
Ik heb een site die gehost wordt door Neostrada. Op de server draait MailMan versie 2.1.11.cp2.

Via Mailman lopen twee mailinglists. Mail die verstuurd wordt komt niet bij alle geadresseerden aan, terwijl de mailadressen wel juist bij het ledenbeheer staan. Tevens staat er geen S (Het systeem heeft de mailbezorging geinactiveerd, vanwege een excessief aantal bounces van het e-mailadres van het lid) bij "mail uit".

Hoe kan ik achterhalen waar de fout zit?

Verwijderd

Een bekende oorzaak van een groot aantal bounces kan zijn dat de ledenlijst niet up to date is. Ik heb onlangs bij mij op het werk ook een mailman lijstbeheerder gehad die klaagde over de vele bounces. Bij nader onderzoek bleek dat 1/4 van zijn ledenlijst uit niet meer geldige mailadressen bestond |:(

• musicfreak
Aha, het probleem is alleen dat ik geen bounces heb, als ik de personen die op de lijst staan rechtstreeks op het adres wat in mailman staat benader dan gaat het wel goed.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Staat er in de bounce waarom ie terugkomt? En zijn het een aantal providers waar je je mail van terugkrijgt of volstrekt willekeurig? Het kan heel goed zijn dat het IP van de server op een blacklist staat (dat NL gedrocht waar ik de naam even van kwijt ben wordt ik ook niet zo gelukkig van).

Ahum lezen... er zijn geen bounces. Da's wel raar maar soms ook weer niet omdat niet iedereen dat doet in geval van bijvoorbeeld spam of blacklist.

[ Voor 20% gewijzigd door Bastien op 12-11-2008 21:57 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

Tsja, dan wordt het de mail headers en de mail serverlogs controleren.

• musicfreak
Ik heb nog nooit mijn serverlogs bekeken, ben dus een leek op dit gebied. In cPanel zie ik diverse logs staan, maar die bieden mij weinig info. Waar moet ik zijn?

Overigens krijg ik sinds drie dagen dagelijks een mail dat er moderator request(s) op me wachten, echter als ik vervolgens inlog dan zie ik niets staan. Dit probleem begon te spelen toen iemand een bijlage van 1,2 Mb rond wilde mailen terwijl de maximum bestandsgrootte op 700 Kb stond. Ik heb deze maximumgrootte verhoogt, echter telkens kregen zowel hij als ik de foutmelding dat het bestand max 700 Kb mocht zijn.
Het probleem van niet aankomende mail speelt overigens al langer.

Ik begin er steeds meer voor te voelen om de mailinglist opnieuw aan te maken, of te repareren (als dat kan). Wat jullie?

[ Voor 34% gewijzigd door musicfreak op 23-11-2008 18:23 ]

• musicfreak
Aanvulling: er is een bewoner die - ondanks het feit dat hij zich aangemeld heeft - geen berichten aan de mailinglist kan sturen. Dit zijn de headers van zijn mail die hij terugkreeg:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Van: Mail Delivery System <Mailer-Daemon@keurigonline12.nl>
Datum: 17 november 2008 08:18:57 GMT+01:00
Aan: XXX
Onderwerp: Mail delivery failed: returning message to sender

This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

<mailinglist adres>
   all relevant MX records point to non-existent hosts or (invalidly) to IP addresses

------ This is a copy of the message, including all the headers. ------

Return-path: XXX
Received: from XXX.dsl.cambrium.nl ([XXX] helo=iMac.lan)
by keurigonline12.nl with esmtp (Exim 4.62)
(envelope-from <XXX>)
id 1L1yNs-000770-Kz
for <mailinglist adres>; Mon, 17 Nov 2008 08:18:56 +0100
Message-Id: <XXX>
From: XXX <XXX>
To: <mailinglist adres>
In-Reply-To: <XXX>
Content-Type: multipart/alternative; boundary=Apple-Mail-1--508604711
Mime-Version: 1.0 (Apple Message framework v929.2)
Subject: XXX
Date: Mon, 17 Nov 2008 08:24:58 +0100
References: <XXX>
X-Mailer: Apple Mail (2.929.2)

--Apple-Mail-1--508604711
Content-Type: text/plain;
charset=US-ASCII;
format=flowed;
delsp=yes
Content-Transfer-Encoding: 7bit

Iemand?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er staat een vrij duidelijke error in, daar al eens naar gekeken hoe dat zit?
Pagina: 1