Form Submit buiten form-tags

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncank
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 14:42
Voor mijn eigen CMS-systeem hebben we een form gemaakt waarin gebruikers iets kunnen invullen. Nu wordt de data van dit form nog verzonden via een submit-knop onderaan het formulier, maar wegens design-technische redenen willen we een standaard menu per pagina waarin ook het form ge-submit kan worden, te vergelijken met de Joomla Backend manier. Daar zit ook bovenaan een knop met "opslaan".

Hoe kan ik dit form buiten de form tags submitten? Heb al veel dingen geprobeerd, maar krijg het niet werkend door een <a> tag een zodanige link mee te geven dat dit functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duncank schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:40:
Voor mijn eigen CMS-systeem hebben we een form gemaakt waarin gebruikers iets kunnen invullen. Nu wordt de data van dit form nog verzonden via een submit-knop onderaan het formulier, maar wegens design-technische redenen willen we een standaard menu per pagina waarin ook het form ge-submit kan worden, te vergelijken met de Joomla Backend manier. Daar zit ook bovenaan een knop met "opslaan".

Hoe kan ik dit form buiten de form tags submitten? Heb al veel dingen geprobeerd, maar krijg het niet werkend door een <a> tag een zodanige link mee te geven dat dit functioneert.
Iets als
JavaScript:
1
document.getElementById("formulier").submit();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:48
Wat bedoel je met 'een menu submitten buiten een form'? Je wilt een andere knop (een afbeelding of zoiets) dus een link meegeven om je form te submitten als ik het goed begrijp? Om eerlijk te zijn vind ik je tekst nogal wazig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duncank schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:40:
[...] te vergelijken met de Joomla Backend manier. Daar zit ook bovenaan een knop met "opslaan".

Heb je al bestudeerd hoe Joomla! dat doet?

Via Javascript kun je een form submitten. In code ziet dat er zo uit; aan jou de taak dit aan een anchor te koppelen :)

JavaScript:
1
document.forms[0].submit()

Sta er wel bij stil dat dit alleen werkt als Javascript ingeschakeld is. Clients hebben vandaag de dag de neiging Javascript uit te schakelen om XSS e.d. te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:50:
JavaScript:
1
document.forms[0].submit()
Gevaarlijk stukje. Je realiseert je natuurlijk dat dit de éérste formulier van het document opzoekt en submit? Je realiseert je natuurlijk dat dit niet gaat werken wanneer de te submitten formulier in de werkelijkheid de tweede of latere formulier in het document is?

Geef de formulier gewoon een naam en gebruik dit in de DOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncank
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 14:42
@ Niels Sijm

Je zegt dat dit natuurlijk alleen werkt wanneer Javascript ingeschakeld is, weet je dan niet toevallig een andere methode waarmee ik mijn probleem en de vraag of javascript wel/niet ingeschakeld is in één keer op kan lossen?

@ Avalaxy

Ik heb een menu rechtsboven op mijn pagina, hierin wil ik ook een knop met "opslaan". Deze moet het form dat ergens op de pagina onder het menu staat een submit geven. Ik wil dus het volgende:
code:
1
2
3
4
<form>
blabla
</form>
<a href="  submit dit form" class=".....   etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Duncank schreef op woensdag 12 november 2008 @ 19:32:
Je zegt dat dit natuurlijk alleen werkt wanneer Javascript ingeschakeld is, weet je dan niet toevallig een andere methode waarmee ik mijn probleem en de vraag of javascript wel/niet ingeschakeld is in één keer op kan lossen?
Gebruik de form tags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:45:
JavaScript:
1
document.getElementById("formulier").submit();
Dit zou je inline in een onclick kunnen zetten (al is dat niet de nette manier).

Dus:
HTML:
1
2
3
4
<form id="formulier">
[...]
<a href="#" onclick="document.getElementById('formulier').submit(); return false">
[...]

Niet javascript:
  • Als je steeds maar één form op je pagina hebt staan, dan kun je ook je form-tags ver uit elkaar zetten, zodat de button er sowieso tussen valt.
  • Wellicht kun je je button met css buiten je form zetten, maar dat is eigenlijk niet te doen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2008 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:49

orf

Je kunt ook experimenteren met CSS. Je knop een position:absolute geven kan best mooi werken zonder dat je afhankelijk bent van JavaScript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Duncank schreef op woensdag 12 november 2008 @ 19:32:
Ik heb een menu rechtsboven op mijn pagina, hierin wil ik ook een knop met "opslaan". Deze moet het form dat ergens op de pagina onder het menu staat een submit geven. Ik wil dus het volgende:
code:
1
2
3
4
<form>
blabla
</form>
<a href="  submit dit form" class=".....   etc
Waarom design je niet om je formulier heen :?
code:
1
2
3
4
5
6
<form>
<fieldset>
blabla
</fieldset>
<input type="submit" />