''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''
Verwijderd
,bijvoorbeeld, een modernere dualcore processor in te zetten?
''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''
Je totale systeem is waarschijnlijk erg verouderd. Je kunt beter een leuke pc kopen van rond de 500-600 euro waar je dan weer een aantal jaren mee kan doen (aangezien je tot nu toe nog met een p4 werkte)
één is geen, twee is één
Verwijderd
Een nieuwe dualcore processor plaatsen is zonde van je geld, je haalt i.m.o. niet genoeg snelheidswinst mee, ik zou, als ik jou was, eens kijken naar een nieuwe computer.
1) Is het rendabel om een upgrade uit te voeren? Stel je hebt een 2Ghz P4 en kunt voor een prikkie een 3,06GHz P4 kopen; ja. Heb je echter een 2,66 of 2,8GHz CPU dan heeft het upgraden naar 3,06GHz mijn inziens weinig zin. Het verschil is minimaal en voor de 3,06GHz ben je waarschijnlijk wel wat euro's verder.
2) Compatibiliteit. Welke FSB kun je nu draaien (133MHz/QDR533 of 200MHz/QDR800) en welke VRD heb je? Dat laatste is van belang als je een 'Prescott' CPU wilt plaatsen. De 'Prescott' CPU's zijn 90nm en nieuwer, warmer en per clock-tick eigenlijk trager
Om dit alles te achterhalen kun je als volgt te werk gaan:
- Controleer de datum. De 'Prescott' kwam op 2 februari 2004 pas op de markt. Engineering Samples waren er iets eerder (zelf heb ik er 1 uit derde kwartaal 2003) dus als jouw moederbord rond derde kwartaal 2003 of eerder gemaakt is kun je er bijna vanuit gaan dat je geen 'Prescott' support hebt.
- Controleer specs van andere systemen (dat wordt Googlen!). Als je een gelijkwaardig systeem tegenkomt met een snellere processor (bv. met 200MHz / QDR800 FSB of een 'Prescott' CPU) dan weet je dat jouw systeem dit ook kan.
- Zoek het na op de site van de fabrikant. Ik heb hier gekeken maar kon het niet vinden (of ik heb er drie keer naast gekeken).
- Veel Googlen en zoeken naar 'dell precision 350 support lists', 'precision 350 upgrade' en wat al niet meer.
Zelf denk ik, na een kleine zoektocht, dat je niet veel verder zult komen dan 3,06GHz P4 (de eerste P4 met Hyper-Threading overigens). Deze CPU heeft een FSB van 133MHz (QDR533) en is de snelste Northwood processor met een 133MHz (QDR533) FSB. 'Prescott' CPU's zullen waarschijnlijk niet gaan werken.
Een nieuwe dual-core processor plaatsen is sowieso niet mogelijk. Er zijn geen dual-core processoren voor S478. Pas vanaf LGA775 kwamen er dual-core processoren. Moederborden met de juiste chipset (o.a. i865, i925, i945. Niet de i915!) en BIOS kunnen dan Pentium D's draaien. De nieuwere Core 2 Duo's gaan sowieso niet werken op oudere hardware omdat deze VRD11 (en een juiste BIOS) vereisen waar de 'Prescott', 'Smithfield' en 'Presler' (resp. Pentium 4 5xx / 6xx, Pentium D 8xx en Pentium D 9xx) met VRD10.1 al tevreden zijn. Ofwel, dat de CPU in het socket past wil niet zeggen dat het gaat werken. Het moederbord speelt ook een rolJKratos schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:53:
Misschien of waarschijnlijk een lompe vraag maar wat bedoel je precies met P4? En het is niet mogelijk er
,bijvoorbeeld, een modernere dualcore processor in te zetten?
AMD dual-core processoren zijn helemaal ander verhaal, die vereisen in ieder geval een ander moederbord
[ Voor 18% gewijzigd door Thandor op 12-11-2008 19:11 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Ik dacht dat ik redelijk wat af wist van computers maar dat is bij deze ook weer ontkracht
Ik denk echter wel dat ik het snap. Maar conclusie is dus eigenlijk dat ik dit ding het beste de deur uit kan doen en gaan investeren in een nieuwe desktop? Even snel gezegd.
Dit is overigens niet mijn enige PC hoor, ik heb hiernaast een laptop staan en sinds kort ook een Aspire One (
Verwijderd
Niemand weet veel van computers hier, iedereen weet van een klein deeltje maar veel.JKratos schreef op woensdag 12 november 2008 @ 19:29:
Oke, ten eerste bedankt voor de reacties allemaal.
Ik dacht dat ik redelijk wat af wist van computers maar dat is bij deze ook weer ontkracht(wat een hoop technische informatie )
Ligt er helemaal aan wat je ermee gaat doen.Ik denk echter wel dat ik het snap. Maar conclusie is dus eigenlijk dat ik dit ding het beste de deur uit kan doen en gaan investeren in een nieuwe desktop? Even snel gezegd.
Dit is overigens niet mijn enige PC hoor, ik heb hiernaast een laptop staan en sinds kort ook een Aspire One (, waar ik erg tevreden over ben trouwens)
Als je nieuwe games wil gaan spelen zou ik wel een nieuwe PC gaan nemen als het is voor wat internetten en office dan zou je eventueel een upgrade kunnen overwegen al zou ik dat niet meer doen.
(Wel eerst je belangrijke documenten e.d. opslaan
Je zult zien dat je systeem ineens veel sneller 'aanvoelt'.
De Windows installatie op jouw PC heeft in al die jaren al heel veel te verduren gehad, een fresh install doet wonderen (meestal).
Misschien hoef je je PC niet meteen weg te doen. (ik gebruik nog een P4 als "kantoor-/werkpaard" en die voldoet nog prima!)
| Security Management |
Maar daar heb ik nog andere PC's voor tot men beschikking. Op dit moment heb ik er vista op draaien en dat gaat nog behoorlijk vind ik. Opnieuw installeren heb ik dus al gedaan.
Maar dan kijk ik wat ik met deze Dell doe, en ga ik me eens oriënteren op een nieuwe pc..
Ik weet in ieder geval genoeg, dus bedankt iedereen.