Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Jaarcontracten verledentijd?

Pagina: 1
Acties:

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De Eerste Kamer heeft vandaag ingestemd met wetgeving die een officieel bel-me-niet-register regelt. Mensen die niet gediend zijn van telefonische verkooppraatjes kunnen daar een einde aan maken door zich aan te melden bij het register.

Toezichthouder Opta kan bedrijven aanpakken die zich niets aantrekken van dat register. De aangenomen wijziging van de telecomwet verbiedt ook het sturen van spam, ongevraagde e-mail waarmee de ontvanger niet blij mee is, naar bedrijven. Spam sturen naar personen was al verboden.

Ook een derde voorstel van staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken werd aangenomen. Consumenten zitten daardoor niet langer een jaar lang vast aan een abonnement voor mobiele telefonie of internet, maar kunnen per maand opzeggen en dus sneller overstappen naar een andere telecomaanbieder.
bron: http://frontpage.fok.nl/n...niet-register-in-wet.html

Dit is toch wel erg goed nieuws nietwaar? en waarom heb ik er nog niks op tweakers.net (frontpage / forum) over gezien?

edit:
Ik ben een spatie vergeten in de OP. Kan een modje dit aanpassen? En volgens mij had ie beter in TP gemoeten?

[ Voor 4% gewijzigd door Imperium op 12-11-2008 17:54 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gaat dit ook gelden voor abonnementen die al afgesloten zijn ? Afgezien van dat denk ik niet dat telecomaanbieders hier blij mee zullen zijn. Ook veranderd en denk ik nu nogal wat aan mobieltjes die je gratis of voor weinig bij een abonnement krijgt, ze weten immers niet meer zeker dat je 1 of 2 jaar aan hun vast zit. Als dit door gaat denk ik niet dat je nog een telefoon gratis bij een abonnement kan krijgen. (Gratis is natuurlijk niet gratis, dat weet ik ook wel)

Verder vind ik het alleen maar goed. 2 jaar vast zitten aan een telefoonabonnement vind ik er lang. Per maand opzegbaar kan ik mij een stuk beter in vinden, is een andere aanbieder een maand later goedkoper, ga je lekker naar hun toe. Zeker omdat je telefoonnummer behouden geen probleem is zal dit toch denk ik voor meer concurrentie zorgen. Was er natuurlijk al veel, maar meer is altijd beter :)

Edit:
Ik had begrepen (wat men op het journaal zei vanmiddag) dat het iets genuanceerder is.
Je zit dus wel aan een jaar contract vast, daarna (na dit eerste jaar) mag men de boel telkens maar met maximaal 1 maand verlengen.
Dat is nogal een enorm verschil met wat in de TS staat. Ben benieuwd wat het nou precies is. Wat in de TS staat is nogal wat. Wat jij zegt is een heel ander verhaal.

Edit2: Wat in de TS staat klopt dus niet. Toch dat het niet meer standaard verlengt mag worden met 1 jaar is ook goed nieuws. Nu moet je vaak erg opletten dat je je contract op tijd op zegt anders zit je er weer 1 jaar extra aan vast. Dat het nu per maand opzegbaar is na de eerste contractperiode is goed nieuws. Niet weer een extra jaar er aan vast zitten als je 2 dagen te laat bent met opzeggen, maar maximaal 1 maand langer.

Wat is de TS staat is eigenlijk; Contracten van 1 jaar mogen niet meer, maar maximaal 1 maand. Beetje slecht dat het op die manier op Fok gezet is.

[ Voor 69% gewijzigd door PilatuS op 12-11-2008 18:10 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Ik had begrepen (wat men op het journaal zei vanmiddag) dat het iets genuanceerder is.
Je zit dus wel aan een jaar contract vast, daarna (na dit eerste jaar) mag men de boel telkens maar met maximaal 1 maand verlengen.

Er waren namelijk nog aardig wat aanbieders die een jaar abonnement stilzwegend verlengenden met nog een jaar.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 12-11-2008 17:56 ]

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-11 19:29
Klik hier en sta versteld! Onze eigen FP....

Edit: eerst even lezen dus, het gaat hier over iets wat ermee te maken heeft, maar het niet helemaal is :X

[ Voor 28% gewijzigd door _Teq_ op 12-11-2008 17:57 . Reden: Scheelheid ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het lijkt mij heel erg stug als dat voor bestaande contracten gaat gelden. Noway dat dat gaat gebeuren. Hooguit voor nieuwe.

🌞🍃

• TimDJ
  • Laatst online: 08:56
job schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:56:
Ik had begrepen (wat men op het journaal zei vanmiddag) dat pas geldt voor het 2e jaar.
Je zit dus aan een jaar contract vast, daarna mag men de boel telkens maar met maximaal 1 maand verlengen.
dat zou betekenen dat ik naar 1 jaar uit mijn 2-jaar contract kan?!

Freelance Drupal Developer

• job
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

FAD schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:57:
Dat zou betekenen dat ik naar 1 jaar uit mijn 2-jaar contract kan?!
Natuurlijk niet. Dit zal pas gaan gelden voor nieuwe contracten.

edit: En ik las even over het woord eerste contractsperiode. In jouw geval ben je een contract aangegaan voor 2 jaar. Daarna mag je elke maand opzeggen. Waarschijnlijk was dit bij jouw provider al het geval. Dus er zal dus niets veranderen.

Maar er waren dus nog een aantal bedrijven die contracten telkens per jaar met een jaar verlengenden. En voor die bedrijven zal dit gelden. En waarschijnlijk zal dit dan ook gaan gelden voor contracten die men nu al afgesloten heeft. Dat doet dus niets af aan het feit dat de eerste contractsperiode nog steeds afgemaakt dient te worden.

[ Voor 56% gewijzigd door job op 12-11-2008 18:07 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

_Teq_ schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:56:
Klik hier en sta versteld! Onze eigen FP....

Edit: eerst even lezen dus, het gaat hier over iets wat ermee te maken heeft, maar het niet helemaal is :X
Er staat toch een quote in die over exact hetzelfde gaat hoor ;)
In het dinsdag door de Eerste Kamer aangenomen wijzigingsvoorstel van de Telecomwet wordt ook geregeld dat het opzeggen van telefoon- en internetabonnementen eenvoudiger moet worden. Zo moeten deze na afloop van de eerste contractperiode per maand kunnen worden opgezegd. Momenteel worden veel telecomabonnementen automatisch met een jaar verlengd.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:03

PeaceNlove

Deugleuter

FAD schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:57:
[...]

dat zou betekenen dat ik naar 1 jaar uit mijn 2-jaar contract kan?!
En volgens wordt bedoeld dat een verlenging niet meer direct voor een jaar is, maar telkens per maand.
Dus wanneer je een 2 jarig abonnement afsluit moet je die hele termijn uitdienen, maar kan de provider na die 2 jaar er niet een extra jaar aan verlengen.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Op fok stond het dus fout! en op tweakers kon ik het niet vinden, toch niet goed gezocht dan helaas.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niks mis met (twee)jaarabonnementen toch? Wellicht is het een beter idee om het hele 'stilzwijgend verlengen' te verbieden. Dus na een maand of 10/11 krijg je een brief met de mogelijkheid op te zeggen, en anders wordt je contract met dezelfde termijn (een jaar in dit geval) verlengd.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:48
Bij internet abbo's was dit voor zover ik weet recentelijk al gereleld, na je contractsduur mag het contract nog maar maandelijks verlengd worden.

Ik ben blij dat de info in de OP iig niet klopt, bedrijven moeten zelf lekker weten hoeveel jaren contract ze willen uitdelen, als je het niet wil neem je gewoon ergens anders een contract.

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-11 10:09
Dit gaat dus alleen gelden voor internet en mobiele telefoons? Ik hoop dat uiteindelijk ook kranten, tijdschrijften, verzekeringen, de hele rimbam zich aan het per maand opzeggen moet gaan houden (na uitdienen van contractuele periode).

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
SCIxX schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:39:
Bij internet abbo's was dit voor zover ik weet recentelijk al gereleld, na je contractsduur mag het contract nog maar maandelijks verlengd worden.

Ik ben blij dat de info in de OP iig niet klopt, bedrijven moeten zelf lekker weten hoeveel jaren contract ze willen uitdelen, als je het niet wil neem je gewoon ergens anders een contract.
Dat is inderdaad een goed punt, je ziet nu zelf al dat de contractstermijn als concurrentiemiddel wordt ingezet. Bij Ziggo heb je zelfs helemaal geen maand/jaarcontracten meer, je hebt alleen een maand opzegtermijn. Uiteindelijk ben je er zelf mee akkoord gegaan.

PSN: djmurcielago

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 03:27
Eskiya schreef:

Gisteren van Concepts te horen gekregen dat mijn internet abonnement t/m 23 maart 2010 loopt. Dit komt omdat ik 23 maart 2009 mijn abonnement bij concepts gewijzigd heb (ipv tv+internet naar internet) door deze wijziging schijn ik weer een jaar vast te zitten. :(

Weet iemand of het mogelijk is dat ik me nu al bij Ziggo aanmeld en per 1 april 2010 laat ingaan, zodat ik alsnog gebruik kan maken van deze mooie cisco hd pvr ??
rowicom schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:12:
[...]

Het komt mij voor dat Concepts een beetje verouderd 'concept' mbt de abonnementen hanteert...
Knip en plak van http://www.telecomwereld.nl/n0002996.htm :
Voor abonnementen voor mobiele telefonie en internet gaat juli 2009 een opzegtermijn gelden van één maand na de oorspronkelijke contractperiode. Dit wetsvoorstel is gisteren behandeld in de Eerste Kamer. Nu worden abonnementen voor internet soms automatisch een jaar verlengd, terwijl voor mobiele telefonie een opzegtermijn van drie maanden geldt. Dat vereist vooral bij overstappen met nummerbehoud enige planning.

Beetje flauw en wellicht niet terecht als ze bij een pakketwijziging weer een nieuw ''eerste contractjaar'' hanteren...
Kan iemand mij vertellen of ik hier op 1 of ander manier onderuit kan komen? Want de wijziging van mijn abonnement is 2 mndn vóór de telecomwet gewijzigd.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ook voor bestaande abonnementen geldt dat na de initiële periode het contract niet stilzwijgend met weer zon periode verlengd kan worden. Dus tenzij je abonnement zelf verlengd hebt of je nog in de eerste contractperiode zit, kan jij ook je abonnement met in acht neming van 1 maand opzegtermijn, opzeggen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat hangt er wel maar net vanaf wat hij heeft getekend toen hij zijn abonnement wijzigde. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

NMe schreef op zondag 01 november 2009 @ 13:28:
Dat hangt er wel maar net vanaf wat hij heeft getekend toen hij zijn abonnement wijzigde. ;)
Inderdaad. Als je op dat moment een verlenging bent aangegaan, heb je geen recht om het op te zeggen. Ik verleng mijn abonnement ook altijd (of wijzig) ivm de cadeau's en voordelen. Die kan ik natuurlijk niet ontbinden (al ben ik al 5 jaar klant bij dezelfde netwerkprovider).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1