Toon posts:

Corsair PC-8500 niet op 1066 te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

ik helemaal trots met mijn nieuwe hardware, 2x 1Gb Corsair PC8500 5-5-5-15 RAM. Hiervoor had ik Geil PC8000 RAM, en dat liep niet helemaal soepeltjes met mijn Gigabyte mobo.

Echter, ik krijg het RAM met geen mogelijkheid stabiel op 1066 Mhz. Voor de duidelijkheid even de specs van mijn machine:
-C2D E8400 @ 8x400
-Arctic Freezer 7 Pro
-GA-EP45-DS3 (bios F8)
-Corsair Dominator PC8500 2x 1Gb @ 800 5-5-5-15
-HD4850 @ 700/1100
-Chieftec 450W
-Seagate Barracuda 500Gb (7200.11)

Wat is nu het probleem:

In het bios kan ik voor de FSB:RAM kiezen tussen 2.00D, 2.66D en 3.33D. Dit zijn dus de verhoudingen, wat bij een FSB van 400 respectievelijk een RAM frequentie van 800, 1066 en 1333 Mhz. Dit uiteraard in dual-channel.
Ik stel dus in: FSB 9x 400 = 3200Mhz, FSB:RAM van 2.66D, maakt RAM op 1066Mhz. Timings zoals op het doosje staat op 5-5-5-15 en voltage op 2.14V (heb een RAMdrop van 0.04)
Opstarten, geen succes. Kom niet verder dan de post, en zelfs het BIOS inkomen is een lastige aangelegenheid. Uiteindelijk lukt 't wel, en dan dus weer terug naar mijn standaard 1:1 verhouding.

Wat heb ik al geprobeerd:

Het voltage van de RAM modules naar 1.24V opgeschoeft, timings gelost naar 7-7-7-21, geen succes. De kans bestaat natuulijk dat ik gewoonweg rotte modules heb gekregen. Testen met 1 module heeft weinig zin volgens mij, omdat ik nooit aan de 1066Mhz kom in singelchannel.

Je kan je RAM testen met Memtest86 weet ik, maar dat werkt via een floppy. Beschikking tot een floppy-drive heb ik echter niet....

Klinkt dit iemand bekend in de oren? Zijn er mensen met dezelfde config als ik heb, die misschien mijn nodige tweak weten? Ik hoor het graag. Heb natuurlijk weinig aan PC8500 als ik net zo goed PC6400 geheugen had kunnen kopen :9

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

1066 kan ook gewoon met 1 staaf, heeft niets met dual channel te maken, maar met DDR, dual data rate.
waarschijnlijk moet je je processor n klein beetje meer volt geven.. 9x400 is namelijk "al" 3.6 ghz, en dat trekken n aantal processoren toch niet helemaal lekker op stock volt.

[ Voor 34% gewijzigd door AlexanderB op 12-11-2008 18:02 ]

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Single of Dual channel staat los van de te halen snelheid, het apart testen van de reepjes kan dus zeker wel nut hebben.

Memtest86+ is ook als bootable ISO te downloaden, geen floppy nodig dus.

Soms kan het helpen om eerst de spanning te verhogen en daarna pas de snelheid te verhogen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

KILLorBE schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:00:
Single of Dual channel staat los van de te halen snelheid, het apart testen van de reepjes kan dus zeker wel nut hebben.

Memtest86+ is ook als bootable ISO te downloaden, geen floppy nodig dus.

Soms kan het helpen om eerst de spanning te verhogen en daarna pas de snelheid te verhogen.
OC van je processor afhalen, voeding checken en daarna met de geheugensnelheid gaan spelen (timings hoog zetten). Zodra je je geheugen op fatsoenlijke snelheid hebt, kun je dingen strakker gaan zetten en eventueel met voltages spelen.

tip 2: download de ultimate boot cd. Daar staan genoeg tooltjes op die, eigenlijk vaker dan ik dacht, van pas komen.

ps. de extra snelheid die " OC " geheugen kan leveren is eigenlijk enkel in de laatste procenten te vinden. Andere onderdelen in de pc zijn vaker bottleneck dan de ruwe doorvoersnelheid van je geheugen. Een tweakert probeerd echter uiteraard het maximale uit zijn hardware te halen en deinst ook niet terug voor een kleine extra uitgave voor beter geheugen :D

[ Voor 19% gewijzigd door M2M op 12-11-2008 18:05 ]

-_-

Verwijderd

Topicstarter
9x400 is namelijk "al" 3.6 ghz, en dat trekken n aantal processoren toch niet helemaal lekker op stock volt.
Hij staat nu op 8x 400 = 3,2 Ghz. Normaal draaide ik 8x 475 = 3,8 Ghz. Beide al meer dan 8 uur orthos gestressed, en daarbij de nodige "praktijk stabiliteit" ervaren. Dat mijn CPU stabiel is, daar twijfel ik geen moment aan...
Dit heb ik al geprobeerd, mocht niet baten. Heb hem 0.1V hoger dan nodig gegooid, ga er niet van uit dat ze, stock (dus 1066Mhz), meer dan dat extra nodig hebben.
.ps. de extra snelheid die " OC " geheugen kan leveren is eigenlijk enkel in de laatste procenten te vinden. Andere onderdelen in de pc zijn vaker bottleneck dan de ruwe doorvoersnelheid van je geheugen. Een tweakert probeerd echter uiteraard het maximale uit zijn hardware te halen en deinst ook niet terug voor een kleine extra uitgave voor beter geheugen :D
I know. Leek me gewoon een mooie combi --> 9x 400 voor de CPU en dan exact 1066 voor het geheugen. Heb mn E8400 al stabiel gehad op 4050 Mhz, maar dat vroeg iets teveel volt om die extra megahertzen te rechtvaardigen.
OC van je processor afhalen, voeding checken en daarna met de geheugensnelheid gaan spelen (timings hoog zetten). Zodra je je geheugen op fatsoenlijke snelheid hebt, kun je dingen strakker gaan zetten en eventueel met voltages spelen.
Dit gaan we dan maar eens proberen. Lekker standaard CPU op 9x 333. Kijken of m'n nieuwe RAM dan wel meegaat.

In ieder geval bedankt voor de inzichten heren!

Anyways, Niels klooit lekker verder.... O-)