Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

labvoeding kopen, welke?

Pagina: 1
Acties:

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 19:57
ik ben sinds kort van plan om een labvoeding te kopen omdat het toch steeds moeilijker wordt om dingen te testen met al mijn ac/dc adapters.
nu was mijn budget ~ 90,- (goed genoeg voor een goede voeding, nietwaar?)
hij moest minimaal 0-24V kunnen leveren met 2,5A, hij moet het aantal Ampere kunnen limiteren.

nu vond ik de velleman ps603
http://www.n-joymusic.nl/velleman-ps603-p-44127.html
hierop zitten nog 2 extra aanslutingen met 5V en 12V

wat vinden jullie hiervan? hebben jullie nog ideeen?

(ik weet het, dit is zo'n "wat moet ik kopen" topic, maar ik heb geen idee waar ik dit ander neer moet zetten.)

[ Voor 15% gewijzigd door oddish2211 op 12-11-2008 16:39 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Bij dat ding kun je de stroom (= aantal Amperes) niet begrenzen/instellen.

Er zitten wel twee draaiknoppen op, maar die zijn waarschijnlijk voor grof, en fijninstelling van de spanning.

Ik zie in de info ook nergens iets staan over stroom instellen.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Voor 90 euro ga je zoiets niet nieuw vinden. Je kan zelf evt van een oude ringkern voeding + sturing wat leuks klussen (zie oa circuitsonline.nl afdl. artikelen).

http://www.baco-army-goods.nl/product_1390.html
Dat is er een die niet aan je specs voldoet (15 volt 1 ampère) maar niet duur voor wat hij kan. En erg goed gestabiliseerd, ik gebruik die voor diverse breadbord projectjes.

• oddish2211
als je op deze pagina kijkt
http://www.velleman.be/ot/nl/product/view/?id=13880
dan zie je dat als je op de afbeelding inzoomt dat er 2 draaiknoppen op zitten die Voltage en Current regelen, dus wel ampere.

ik kijk nu zelf even voor 2e handsdingen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

• oddish2211
dat is een mooie, die komt zeker in m'n lijstje te staan. bedankt.
maar helaas, hij is ongeveer even duur als de ps603, en die heeft extra aanslutingen voor 5V en 12V, en dat is toch ook best handig voor op mijn breadboard.

dus als bij die ps603 nou ook de stroom regelbaar is, dan is die toch volgens mij de beste keuze.
weet iemand dat?

[ Voor 35% gewijzigd door oddish2211 op 12-11-2008 19:06 . Reden: zeg ik lekker niet ]

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:38
Ik heb nagenoeg dezelfde voeding, maar dan met digitale paneelmeters.

Het betreft de Handykit HPS3025, maar die blijkt gelijk aan de Velleman PS613:

http://www.n-joymusic.nl/velleman-ps613-p-44162.html

Die digitale meters zijn toch wel prettig, vind ik.

Verder zijn zowel de spanning als de stroombegrenzing daadwerkelijk instelbaar,
ondanks andere berichten hier.

Verder een prima voeding, heb 'm al jaren, nooit problemen mee gehad. Heb er indertijd
hfl.199 voor betaald.

Prettige bijkomstigheid vind ik dat de aparte 12V en 5V outputs galvanisch gescheiden zijn
van de rest, dat kan nog wel eens van pas komen om bv. aardlussen te kunnen vermijden.

• oddish2211
dan neem ik de Velleman PS613, ik vond hem hier namelijk voor maar 8 euro duurder.
ik bestel hem zometeen, bedankt voor de hulp.

-- besteld

Verwijderd

De PS613 Wordt verkocht onder verschillende merknamen, lijkt het. Kwam deze tegen, is dat dezelfde? Waarom, regelbare stroom is handig "stroombron idee".

http://electronics123.net/amazon/datasheet/ps613u.pdf

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 10:36

Iska

In case of fire, use stairs!

-- All science is either physics or stamp collecting

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 09:42:
De PS613 Wordt verkocht onder verschillende merknamen, lijkt het. Kwam deze tegen, is dat dezelfde? Waarom, regelbare stroom is handig "stroombron idee".

http://electronics123.net/amazon/datasheet/ps613u.pdf
Oh, dat kan best. De V&A die _ferry_ voorstelde hebben we op mijn werk van zowel GWinstek als van Tektronix. Zelfde fabrikaat, alleen merk dat erop staat verschilt. Dat zal voor die PS613 ook wel gelden...

Ik heb overigens zelf enkele jaren terug een dubbele voeding van Voltcraft aangeschaft i.v.m. het hobby'en met opamps en dan heb je doorgaans -15 V, 0 en +15 V nodig.

In mijn werk als tester in een elektronica productiebedrijf gebruik ik de instelbare stroombegrenzing van een labvoeding vooral om schade aan een print te voorkomen/beperken als er een fout op zit waardoor er een veel grotere stroom loopt dan normaal (meestal het gevolg van soldeersluiting of verkeerd geplaatste componenten die bij de visuele inspectie niet zijn opgemerkt).

[ Voor 21% gewijzigd door jitter op 15-11-2008 08:33 ]

Verwijderd

oddish2211 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 19:09:
dan neem ik de Velleman PS613, ik vond hem hier namelijk voor maar 8 euro duurder.
ik bestel hem zometeen, bedankt voor de hulp.

-- besteld
En, hoe bevalt de voeding? Ik zoek zelf een voeding, vroeg mij af of de fijnafregeling (edit - dwz, die knop zit er niet, lukt fijnafregelen voldoende) voldoende is en of de aansluitingen van 5 en 12V een beetje stevig zijn, de 'luidspreker' aansluitingen heb je in veel kwaliteiten.

Groet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2009 10:41 ]

• oddish2211
deze voeding is echt geweldig, nu besef ik pas hoe handig zo'n regelbare voeding is in de elektronica.
de aansluitingen van 5 & 12 volt zijn gewoon stevig, je kunt er gemakkelijk een kabeltje in vastklikken zonder dat deze los raakt.

je kan wel de stroom limiteren, alleen daar heb ik zelf een probleempje mee, misschien dat iemand me daarmee kan helpen.

als ik hem instel op een lage spanning (~1.6V) en dan er een High Power IR LED op aansluit (die ik heb hebben 700mA nodig) dan trekt hij maar ~150mA max. weet iemand hoe dat komt?

ik weet niet of joesoef ook weleens met LED's wilt spelen, maar zoja, dan is het antwoord op deze vraag ook voor hem nuttig.

als iemand nog meer wilt weten over deze voeding, vraag het dan maar gewoon.

• mux
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Hij is zowel spanning- als stroombegrensd. Een LED heeft geen constante spanningsval - net als elke diode heeft hij een exponentieel verband tussen spanning en stroom: als je oneindig weinig stroom trekt is de spanningsval 1.6V, als je iets meer trekt 1.61, etc. En dat gaat in principe door tot hij thermisch begrensd is, id est, hij explodeert.

Als je hem dus op 1.6V instelt (wat waarschijnlijk de gespecificeerde spanningsval is?) trekt hij te weinig stroom. Je zult de spanning omhoog moeten schroeven en hem op stroombegrenzing laten werken. De labvoeding zal dan nooit meer spanning geven dan de spanning waarbij de stroom 700 mA is, in dit geval.

• oddish2211
ohja, de wet van Ohm, dat had ik moeten weten,
stom stom stom.

maar joesoef, de labvoeding is een geweldig ding als instapmodel.

• mux
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Psst, ik weet niet of je zit te wachten op gemierenneuk, maar een LED is dus geen ohmse belasting. Meer spanning betekent wel meer stroom, maar niet lineair zoals bij een ohmse belasting. In wiskunde:

U = I*R bij een ohmse belasting
U = V(th) + X*e^{a*I} met X,a diode-afhankelijke constanten bij een diode, V(th) de drempelspanning (threshold in het engels)

Verwijderd

oddish2211 schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 20:39:

als ik hem instel op een lage spanning (~1.6V) en dan er een High Power IR LED op aansluit (die ik heb hebben 700mA nodig) dan trekt hij maar ~150mA max. weet iemand hoe dat komt?

ik weet niet of joesoef ook weleens met LED's wilt spelen, maar zoja, dan is het antwoord op deze vraag ook voor hem nuttig.

als iemand nog meer wilt weten over deze voeding, vraag het dan maar gewoon.
Het gaat mij juist om het 'spelen' met led's. Juist de combinatie van 12 en 5 v met een 3e voeding waarvan de stroom is te regelen is voor mij belangrijk.
Pagina: 1