GigaBit netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 00:23
Hallo,

Ik wil mijn huis voorzien van een gigabit netwerk, maar zit een beetje met de bekabeling en de kleurcodes. Ik heb naar alle kamers in huis een data kabel (UTB 5E) getrokken en die komen allemaal in de meterkast uit. Het betreft een 15 tal aansluitingen. Momenteel heb ik alles op een router met 4 100MBIT lan poorten (WRT54GL) en een 8 poort gigabit switch (3COM) aangesloten en dit werkt goed. Ik heb echter wat kabels erbij getrokken waardoor ik aansluitingen te weinig heb en dus moet uitbreiden. Ik kwam er ook achter dat de kleurcodering van mij kabels niet klopte helaas. Waar ik aan zit te denken is een patchpaneel te kopen met 12 gigabit poorten en die door te lussen naar 2 switches, maar twijfel of ik dat moet doen.

1.Goed eerst de kleurcodering die ik momenteel gebruik:

1. Bruin/bruin wit
2. Groen/groen wit
3. blauw/blauw wit
4. oranje/oranje wit

2. Dit moet toch zijn toch?:

1. Bruin/bruin wit
2. Oranje/blauw wit
3. Blauw/oranje wit
4. Groen/wit groen

Onderstaande patchpaneel wil ik aanschaffen voor bovenstaande situatie:

http://www.mnm-computers.nl/product_info.php?cPath=29_59_366&products_id=10055

Ik gebruik trouwens dor het hele huis NIKO patchtaansluiting in de muur op elke kamer. Voor de muuraansluitingen is de kleurcodering die erbij geleverd is gehandhaafd. Ik zie echter dat de een standaard patchkabel ook via kleurschema 1 als hierboven is beschreven is geknepen, dus snap ik het niet echt????

Na veel speurwerk kom ik niet echter verder en twijfel ik wat te doen?

Er moet dus een gigabit netwerk worden van goede kwaliteit. Wat adviseren jullie mij te doen.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Vjenne-ICT schreef op woensdag 12 november 2008 @ 15:55:
1. Bruin/bruin wit
2. Groen/groen wit
3. blauw/blauw wit
4. oranje/oranje wit
Dat je clients daarmee op 1000mbit connecten is me een raadsel.. De volgende volgorde is correct, vanaf onder (dus -niet- de kant van het lipje) gezien:

Wit-oranje - Oranje - Wit-groen - Blauw - Wit-blauw - Groen - Wit-bruin - Bruin

Maareuhm, uberhaupt.. De kabel komt dus foutief geknepen uit op een switch, maar zit op de fatsoenlijke manier in een patch eindpuntje? De aders zitten dus per definitie niet netjes 1 op 1 aangesloten?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-03 14:51
Ach zo zet je de autosensing tenminste aan het werk. ;)

• Vjenne-ICT
Yapser schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:12:
[...]

Dat je clients daarmee op 1000mbit connecten is me een raadsel.. De volgende volgorde is correct, vanaf onder (dus -niet- de kant van het lipje) gezien:

Wit-oranje - Oranje - Wit-groen - Blauw - Wit-blauw - Groen - Wit-bruin - Bruin

Maareuhm, uberhaupt.. De kabel komt dus foutief geknepen uit op een switch, maar zit op de fatsoenlijke manier in een patch eindpuntje? De aders zitten dus per definitie niet netjes 1 op 1 aangesloten?
Ja, idd het was mij ook een raadsel dat alles werkt toen ik het constateerde. Lijkt mij idd dat de adres niet 1 op 1 zijn aangesloten, maar dat moet ik nog uitzoeken.....

Wat vinden jullie van het patchpaneel, moet ik dat doen?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:04

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vjenne-ICT schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:48:
[...]

Ja, idd het was mij ook een raadsel dat alles werkt toen ik het constateerde. Lijkt mij idd dat de adres niet 1 op 1 zijn aangesloten, maar dat moet ik nog uitzoeken.....

Wat vinden jullie van het patchpaneel, moet ik dat doen?
Der vanuitgaande dat je niet elke 2 weken een switch bij plaatst, routeringen aanpast of voip toestellen gaat verhuizen. zijn patch panelen in huis meer een optische verbetering.
Het staat wat netter, maar gewoon rechtstreeks in de switch pluggen is technisch gezien net zo goed/beter

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Vjenne-ICT
heuveltje schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:55:
[...]

Der vanuitgaande dat je niet elke 2 weken een switch bij plaatst, routeringen aanpast of voip toestellen gaat verhuizen. zijn patch panelen in huis meer een optische verbetering.
Het staat wat netter, maar gewoon rechtstreeks in de switch pluggen is technisch gezien net zo goed/beter
Bedankt voor je antwoord. Dan even een andere vraag, is hete en goed paneel die ik wil aanschaffen? Hoe zit het eigenlijk met de merken, zit daar veel verschil tussen?

• BHQ

BHQ

The Realone schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:16:
Ach zo zet je de autosensing tenminste aan het werk. ;)
Mja, lekker op 10mbit. Heerlijk snel :z

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waar trek je die kleuren vandaan? Op patchpanels moet je ze meestal paarsgewijs opzetten, het splitsen van paren waar nodig wordt door het panel zelf gedaan. Als je een voorgeknepen patchkabel hebt met die volgorde moet je nodig terug gaan naar de winkel (of waarschijnlijker: beter kijken.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Leuk ik heb zelf ook pas een gigabit netwerk aangelegd in mijn huis wordt iets van 11 aansluitingen (netgear Gs724T genomen), ik heb overal Cat6 bekabeling genomen en heb een 24He serverkast op Ebay gekocht waar nog een homeserver in komt (Chenbro 31212b 3he behuizing).
Patchpanel zie je onder mijn switch, ook via ebay 35 eurootjes, je moet wel zo'n LSA toolje hebben anders krijg je die aderpaartjes er niet goed in.

De kleuren die je in ieder geval moet gebruiken zijn (altijd paartjes):
1,2 wit geel
4,5 blauw wit
3,6 roze groen
7,8 wit bruin

fotootje van mijn serverkast:
http://img519.imageshack.us/my.php?image=imgp1472gn0.jpg

Nu nog de rest van de computers ;(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2008 20:04 ]

• Vjenne-ICT
CyBeR schreef op woensdag 12 november 2008 @ 19:41:
Waar trek je die kleuren vandaan? Op patchpanels moet je ze meestal paarsgewijs opzetten, het splitsen van paren waar nodig wordt door het panel zelf gedaan. Als je een voorgeknepen patchkabel hebt met die volgorde moet je nodig terug gaan naar de winkel (of waarschijnlijker: beter kijken.)
Kleuren van de patchkabel gecontroleerd en die zijn wel goed! Ik heb dus zelf een fout gemaakt, maar snap dan niet waarom het wel werkt.

Kun je mij wat meer vertellen over de werking van een patchpanel? Die corrigeert zelf?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Er wordt niks gecorrigeerd. Je moet gewoon de draden opzetten zoals de kleuren op het panel aangeven. Dan zit alles uiteindelijk goed. Dat gaat paarsgewijs omdat dat makkelijker en beter aan te sluiten is. Als je een patchpanel aansluit volgens dezelfde volgorde als een patchkabel gaat alles mis en klopt er van het uiteindelijke resultaat geen donder meer.

• Vjenne-ICT
Het is me allemaal al stukken duidelijker. Ik vraag mij alleen nog af of er veel kwaliteitsverschil in de verschillende merken patchpanelen zitten wat betreft prijsniveau?

Is het verstandig om twee gigabit switches te koppelen of is 1 16 poort switch beter? Alleen loop ik dan tegen een veel hogere prijskaartje aan dan 2 losse 8 poort switches......

• BHQ

BHQ

Het is een overweging die je zelf moet maken.

Ga je ooit meer dan 1gbit/sec up of down verplaatsen tussen meerdere machines die op een verschillende switch hangen? Die kans lijkt me heel sterk, dus je kan prima af met een gig uplink tussen 2 kleine switches.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

En vergeet ook niet dat je met 2x 8 poorten in totaal 14 poorten beschikbaar hebt ipv 16.

• Vjenne-ICT
Hier heb ik rekening mee gehouden, dus daarom eventueel een 16 poort switch, maar kan iemand mijn overige vragen beantwoorden.

Alvast bedankt!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Vjenne-ICT schreef op woensdag 12 november 2008 @ 15:55:
1. Bruin/bruin wit
2. Oranje/blauw wit
3. Blauw/oranje wit
4. Groen/wit groen
Afbeeldingslocatie: http://www.movvam.com/tech/Oth/images/utp-568ab.gif

Of je a of b gebruikt mag je zelf kiezen. Je moet het alleen wel overal gelijk doen.
Uitprinten (in kleur) en aan de binnenkant van je gereedschapkoffer plakken.

[ Voor 10% gewijzigd door burne op 12-11-2008 22:29 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Vjenne-ICT
Bedankt voor het mooie schema, zal het nooit meer vergeten! Iemand anders nog tips and tricks?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dat gekleurde schema geldt alleen voor de patch kabels, niet voor patch panels. Zoals Cyber al aangeeft vindt je de juiste kleurcodering op het patchpanel zelf. Dat geldt overigens ook voor de keystones (die dingen in de wandcontactdozen); ook daar moet je het kleurenschema op de keystone aanhouden en niet die burne geeft.

• BHQ

BHQ

Maar, dan is het ff uitzoeken of het de 568A of 568B is als je van een patchpuntje naar een 8P8C (RJ45 in de volksmond..) ipv. een patchpanel gaat.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Yapser schreef op donderdag 13 november 2008 @ 22:49:
Maar, dan is het ff uitzoeken of het de 568A of 568B is als je van een patchpuntje naar een 8P8C (RJ45 in de volksmond..) ipv. een patchpanel gaat.
Als je aan één kant in een patchpanel dogt (aan de achterkant dus) en aan de andere kant een 8P8C opzet, dan moet je idd even opletten op 't panel. De meeste panels worden aangegeven met B, maar je hebt ze ook met beide (met alleen A komt niet superveel voor.) Daarna is 't simpelweg een kwestie van:

• aan de andere kant hetzelfde aanhouden, of
• op het panel oranje en groen verwisselen.

Wat je maar handiger vindt. Ik zou zelf voor optie twee gaan omdat er een vrij duidelijk herkenbaar motief achter zit.

• Vjenne-ICT
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga de kleurcodering niet meer vergeten!

Ik wil het nu als volgt gaan aansluiten, zie onderstaande schema. Lijkt mij toch een mooi netwerk zo?

Schema:

NIC 1. Internet:

Modem ----> 3Com Firewall ----> W2K3

NIC 2. Netwerk (LAN):

12P Patchpaneel ----> 3Com Firewall ----> 16P Switch ----> W2K3

Accesspoint (Linksys WRT54GL)hang ik ook op een vast ipadres in het netwerk.

Tevens kan ik voor een leuk bedrag een 16P gigabit switch van linksys op de kop kopen, maar zijn dit goede switches? Ik gebruik momenteel alleen 3com gigabit switches.....

Kort samengevat zal ik mijn vragen nog even opsommen:

1. Zit er veel verschil in de merken patchpanelen? Zo ja, is onderstaande pacthpaneel een goede voor een thuisnetwerk?

link: http://www.mnm-computers.nl/product_info.php?cPath=29_59_366&products_id=10055

2. Is linksys een goed merk voor een switch? Ik meen mij te herhinderen dat dit cisco certified spul is toch? Kun je merken switches door elkaar gebruiken? Ik heb nu alles van 3com.... wil de linksys er bij hebben omdat ik die voor een mooi prijsje op de kop kan tikken.

3. Kleurcodering die ik nu in mijn netwerk aantref is de 568B codering. Kan dat met het patchpaneel wat ik op het oog heb? Gebruik nu NIKO muuraansluitingen die volgens de handleiding zijn aangesloten, volgens mij paren bij elkaar, kan dat?

4. Die 3com firewall is dat een goede voor een thuis situatie? Lijkt mij toch wel?

Hier een linkje: http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&sku=3CR870-95&pathtype=support

Alvast bedankt voor jullie advies/hulp!

• BHQ

BHQ

Vjenne-ICT schreef op zondag 16 november 2008 @ 11:04:
Modem ----> 3Com Firewall ----> W2K3

NIC 2. Netwerk (LAN):

12P Patchpaneel ----> 3Com Firewall ----> 16P Switch ----> W2K3
Euhm, die 2K3 kist kan toch perfect firewallen/routen lijkt mij zo? Die firewalls zijn overbodig.
2. Is linksys een goed merk voor een switch? Ik meen mij te herhinderen dat dit cisco certified spul is toch? Kun je merken switches door elkaar gebruiken? Ik heb nu alles van 3com.... wil de linksys er bij hebben omdat ik die voor een mooi prijsje op de kop kan tikken.
Tsja. De 'Linksys is Cisco dus het is goed' mythe, maar met Linksys' switches is over het algemeen niets mis. UIteraard kan je verschillende merken aan elkaar knopen, zal me niets verbazen als het binnenwerk van eenzelfde fabrikant komt.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Vjenne-ICT schreef op zondag 16 november 2008 @ 11:04:
1. Zit er veel verschil in de merken patchpanelen?
2. Is linksys een goed merk voor een switch?
3. Kleurcodering die ik nu in mijn netwerk aantref is de 568B codering.
4. Die 3com firewall is dat een goede voor een thuis situatie?
1: Ja, maar de verschillen zitten vooral in installatiegemak en bijvoorbeeld mogelijkheden om er fiber-connectors in te zetten, dat soort dingen. Goedkope patchpanelen doen enkel RJ-45, een dure kan ook MT-RJ en FC in.
2: Ja. Doet wat 'ie doen moet en is betaalbaar, dus is het goed. Er zijn redenen om enkel switches van 1 merk te kopen, bijvoorbeeld als je een managed omgeving hebt, maar die zijn veel duurder. Als je enkel 'domme' switches hebt mag je volop mixen zonder problemen.
3: Strikt genomen maakt het niet uit welke kleurcodering je gebruikt, als je maar dezelfde codering gebruikt binnen 1 kabel. Het is minder verwarrend om overal dezelfde te gebruiken, maar zolang de goede draadjes aan elkaar vastzitten maakt exact wat je doet niet uit.
4: Je bent er zelf enthousiast over en als product is er niets mis mee, dus voor jou is het een prima firewall. Ik zou je best een Juniper SSG-5 aan willen raden, maar die is duur en een stuk lastiger te beheren dus wat zou je daar mee opschieten?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

burne schreef op zondag 16 november 2008 @ 11:44:
[...]

3: Strikt genomen maakt het niet uit welke kleurcodering je gebruikt, als je maar dezelfde codering gebruikt binnen 1 kabel. Het is minder verwarrend om overal dezelfde te gebruiken, maar zolang de goede draadjes aan elkaar vastzitten maakt exact wat je doet niet uit.
En voordat iemand dit verkeerd interpreteert: zolang je dit doet binnen de keuze 568A of 568B. Mixen-and-matchen van kleuren is nog altijd niet de bedoeling.

• Vjenne-ICT
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden en advies!

Ik heb het nog even gecontroleerd en het is allemaal 568B codering. Wat niet zo was geknepen heb ik net gecorrigeerd, dus alles is nu het zelfde.

• johnnyk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09-2023
Ik wil ook een gigabit netwerk dmv een gigabit switch, maar mijn modem/router is 100 mb.
Als ik alle pc 's op de switch aan sluit en de switch aan mijn modem/router is mijn netwerk dan gigabit of gaat alle data toch via de modem/router? en blijft de snelheid dus beperkt tot 100 mb.

Ik heb het antwoord al in een ander topic gevonden, het wordt een gigabit netwerk.

[ Voor 13% gewijzigd door johnnyk op 19-11-2008 16:52 . Reden: Antwoord al gevonden ]

Pagina: 1