De Fritzbox 7170 koppelen aan een HP printer

Pagina: 1
Acties:

• schaar
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025
Sinds kort erg blij met mijn nieuwe xs4all verbinding via de wireless Fritzbox WLAN, type 7170. Verrast was ik toen ik merkte dat ik er ook een USB aan kon hangen, lijkt me zeker heel relaxed als mijn printer eraan gekoppeld kan worden, want dan hoef ik niet meer met de laptop richting printer te lopen. Na de stappen van de handleiding gevolgd te hebben kom ik er echter niet uit en blijft het niet werken. Vreemd wel, want hij lijkt te printen (icoontje verschijnt even rechts onderin, wat hij normaal ook zou doen als je iets gaat printen), maar er komt niks uit. Krijg geen error, maar ook geen printje. En geen idee wat ik nou precies verkeerd doe. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Gaat overigens om een HP laserjet type 1018.

Bedankt!
Sarah

Verwijderd

Hallo Sarah ik heb zelfde probleem met mijn HP laserjet type 1018.

Ik heb een ticket ingelegd bij Fritzbox.

Zij hebben nog geen oplossing, alleen zeggen zij dit:

Generally, any USB printer can be connected to the USB Device Port (USB
Host) of the FRITZ!Box. Please note that AVM cannot provide any specific
recommendations for a particular manufacturer or printer model.

Not supported are the following USB printers:
- GDI Printers:
GDI printers (i.e. Windows printers, host-based printers) cannot
communicate through a standardised printer language but only via a
proprietary (manufacturer specific) printer language and therefore are
not supported by the FRITZ!Box.
- Printers supporting the Protocol IEEE 1284.4:
Printers that use this protocol cannot be used at the USB host port of
the FRITZ!Box.

Please consult the manufacturer of the USB printers for further
information whether one of the above applies to your printer.

Groeten,ImpieW

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
En laat de LaserJet 1018 (net als de 1015 en de 1020) nou precies een GDI/Hostbased printer zijn, en geen PCL/PS printer. Helaas dus.

[ Voor 12% gewijzigd door spone op 06-02-2009 14:53 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

Verwijderd

Dat betekend dus dat die usb aansluiting effectief nutteloos is voor het gros van de thuisgebruikers, aangezien het overgrote deel van de inktjet/deskjet en budget instap laserprinters gewoon host based / GDI printers zijn?
Het staat overigens ook in de handleiding vermeld, maar toch is het maar goed dat ik dit lees, want ik vond het wel een interessante optie om mijn printer beschikbaar te maken als netwerkprinter. Dat is dus niet mogelijk begrijp ik ...

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:49
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 16:47:
Dat betekend dus dat die usb aansluiting effectief nutteloos is voor het gros van de thuisgebruikers, aangezien het overgrote deel van de inktjet/deskjet en budget instap laserprinters gewoon host based / GDI printers zijn?
Het staat overigens ook in de handleiding vermeld, maar toch is het maar goed dat ik dit lees, want ik vond het wel een interessante optie om mijn printer beschikbaar te maken als netwerkprinter. Dat is dus niet mogelijk begrijp ik ...
Neehoor,die usb is niet nutteloos,je kan er een externe harde schijf aan hangen,of een usb stick.misschien een web cam.

Verwijderd

vincedd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:35:
[...]

Neehoor,die usb is niet nutteloos,je kan er een externe harde schijf aan hangen,of een usb stick.misschien een web cam.
Ja, uiteraard, ik had misschien iets specifieker moeten zijn in de formulering, maar ik doelde uiteraard op de geadverteerde printer functionaliteit. Het gros van de thuisgebruikers zal namelijk een GDI / host-based printer gebruiken. Nu kun je er wel een hardeschijf of usb-stick aan hangen, maar vooral het printerserver aspect sprak me aan!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Printers die zowel een parallelle- als een usb-aansluiting hebben doen het volgens mij wel gewoon. En tsja, als je goedkope spullen koopt, kan je dit verwachten (niet vervelend bedoeld hoor).

edit: dat kwam er misschien wat rauw uit, maar de strekking lijkt me wel duidelijk. Ik ben het wel met je eens dat het een klein beetje misleiding is.

[ Voor 28% gewijzigd door spone op 18-02-2009 14:16 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

Verwijderd

spone schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 14:08:
Printers die zowel een parallelle- als een usb-aansluiting hebben doen het volgens mij wel gewoon. En tsja, als je goedkope spullen koopt, kan je dit verwachten (niet vervelend bedoeld hoor).
Heb je daar ervaring mee (praktijk ervaring) of heb je het ergens gelezen (bron)? Als dat zo is zou het meevallen, maar zoals ik het begrepen werken GDI printers gewoon niet. Toevallig heb ik ook een inktjet met parallellepoort en usb poort, toch is het een GDI printer en die zouden niet werken, maar volgens jou dus wel?
edit: dat kwam er misschien wat rauw uit, maar de strekking lijkt me wel duidelijk. Ik ben het wel met je eens dat het een klein beetje misleiding is.
Oh, ik ben het volledig met je eens hoor. Goedkoop is vaak duurkoop en ik moet ook niets van inferieure rommel hebben.
Het probleem is echter dat er in dit geval vrij weinig keus is op het gebied van printers, alleen als je oude laserprinters neemt of tegenwoordig iets in het duurdere segment (denk aan de kantoor laserprinters) zijn er modellen die niet hostbased zijn. De rest zijn allemaal van die zogenaamde GDI printers / windows printers dus.
Alleen als een printer zelfstandig b.v. postscript verwerkt i.p.v. een proprietary printertaaltje dat afhankelijk is van drivers kun je er met redelijke zekerheid van uitgaan dat het gaat werken.
Helaas zul je bij de inktjets (nog steeds de populairste printers voor thuis gebruik) tegenwoordig dus geen printer aantreffen die niet volgens het GDI principe werkt en dan kun je nog zo'n dure inktjet kopen, het blijft een GDI. Ook laserprinters van vandaag de dag bieden je geen garantie dat je een 'echte' printer koopt, want die maken tegenwoordig ook vaak gebruik van het GDI principe. Dat heeft dus niets te maken met het kopen van 'goedkope' spullen.

• plots
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
Weird verhaal

Ik heb zo'n 6 maanden mijn HP1018 met succes aan de Fritz 7170 werkende gehad.
Week geleden de printer eens uitgezet (na 6 maanden), nu krijg ik deze niet meer aan de praat op de Fritz.
Op de Fritz zelf gaat het al fout, de printer wordt wel gezien maar is niet beschikbaar:
Status: Status not available

Lokaal werk de printer wel, als deze aan mijn computer hangt.
Van alles geprobeert maar ik krijg de printer niet meer aan de praat via de Fritz.
Ook de oude firmware van de Fritz geeft geen mogelijkheid.
Ik sprak net iemand die de printer nog steeds aan de praat heeft.

Ik ben bang dat niemand een idee heeft gezien de bovenstaande discussie.
Maar eens wat pielen met firmware van de printer.

Groeten Remco

• aaihetapie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 14:20
GDIprinters werken prima mits je de printer eerst als lokale printer installeert en vervolgens via eigenschappen/poorten de poort wijzigt in een TCP/IP poort.Zie voor wat de Fritzen betreft:
http://www.wehavemorefun....r_Windows#Hewlett-Packard

Verwijderd

Voor zover nog niet opgelost:

Verwijder alle zelfaangemaakte printers via configuratiescherm - printers en faxapparaten .
Maakt d.m.v. de USB Remote Connection verbinding door te kikken op "Click to connect"
De aangesloten comp. reageert met "nieuwe hardware gevonden"' -
"stuurprogramma installeren" -"nieuwe hardware klaar voor gebruik" Klaar!

Toen ik na de installatie en een aantal proefprintjes bij de 'eigenschappen' van de printer keek, bleek dat de PC de poort USB001(vitual printerpoort for USB) aangemaakt en aangevinkt had.

Dus NIET de poort avm: Fritz!box USB aanvinken

Bovenstaande uitgevoerd bij alle vier computers en alles werkt perfect, zij het dat slechts 1 comp. gelijktijdig met de printer verbonden kan zijn.

Het is op deze wijze geen echte netwerk- maar een USB printer maar voor mijn doel uitstekend functioneel.

Groet, Flora.

Verwijderd

Heeft de Laserjet een netwerk aansluiting? Kan je rechtstreeks op printen.

Of anders een USB print servertje kopen (bv. Hawking is een niet al te dure servertje).

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:49
Of gewoon een nas kopen met een usb aansluiting,Heb je en een printserver en een grote opslagcapaciteit in je netwerk.Heb me hp printer ook aan me nas hangen.Duurt wel wat langer voor ie de pagina´s uit de printer werpt,maar kan nu vanaf elke computer in me netwerk printen.Vond het namelijk wel lastig om me printer in de meterkast beneden te moeten zetten,omdat daar mijn fritz 7170 hangt

Verwijderd

Ik heb de laserjet 1018 eerst direct verbonden met mijn laptop en geinstalleerd. Daarna de laserjet aan de Fritzbox verbonden. Poort op AVM:fritz... aangevinkt. Toen stond printer ofline, via instellingen online geactiveerd en het werkt !

• wil51
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-05-2021
Ik heb een HP Laserjet P1005 aangesloten op de Fritzbox 7170. Het werkt steeds maar even. Iedere keer moet ik in de configuratie de printer verwijderen en opnieuw installeren.
Zou dit inderdaad te maken kunnen hebben als je de printer uitzet?
Pagina: 1