Toon posts:

[SQL Server 2005] Rapportagetools

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een financiële achtergrond en weleens wat queries gedraaid op een Acces-database en dat is eigenlijk al mijn concrete ervaring met databases. Nu heb ik echter een SQL Server 2005 database waar ik uit wil gaan rapporteren en ik zie even door de bomen het bos niet.

Rapportages die ik eruit wil halen zijn bijvoorbeeld:
- Wat is mijn omzet per land, per klant, per merk dat wij voeren? Dit o.b.v. een door de gebruiker op te geen periode en in vergelijking met dezelfde periode van het jaar ervoor.
- Hoeveel orderregels zijn er per dag verwerkt door wie?
- Etc.

Wat ik wil is dat ik rapportages maak, die door andere gebruikers op te vragen zijn, waarbij ze dan ook variabelen kunnen ingeven zoals een periode, alleen klanten uit een of enkele landen, klantgroepen, e.d.
En liefst eigenlijk ook drilldown, bijv. je hebt een lijst met de omzet per land en je wilt voor een specifiek land meteen verder doorzoomen naar alle klanten in dit land.

Mijn concrete vragen zijn:
- Welke tools komen hiervoor naar jullie mening in aanmerking? (Ik zal de genoemde opties uitgebreid gaan bekijken en mijn eigen keuze daarin maken, maar als iemand zo vriendelijk wil zijn om ook wat voor- en nadelen te noemen, dan wordt dat zeker op prijs gesteld!)
- Is dit voor iemand zoals ik (praktisch geen ervaring hiermee, maar wel met een gezond iq) snel, zeg binnen 1 a 2 maanden, te leren?

[Edit] Als er meer info van mijn kant nodig is voor een goed antwoord, dan geef ik die uiteraard graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2008 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:03
D'r zit standaard een versie van Crystal Reports by VS2005, op zich niet moeilijk en behoorlijk wat mogelijkheden.

Of het allemaal even makkelijk functioneert laat ik aan de beholder over, ik heb er behoorlijk op lopen vloeken voordat ik het had zoals ik wilde. ( Niet helemaal gelukt trouwens )

[ Voor 66% gewijzigd door farlane op 12-11-2008 14:55 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Crystal Reports idd, of Reporting Services, dat wordt standaard meegeleverd.

Beide rapportagetools zijn voor iemand die al enige ervaring met andere tools heeft wel te leren in 1 a 2 maanden.

[ Voor 27% gewijzigd door P_de_B op 12-11-2008 15:03 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-09 12:42
Die 2 zijn erg goed voor reporting (mijn persoonlijke voorkeur is Reporting services).

Verder zou je ook nog eens kunnen kijken naar Microsoft SQL Server Analysis Services
http://www.microsoft.com/...usiness-intelligence.aspx

Hiermee kan je een OLAP cube mee maken, deze kan je dan gebruiken binnen excel (pivot tables) of andere tools zoals http://www.tableausoftware.com/products/tour maar ook weer binnen SQL Reporting services.
Het inrichten kost meer werk maar uiteindelijk ben je veel flexibeler.

[ Voor 4% gewijzigd door bastv op 12-11-2008 16:57 ]