Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heel graag jullie hulp gevraagd bij dit probleem

Nieuwe computer gekocht.

Onderdelen:
MSI p45 platinum
Ati radeon HD4870 (club3d)
2x2gb standaard kingston ram
E8500 cpu

Probleem
Geen geluid onder windows xp of windows vista

Wil graag gebruik maken van onboard sound, en niet van de HDMI aansluiting.

Laat wel HDMI HD audio (van de videokaart) zien, bij afspelen bestanden gaat de volume indicator ook omhoog/omlaag, alsof er wordt afgespeeld
De realtek wordt niet getoond in device manager, de installatie van de realtek drivers verloopt probleemloos.
Het lijkt er op alsof de realtek chip niet wordt herkend of dat de HDMI audio er "overheen" gaat.

Ik heb niets om aan te sluiten op de HDMI aansluiting, als zodanig kan ik deze dus ook niet testen.

Geprobeerde oplossingen
Installatie XP:
Bios update naar versie 1.4
Bios check of de onboard audio aanstaat (ja), af en aanschakelen maakt in windows niet uit.
Herinstallatie drivers van de realtek chip, herinstallatie van de video kaart drivers
Nieuwere drivers voor de realtek chip, nieuwere drivers voor de video kaart
Oudere drivers voor de realtek chip, oudere drivers voor de video kaart
Veranderen volgorde van de installatie van de drivers (realtek eerst, videokaart eerst etc)
HDMI device uitgezet, realtek nog steeds niet zichtbaar

Installatie Vista:
Bios check of de onboard audio aanstaat (ja), af en aanschakelen maakt in windows niet uit.
Herinstallatie drivers van de realtek chip, herinstallatie van de video kaart drivers
Nieuwere drivers voor de realtek chip, nieuwere drivers voor de video kaart
Oudere drivers voor de realtek chip, oudere drivers voor de video kaart
Veranderen volgorde van de installatie van de drivers (realtek eerst, videokaart eerst etc)
HDMI device uitgezet, realtek nog steeds niet zichtbaar

Situatie nu:
Nieuwste videokaart drivers, nieuw bios, nieuwe realtek drivers.
Ik kan nog een oude soundkaart ergens proberen vandaan te halen om te kijken of dat enige soelaas biedt?

Vriendelijk bedankt voor jullie input/hulp bij dit probleem, ik kom er niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
't Is wel heel raar dat de Realtek niet getoond wordt in apparaatbeheer (en de drivers juist wel gewoon installeren), anders zou ik denken aan iets meer fysieks, zoals de onboard front panel aansluiting of de jumpers hierop. Heb je de pc zo kant en klaar gekocht? Want het is vrij ver gezocht, maar mogelijk is bij het inbouwen van het mainboard een afstandbusje blijven zitten onder het mainboard waar geen gat zit, waardoor deze sluiting maakt op bv je audiochip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als hij al niet in je apparaatbeheer staat dan wordt het wel erg raar. Windows zou iig de chip moeten zien om er iets mee te kunnen. En aangezien hij wel in je bios aanstaat, ben ik bang dat je moederbord in dit geval gewoon stuk is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties

Het is een zelfbouw systeem, wat ik vaker heb gedaan. Ik verwacht zelf geen kortsluiting te hebben gemaakt. Ik kan het uit elkaar halen (god wat een werk) om die busjes te controleren, alle andere onderdelen werken goed. Vergeef me, maar dat doe ik nu nog heel even niet.

Het zou natuurlijk heel vervelend zijn als de chip op het moederbord defect is, heeft iemand nog een manier om dat specifiek te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik denk aan 2 mogelijkheden:

1. Gebruik SIW om te kijken of de Realtek audio chip gevonden wordt.
SIW kan in de Meuktracker gevonden worden.

2. Controleer de front panel header:
a. Zitten de jumpers er op die de audio naar achter doorverbinden (niet altijd nodig)?
b. Gebruik je een HD Audio kabel naar het front van je PC en geen AC97 kabel (andere pinout)?

Ik ben benieuwd; succes!

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Niet online
SIW gedownload (handig programma!)
Geen realtek audio chip gevonden
Link: imageshack (popups!)
[img=http://img201.imageshack.us/img201/7783/realtek1cj8.th.jpg][img=http://img201.imageshack.us/images/thpix.gif]

De chip zit fysiek wel op het moederbord (ff gekeken)

Ik had met HD audio aansluiting naar het front panel gemaakt. Voor het gemak heb ik de hele aansluiting er nu maar even afgehaald, geeft geen verschil.

Ik heb geen relevante jumpers gevonden, maar zowel front als back werkt niet (nu zeker niet aangezien ik het front panel heb losgemaakt)

Nog even voor de duidelijkheid; de drivers van de realtek installeren wel, maar het "realtek HD audio manager" software programma is onvindbaar. (dit hoort na installatie in de taakbalk te verschijnen).

Ik ga nog proberen of een alternatieve geluidskaart in een PCI slot wel wordt herkend.
Dat zou een eventuele HDMI override (als zoiets al bestaat) uitsluiten.

Als dat wel werkt zal ik het bord loshalen om de busjes te controleren. Wordt vervolgd dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Niet online
heb er een oude SB live value ingestoken. Die werd automagisch door windows herkend, nummer afgespeeld.

Klonk verschrikkelijk, alsof het volume VEEL te hard staat, vervormd. Nummer afgezet, even op de bank een kopje koffie gaan drinken.

Kom terug, pc bevroren, denkend dat de pci kaart er misschien niet goed inzat de computer uitgezet. Kaart gecontroleerd, zat rotsvast en goed in het slot.

Pc herstart, in windows is de SB live value nu ook onvindbaar, wederom is alleen de HDMI audio out zichtbaar in device manager. Task manager zegt nu dat er "no audio output device is installed"

Ik ga het boeltje nog maar even in XP proberen (dualboot)

Update:
in xp werd ie ook niet herkend, terug in de oude computer gestopt, geprobeerd - werkt perfect.
Terug in de nieuwe computer, vista gestart, werd weer herkend, weer dat enorm vervormde geluid.

Wat is nu handig om te doen? RMA moederbord? toch nog die busjes proberen (kijken of ie geen kortsluiting maakt?) Ik ga in ieder geval even bellen met degene die me de onderdelen heeft geleverd.

[ Voor 26% gewijzigd door Vorak op 12-11-2008 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is meer iets voor AUD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Niet online
ja, meermaals, onder xp en onder vista

Waarom dit beter in audio/hifi thuishoort snap ik zelf niet zo goed aangezien het lijkt te gaan om een defecte chip op een moederbord, maar goed daar ga ik niet over.

Busjes gecontroleerd, geen achtergebleven busje onder het mobo.

Bedrijf gebeld, is me een RMA aangeraden (hoofdargument voor hun was dat zowel een biosupdate als het installeren van de drivers de chip niet doet verschijnen in apparaatbeheer terwijl deze wel aanstond in bios)
Indien het mobo niet defect is gaat het me natuurlijk geld kosten, en ik zit zowieso enige tijd zonder nieuwe computer. Maar dat is maar even niet anders, ik ga geen genoegen nemen met een nieuw bord dat gedeeltelijk defect is, zeker omdat het bord bijna 160 euro heeft gekost.

Will keep you all posted :)

Allen die gereageerd hebben, bedankt voor jullie input!

[ Voor 62% gewijzigd door Vorak op 13-11-2008 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Niet online
Moederbord is nu terug van RMA. Nieuw moederbord gekregen onder DOA regeling. Geínstalleerd, onder dezelfde installatie in vista gekomen, direct werd er een realtek HD audio device gevonden en geìnstalleerd. Momenteel luister ik naar rustgevende windows muziekjes :) Eind goed al goed !

conclusie:
Moederbord onboard audio was defect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14

GaMeOvEr

Is een hork.

Mooi dat het opgelost is, en bedankt dat je topic nog even update. :)

(Ik heb er wel niet in gereageerd, maar vind het altijd prettig als posters nog even laten weten hoe het afgelopen is. ;) )

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1