Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Partitie crypten

Pagina: 1
Acties:

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig met met het uitzoeken hoe ik een XP partitie kan encrypten terwijl ik mijn dual boot met Ubuntu behoud.

Wat ik gedaan heb:

Ik ben eerst wezen googlen naar de verschillende opties.
Ik heb een redelijk handleiding op de ubuntuforums gevonden ( http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=761530) die ik gevolgd heb en daar waar nodig heb aangepast om de linuxkant gecrypt te krijgen. Ik heb nu dan ook een gecrypte linux partitie met LVM incl root en swap.
Grub nesteld zit comfortabel in de MBR.

Maar dan kom het probleem.

Ik probeer de Windows partitie te crypten met truecrypt maar die geeft aan dat er minimaal 32b vrij moet zijn in de MBR en dat de MBR niet aangepast kan worden. Daar stopt het dan ook.

Ik het heb al geprobeerd:
Met een schone GRUB in de MBR
Door fixboot/FIXMBR te draaien en dan truecrypt te draaien
Partitionmagic op te starten, die geeft problemen met de MBR vaak zelf aan.
Te googlen op de TC fout, alleen kom ik op een paar wazige duitse fora waar ze wijzen naar de oplossing in de howto die ik gevonden heb

kent iemand dit probleem en een evt. oplossing ?

Het slipstreamen van de Truecrypt MBR in grub is een later probleem :P

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Topicstarter
En het is uiteindelijk gelukt ! :)

Ik zet hier even de complete howto neer zodat het voor een ieder na te doen is en als ik het zelf ooit nog moet doen kan ik het van mezelf afkijken :P
Ik ga van een lege schijf uit.

Benodigdheden:
Ubuntu CD (normaal)
Ubuntu CD Alternate install
Cohones ! (spaans voor ballen :P )

stap 1:
maak dan met partitioner (oid) 1 MB vrij aan het begin van de eerste partitie
• installeer Windows

stap 2:
• installeer Linux met een alternate CD
• bij het partitioneren kies voor handmatig en maak een 400 MB logische partitie aan voor /boot
• gebruik de overige vrije ruimte voor een pimaire partitie van het type "physical volume for encryption"
• maak in de gecrypte volume een volumegroep aan met twee volumes, /swap (2x je interne geheugen) en /root
• geef het wachtwoord voor de gecrypte partitie (bedenk een goede :P )
• maak de installatie af tot je een werkend systeem hebt

stap3
• boot naar Windows en installeer Truecrypt
• kies in truecrypt uit het menu "system" en dan "encrypt system drive"

als je een bestaande install hebt en als truecrypt aangeeft dat er niet genoeg ruimte is (zie foutmelding boven) maak dan met partition magic (oid) 1 MB vrij aan het begin van de eerste partitie

• laat truecrypt alleen de windows partitie crypten (anders is linux weer weg)
• bij de vraag of de Windows bootloader of grub in de MBR staat, kies voor de Windows bootloader (of al is het niet zo) anders gaat truecrypt niet door
• maak een rescue disk en laat de schijf crypten

stap 4
• start de pc met een ubuntu live CD (normale versie, niet de alternate)
• mount de logische /boot volume die je bij de install van Ubuntu hebt aangemaakt

Je vindt het de volume door "sudo mkdir /mnt/boot" te doen en dan één voor één de volumes daarop te mounten en te unmounten tot je de goede hebt:
mount /dev/sda1 /mnt/boot, ls /mnt/boot ... niet de goede ? : umount /mnt/boot
mount /dev/sda2 /mnt/boot, ls /mnt/boot ... niet de goede ? : umount /mnt/boot
mount /dev/sda3 /mnt/boot , ls /mnt/boot ... de goede ? : umount /mnt/boot en mount -o rw /dev/sda3 /mnt/boot

Sda kan natuurlijk ook hda zijn. Bij mij was het sda5.

stap 5
• maak een backup van de MBR met truecrypt erin door:
"sudo dd if=/dev/sda of=/mnt/boot/truecrypt.mbr count=1 bs=512" en
"sudo dd if=/dev/sda of=/mnt/boot/truecrypt.backup count=8 bs=32256"

stap 6
• restore grub door: "sudo grub" uit te voeren (dit moet sudo zijn en niet als sudo -s werken)
• in grub tiep: "install (hd0,*)/grub/stage1 (hd0) (hd0,*)/grub/stage2 0x8000 p" waar de "*" staat voor de /boot partitie -1 !.
Dus als je /boot op sda5 zit dan wordt het: "install (hd0,4)/grub/stage1 (hd0) (hd0,4)/grub/stage2 0x8000 p"

stap 7
• pas de menu.lst van grub aan door "sudo vim /mnt/boot/grub/menu.lst" te doen
• maak de Windows sectie als volgt:

Title Windows XP Professional
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader (hd0,4)/truecrypt.mbr
boot

Klaar !
Als het goed is heb je nu Linux en Windows beide gecrypt op je systeem staan !!

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME