Router wil niet werken op andere etage

Pagina: 1
Acties:

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-02 21:56
oude situatie:
Internet modem in de meterkast, gaat rechtstreeks met een CAT5 UTP kabel naar de 1e verdieping. Deze kabel gaat dan in de Asus WL500G WAN poort. Verbinding werkt.

nieuwe situatie:
In de meterkast is een RJ-45 contactdoos gemonteerd, CAT6 (certified) kabel loop naar de zolder, hier ook een RJ-45 contactdoos. Kabels zijn aangesloten volgens het T568B schema. Kabel is doorgemeten, verbindingen kloppen.

Modem aangesloten op de contactdoos in de meterkast. Router (WAN poort) op zolder aangesloten op de contactdoos. Het modem en de router zijn aangesloten met CAT 5e kabels. De router krijgt geen IP nummer van het modem. Ook resetten van het modem helpt niet.

PC rechtstreeks aangesloten op de contactdoos: krijgt netjes een IP nummer van het modem.

Ik heb nu de router maar in de meterkast geplaatst, en een van de poorten aangesloten op de contactdoos, dit werkt prima.

Ik had graag de router op zolder gehad i.v.m. zijn wireless verbinding (betere spreiding). De kabels zijn doorgemeten en daar zijn geen problemen mee geconstateerd...

Heeft er iemand ook maar enig idee waar dit probleem zich voortdoet? Of heb ik iets over het hoofd gezien??

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-03 21:47
Niet toevallig ergens een crosscable gebruikt? (gewoon een gokje)

• jvalks
Mr.Qips schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:20:
Niet toevallig ergens een crosscable gebruikt? (gewoon een gokje)
Nee, allemaal gewone recht-toe-recht-aan kabels...

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:16

RvL

Even een situatieschets. Je hebt een modem. Deze wil je via een router draadloos verspreiden.

Eerste punt wat ik niet begrijp is al in je tweede zin. Je steekt de kabel vanaf het modem in de WAN poort van de router? Wat je volgens mij moet doen is in de Asus DHCP uitzetten en de kabel vanaf het modem in een LAN poort van de Asus steken.

Asus DHCP moet uit staan omdat je anders met 2 DHCP servers (modem en router) op 1 netwerk zit en dat botst. Dus, DHCP door modem laten regelen (zorg wel dat je pool groot genoeg is).

Kabel vanaf modem moet in LAN poort van de Asus.

Verder moet je er zorg voor dragen dat het lokale IP van je router niet toevallig gelijk is aan dat van je modem. En dan zou het gewoon moeten werken.

Lees dit topic er ook maar eens op na

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
PC rechtstreeks aangesloten op de contactdoos: krijgt netjes een IP nummer van het modem.
Heeft die PC toevallig een gigabit netwerkaansluiting? Zo ja, dan zou ik eens kijken of het met een kruiskabel wel lukt om de Asus een IP adres te laten krijgen. Gigabit aansluitingen zijn namelijk auto-sensing, dus die werkt ook als je ergens iets hebt gekruist.

• RvL

RvL

Niet alleen Gigabit aansluitingen hebben auto crossover/autosensing (of hoe je t ook wil noemen. Auto MDI/MDI-X is meen ik de officiele benaming). Ook 10/100Mbit apparaten kunnen Auto MDI/MDI-X hebben. Ook de WL-500G kan dit.

Daarnaast, Auto MDI/MDI-X is ook bij Gigabit verbindingen optioneel (al zal in werkelijkheid 99% van de apparatuur het ondersteunen)

[ Voor 14% gewijzigd door RvL op 12-11-2008 14:00 ]

Nu de dekens nog...

• jvalks
RvL schreef op woensdag 12 november 2008 @ 13:18:
Even een situatieschets. Je hebt een modem. Deze wil je via een router draadloos verspreiden.
Nee, ik wil het liefste mijn router (met WiFi) op de zolder hebben staan. Zodat de spreiding van het signaal groter is (Wii, PSP etc.)... Alle PC's werken gewoon via een kabel.
Eerste punt wat ik niet begrijp is al in je tweede zin. Je steekt de kabel vanaf het modem in de WAN poort van de router? Wat je volgens mij moet doen is in de Asus DHCP uitzetten en de kabel vanaf het modem in een LAN poort van de Asus steken.
De WAN poort is er speciaal om de netwerken te scheiden... DHCP op de router conflicteerd dus niet met DHCP van het kabelmodem.
Asus DHCP moet uit staan omdat je anders met 2 DHCP servers (modem en router) op 1 netwerk zit en dat botst. Dus, DHCP door modem laten regelen (zorg wel dat je pool groot genoeg is).

Kabel vanaf modem moet in LAN poort van de Asus.

Verder moet je er zorg voor dragen dat het lokale IP van je router niet toevallig gelijk is aan dat van je modem. En dan zou het gewoon moeten werken.
Je hebt het niet begrepen... zoal ik al aangaf werkt het in de oude situatie wel... bovenstaande suggesties zijn niet nodig met routers die een WAN poort hebben...
Lees dit topic er ook maar eens op na
Niet nodig...

• jvalks
Mijzelf schreef op woensdag 12 november 2008 @ 13:46:
[...]
Heeft die PC toevallig een gigabit netwerkaansluiting? Zo ja, dan zou ik eens kijken of het met een kruiskabel wel lukt om de Asus een IP adres te laten krijgen. Gigabit aansluitingen zijn namelijk auto-sensing, dus die werkt ook als je ergens iets hebt gekruist.
Ik heb de kabels doorgemeten met een kabeltester... alles is goed verbonden qua pin layout...

• RvL

RvL

* RvL kijkt eerst eens in profiel jvalks en ziet o.a. MCSA staan
OK, dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen. In eerste instantie dacht ik dat je iets verkeerd begrepen danwel gedaan had, maar dat was wat kort door de bocht. Nu begrijp ik wel goed wat je wil en hoe je het wil. Als we nu dan samen ook nog begrijpen waarom dat het router dit op zolder niet wil, dan zijn we er ;)

Even samenvatten.
  • Router heeft altijd gewerkt op 1 verdieping met huidige instellingen
  • RJ45 contactdoos bij modem aangelegd, tweede contactdoos op zolder (de twee uiteraard met elkaar verbonden)
  • Kabel getest en goed bevonden
  • Router aangesloten opc ontactdoos op zolder -> geen verbinding
  • PC aangesloten op contactdoos zolder -> wel verbinding
  • Router aangesloten in meterkast en contactdoos op LAN poort -> verbinding op contactdoos boven, draadloos ook goed
Dit zo opgesomt hebben begin ik er steeds minder van te begrijpen. Je bekabeling is goed, dat blijkt uit het feit dat de PC op zolder nu gewoon verbinding heeft en uit het feit dat je ze getest hebt.

Die verbinding op zolder heeft verder ook geen rare storingen of absurd hoge ping tijden, packet loss of andersoortige rariteiten wat toch in de richting van de bekabeling zou kunnen wijzen?

Wellicht zaken die kunnen storen (TL verlichting, zware elektromotoren, je kent t wel) op de kabel? Lijkt me erg sterk maar is maar een long shot.

Krijg je wel link als je de router op zolder aansluit of zelfs dat niet?

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Je contactdozen zittne toevallig niet in een infinite loop (ring-topologie)? Want ik heb het ook eens voorgehad dat mijn apparaten door zo'n instelling geen IP's toegewezen kregen.

• RvL

RvL

Dan zou de PC die daar nu op zit volgens mij ook geen IP adres toegewezen moeten krijgen en voor zover ik begrijp krijgt ie dat nu wel.

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Modem aangesloten op de contactdoos in de meterkast. Router (WAN poort) op zolder aangesloten op de contactdoos. Het modem en de router zijn aangesloten met CAT 5e kabels. De router krijgt geen IP nummer van het modem. Ook resetten van het modem helpt niet.
Ik maak hiervan dat ook de aangesloten pc geen IP adres toegekend krijgt, maar ik kan mis zijn ^^ Ik ben een belg, dus ik kan bepaalde dingen anders interpreteren.

• jvalks
Als ik een van de PC's op zolder rechtstreeks op de contactdoos aansluit, en het kabelmodem in de meterkast ook aansluit op de contactdoos in de meterkast, krijg ik netjes op de PC een IP adres en heb ik verbinding.

Wat ik vermoed is dat de router een probleem heeft (misschien ivm de lengte) om een goed signaal te krijgen op de zolder via de contactdoos. Dit zou uiteraard geen probleem mogen zijn. De router geeft echter wel aan als deze op zolder staat dat hij geen connectie heeft.

Voorlopig laat ik de router in de meterkast, internet werkt perfect op zolder geen rare ping tijden e.d. Wat het probleem nu precies is weet ik ook niet.. Wellicht dat ik een keer een router kan lenen van iemand om die eens te testen op de zolder...

• RvL

RvL

Zou inderdaad geen probleem mogen zijn, op papier althans.

Ik heb nog wel een router voor je liggen evt., maar dat is geen draadloos. Misschien dat je t voor testdoeleinden wel kan gebruiken?

Zie ook de mail van je werk, schijnt dat we collega's zijn ;)

Nu de dekens nog...

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Ik snap eigenlijk niet, waarom de contactdozen gebruikt worden?

Modem -> kabel -> contactdoos -> lange kabel -> contactdoos -> kabel -> router.
Modem -> lange kabel -> router.

• jvalks
Dazsur schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 08:08:
Ik snap eigenlijk niet, waarom de contactdozen gebruikt worden?

Modem -> kabel -> contactdoos -> lange kabel -> contactdoos -> kabel -> router.
Modem -> lange kabel -> router.
Het is inderdaad ook geen noodzaak, maar ik ben zo iemand die alles netjes wil afwerken. Dus geen spageti aan draden in de meterkast en op zolder... tja, krijg je als je graag structuur en overzicht wilt ;)

• jvalks
RvL schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 07:59:
Zou inderdaad geen probleem mogen zijn, op papier althans.

Ik heb nog wel een router voor je liggen evt., maar dat is geen draadloos. Misschien dat je t voor testdoeleinden wel kan gebruiken?

Zie ook de mail van je werk, schijnt dat we collega's zijn ;)
Hahaha, inderdaad ;) Ik heb de mail inmiddels ook beantwoord ;)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De Contactdozen zijn wel netjes via de standaard (586a) gepuncht ?
Komt wel vaker voor dat als de kabels niet netjes volgens de standaard gedaan zijn, dat 1 apparaat wel werkt en een ander niet.
Je geeft aan dat je pc wel verbinding krijgt, maar ook netjes op 100Mbit of gigabit ? Is de wlan router niet toevallig Gbit ? Als je namelijk de binnenste 4 wel goed hebt qua aderparen maar de buitenste paren niet, dan heeft een gbit nog wel eens problemen.

• jvalks
KillerAce_NL schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 09:42:
De Contactdozen zijn wel netjes via de standaard (586a) gepuncht ?
Komt wel vaker voor dat als de kabels niet netjes volgens de standaard gedaan zijn, dat 1 apparaat wel werkt en een ander niet.
Je geeft aan dat je pc wel verbinding krijgt, maar ook netjes op 100Mbit of gigabit ? Is de wlan router niet toevallig Gbit ? Als je namelijk de binnenste 4 wel goed hebt qua aderparen maar de buitenste paren niet, dan heeft een gbit nog wel eens problemen.
De dozen zijn via 568B gepuncht. (OranjeW, Oranje, GroenW, Blauw, BlauwW, Groen, BruinW, Bruin). De verbinding tussen het modem en de router hoeft maar 100Mb te zijn. De router is ook maar 100Mb. 'Intern' maak ik op zolder wel gebruik van 1Gigabit.

De oude kabel tussen de meterkast en de 1e verdieping was ook gewoon volgens bovenstaand schema... Dat mag toch geen probleem zijn?

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/TIA-568B
Pagina: 1