Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goededag beste medetweakers.

Bij deze wil ik een aantal mythes ongedaan maken en ingaan waarom een tweaker al snel neigt te zeggen van "installeer Windows maar opnieuw", maar de discussie is de vraag van hoe vaak je dat nodig vind en hoe vaak je dat doet en waarom je dat doet. Is het omdat je kennis (nofi!) niet toerijkend is voor troubleshooten of doe je dat dan omdat je het de beste oplossing vindt?

Ik heb 8 jaar in de automatisering gewerkt en een doel bereikt in dat werk. Het uitrollen van een image is makkelijk, maar er is potentieel kans op verlies van data en waarom kan een Windows installtie niet gewoon 3-4x langer meegaan, dus een vol jaar? Waarop loopt het mis en dat ga ik <proberen> uit de doeken te doen.

Discussieren mag want ik kan ook de fout ingaan, maar ik doe mijn best.

Installatie:
Na een kersverse installatie is Vista (deze neem ik nu als voorbeeld want ik werk hoofdzakelijk met Vista op de systemen van mijn klanten) niet erg snel. Vista moet leren prefetchen en superfetch moet ook zijn taak leren, maar Vista wordt op ten duur ook trager en dan gaan mensen zich ergeren en installeren de zaak opnieuw, maar is dat nodig?

Het gebruik:
KaZaA, Limewire, Emonkey, allemaal leuke software, maar het zal de veiligheid van het systeem beslist niet ten goede komen. Ze laten vaak vele entries achter in het register en het register kan niet alleen op de vaste schijf gefragmenteerd raken, maar ook intern en wel verschrikkelijk.

De guide:
1. Installeer Windows Vista vers en ga nog niet tweaken
2. Voer Windows update uit en in die tijd kun je de virusscanner installeren, in de downloadstage van Windows Update kan dat nog en werk die meteen even bij. 2 vliegen in een klap.
3. Ga naar systeemeigenschappen/systeemherstel en maak daar handmatig een nieuw herstelpunt aan (noem het "Vers") en ga dan alle andere software installeren.
4. Na het installeren van je software kun je op ...Tweakhound is toppie... hun tweakguide doornemen. Werk dan hun tweakguide af en welke je wel en nodig denkt te hebben.
5. Maak alweer een herstelpunt met de naam "middle" en nu kun je beginnen met games en leuke software. Je kunt ERUNT van Lars Hederer samen met systeemherstel gebruiken en maak met ERUNT een back-up nadat je een herstelpunt hebt gemaakt. Zo bouw je dubbele recovery in en als het dan mis gaat heb je geen issue want je doet een in-place upgraden en zet je herstelpunt terug en voila.

Nadat het tweede herstelpunt is gemaakt log je uit en log je weer in zodat NTUSER.DAT een geflushed wordt en maak nu met ERUNT een back-up als Admin.
Nadat je de back-up hebt gemaakt ga je NTREGOPT uitvoeren als Admin en deze tool bouwt de database (het register) vanaf de grond op en daarna moet je een herstart doen en zodra je in kan loggen is de aktie succesvol geweest. Mijn Vista heeft al 3x NTregopt gehad en werkt prima vero.
Na 4 maanden Vista heb ik er 27 MB vanaf kunnen snoepen aan lege ruimtes en sindsdien reageert Vista een heel stukje vlotter.

Gebruik Ccleaner ook regelmatig en zo houdt ik een systeem minimaal een vol jaar in de lucht zonder herinstal. Ook ik moest vorige maand terugrollen en dan met ERUNT want het systeem startte niet meer op en ook niet in veilige modi en nu werkt het weer zalig. Kwestie van nog geen 2 minuten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vista werkt hier anders toch al een dikke 8 maanden , heb weinig last van vertragingen , of sloomheid, doe af en toe een msconfig, en een crapcleaner en dat was het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

mooie tutorial, ik ben helaas toe aan alweer een nieuwe setup. Na paar zware crashses, het terugzetten van SYSTEM en SOFTWARE (je weet toch..) en een falende doorstart ben ik weer terug na af. Ik zal het eens doen aan de hand van jouw beschrijving. En dan wel in WinXP.

Discussieinhoudelijk: ik zie het voornamelijk als een gebruikersprobleem. En na tig jaar ben ik er zo aan gewend dat het een soort stomme berusting is. Overigens merk ik ook op OSX en zelfs onder Linux dat ook die zo nu en dan wel een opschoning mogen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:41

ByteDelight

Retro computing is alive!

Jammer dat je geen onderscheid maakt tussen XP en Vista.
Je topic deed me vermoeden dat je het over XP had, aangezien je het hebt over PC's die al effe in gebruik zijn.
Maar je hebt het over Vista.

Bij XP kan ik makkelijk een rij oorzaken noemen waarom een PC langzamer wordt na verloop van tijd:
1. Fragmentatie - vroeger geloofde ik er niet zo in, maar je systeem wordt wel degelijk sneller door te defragmenteren
2. Installeren van toepassingen, vooral toepassingen met services - zo nu en dan je lijst met services doorlopen op exotische onderdelen kan geen kwaad (met Google daarnaast om de bron van de service te achterhalen)
3. Ik denk aan slecht beveiligde PC's die allerlei meuk binnenlaten, ongelooflijk hoe vaak dat voorkomt.

Vij Vista gaat dit ook wel op, maar heb je bij een nieuwe setup altijd te maken met indexatie. Ik laat een nieuwe Vista bak daarom gewoon een dagje aanstaan zodat die dat kan afronden.
Daarna is ie meestal een stuk vlotter.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 16:02
>>Mijn Vista ervaring is gebaseerd op het werken met Vista Business op een nieuwe Lenovo laptop ( 3000 N200 EQG) en Vista Enterprise op't werk. Daarboven heb ik de beta's en RC's van Vista uitgeprobeerd op mijn game pc thuis gevolgd door een 64bit final met SP1<<

Eerste indrukken na een install en alle updates te hebben geinstalleerd is toch erg negatief wat betreft performance , hoe het er 1 jaar later aan toegaat kan ik nog niet zeggen...
Je pc gaat plots een eigen leven leiden met Vista en je harddisk wordt stevig aan de tand gevoeld. Wanneer je klikt op applicaties die je wil starten , dan moet Vista eerst 2 sec nadenken ( andere taken even onderbreken lijkt mij ) en dan pas kan jij verder. Ik vind die sloomheid echt storend.

Wat ik standaard nu afzet om de zaak wat te verbeteren is :

System restore , windows search ( indexing ) , defender, superfetch. Verder een analyse van alle zaken die opstarten , of deze wel nodig zijn of niet. ( dit laatste geldt nu zeker voor mijn Lenovo waar nog tal van andere zaken opgestart werden , en waar nu enkel nog de service start voor mijn fingerprint reader )

Ondanks bovenstaande moet ik via de taskmanager-resource manager , toch nog steeds vaststellen dat svhost processen en anderen toch nog steeds voor een harddisk traffiek zorgen van ettelijke megabytes/sec , die ik tot hiertoe nog niet heb kunnen elimineren/identificeren.

Ik mag misschien te veeleisend zijn , maar als ik niets doe op mijn pc , moet hij geen ongevraagde tools starten om zogezegd 'performance' van het OS te verbeteren. Een pc die 's nachts begint te scharrelen als gek , moet ik niet :(

( en hier heb ik het dan nog niet over 3D performance tov bijvoorbeeld een XP )

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
Problemen met traagheid komen volgens mij bijna altijd daar user-error.
Ik heb meerdere XP installaties die al meerdere jaren perfect draaien, en waar nochtans ook regelmatig software op getest wordt en er daarna terug afgaat.
Als ik zie dat sommige mensen 4x per jaar hun pc herinstalleren, daar kan ik alleen met 8)7 op reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Fire69 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:17:
Problemen met traagheid komen volgens mij bijna altijd daar user-error.
Ik heb meerdere XP installaties die al meerdere jaren perfect draaien, en waar nochtans ook regelmatig software op getest wordt en er daarna terug afgaat.
Als ik zie dat sommige mensen 4x per jaar hun pc herinstalleren, daar kan ik alleen met 8)7 op reageren...
Helemaal mee eens, klooien met software doe je onder bv VMWare zodat je PC schoon/snel/stabiel blijft.
Bij mij draaien installaties ook gewoon vele jaren door. Enkel 1x per week een herstart van m'n XP pc omdat hij dan trager geworden is, de 2003 server wordt enkel herstart bij Windows updates die dat vereisen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-04 20:41
Dat een bak trager word, ligt vaak ook aan de gebruiker.

Zowieso moet je gewoon alle rommel van vista zelf uitzetten.

Je pc netjes schoonhouden. En een goed defragmentatie programma gebruiken zoals

Diskeeper Pro Premier ofzo.

Wil je je Vista of Xp bak sneller maken, lees dan even door wat ik allemaal op heb geschreven :)

*knip*

>:)

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 07-01-2009 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:20
Wederom zie ik hier dat men (jij?) aanraadt om prefetch uit te zetten. Dat is echt gewoon een mythe.

Windows laad die bestanden niet in het geheugen bij het opstarten. Windows laat die bestanden op het moment dat de relevant file wordt geopend, waardoor het programma sneller op zal starten. Uitzetten maakt je machine dus trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-04 20:41
Windows gaat naar hand van je gebruik bedenken wat jij zult gaan gebruiken.
Uitzetten maakt het juist sneller. Geloof me ik heb het getest.

Ben hier al zo lang mee bezig :) En het werkt :).

Dat microsoft zegt dat het sneller is, betekent niet dat het daarwerkelijk zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:38
Fragmentatie is naar mijn idee hoofdoorzaak nummer 1, met op 2 een vollopend Register.
Bij installatie staan alle systeemfiles netjes vooraan op de platter van de schijf. Er komt wat software bij, en nog een systeemupdate, en die files komen al snel verder naar achter op de schijf.
Na niet al te veel updates zie ik de leeskop al snel heen en weer dansen om de juiste files bij elkaar te zoeken.

Defragmenteren helpt hier mijns inziens weinig bij. Defraggers weten niet welke bestanden na elkaar gelezen worden, en kan die dus niet in de optimale volgorde (fysiek) op je schijf sorteren. Ze nemen hoogstens de tussenliggende witruimte weg. Is ook goed, maar niet perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:02

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

FireAge schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 16:17:
Wederom zie ik hier dat men (jij?) aanraadt om prefetch uit te zetten. Dat is echt gewoon een mythe.
Agree, het uitzetten van prefetch is een vaak gelezen "tweak" die in veel gevallen zorgt dat het systeem juist trager word ipv sneller.

Ook levert het compacten van de registery op een moderne pc meestal nauwlijks snelheidswinst op. Heb je al een gebenchmarkt met een oud en een gecompact register?

Systeemherstel zet ik trouwens altijd uit gezien dit een plek is waar malware zich ook graag wil nestelen. Gewoon zorgen voor een goede backup is in mijn ogen beter. Systeem herstel is leuk maar hiervoor moet de pc wel kunnen opstarten in Windows bij problemen.

NTregopt ondersteund volgens de specs overigens geen Vista waarbij de maker in de FAQ aangeeft dat het wel werkt.

[ Voor 45% gewijzigd door Bor op 07-01-2009 19:38 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Interessante discussie, het "slijten" van windows is namelijk mijn grootste ergenis eraan.

Eigenlijk zou je een nieuw systeem moeten timen, boottime en bijvoorbeeld het starten van zwaar spel ofzo. En dan het een jaar gebruiken en dan weer timen. Volgens mij gaat allemaal langer duren.
Het is deels natuurlijk ook gevoels kwestie en daarom zou het moeten meten. Als er weer iets nieuws op de markt is wordt je systeem voor je gevoel ook trager maar dat hoeft niet het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In 2005 heeft Heise / C'T anders al het nodige aan al dat soort tweaks doorgelopen en de conclusie was destijds al dat het grotendeels onzin was:
http://www.fnl.nl/ct/oude...mer/toon/ct-nummer-200510

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ik me afvraag hoe doe je dat opnieuw opbouwen van het register, want ik meen ooit geleerd te hebben dat daar alle ellende wegkomt.

Dom:

Google:
http://www.winhelponline....regularly-using-ntregopt/

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2009 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 19:45:
want ik meen ooit geleerd te hebben dat daar alle ellende wegkomt.
En wanneer was dat, en wie heeft je dat geleerd? :)

Op een beetje modern NT-based OS als XP of Vista heeft zoiets nauwelijks nog nut, hooguit wanneer je ooit Office of Visual Studio geinstalleerd hebt gehad en weer gedeinstalleerd.

Dat zijn applicaties die wel behoorlijk wat entries aanmaken - maar één keer per kwartaal PageDefrag is doorgaans meer dan voldoende.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Ik hem tot nu toe, met 1 kleine malware infectie, XP al 3 jaar draaien zonder een enkele reinstall. Nu staat er ook niet veel intressants op (FF, TB,Putty, Office, Handje drivers, Viruscanner, Anti-Malware progs).
Als ik merk dat hij wat sloomer begint te worden (ong. 2-3 maanden) een driver update uitvoeren en dan defraggen.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 21:16
Ik gebruik zelf ook vista en ik installeer mijn pc meerdere malen per jaar. :o
vista is een 'goed' besturingssysteem, mits je erg veel onderdelen uitschakelt. O-)

je hebt daarin tegen wel een snel / up-to-date systeem nodig om vista goed te draaien.

om je systeem verder stabiel te laten draaien moet je er inderdaad geen 'test' systeem van maken

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:29:
Het gebruik:
KaZaA, Limewire, Emonkey, allemaal leuke software, maar het zal de veiligheid van het systeem beslist niet ten goede komen. Ze laten vaak vele entries achter in het register en het register kan niet alleen op de vaste schijf gefragmenteerd raken, maar ook intern en wel verschrikkelijk.
In een zakelijke omgeving kan ik me voorstellen dat dit soort software/tools rommel is maar voor prive/thuis gebruik is het een ander verhaal.
Ikzelf gebruik erg veel van dit soort freeware/tools en P2P software gewoon omdat het handig is en er geen alternatief is en dat het een systeem traag maakt zou best kunnen maar is dat een reden om het niet te gebruiken?
Er moet vast wel een manier zijn om je systeem schoon te houden en nogsteeds deze software gebruiken.
Fire69 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:17:
Een verse instal op zn tijd is toch niks mis mee lijkt me, Een PC heeft net als je huis ook wel eens een grote schoonmaak nodig waarbij de kamer leeg moet.

[ Voor 17% gewijzigd door crack_en_hack op 08-01-2009 09:36 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:20
Alcje schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 18:53:
Windows gaat naar hand van je gebruik bedenken wat jij zult gaan gebruiken.
Uitzetten maakt het juist sneller. Geloof me ik heb het getest.

Ben hier al zo lang mee bezig :) En het werkt :).

Dat microsoft zegt dat het sneller is, betekent niet dat het daarwerkelijk zo is.
Het spijt me voor je, maar geloven doe ik je niet.

Ik heb het zelf ook getest en mijn bevinding was tegenovergesteld aan wat jij hier meldt. Programma's starten trager op, pc start evensnel op. Heb het weer aangezet en intussen is de prefetch allang weer vol waardoor de vertraging weg is.

Ik kan je aanraden eens rond te surfen op google: http://www.google.nl/sear...ch+myth&btnG=Zoeken&meta=

Dan kun je lezen dat meerdere malen getest is dat prefetch uitzetten gewoon niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
alt-92 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 19:44:
In 2005 heeft Heise / C'T anders al het nodige aan al dat soort tweaks doorgelopen en de conclusie was destijds al dat het grotendeels onzin was:
http://www.fnl.nl/ct/oude...mer/toon/ct-nummer-200510
die kwam ook bij mij op ja, als ik het me goed herinner waren de 2 grootste mythes 'busted'
(vol register, lees veel en loze entries en een volle c drive)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjehoel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-08 01:01
crack_en_hack schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:32:
Er moet vast wel een manier zijn om je systeem schoon te houden en nogsteeds deze software gebruiken.
Als je pc het een beetje aankan, gebruik dan microsoft virtual pc http://www.microsoft.com/...ds/virtualpc/default.mspx Gratis te downloaden

Installeer hier een besturingssysteem en je P2P applicaties, download de zut die je wil hebben, kopieer je gedownloade dingen naar je echte systeem en sla de wijzigingen in het virtual systeem niet op, zo blijft je echte systeem vrij van p2p zut en blijft je virtuele systeem ook nog eens snel

als je ook nieuwe programma's e.d. wilt uittesten: altijd in virtual PC doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
FireAge schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:59:
[...]

Het spijt me voor je, maar geloven doe ik je niet.

Ik heb het zelf ook getest en mijn bevinding was tegenovergesteld aan wat jij hier meldt. Programma's starten trager op, pc start evensnel op. Heb het weer aangezet en intussen is de prefetch allang weer vol waardoor de vertraging weg is.

Ik kan je aanraden eens rond te surfen op google: http://www.google.nl/sear...ch+myth&btnG=Zoeken&meta=

Dan kun je lezen dat meerdere malen getest is dat prefetch uitzetten gewoon niet werkt.
Eens, is ook mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrique
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-08 22:13
Ik gebruik XP geïnstalleerd met een nLite-getweakte cd. Vele services kun je dan vooraf al uitschakelen. Vaak services die enkel de compatibiliteit met oude hardware garanderen. Heb je echter drivers voor al je aanwezige hardware is dit vaak niet nodig.
Mijn originele Windows-cd was iets van 400MB groot. Daar stonden nog geen Service Packs op. Nu is mijn getweakte cd nog 300MB, terwijl er SP2 en SP3 op staat met alle drivers voor mijn systeem (alleen die zijn al goed voor 100MB).
Nu start mijn XP op met nog geen 30 processen en 300MB RAM. Ondertussen al veel rotzooi geïnstalleerd, maar hij blijft vlot draaien. Ook probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van progjes die slechts uit 1 exe bestand bestaan (soms nog een .ini voor de instellingen). Bij software die zich installeert weet je vaak niet hoeveel rotzooi hij achterlaat bij het uninstallen.

Merk je achteraf dat je teveel uitgeschakeld hebt, kun je nog vaak de files gewoon kopiëren. Dit was het geval bij mij met Hyperterminal. Die zat niet meer in mijn installatie-cd. Gewoon het exe-bestanden en een dll kopiëren in een willekeurige map, en alles werkt.

Besluit : een schone pc begint vanaf de installatie.

[ Voor 21% gewijzigd door cedrique op 09-01-2009 13:42 ]

Pagina: 1