Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Anoniem: 63813
Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
als ik de term letterlijk neem is dat namelijk niet echt mogelijk..
[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 12-11-2008 10:16 ]
[ Voor 40% gewijzigd door Stoffel op 12-11-2008 10:18 ]
Zie ook: http://www.tctubantia.nl/...met-winst-garage-Valk.ece
no animals were harmed during the production of this message
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ja sorry. Ik wil duizend euro van de prijs afkrijgen door die jaar garantie af te kopen.Anoniem: 63813 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:15:
garantie afkopen
Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
als ik de term letterlijk neem is dat namelijk niet echt mogelijk..
Ik weet niet hoe lang de fabrieksgarantie is, maar als die twee jaar is zou deze net verlopen zijn. Die garantie is dan ook de Eurocassion van Citroen.GreenSky schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:18:
Je bedoelt dat je 1000 euro minder voor de auto wil betalen en dan geen garantie te hebben? Opzich wel een idee, maar waarschijnlijk heeft de auto nog 1 jaar garantie vanuit de dealer / het merk (meeste auto's hebben 3 jaar) en dan kan je het niet zo maar even afspreken met de garage of dealer. Ik denk dus niet dat het gaat lukken met deze vorm van garantie.
[ Voor 47% gewijzigd door Gunner op 12-11-2008 10:20 ]
Mijn occassion was overigens wel wat ouder en had geen fabrieksgarantie meer. Maar was een zogenaamde 'Top Occassion'.
[ Voor 24% gewijzigd door Cloud op 12-11-2008 10:21 ]
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Je kunt dus niet een auto kopen en dan minder willen betalen omdat je die periode wilt verkorten.
This footer is intentionally left blank
Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging
Uitspraak van mr. Visser in z'n TV-programma kan ik dan - met de info uit het krantenbericht - niet volgen.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 12-11-2008 10:27 ]
Maar dat is alleen zo omdat de auto nog in zijn reguliere garantieperiode zit. Was de auto ouder dan 3 jaar (of welke bepaalde periode dan ook) dan was alle verleende garantie een extra dienst van de dealer, en zou dus ook overeengekomen mogen worden deze niet te verlenen.Anoniem: 63813 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:26:
Het totaal afkopen van je garantie heeft voor de dealer weinig nut. Het recht op een conform product is een dwingend recht, waardoor zo een bepaling simpelweg vernietigbaar zou zijn. Het strookt ook in zijn geheel niet met de geest van de wet; Dan kunnen we wel allemaal producten gaan aanbieden die "goedkoper" zijn zonder garantie.
Uitspraak van mr. Visser in z'n TV-programma kan ik dan - met de info uit het krantenbericht - niet volgen.
Dus ja, waarom die niet afkopen voor 1000 euro korting? Dat zit natuurlijk dik in de prijs verwerkt.
Ik begrijp je post niet helemaal. Ik heb het niet over reguliere garantieperioden of iets dergelijks, ik heb het over non-conformiteit. Het recht op levering van een conform product is simpelweg een dwingend recht.Stoffel schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:46:
[...]
Maar dat is alleen zo omdat de auto nog in zijn reguliere garantieperiode zit. Was de auto ouder dan 3 jaar (of welke bepaalde periode dan ook) dan was alle verleende garantie een extra dienst van de dealer, en zou dus ook overeengekomen mogen worden deze niet te verlenen.
Tja het is en blijft een risico hé. In mijn situatie heb ik ook zo'n 1000 euro van de prijs af kunnen lullen. Uiteindelijk wel naderhand wat kleine reparaties gehad en zelfs een kapotte EGR-klep. Maar alles opgeteld ben ik nog steeds goedkoper uit.Gunner schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:49:
Dus ja, waarom die niet afkopen voor 1000 euro korting? Dat zit natuurlijk dik in de prijs verwerkt.
Het had natuurlijk ook fout uit kunnen pakken.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
Waarom moet je dan uberhaupt voor garantie betalen? Want laten we wel wezen, zo'n garantieperiode verwerken ze natuurlijk dik in de prijs.Anoniem: 63813 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:57:
Het recht op levering van een conform product is simpelweg een dwingend recht.
Dat is inderdaad de keuze die gemaakt moet worden, dat realiseer ik me natuurlijk wel.
Maar ik ga zaterdag gewoon even langs. Graag of niet
[ Voor 31% gewijzigd door Gunner op 12-11-2008 10:59 ]
Een deel van die garantie is inderdaad overbodig. Zo'n garantie zal dikwijls wat meer bieden, zie voor BOVAG garantie bijv. hier. Daarnaast is het bestaan van een dwingende "wettelijke garantie" nogal eens een ongehoord woord bij verkopers, waardoor zo'n extra garantie je ook wat makkelijkheid biedt; de verkopers doen vaak minder moeilijk.Gunner schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:58:
[...]
Waarom moet je dan uberhaupt voor garantie betalen? Want laten we wel wezen, zo'n garantieperiode verwerken ze natuurlijk dik in de prijs.
Maar buiten de onderzoeks- en meldingsplicht is dat toch niet van toepassing op 2e hands producten? Ja, de dealer mag je nog steeds niet moedwillig een defecte auto verkopen als je ervoor kiest geen garantie af te nemen. Als de garantieperiode voor een auto echter verstreken is, en de dealer niet op de hoogte was en kon zijn van de gebreken, heb je toch echt geen recht meer om iets bij hem te claimen. In dit geval is dat wellicht niet van toepassing omdat er nog fabrieksgarantie is, maar als je de situatie zou bekijken met een 15 jaar oude auto lijkt het me duidelijk. Een dealer kan in dat geval ervoor kiezen om, tegen meerprijs, (beperkte) garantie te geven. Komen jullie overeen dat dat niet nodig is, dan heb je nadat je akkoord bent gegaan met de koop geen rechten meer.Anoniem: 63813 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:57:
[...]
Ik begrijp je post niet helemaal. Ik heb het niet over reguliere garantieperioden of iets dergelijks, ik heb het over non-conformiteit. Het recht op levering van een conform product is simpelweg een dwingend recht.
Nou laten we wel wezen, als mijn auto er binnen een maand totaal mee gekapt had, was het een andere zaak geweest natuurlijk.Gunner schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:58:
Waarom moet je dan uberhaupt voor garantie betalen? Want laten we wel wezen, zo'n garantieperiode verwerken ze natuurlijk dik in de prijs.
Het is alleen een beetje vaag waar de lijn ligt.
Volgens mij is dat wél van toepassing als de tweedehands producten bedrijfsmatig verkocht worden (dus een tweedehands autodealer). Anders zou dat betekenen dat je bij elke occassiondealer garantie tot de afrit hebt, bij wijze van.
edit2: mockingbird legt het wat beter uit hieronder
[ Voor 19% gewijzigd door Cloud op 12-11-2008 11:09 ]
Ook het kopen van een tweedehands product valt in dit geval onder de noemer consumentenkoop.Stoffel schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:03:
[...]
Maar buiten de onderzoeks- en meldingsplicht is dat toch niet van toepassing op 2e hands producten? Ja, de dealer mag je nog steeds niet moedwillig een defecte auto verkopen als je ervoor kiest geen garantie af te nemen. Als de garantieperiode voor een auto echter verstreken is, en de dealer niet op de hoogte was en kon zijn van de gebreken, heb je toch echt geen recht meer om iets bij hem te claimen. In dit geval is dat wellicht niet van toepassing omdat er nog fabrieksgarantie is, maar als je de situatie zou bekijken met een 15 jaar oude auto lijkt het me duidelijk. Een dealer kan in dat geval ervoor kiezen om, tegen meerprijs, (beperkte) garantie te geven. Komen jullie overeen dat dat niet nodig is, dan heb je nadat je akkoord bent gegaan met de koop geen rechten meer.
Waar het aspect van het tweedehandsproduct uiteraard wél doorwerkt is in de invulling van het begrip "conform" (je mag immers van een tweedehands product minder verwachten dan van een nieuw product) en de bewijslastverdeling binnen de eerste 6 maanden (art. 7:18 BW)art. 7:5 lid 1 BW:
In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Nee dat heb je inderdaad niet, maar afaik is dat gewoon omdat de dealer je een garantie verkoopt naast je 2e hands auto. Vooral bij inruilers die ver aan het eind van hun latijn zijn lijkt het me sterk dat je een dealer verantwoordelijk kan houden voor e.v.t. onvoorziene defecten.Cloud schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:04:
[...]
edit:@ hierboven:
Volgens mij is dat wél van toepassing als de tweedehands producten bedrijfsmatig verkocht worden (dus een tweedehands autodealer). Anders zou dat betekenen dat je bij elke occassiondealer garantie tot de afrit hebt, bij wijze van.
En juist die nuance maakt dat je in de praktijk weinig kans maakt lijkt me? De dealer is door het door jou genoemde artikel verplicht om je iets te verkopen dat voldoet aan de verwachtingen. Als jij afspreekt dat er een product zonder garantie verkocht wordt, en dat de dealer voor zover mogelijk, niet op de hoogte is van gebreken, dan is dat toch jouw verwachting? Als dan buiten de dealer zijn schuld om er toch iets blijkt te zijn dat naar alle redelijkheid het resultaat is van de leeftijd van de auto, waarom is hij dan aansprakelijk? Zie ook het hierboven gequote artikel over defecte inspuiting na 140k km.Waar het aspect van het tweedehandsproduct uiteraard wél doorwerkt is in de invulling van het begrip "conform" (je mag immers van een tweedehands product minder verwachten dan van een nieuw product) en de bewijslastverdeling binnen de eerste 6 maanden (art. 7:18 BW)
[ Voor 40% gewijzigd door Stoffel op 12-11-2008 11:15 ]
Ze hadden dus gewoon pech.De familie Berendsen koopt bij Autobedrijf Valk een tweedehands auto voor EUR 13.000,-. Zevenduizend kilometer lang is er geen vuiltje aan de lucht, maar dan krijgt de auto kuren. De brandstofverstuivers zijn kapot. Kosten: EUR 6000,-. Dit valt onder de Bovag-garantie, zou je denken. Maar die heeft de familie Berendsen niet afgesloten in ruil voor EUR 1000,- korting op de aanschafprijs. Autobedrijf Valk stelt voor dat ze alsnog voor dat bedrag een Bovag-garantie bij hen afsluiten en dat ze dan vervolgens naar de auto zullen kijken. De familie Berendsen weigert dit. De auto hoort het gewoon te doen, dus dient deze kosteloos gemaakt te worden. Ze laten hun auto bij een andere garage repareren en eisen dat Autobedrijf Valk de kosten vergoedt. Die weigert dat. Heeft de familie Berendsen nu recht op die schadevergoeding of hebben ze gewoonweg pech?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Nou ja, pech. In mijn ogen is die garage nog aardig coulant, dat ze dat zelf niet accepteren is hun eigen fout en maakt hun zaak niet echt sterker.Standeman schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:12:
Ze hadden dus gewoon pech.
Feit blijft dat er dus wél "wettelijke" garantie blijft bestaan, maar dat inderdaad - zoals ik dus al zei- het non-conformiteitsbegrip (en de bewijslastverdeling van 7:18 BW) van aard veranderen bij een tweedehands zaak.
Dus voordat het topic uit de hand loopt, je moet even zeker weten dat ie geen garantie vanuit de importeur heeft, als die merkgarantie is verlopen dan ben je vrij om te onderhandelen met de dealer/garage. Zo simpel is het.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Nee, dat realiseer ik me terdegeGreenSky schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:55:
Familie berendsen heeft gewoon pech, en laten we er even vanuit gaan dat de TS niet zo dom redeneert. (geen garantie kopen maar die wel willen gebruiken)

Daarom is het ook de afweging die ik moet maken en kijken of die dealer mee wil werken.
[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 12-11-2008 12:01 ]
nadelige is, dat je niet echt makkelijk kan onderhandelen. Zij blijven dan stug volhouden dat het een handelsprijs is.Nielson schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 19:08:
Denk dat je wel een goede kans maakt om wat van de rpijs af te krijgen. Autobedrijf waar ik m'n auto gekocht heb doet 't net andesrom, alle auto's worden 'tegen handelsprijs' aangeboden, wil je extra Bovag garantie kun je dat erbij kopen.
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35