Garantie afkopen bij aankoop occasion

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik heb een leuke auto gezien bij de merkdealer bij mij in de stad, vraagprijs 8750 euro. De auto wordt aangeboden met één jaar garantie. Omdat de auto nog vrij nieuw is, (11-2006) heb ik wel eens van mensen gehoord dat ze ervoor kiezen om die garantie af te kopen.

Omdat dit een vrij nieuwe wagen is zou ik die gok ook nog wel aandurven. Is dit gebruikelijk of kijkt die dealer me dan heel raar aan?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

garantie afkopen :?

Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
als ik de term letterlijk neem is dat namelijk niet echt mogelijk..

[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 12-11-2008 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-06 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

Idd rare formulering, je wil betalen om geen garantie te hebben? Lijkt me eerder dat je daar korting voor zou moeten krijgen, en dat zul je ook wel bedoelen neem ik aan. Verder denk ik dat de dealer daar niet moeilijk over zal doen. Als hij die auto "no strings attached" kan verkopen is hij waarschijnlijk alleen maar blij, want als je toch er toch iets aan krijgt verdient hij er alleen maar op.

[ Voor 40% gewijzigd door Stoffel op 12-11-2008 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 15:50
Prima, als je dan maar niet over een half jaar een topic opent om te vragen of je alsnog aanspraak kunt maken op garantie ;)

Zie ook: http://www.tctubantia.nl/...met-winst-garage-Valk.ece

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Je bedoelt dat je 1000 euro minder voor de auto wil betalen en dan geen garantie te hebben? Opzich wel een idee, maar waarschijnlijk heeft de auto nog 1 jaar garantie vanuit de dealer / het merk (meeste auto's hebben 3 jaar) en dan kan je het niet zo maar even afspreken met de garage of dealer. Ik denk dus niet dat het gaat lukken met deze vorm van garantie.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Anoniem: 63813 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:15:
garantie afkopen :?

Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
als ik de term letterlijk neem is dat namelijk niet echt mogelijk..
Ja sorry. Ik wil duizend euro van de prijs afkrijgen door die jaar garantie af te kopen.
GreenSky schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:18:
Je bedoelt dat je 1000 euro minder voor de auto wil betalen en dan geen garantie te hebben? Opzich wel een idee, maar waarschijnlijk heeft de auto nog 1 jaar garantie vanuit de dealer / het merk (meeste auto's hebben 3 jaar) en dan kan je het niet zo maar even afspreken met de garage of dealer. Ik denk dus niet dat het gaat lukken met deze vorm van garantie.
Ik weet niet hoe lang de fabrieksgarantie is, maar als die twee jaar is zou deze net verlopen zijn. Die garantie is dan ook de Eurocassion van Citroen.

[ Voor 47% gewijzigd door Gunner op 12-11-2008 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 13-06 09:54

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Nee gebeurt volgens mij wel vaker hoor. Ik heb voor m'n occassion ook de extra dealer garantie weggedaan in ruil voor korting op de vraagprijs. Tot op heden ben ik nog steeds goedkoper uit :)

Mijn occassion was overigens wel wat ouder en had geen fabrieksgarantie meer. Maar was een zogenaamde 'Top Occassion'.

[ Voor 24% gewijzigd door Cloud op 12-11-2008 10:21 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zo'n garantie wordt vanuit de importeur gegeven, toch? Bv 2 jaar op een nieuwe auto, dus na een jaar verkopen zit er nog steeds 1 jaar garantie op. Dit kan dan door een willekeurige dealer gebruikt worden, om de kosten te verhalen.
Je kunt dus niet een auto kopen en dan minder willen betalen omdat je die periode wilt verkorten.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

Met die leeftijd heeft de auto nog wel een vorm van fabrieksgarantie, die valt niet "af te kopen" bij de dealer. Ik ben benieuwd wat voor voordeel je er van hebt.

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het totaal afkopen van je garantie heeft voor de dealer weinig nut. Het recht op een conform product is een dwingend recht, waardoor zo een bepaling simpelweg vernietigbaar zou zijn. Het strookt ook in zijn geheel niet met de geest van de wet; Dan kunnen we wel allemaal producten gaan aanbieden die "goedkoper" zijn zonder garantie.

Uitspraak van mr. Visser in z'n TV-programma kan ik dan - met de info uit het krantenbericht - niet volgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 12-11-2008 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Anoniem: 63813 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:26:
Het totaal afkopen van je garantie heeft voor de dealer weinig nut. Het recht op een conform product is een dwingend recht, waardoor zo een bepaling simpelweg vernietigbaar zou zijn. Het strookt ook in zijn geheel niet met de geest van de wet; Dan kunnen we wel allemaal producten gaan aanbieden die "goedkoper" zijn zonder garantie.

Uitspraak van mr. Visser in z'n TV-programma kan ik dan - met de info uit het krantenbericht - niet volgen.
Maar dat is alleen zo omdat de auto nog in zijn reguliere garantieperiode zit. Was de auto ouder dan 3 jaar (of welke bepaalde periode dan ook) dan was alle verleende garantie een extra dienst van de dealer, en zou dus ook overeengekomen mogen worden deze niet te verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ik weet niet wat de garantievoorwaarden zijn, maar volgens mij is het geen fabrieksgarantie op die auto.maar twee jaar en wordt deze aangeboden met de Eurocassion-garantie van Citroen.

Dus ja, waarom die niet afkopen voor 1000 euro korting? Dat zit natuurlijk dik in de prijs verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoffel schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:46:
[...]

Maar dat is alleen zo omdat de auto nog in zijn reguliere garantieperiode zit. Was de auto ouder dan 3 jaar (of welke bepaalde periode dan ook) dan was alle verleende garantie een extra dienst van de dealer, en zou dus ook overeengekomen mogen worden deze niet te verlenen.
Ik begrijp je post niet helemaal. Ik heb het niet over reguliere garantieperioden of iets dergelijks, ik heb het over non-conformiteit. Het recht op levering van een conform product is simpelweg een dwingend recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Gunner schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:49:
Dus ja, waarom die niet afkopen voor 1000 euro korting? Dat zit natuurlijk dik in de prijs verwerkt.
Tja het is en blijft een risico hé. In mijn situatie heb ik ook zo'n 1000 euro van de prijs af kunnen lullen. Uiteindelijk wel naderhand wat kleine reparaties gehad en zelfs een kapotte EGR-klep. Maar alles opgeteld ben ik nog steeds goedkoper uit.

Het had natuurlijk ook fout uit kunnen pakken. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Anoniem: 63813 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:57:
Het recht op levering van een conform product is simpelweg een dwingend recht.
Waarom moet je dan uberhaupt voor garantie betalen? Want laten we wel wezen, zo'n garantieperiode verwerken ze natuurlijk dik in de prijs.
Cloud schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:57:
Het had natuurlijk ook fout uit kunnen pakken. :)
Dat is inderdaad de keuze die gemaakt moet worden, dat realiseer ik me natuurlijk wel.

Maar ik ga zaterdag gewoon even langs. Graag of niet :)

[ Voor 31% gewijzigd door Gunner op 12-11-2008 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gunner schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:58:
[...]

Waarom moet je dan uberhaupt voor garantie betalen? Want laten we wel wezen, zo'n garantieperiode verwerken ze natuurlijk dik in de prijs.
Een deel van die garantie is inderdaad overbodig. Zo'n garantie zal dikwijls wat meer bieden, zie voor BOVAG garantie bijv. hier. Daarnaast is het bestaan van een dwingende "wettelijke garantie" nogal eens een ongehoord woord bij verkopers, waardoor zo'n extra garantie je ook wat makkelijkheid biedt; de verkopers doen vaak minder moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Anoniem: 63813 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:57:
[...]

Ik begrijp je post niet helemaal. Ik heb het niet over reguliere garantieperioden of iets dergelijks, ik heb het over non-conformiteit. Het recht op levering van een conform product is simpelweg een dwingend recht.
Maar buiten de onderzoeks- en meldingsplicht is dat toch niet van toepassing op 2e hands producten? Ja, de dealer mag je nog steeds niet moedwillig een defecte auto verkopen als je ervoor kiest geen garantie af te nemen. Als de garantieperiode voor een auto echter verstreken is, en de dealer niet op de hoogte was en kon zijn van de gebreken, heb je toch echt geen recht meer om iets bij hem te claimen. In dit geval is dat wellicht niet van toepassing omdat er nog fabrieksgarantie is, maar als je de situatie zou bekijken met een 15 jaar oude auto lijkt het me duidelijk. Een dealer kan in dat geval ervoor kiezen om, tegen meerprijs, (beperkte) garantie te geven. Komen jullie overeen dat dat niet nodig is, dan heb je nadat je akkoord bent gegaan met de koop geen rechten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Gunner schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:58:
Nou laten we wel wezen, als mijn auto er binnen een maand totaal mee gekapt had, was het een andere zaak geweest natuurlijk.

Het is alleen een beetje vaag waar de lijn ligt. :) Wat valt onder het conforme product, en wat valt onder die 'extra garantie'? Het is logisch dat een dealer zich niet compleet onder de conformiteit uit kan lullen door een product gewoon goedkoper aan te bieden.

edit:
@ hierboven:
Volgens mij is dat wél van toepassing als de tweedehands producten bedrijfsmatig verkocht worden (dus een tweedehands autodealer). Anders zou dat betekenen dat je bij elke occassiondealer garantie tot de afrit hebt, bij wijze van.
edit2: mockingbird legt het wat beter uit hieronder :+

[ Voor 19% gewijzigd door Cloud op 12-11-2008 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoffel schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:03:
[...]

Maar buiten de onderzoeks- en meldingsplicht is dat toch niet van toepassing op 2e hands producten? Ja, de dealer mag je nog steeds niet moedwillig een defecte auto verkopen als je ervoor kiest geen garantie af te nemen. Als de garantieperiode voor een auto echter verstreken is, en de dealer niet op de hoogte was en kon zijn van de gebreken, heb je toch echt geen recht meer om iets bij hem te claimen. In dit geval is dat wellicht niet van toepassing omdat er nog fabrieksgarantie is, maar als je de situatie zou bekijken met een 15 jaar oude auto lijkt het me duidelijk. Een dealer kan in dat geval ervoor kiezen om, tegen meerprijs, (beperkte) garantie te geven. Komen jullie overeen dat dat niet nodig is, dan heb je nadat je akkoord bent gegaan met de koop geen rechten meer.
Ook het kopen van een tweedehands product valt in dit geval onder de noemer consumentenkoop.
art. 7:5 lid 1 BW:
In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Waar het aspect van het tweedehandsproduct uiteraard wél doorwerkt is in de invulling van het begrip "conform" (je mag immers van een tweedehands product minder verwachten dan van een nieuw product) en de bewijslastverdeling binnen de eerste 6 maanden (art. 7:18 BW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Cloud schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:04:
[...]

edit:
@ hierboven:
Volgens mij is dat wél van toepassing als de tweedehands producten bedrijfsmatig verkocht worden (dus een tweedehands autodealer). Anders zou dat betekenen dat je bij elke occassiondealer garantie tot de afrit hebt, bij wijze van.
Nee dat heb je inderdaad niet, maar afaik is dat gewoon omdat de dealer je een garantie verkoopt naast je 2e hands auto. Vooral bij inruilers die ver aan het eind van hun latijn zijn lijkt het me sterk dat je een dealer verantwoordelijk kan houden voor e.v.t. onvoorziene defecten.
Waar het aspect van het tweedehandsproduct uiteraard wél doorwerkt is in de invulling van het begrip "conform" (je mag immers van een tweedehands product minder verwachten dan van een nieuw product) en de bewijslastverdeling binnen de eerste 6 maanden (art. 7:18 BW)
En juist die nuance maakt dat je in de praktijk weinig kans maakt lijkt me? De dealer is door het door jou genoemde artikel verplicht om je iets te verkopen dat voldoet aan de verwachtingen. Als jij afspreekt dat er een product zonder garantie verkocht wordt, en dat de dealer voor zover mogelijk, niet op de hoogte is van gebreken, dan is dat toch jouw verwachting? Als dan buiten de dealer zijn schuld om er toch iets blijkt te zijn dat naar alle redelijkheid het resultaat is van de leeftijd van de auto, waarom is hij dan aansprakelijk? Zie ook het hierboven gequote artikel over defecte inspuiting na 140k km.

[ Voor 40% gewijzigd door Stoffel op 12-11-2008 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:44

Standeman

Prutser 1e klasse

Het verhaal van de rijdende rechter
De familie Berendsen koopt bij Autobedrijf Valk een tweedehands auto voor EUR 13.000,-. Zevenduizend kilometer lang is er geen vuiltje aan de lucht, maar dan krijgt de auto kuren. De brandstofverstuivers zijn kapot. Kosten: EUR 6000,-. Dit valt onder de Bovag-garantie, zou je denken. Maar die heeft de familie Berendsen niet afgesloten in ruil voor EUR 1000,- korting op de aanschafprijs. Autobedrijf Valk stelt voor dat ze alsnog voor dat bedrag een Bovag-garantie bij hen afsluiten en dat ze dan vervolgens naar de auto zullen kijken. De familie Berendsen weigert dit. De auto hoort het gewoon te doen, dus dient deze kosteloos gemaakt te worden. Ze laten hun auto bij een andere garage repareren en eisen dat Autobedrijf Valk de kosten vergoedt. Die weigert dat. Heeft de familie Berendsen nu recht op die schadevergoeding of hebben ze gewoonweg pech?
Ze hadden dus gewoon pech.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En dat antwoord heb je nou net érg weinig aan. De redenatie van mr. Visser mis ik compleet. Daarnaast is en blijft het natuurlijk een TV programma... laten we zeggen dat de motivatie van z'n "uitspraken" regelmatig wat meer toelichting zouden mogen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Nou ja, pech. In mijn ogen is die garage nog aardig coulant, dat ze dat zelf niet accepteren is hun eigen fout en maakt hun zaak niet echt sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik snap die uitspraak ook niet echt, maar er missen dan ook wat cruciale details. Er staat 7000 kilometer, maar in wat voor periode? Overigens vind ik 6000 euro kosten op een vraagprijs van 13000 wel hoog, dus ik neem aan dat die periode wel wat lang was. Anders snap ik het helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou.. ik heb de uitspraak bekeken (en het gehuil en geschreeuw geskipped). Het komt in principe neer op wat ik hierboven stelde. Visser oordeelt dat de auto niet non-conform is gezien de ouderdom en het gesprek. Ik kan er vraagtekens bij zetten of dat echt zo zou zijn, maar dat is meer een vertaling van feitelijkheden. Ik vind wel dat er makkelijk voorbij wordt gegaan aan de bewijslast die verkoper draagt.. er bestaat een weerlegbaar vermoeden, wat - zo ver ik kan horen - slechts weerlegd wordt met de redenatie dat de auto zich voordat het defect zich manifesteerde wél goed reed. Die redenatie lijkt mij in ieder geval niet sluitend.

Feit blijft dat er dus wél "wettelijke" garantie blijft bestaan, maar dat inderdaad - zoals ik dus al zei- het non-conformiteitsbegrip (en de bewijslastverdeling van 7:18 BW) van aard veranderen bij een tweedehands zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Familie berendsen heeft gewoon pech, en laten we er even vanuit gaan dat de TS niet zo dom redeneert. (geen garantie kopen maar die wel willen gebruiken)

Dus voordat het topic uit de hand loopt, je moet even zeker weten dat ie geen garantie vanuit de importeur heeft, als die merkgarantie is verlopen dan ben je vrij om te onderhandelen met de dealer/garage. Zo simpel is het.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
GreenSky schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:55:
Familie berendsen heeft gewoon pech, en laten we er even vanuit gaan dat de TS niet zo dom redeneert. (geen garantie kopen maar die wel willen gebruiken)
Nee, dat realiseer ik me terdege :Y
Daarom is het ook de afweging die ik moet maken en kijken of die dealer mee wil werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 12-11-2008 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:54
Denk dat je wel een goede kans maakt om wat van de rpijs af te krijgen. Autobedrijf waar ik m'n auto gekocht heb doet 't net andesrom, alle auto's worden 'tegen handelsprijs' aangeboden, wil je extra Bovag garantie kun je dat erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 15:11

AMDFreak

Intel is zo..

Nielson schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 19:08:
Denk dat je wel een goede kans maakt om wat van de rpijs af te krijgen. Autobedrijf waar ik m'n auto gekocht heb doet 't net andesrom, alle auto's worden 'tegen handelsprijs' aangeboden, wil je extra Bovag garantie kun je dat erbij kopen.
nadelige is, dat je niet echt makkelijk kan onderhandelen. Zij blijven dan stug volhouden dat het een handelsprijs is.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Pagina: 1