Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem.
In windows blijft de tijd stilstaan.
De batterij heb ik al vervangen en als ik de stroom volledig van de pc afhaal blijven alle andere bios instellingen wel staan.
Dus daar zou het m.i. niet aan kunnen liggen.
Iemand een id wat het wel is ?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 14:32
Allereerst even wat algemene uitleg over de werking van de klok.

Zoals je weet heeft een computer een RTC chip. (Real-Time-Clock). Deze houd ten alle tijden de tijd bij. Of de computer nou aan of uit staat.

Zodra je de computer opstart wordt de tijd uit de RTC opgevraagd en in het geheugen geplaatst. Vanaf nu werken deze 2 paralel aan elkaar. De RTC blijft lopen en het OS blijft zijn eigen (exactere) klok aanpassen op basis van de CPU klok.

Wat hier dus fout gaat is de klok in het OS. Wat een nogal vreemd probleem is. Aangezien de meeste OSsen eigenwijs zijn en af en toe zelf de RTC tijd aanpassen verklaart dat waarschijnlijk waarom de tijd ook fout blijft staan na het uitschakelen en weer opstarten. (Als dat gebeurt)

Kortom, ik denk dat je hier te maken hebt met een software probleem. Al durf ik het niet zeker te zeggen omdat het zo'n ongewoon probleem is. Probeer is te booten met een Windows PE cd of Linux Live CD en kijk wat er dan gebeurt.

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 12-11-2008 03:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus van de week windows al opnieuw geinstalleerd.
Volledig verse install na een format. Want daarvoor had ik het probleem ook waarbij ik dus dacht ik zal wel iets op internet opgepikt hebben.

Maar toen ik dus windows er op had staan stond mn tijd al weer verkeerd.
Na een reboot, in de bios de tijd goed gezet waarbij windows hem goed uitleest.
Maar na een uur klopt er al geen niks meer van hij blijft gewoon op dezelfde dag staan en ik blijf tussen 21:00 en 22:00 hangen.
Al staat de pc 24 uur aan.

Verwijderd

In de BIOS kun je je tijd ook zien doorgaans. Loopt ie daar wel gewoon door?

Verwijderd

Topicstarter
De tijd kan ik in de bios wel zien ja, maar hier loopt hij dus ook niet door.