Wake-on-WAN (nog steeds een raadsel)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit in een situatie waarin ik vanaf een andere locatie in Nederland, graag mijn PC thuis zou willen besturen.
Dit weekend dus leuk begonnen met Remote Desktop, dat nu goed draait. Wake-on-LAN was het tweede dat ik wilde realiseren, want ik wil niet dat mijn PC hele dagen aan staat. Na wat geklooi met instellingen in het BIOS, Windows en Router lukte het om lokaal via het AMD Magic Packet tooltje WoL uit te voeren.

Via internet (Wake-on-Wan) met bijvoorbeeld deze site wilt echter niet werken.
Ik dus zoeken op internet, blijkt het een algemeen vraagstuk te zijn.

Goed, honderd sites verder zou ik graag wllen evalueren hoe ver "we" nu zijn met deze issue.

Wat info over mijn persoonlijke situatie:
- Router merk US Robotics 5461
- Poort 7 en 9 staan open
- Die zou ik moeten sturen naar mijn broadcast IP, maar mijn IP eindigend met de benodigde .255 wordt niet door de router geslikt (.254 max zeker?)
- DHCP staat aan
- Bij DHCP kan de leasetijd aangepast worden, maar de max. is "maar" 7 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:57
Hoe ik het voor elkaar heb gekregen:

- In de router poort 9 laten forwarden naar de pc die je wilt WOL'en.
- Via telnet met de hand een ARP entry toegevoegd zodat die niet vanzelf wordt verwijderd*.

Dit op een speedtouch 716v5

* Misschien is dit op jou router helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:27
Het geval wil dat routers geen zin hebben in het doorsturen van een broadcast. Mijn Linux server met ip tables had er echt geen zin in.

Mijn oplossing: ik heb een php scriptje op mijn webserver thuis gezet. Door die pagina aan te roepen stuur ik het magic packet het interne netwerk op en start de PC.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stereohead schreef op woensdag 12 november 2008 @ 07:50:
- Via telnet met de hand een ARP entry toegevoegd zodat die niet vanzelf wordt verwijderd.
Kan/werkt dit bij elke (hedendaagse) router?
asing schreef op woensdag 12 november 2008 @ 08:17:
Mijn oplossing: ik heb een php scriptje op mijn webserver thuis gezet. Door die pagina aan te roepen stuur ik het magic packet het interne netwerk op en start de PC.
Is voor mij geen optie omdat ik geen webserver heb draaien.

Omdat de PC bij mijn ouders thuis staat kan ik misschien in het ergste geval een batch op de PC van mijn ouders en laptop van mijn broertje installeren die begin van de avond gaat runnen. Maar dan moet één van hen wel de computer aanhebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
In plaats van naar je broadcast kan je het magic packet ook direct naar het ip van je pc laten sturen. Nadeel is dan alleen wel dat je er maar 1 pc mee kan wekken. Probeer dat eerst eens, misschien is er ook idd een statische arp entry nodig. Het mac-adres van je pc moet gekoppeld zijn aan een ip in de router, anders weet hij niet waar het packet heen moet..

Je moet dus externe udp port 9 forwarden naar interne udp port 9 van je pc..

[ Voor 4% gewijzigd door MaximusTG op 12-11-2008 09:55 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de weg die ik gevolgd heb... en prima werkt;

-bios settings (heb je al gedaan)
-network card power management "allow this device to bring the computer out of standby"
-geef de PC een statisch IP adres
voorbeeld:
stel de DHCP server start-IP in op 192.168.2.30, end-IP 192.168.2.100
stel je IP van je PC in op 192.168.2.29
zorgt er voor dat er geen conflicten ontstaan tussen de DHCP en vaste adressen
-forward je gebruikte WOL-poort op de router naar 192.168.2.29
hierbij heb ik meer succes gehad met een hoog poort nummer (vb 3000)
-open een telnet sessie naar de router "RUN" "TELNET"
open 192.168.2.1 (router adres)
login met gebruiker en paswoord van je router
maak een statische route
arp add 192.168.2.29 00:01:02:03:04:05 (geef hier IP van je PC + MAC adres van je netwerk kaart)

dit zou het moeten doen;

op Depicus:
MAC= 00:01:02:03:04:05
IP= jouw IP bij de provider (misschien ondersteunt je router Dynamic DNS zoals dyndns.org ?)
Subnet Mask: 255.255.255.255
Port number: 3000

edit: als je de router reset verdwijnt ook de statische route (arp) en moet je die opnieuw instellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2008 10:25 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
En dat is ook op een USR5461? Anders heeft de TS er niet veel aan he.

Je kan trouwens voor je static arp ook een heel ander ip nemen, als de mac maar klopt. Zo kan je een ip buiten de range van je dhcp server nemen, krijg je ook geen conflicten. Moet je de port wel forwarden naar dat ip.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry,
vergeten te melden, is voor een USR9108,
het enige wat volgens mij niet lukt (volgens de 5461 handleiding) is het IP adres koppelen aan een DynDNS account.

Toen ik info zocht over WOL waren de meeste problemen toch gekoppeld aan de ARP tabel en een te laag WOL-poort nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Aha, dan zullen die telnet commando's wel werken waarschijnlijk ja; Maar hoe een te laag poort nummer voor problemen kan zorgen snap ik niet helemaal..

Ik heb zelf een copperjet 1616-2p en heb het nu zo geregeld. De DHCP-server deelt adressen uit van 172.19.3.2 tot 172.19.3.100. Voor alle pc's zijn static arp entry's ingevoerd vanaf 172.19.3.254 naar beneden. Voor al die pc's zijn portforwards ingesteld, voor de eerste ext. udp 9 naar int. udp 9, de tweede van ext. udp 8 naar int, udp 9, etc.
Ik heb op mijn webserver een php-form staan, als je daarin de naam van de pc die je aan wil zetten invoert, stuurt dit script een magic packet met correct mac adres naar de goede interne poort.

(die webserver staat niet lokaal, is gewoon bij een hostingprovider)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:24:
de weg die ik gevolgd heb... en prima werkt...
Bedankt voor de uitgebreide uitleg Janman! Geen idee of dit bij mij ook gaat werken, maar het is al positief dat het hier ook om een USR router gaat. Aanstaande weekend kan ik het gaan proberen.
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 12:43:
het enige wat volgens mij niet lukt (volgens de 5461 handleiding) is het IP adres koppelen aan een DynDNS account.
Maar dat is dus niet persé noodzakelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Een dyndns account is natuurlijk wel erg handig, als je provider vaak je externe ip verandert (meestal blijft je ip vaak wel hetzelfde). Je hebt dat ip tenslotte nodig als je een pc vanaf wan aan wil zetten.
Soms hebben providers ook wel een dns-naam voor je ip, dat was bij @home wel altijd het geval iig.

http://remote.12dt.com/

Je zou daar kunnen kijken, als je dns naam niet je ip bevat kan je die misschien wel gebruiken..

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:57
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 09:40:

Kan/werkt dit bij elke (hedendaagse) router?
Dat hangt af van je router, ik denk dat je op google wel kunt vinden of je router dat ondersteunt en hoe je een arp entry handmatig toevoegd.

En owja, zoals Janman zegt, geef de pc die je wilt WOL'en een statisch IP adres, dat was bij mij in ieder geval wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:24:
de weg die ik gevolgd heb... en prima werkt;

-bios settings (heb je al gedaan)
-network card power management "allow this device to bring the computer out of standby"
-geef de PC een statisch IP adres
voorbeeld:
stel de DHCP server start-IP in op 192.168.2.30, end-IP 192.168.2.100
stel je IP van je PC in op 192.168.2.29
zorgt er voor dat er geen conflicten ontstaan tussen de DHCP en vaste adressen
...
Oke bovenstaande stappen heb ik nu uitgevoert. Ik heb die range ingesteld in mijn router en dat IP adres als vast ingesteld in Windows bij "Router > Properties > TCP/IP"
en subnetmask 255.255.255.0
en Default Gateway 192.168.2.1

Computer opnieuw opgestart, maar met die instelling kom ik niet meer op internet?
Ik snap het principe ook nog niet echt, alles buiten de ingestelde range zou het toch idd niet moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan de IP ranges zelf kiezen maar laten we het nu even bij die waardes houden;

Op je Router:

LAN
>IP address
IP address: 192.168.2.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
LAN
>DHCP Server
DHCP server enabled
IP range: 192.168.2.30 - 192.168.2.100
Lease Time: whatever
Domain Name: (niet nodig)

Op je Computer:

Start > Control Panel > Network Connections > kies de te gebruiken netwerkkaart
>properties
>Internet Protocol (TCP/IP)

>Use the following IP address:
IP Address: 192.168.2.29
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.2.1

>Use the following DNS server addresses:
Preferred DNS Server: 192.168.2.1
Alternate DNS Server: leeglaten

normaal heb je dan internet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:16:
Je kan de IP ranges zelf kiezen maar laten we het nu even bij die waardes houden...
Bedankt voor de complete uitleg. Het is gelukt, ik had niets ingevuld bij DNS server.

Nu echter in telnet krijg ik de volgende melding als ik het adres van de router in typ:
"Could not open a connection to host on port 23"

Ik heb geprobeerd port 23 te forwarden in mijn router, maar het lukt niet echt.

EDIT: Ik moet hem natuurlijk niet forwarden, maar gewoon openen. Even proberen...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2008 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke wat ik nu gedaan heb in de router is:

Bij Port Triggering:
Outbound protocol: TCP
Outbound port range: 23 to 23
Inbound protocol: TCP
Inbound port range: 23 to 23
Destination port range: 23 to 23

Maar telnet wilt het nog steeds niet doen (nog steeds poort 23 gezeik)...

EDIT: Ik ga nu ook twijfelen of ik niet gewoon wel port forwarding moet gebruiken...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2008 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

ISPs filteren vaak de lagere poorten (zeker een poort van een onveilige service zoals telnet!). Stel dus een hoge poort in (boven 1024). Dat kan al helpen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 20:21:
ISPs filteren vaak de lagere poorten (zeker een poort van een onveilige service zoals telnet!). Stel dus een hoge poort in (boven 1024). Dat kan al helpen.
Nu 3000 opengezet op de router. Voor de zekerheid zowel bij port triggering als portforwarding voor zowel TCP als UDP. vervolgens in telnet open 192.168.2.1 3000
"could not open connection op port 3000"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Could not open a connection to host on port 23"
wil zeggen dat je geen telnet-sessie kan openen naar je router.
Port-forwarding staat hierbuiten en is dus niet nodig.

Ik heb hier in je online handleiding zitten zoeken, en kan niet direct vinden hoe je Telnet kan toestaan.
Ik heb geen idee hoe je anders in je ARP-tabel kan aangeven welk IP bij welke MAC werkt.
Iemand ?

Routers resetten na een tijdje hun ARP-tabel (bij mij na 10 min) tenzij je die dus manueel vastlegt (telnet)
Je kan dus WoW nog eens proberen, maar misschien lukt het na 10 minuten al niet meer.

zal morgen eens verder zoeken,
moet toch bij iemand WOL gaan instellen,
crisis heeft zo zijn voordelen ook ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 23:10:
...- Die zou ik moeten sturen naar mijn broadcast IP, maar mijn IP eindigend met de benodigde .255 wordt niet door de router geslikt (.254 max zeker?)...
Als je nou de search had gebruikt, had je kunnen vinden dat er al vaker is gemeld op dit forum dat je router met een stukje java script voorkomt dat je .255 kunt invullen.
Even in je browser javascript uitzetten et voilá, problem solved

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zondag 16 november 2008 @ 10:54:
[...]
Als je nou de search had gebruikt, had je kunnen vinden dat er al vaker is gemeld op dit forum dat je router met een stukje java script voorkomt dat je .255 kunt invullen.
Even in je browser javascript uitzetten et voilá, problem solved
Ah je hebt gelijk, bedankt. Maar dat is nu even niet meer van toepassing, omdat het dus ook blijkt te werken zonder deze .255 ("Janman's" manier). Het is er nu alleen nog achterkomen of die USR 5461 telnet slikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar kan je niet standaard met TELNET op de USR5461 :(

Het zou blijkbaar wel via een hack mogelijk moeten zijn, maar ik snap niet veel van onderstaand bericht:
yawlhoo @ OpenWrt schreef:

After messing with a hack called "door" for quite a while (see another thread ,http://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=3344) I finally decided to see how hard it would be to add utelnetd to the USR5461 firmware. Not difficult at all:

1) I downloaded utelnetd-0.1.9.tar.gz from Penguintronics, and untarred it and mv'd the resulting directory to utelnetd in src/router;

2) I set up a simple Makefile, which configures the login program as /bin/true:
===
# cat release/src/router/utelnetd/Makefile
#include $(TOP)/.config

CFLAGS += -I. -pipe -DSHELLPATH=\"$(LOGIN)\" -Wall
CFLAGS += -s -O2
LDFLAGS +=

OBJS := utelnetd.o
LOGIN := /bin/true

all: utelnetd

clean:
rm -f *.o *~ utelnetd

install: all
install -D utelnetd $(INSTALLDIR)/usr/sbin/utelnetd
$(STRIP) $(INSTALLDIR)/usr/sbin/utelnetd

utelnetd: $(OBJS)
$(CC) -o $@ $^ $(LDFLAGS)
===
3) a line in src/router/Makefile compiles it:
===
]# cat release/src/router/Makefile |grep utelnetd
# enable utelnetd compilation
obj-y += utelnetd
===
and added lines in one of the start_ functions of services.c starts it:
===
# cat release/src/router/rc/services.c |grep utelnetd
/* start utelnetd */
eval("/usr/sbin/utelnetd");
===
4) make the firmware and install it (AT YOUR OWN RISK), then telnet to the unit and enjoy:
===
# telnet 192.168.2.1
Trying 192.168.2.1...
Connected to 192.168.2.1 (192.168.2.1).
Escape character is '^]'.

BusyBox v0.60.0 (2006.06.23-22:37+0000) Built-in shell (msh)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

# ps ef
PID Uid Stat Command
1 0 S init noinitrd
2 0 S [keventd]
3 0 S [ksoftirqd_CPU0]
4 0 S [kswapd]
5 0 S [bdflush]
6 0 S [kupdated]
7 0 S [mtdblockd]
8 0 S [khubd]
47 0 S httpd
51 0 S dnsmasq -h -n -i br0 -r /tmp/resolv.conf
53 0 R /usr/sbin/utelnetd
54 0 S udhcpd /tmp/udhcpd.conf
118 0 S /bin/sh
130 0 R ps ef

=======
I am now messing around with p910nd, which I am going to install and test using wget and the telnet shell. At the moment, trying to run this gives SIGSEGV, but it is very early days on this one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net op het OpenWrt forum binnen hetzelfde topic van de quote uit de post hierboven, een set patches voor de USR5461 gedownload. Één van die patches is "utelnetd", oftewel telnet. Ik weet echter niet wat ik daar mee moet? Misschien kan iemand me daarmee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met het patchen van een (USR) router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Alles wat je moet weten staat al in die 'patch' file die je aangeeft. Je moet de originele src van de firmware hebben, patchen via die patch, en dan compileren. Het resulterende bestand zal je dan wel via de webinterface van de router kunnen installeren.
Wel handigst om dit op een pc met linux te doen.

Pagina: 1