[UBUNTU] beste video codecs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:26
Beste mensen,

Ik vraag me iets af mbt het afspelen van avi films in Linux. Het is namelijk zo dat dit bij mij wel werkt op zowel Totem als VLC. Alleen bij bijde spelers lijkt het er gewoon iets minder mooi uit te zien dan in de mediaspeler van windows. Het lijkt wat blokkeriger en ook de ondertitel vind ik er niet helemaal lekker uitzien.

Weet iemand hoe dit komt en hoe dit op te lossen is.. ik wil namelijk een linux bakkie inrichten als mediaplayer. Maar qua kwaliteit wil ik natuurlijk wel het best mogelijke onder linux en hoop daarbij dan ook dat iemand me hier wat meer uitleg over kan geven.

De enigste codecs die ik nu gebruik heb ik geinstalleerd met deze regel, en deze zouden volgens veel guides goed moet werken... maargoed misschien dat jullie nog andere suggesties hebben:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
sudo apt-get install vlc

Alvast bedankt!

Gr. Jos

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die restricted package bevat volgens mij dezelfde binaire codecs als ook in windows worden gebruikt, dus daar zal het niet aan liggen.. Heb je wel goede videokaart drivers draaien?

Als je losse ondertitels hebt worden deze inderdaad apart gerendered, maar volgens mij kun je daar een hoop mee instellen

edit:
zo te zien is het niet echt waar wat ik zei, probeer anders eens mplayer te isntalleren, die hebben sowieso wel een package met binary win32 drivers

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2008 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 20:03

Surkow

$µr|{0w

Je zou ook MPlayer kunnen gebruiken met SMPlayer als frontend. Dit zal zeker je problemen met ondertitels oplossen.

[ Voor 23% gewijzigd door Surkow op 11-11-2008 21:27 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Het kan natuurlijk ook gewoon te maken hebben met je videokaart. Ik heb met mijn NVidia kaart ook 'last' van veel slechtere upscaling bij (fullscreen) video.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:07
even een vraag voor de zekerheid. Staat de resolutie van ubuntu wel op de native resolutie van je scherm?
Daarbij kan je mplayer gebruiken met de codec pack, dan gebruik je de plugins die windows ook gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 20:06
Zal eerder met de videokaartdrivers te maken hebben dan iets anders? Gebruik je proprietaire (fglrx, nvidia) drivers, of open-source alternatieven (nv, ati, radeonhd, vesa)? Indien je de open variant gebruikt, zoek eens wat op inverband die driver en Xv / textured video, of switch naar het proprietaire alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Modbreak:Ingewikkelde manier van UTFS roepen vinden is niet nodig

[ Voor 95% gewijzigd door Pim. op 12-11-2008 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Ik heb geen idee wat er in ubuntu-restricted-extras zit. Zijn dat de win32-codecs? Die gebruik ik allang niet meer. Wat volgens mij veel beter werkt zijn de mpeg4 codecs in ffmpeg, waar mplayer ook gebruik van kan maken.

https://timelord.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Totem gebruikt standaard gstreamer voor de video-decoding en verwerking, al het andere (VLC, mplayer, xine en hun frontends) gebruikt ffmpeg voor de decoding van de meeste videos. Totem kan ook xine gebruiken. Vervolgens wordt de gedecodeerde video gewoonlijk dmv. Xvideo naar de videokaart gestuurd, die verantwoordelijk is voor het scalen en kleurconversie(indien nodig). Het is dus vooral de videokaart en zijn driver die upscaling doen, en zijn daarmee voor een groot deel verantwoordelijk voor de kwaliteit.
Tussen totem en de rest kan wat verschil zitten, maar de rest geeft meestal redelijk identieke resultaten.
Je kunt ook kiezen om opengl als output te gebruiken, dat gebruikt wel iets meer processorkracht.
Ook kan er nog postprocessing toegepast worden. Dat gebeurt onder linux niet standaard(zoals het hoort, een videospeler dient zo correct mogelijk te decoden).

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Verwijderd

laurencevde schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 20:37:
Totem gebruikt standaard gstreamer voor de video-decoding en verwerking, al het andere (VLC, mplayer, xine en hun frontends) gebruikt ffmpeg voor de decoding van de meeste videos.
GStreamer gebruikt ook gewoon ffmpeg hoor, tenzij je geld betaalt voor die Fluendo codecs...

Als je echt denkt dat het resultaat van dezelfde video op dezelfde hardware blokkiger is, zou je kunnen overwegen een bug report aan te maken op VLC bugzilla. Zorg dat je de film ergens kan uploaden zodat men het kan reproduceren en uittesten. Ik weet dat ffmpeg ontwikkelaars veel tid in dit soort kwaliteits-issues steken (en optimalisaties :) ), dus misschien is het een nog niet geimplementeerde geavanceerde feature in h264/MPEG4 decoding oid.

Kun je als eerste wat info geven over het bestandsformaat? Is het een DVD? Quicktime (.mov) / MPEG-4 (.mp4)? AVI? ASF? Weet je wat voor codecs er zijn gebruikt? Weet je waarmee het is geencodeerd? Weet je de encodings-opties? :?.
Pagina: 1