Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Voorbij ACPI check geraken

Pagina: 1
Acties:

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb de beroemde ACPI error bij het installeren van Vista Home Basic.
Er staat zoiets als:

Er is een fout opgetreden: uw BIOS is niet ACPI compatibel.
Probeer een nieuwere BIOS versie, of neem contact op met uw leverancier.

Er is veel informatie over te vinden, en ik heb echt ALLES doorgespit...
Maar nergens staat er een fix ofzo.

Volgens mij verzorgt ACPI de standby en suspend features, maar dat heb ik toch totaal niet nodig voor de goede werking van Vista ?

In de Windows XP setup kon je F5 gebruiken om ACPI PC te selecteren, in Windows 2000 werkte F7.

Laat er een oplossing zijn voor dit probleem, want ik heb geen nieuwer BIOS dan het huidige, en ik kan nergens ACPI selecteren...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Petervanakelyen schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 19:59:

Volgens mij verzorgt ACPI de standby en suspend features, maar dat heb ik toch totaal niet nodig voor de goede werking van Vista ?
Nou, ACPI doet wel meer dan dat hoor.
Over welk stuk brakke hardware met incompatible BIOS hebben we het eigenlijk?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Petervanakelyen
alt-92 schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 20:19:
[...]

Nou, ACPI doet wel meer dan dat hoor.
Over welk stuk brakke hardware met incompatible BIOS hebben we het eigenlijk?
Ah, OK...

Over een Pentium III 1.4GHz S370 op een PC Chips VIA Apollo moederbord, en 2GB RAM.
Niet de geweldigste hardware, maar ik heb Vista al gedraaid, zonder veel problemen, met een Asus P2B-F en een Pentium II 400MHz (was wel met vLite)

Maar in vLite staat er ook geen optie met ACPI...

Heeft er niemand een oplossing ?
Ik wil zelfs installatiebestanden aanpassen moest dat nodig zijn.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Een belangrijkere vraag is denk ik waarom je in ***snaam daarop Vista wil draaien. Heb je geen betere PC staan? Zo ja, maak dan lekker een virtueel machientje aan en draai daar Vista in. Werkt gegarandeerd beter dan op zo'n ding. 2GB? Why ;(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

VIA :X Die staan er nou niet bepaald bekend om nette ACPI functies ingebouwd te hebben - 2003 Server op een VIA Apollo Pro133A levert ook dit soort meldingen op.
Event Type: Error
Event Source: ACPI
Event Category: None
Event ID: 5
Date: 22-8-2008
Time: 22:41:56

Description:
AMLI: ACPI BIOS is attempting to write to an illegal IO port address (0xcf8), which lies in the 0xcf8 - 0xcff protected address range. This could lead to system instability. Please contact your system vendor for technical assistance.
Daarnaast: als je gaat [google=acpi version vista] kom je ook tegen dat Vista een ACPI v.2.0 BIOS graag ziet, en die oude hardware uit het jaar kruik (2000/2001) heeft dat sowieso al niet.

[google=acpi version via apollo] levert nog meer 'leuke' resultaten op waar je uit kan afleiden dat men hier en daar wat shortcuts heeft genomen bij de implementatie in de VIA chipsets. Als het werkt, mooi meegenomen maar anders....

Enige wat je kan proberen is zoveel mogelijk overbodige zaken in je BIOS te disablen (COMpoorten, lpt1 zut) en kijken of daardoor de gebruikte adresranges vrijkomen.

[ Voor 23% gewijzigd door alt-92 op 11-11-2008 20:49 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Petervanakelyen
Ik heb ondertussen alle onnodige dingen in het BIOS gedisabled, maar nog steeds zonder resultaat.
Ook netwerkkaart en floppy eruit gehaald, nog steeds zonder resultaat.
Andere (PCI) grafische kaart werkt ook niet...

Bestaat er in Vista nu echt geen mogelijkheid om, net als in Windows 2000 en Windows XP, gewoon ACPI te disablen ?

Waarom ik het erop wil draaien ?
Gewoon voor de lol, denk ik, en omdat ik op het moment mijn betere PC's maar eventjes laat, alle servertjes draaien op het moment, na veel moeite, en heb geen zin in nog een herinstallatie ;)

Pagina: 1