Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Rolgordijn (beamerscherm) elektrisch maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort mijn beamer aan mn plafond hangen en projecteer op een 200cm breed wit rolgordijn van de IKEA. De beamer heeft een afstandbediening en die kan ik dus vanuit mn bed aansturen, evenals mijn pc met de draadloze muis-toetsenbordcombi. Het enige wat me nog irriteert is het rolgordijn wat nog altijd handmatig op- en afgerold moet worden. Ik heb nu de elektromotor uit een oude accuboormachine gehaald en op de as van het rolgordijn gemonteerd, echter heeft deze niet genoeg kracht om hem te laten zakken, danwel omhoog te krijgen. Ik heb al gezocht naar kleine high-torque elektromotoren (mag niet veel breder zijn dan de diameter van de buis in het rolgordijn natuurlijk ivm ruimte t.o.v. het plafond) maar heb deze zo gauw niet kunnen vinden. Overal worden krachtmomenten gegeven in Nm, maar ik heb niet genoeg natuurkundige kennis om het benodigde krachtmoment te berekenen. Heeft iemand een visie of mogelijke oplossing voor dit "probleem" of weet iemand welke motortjes geschikt zouden zijn? Alvast bedankt! ;)

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kun je dit niet eenvoudig met twee tandwielen oplossen? Klein tandwiel aan de elektromotor, groot tandwiel aan het rolgordijn en draaien maar?

[ Voor 7% gewijzigd door Victor op 11-11-2008 20:00 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Moment is afstand maal kracht, zwaartekracht trekt aan een object met (massa * de valversnelling), aangezien we hier op aarde leven zitten we met een valversnelling van rond de 9.81 m/s² wat je ongeveer kan afronden naar 10 m/s².
Spanvijs op de as zetten, horizontaal zodat de zwaartekracht loodrecht eraan trekt, gewichtje van bijvoorbeeld 1 kg (is ongeveer 10N) tegen de as aan zetten en er van af bewegen tot de as net begint te draaien, meet de afstand van dit punt naar de as en je kan het nodige moment berekenen (hou rekening met het eigen gewicht van de spanvijs, die trekt met zijn gewicht in het midden van het uitstekende deel, die tel je er gewoon bij op).
Ga uiteraard uit van het slechtste geval: volledig naar beneden gerold gordijn optrekken.

Victor geeft een van de meest gebruikte oplossingen om aan genoeg moment te komen: een vertraging. Laat je tandwielkast de as 10 keer trager draaien dan de motor, kan je er een 10 keer groter moment mee verkrijgen. Bij de keuze van je motor + vertraging dien je dus rekening te houden met het nodige koppel om het gordijn omhoog te krijgen (meer vertraging), én met de gewenste snelheid van het oprollen (minder vertraging).

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 11-11-2008 21:12 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:49
Ben je hier nog mee verder gegaan?, opzich wel benieuwd.
Ik zit zelf met het zelfde principe, en zit te denken om inderdaad een accuboormachinemotor (wat een woord) van 12 volt te gebruiken met een klein en groot tandwiel.
Nieuwe motor kopen lijkt me prijzig.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen