Uitbreiding op huidige 7.1 speakerset

Pagina: 1
Acties:

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Beste audiokenners,

Momenteel ben ik in het bezit van een 7.1 surroundset van JBL. De set bestaat uit:
o 4x front/surround (1-weg)
o 1x center speaker (2-weg)
o 1x subwoofer met eigen regeling
foto: http://ecx.images-amazon....sIvI36L._SL500_AA280_.jpg

o en 2x front/surroud (2-weg)
foto: http://www.bhphotovideo.com/images/items/429134.jpg

Dit alles is aangesloten op een 7.1 Harman Kardon versterker, de AVR235. Deze bezit de volgende (belangrijkste) kenmerken:
o Continue vermogen per kanaal bij stereo: 65 watt / 20Hz - 20kHz / 8 ohm
o Continue vermogen per kanaal bij 5/7 kanaals: 50 watt / idem / idem
o Frequentiebereik @ 1 W: 10Hz - 130 kHz
o Maximaal vermogen op 7 kanalen: 890 W
o Keuze per kanaal uit "large" of "small" speaker
> large: krijgen automatisch de bass toegevoerd & frequentie lager dan 100Hz
> small: voor kleine sattelietachtige speakers & frequentie hoger dan 100Hz

Nu wil ik 2 grotere speakers aanschaffen voor zowel films als muziek op te luisteren. Kandidaten:
o B&W: http://assets.bowers-wilk...y01_l2_w817_h328.jpg?dm=0
o Klipsch RF-63 t/m RF-82: http://www.klipsch.com/wo...oducts/details/rf-83.aspx
o Infinity: http://www.infinitysystem...ENG&Region=USA&Country=US
o KEF iQ50 t/m iQ90: http://www2.kef.com/gb/loudspeakers/q-series
o of iets dergelijks...

Is het uberhaupt mogelijk om dit zonder problemen voor elkaar te krijgen?? Ik sluit dan zowel kleine als grote speakers op de versterker aan. De kleine met een laag wattage en de grote met een stuk hoger wattage.

Er is op de versterker een optie om de 2 grote speakers als " large" te benoemen zodat hier de bass heengaat. De bedoeling is dat de grote speakers de subwoofer vervangen. Iemand hier ervaring mee op deze versterker??

Ik vraag me ook af hoe het met de volumeregeling in zijn werk gaat. Het is niet de bedoeling dat als ik het volume verhoog de kleine speakers worden opgeblazen terwijl er maar een zacht geluid uit de grote speakers komt.

De setup zal uiteindelijk bestaan uit: (als alles werkt)
o 2x grote front speaker
o 2x kleine front speaker (versterker heeft 4 front aansluitingen)
o 2x kleine surround speaker (2-weg)
o 2x kleine surround back speaker
o 1x kleine center speaker (2-weg)
o geen subwoofer

Ik heb nog niet naar de speakers geluisterd. Ik geef alleen het idee aan van wat voor soort box ik wil gaan. De uiteindelijke keus zal ik zelf bepalen. De hamvraag is of het allemaal wel gaat lukken zoals ik het wil.

Bedankt voor jullie bijdrage!!

[ Voor 0% gewijzigd door ---RRR--- op 11-11-2008 19:47 . Reden: links fixed ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-02 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

---RRR--- schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 19:42:
Ik heb nog niet naar de speakers geluisterd. Ik geef alleen het idee aan van wat voor soort box ik wil gaan. De uiteindelijke keus zal ik zelf bepalen. De hamvraag is of het allemaal wel gaat lukken zoals ik het wil.
Dit is toch echt iets dat je eerst in de winkel zult moeten beluisteren. Ik zie niet waarom dit niet zou lukken zo. Wattages zijn nietszeggend, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Bovendien kunnen ze je in de winkel denk ik ook prima advies geven wat dat betreft.

De vraag is alleen of je blij gaat zijn zonder subwoofer. Aangezien je huidige zet wat dat betreft geen hoogvlieger is vermoed ik dat je wel aangenaam verrast zult zijn. Wil je echter echter meer kun je natuurlijk altijd nog een echte sub erbij nemen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
voodooless schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 19:50:
[...]
Dit is toch echt iets dat je eerst in de winkel zult moeten beluisteren.
Dat is ook niet de probleemstelling.
Ik zie niet waarom dit niet zou lukken zo. Wattages zijn nietszeggend, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Dus een speaker van 250 watt op een uitgang van 50 watt geeft geen problemen? Is dit niet verre van ideaal? Heeft het wel nut om zo'n zware speaker (losstaand van het mooie uiterlijk) aan te schaffen?

En geeft het geen problemen met de volumeregeling? 20 watt richting een kleine speakers geeft een hoop meer herrie dan 20 watt naar een grote speaker. Is dit wel goed af te stellen en te regelen via de versterker?
Bovendien kunnen ze je in de winkel denk ik ook prima advies geven wat dat betreft.
Advies uit winkels heb ik doorgaans geen goede ervaringen mee. Bovendien zijn hier geen winkels in de buurt waar ik met dit soort vragen terecht kan. Vandaar de vraag op GoT.
De vraag is alleen of je blij gaat zijn zonder subwoofer. Aangezien je huidige zet wat dat betreft geen hoogvlieger is vermoed ik dat je wel aangenaam verrast zult zijn. Wil je echter echter meer kun je natuurlijk altijd nog een echte sub erbij nemen.
Dit laatste stukje begrijp ik niet helemaal :)

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Waarom wil je 4 front en rearspeakers gaan aansluiten? mi komt dat de kwaliteit niet ten goede.

Verder moet je kijken naar de gevoeligheid van de luidsprekers; de grote van de luidspreker zegt niets over hoeveel geluid eruit komt en hoe snel je iets opblaast.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-02 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

---RRR--- schreef op woensdag 12 november 2008 @ 14:28:
Dat is ook niet de probleemstelling.
Dat klopt, maar het is doorgaans wel de bedoeling dat je voordat je een dergelijk topic opent, je eerst naar de winkel gaat voor advies en een luistersessie.
Dus een speaker van 250 watt op een uitgang van 50 watt geeft geen problemen? Is dit niet verre van ideaal? Heeft het wel nut om zo'n zware speaker (losstaand van het mooie uiterlijk) aan te schaffen?
Hoe zwaar een speaker is weet je pas als je hem op weegschaal zet :+ Nogmaals: watts zeggen enkel iets over de thermische belastbaarheid, en dus niet over hoe zwaar een speaker een belasting vormt voor de versterker. Dat kun je enkel zien aan het impedantieverloop.
En geeft het geen problemen met de volumeregeling? 20 watt richting een kleine speakers geeft een hoop meer herrie dan 20 watt naar een grote speaker. Is dit wel goed af te stellen en te regelen via de versterker?
Ook dit is niet waar. Hoe hard een speaker gaat bij een bepaald vermogen wordt weergegeven door de efficiëntie. Doorgaans zijn kleine speakers wat minder efficiëntie dat grote, dus meestal is het zo dat de grote speakers met het zelfde vermogen harder speelt. Dat hoeft echter niet altijd zo te zijn. Een probleem is dat niet. Je kunt in je versterker gewoon opgeven dat de fronts dan wat harder of zachter moeten spelen dan de rest.
Advies uit winkels heb ik doorgaans geen goede ervaringen mee. Bovendien zijn hier geen winkels in de buurt waar ik met dit soort vragen terecht kan. Vandaar de vraag op GoT.
Dat is dan een kwestie van goede winkels opzoeken ;) Ik wil niet zeggen dat mijn ervaringen altijd overal goed zijn, maar voor de basics kun je meestal wel terecht. Kijk bijvoorbeeld eens op hifi.nl voor een lijstje.
Dit laatste stukje begrijp ik niet helemaal :)
Dat snap je denk ik pas als je een echte sub gehoord hebt ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• swopdark
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

swopdark

ja doe maar...

De door jou genoemde speakers zijn naar mijn idee voor te zwaar om naadloos opgenomen te worden in jouw setje. Heb zelf eenzelfde probleem ervaren. heb twee Northridge E80 tussen KEF 2005,2 gezet op een Denon 1907 maar de Denon was niet krachtig genoeg om de dubbele woofers in de speakers de baas te kunnen. daarnaast was de center speaker ineens bijna onhoorbaar.

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 21:14
Als aanvulling op bovenstaande opmerking.

Als je de 2 fronts gaat vervangen voor zware zuilen, dan zul je ook wat met de centerspeaker moeten doen. De verhoudingen moeten wel een beetje redelijk verdeeld zijn

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Pagina: 1