lateef schreef op woensdag 12 november 2008 @ 12:09:
[...]
maar zeg dan dat je de G1 geen goede camera vind of niet nominatiewaardig en bij voorkeur met een goede argumentatie. Nu zeg je letterlijk:
"Die Panasonic G1 zie ik eerder als de absolute confessie van het feit dat het hele 4/3's concept een gigantische ontwerpfout is."
en dat is mijns inziens maar op één manier uit te leggen. namelijk dat het een feit is dat het four thirds concept een gigantische ontwerpfout is en dat de G1 de belichaming van dat feit is.
waar het mij in dit topic in eerste instantie om gaat, dat wat jij als feit presenteert mijns inziens totaal geen feit is. later breng je wel wat nuance aan, maar dat 'feit' blijft staan.
[...]
dat worden ze niet.
in de topicstart verwijs ik naar de context, daarnaast kan een ieder met een simpele druk op het tablet/de muis de reactie lezen waaruit ik citeer. context is duidelijk en de bron is ook duidelijk, er wordt niets uit welk verband dan ook getrokken, figuurlijk niet en letterlijk al helemaal niet.
waar ik wel voor heb gekozen is om de discussie over dat citaat elders plaats te laten vinden. binnen het bewuste topic leek die mij niet tot zijn plaats (iets wat hier ook wel door moderators worden gedaan door een topicsplits). maar de context blijft duidelijk en de bron verifieerbaar.
Je beweert in de topicstart dat ik géén verdere onderbouwing van mijn mening geef. Dat is, ook op dat tijdstip al, een leugen, omdat ik dat verderop in het topic al doe.
ik weet dat je denkt dat je dat doet en ik denk dat je daarbij de beste bedoelingen hebt, maar mijns inziens beredeneer je niet vanuit de markt. mijns inziens beredeneer je vanuit jouw visie van de markt en dat is naar mijn idee een wezenlijk verschil.
Dan snap ik niet waarom jij niet elke zin begint met:"volgens mijn mening" en "in mijn visie". Het gaat hier toch om meningen en standpunten?
maar het zijn toch ook instappers en semi-pro camera's?
[...]
dat is inderdaad één van de belangrijke punten van het four thirds systeem, het ontwerpen van een klein soort dSLR.
[...]
perfecte combi toch?
[...]
ja, zo heeft ieder systeem voor- en nadelen.
En ik wijs, ook verderop nog, alleen maar uit waarom ik die voor- en nadelen niet vind passen in de marktprofilering zoals olympus dat nu doet.
de four-thirds sensoren zijn aanmerkelijk groter dan die van compact camera's, in de regel presteren four-thirds camera's qua dynamisch bereik en ruis dan ook aanmerkelijk beter dan compact camera's. Het verschil in dynamisch bereik en ruis tov aps-c camera's is niet zo dramatisch als hier regelmatig wordt voorgespiegeld.
Euhm, deze discussie hebben we in het verleden ook al eens gehad, en nu vraag ik jou om bronnen om maar eens te laten zien dat dat inderdaad níet zo is. Photozone is hier vaak zat aangehaald.
wellicht, de zoekers van de e-4x0 en e-5x0 zijn inderdaad niet geweldig, maar dat zijn ze van de Canon's xxxD camera evenmin.
Maar Canon is niet de enige speler op de markt, en wordt ook op dat gebied vaak flink bekritiseerd.
zowel qua helderheid als qua grootte zit de zoeker van de E-3 in dezelfde 'league' als van een xxD camera. beide hebben een goed bruikbare zoeker.
natuurlijk zijn er natuurkundig gezien grenzen aan wat er mogelijk is met een zoeker, maar die grenzen worden naar mijn idee iig door Canon niet opgezocht. wanneer ik de zoeker van mij OM-1 vergelijk met die van mijn 5D, dan is het naar mijn idee droevig om te zien dat Canon na meer dan 30 jaar niet in geslaagd is om een op zijn minst even grootte en even heldere zoeker te fabriceren.
Dat is triest, maar laat wel ruimte voor innovatie open, olympus zit al aan zijn limiet. Die innovatie zal Canon ongetwijfeld ontplooien zodra de concurrentie daarom vraagt.
dat is echter niet waar. grootte (handelbaarheid) en telecentrisch lensontwerp waren de belangrijkste beslissingen voor de kleinere sensor. Eén van de belangrijkste initiatoren van het four-thirds systeem is Kodak en zij waren destijds al in staat om FF-sensoren te maken en wisten toe ook al dat de productie steeds minder problematisch zou worden (ook gezien hun ervaring met grotere sensoren), ondanks die wetenschap hebben ze er voor gekozen om 'from the ground up' een systeem te ontwikkelen met kleinere sensoren. Een systeem waarvan ze gelijk ook wisten dat die zowel voor- als nadelen heeft.
[...]
omdat je hem een keer op de markt moet brengen. de eerste autofocus systemen bijv. waren niet bepaald geweldig, maar toch moet je een keer de stap zetten.
Je vergelijk met autofocus is hier imho niet on par met een EVF. Voor een EVF is er een prima alternatief, namelijk de gewone viewfinder, autofocus was simpelweg gewoon uniek, en met een knop terug te schakelen naar MF.
ik denk overigens niet dat Panasonic te vroeg is met het op de markt brengen van een systeemcamera met EVF. Panasonic heeft volgens mij heel goed naar zijn gebruikers geluisterd en met name naar de gebruikers van hun compactc camera's.
[...]
segmenteren heet dat en daar is mijns inziens niets mis mee. Canon, Nikon en Sony kunnen simpelweg ook niet meekomen met Leaf of PhaseOne.
Dat is wat ik zeg.
maar ook daar is niets mis mee. de verschillende merken richten zich op verschillende segmenten van de markt.
Dat is wat ik óók zeg, mede omdat de prijsstelling daar naar is.
met het micro four thirds systeem bedienen Panasonic en Olympus een nieuw marktsegment, ik zie dat slechts als positief.
Echter, dat marktsegment wordt wat betreft prijsstelling níet tussen compact en dSLR in geprofileerd, maar naast dSLR. Is dat dan ook positief?
Dat die nu wellicht wat duur is, is zo gek nog niet. In tegendeel, dat is redelijk gebruikelijk. Het is een nieuw product, een nieuw systeem, waarvoor investeringskosten gemaakt zijn. Die moeten eruit gehaald worden. Er zijn altijd 'innovators' of 'early adaptors' die bereid zijn om een meerprijs te betalen om 'innovator' of 'early adaptor' te zijn.
Ik heb het niet over dit specifieke product, ik heb het over het totale systeem. Net zoals je mijn post over de G1 specifiek in zijn geheel generaliseerd naar een zogenaamde mening over het 4/3's systeem in het algemeen, doe je dat nu andersom.
Natuurlijk wordt zo'n G1 verder uitgewerkt en komt er een beter product tegen een lagere prijs; een prima product dus.
De G1 is dus verre van een prima product. Het moet nog verder uitgewerkt worden, en heeft een hogere prijs. Wat wordt en komt, verandert niets aan het product wat er nu op de markt staat, en is ook niet iets waar ik me graag aan zou binden. Pentax stikt ook van de roadmaps over lenzen die komen gaan. Veel daarvan worden/ werden voortdurend uitgesteld.
maar wie zegt dat Panasonic en Olympus daar mee willen concurreren? Canon, Nikon en Sony kunnen met hun FF camera's ook echt de concurrentie met Leaf en PhaseOne niet aan, ook al pretenderen ze dat wel te kunnen...
Prijs, that's all there is to it. Panalympus prijst hun camera's ongeveer gelijk met de instappers en semi-pro's van de concurrentie, een 1DsIII of D3 of A900 zit ver onder de prijs van een Leaf of PhaseOne. Buiten dat ben ik benieuwd naar je bronnen waar de camerafabrikanten zélf pretenderen on par te presteren met de MF's.
het spijt me dat ik het zeg, maar probeer fotografie eens in een wat ruimere context te zien. er is echt meer 'strobist-style' modelletjes schieten, party- of sportfotografie. dat zo'n camera niet in jouw straatje of belevingswereld past, betekent niet dat er geen markt voor is.
Dit heeft dus niets met belevingswereld te maken, ik kijk puur naar de prestaties van het systeem in vergelijk met de concurrentie. Waar je me party, model of strobist aan ziet halen is me al een groot vraagteken, op het sport-item reageerde ik even nadat dat hiervoor (icm een 70-200/2.8 van sigma, die ik op 4/3's absoluut ongeschikt vindt) was aangehaald.
dat vind jij en je hebt natuurlijk alle recht om dat te vinden, maar of dat dan daadwerkelijk zo is, is natuurlijk de vraag. een consument maakt afwegingen en alles heeft voor- en nadelen. een dSLR is niet per definitie beter dan een EVIL camera. in het analoge tijdperk waren er overigens een hele hoop compact camera's die aanmerkelijk duurder waren dan instap spiegelreflex camera's. ondanks dat vonden die gretig aftrek.
Omdat die camera's een zeker voordeel hadden. Veel van die compacts zullen ook de functies van een dSLR hebben gehad, maar in een kleiner pakketje, terwijl je er wel het zelfde filmpje in kon stoppen.
er lijkt mij toch wel een wezenlijk verschil te zitten tussen een ontwerpfout of een profileringsfout.
Nogmaals, context.
daarnaast is het nog tot daaraantoe dat je iets zo wilt noemen, maar het lijkt me niet dat je zoiets presenteer als feit, wanneer dat zeker open staat voor discussie.
Ik presenteer het ook niet als feit, maar zeg in dezelfde post dat het míjns inziens...
misschien moet je dan in het vervolg toch beter je woorden kiezen.
Of jij dingen wat minder met een vergrootglas lezen.