Toon posts:

Vastlopers/rare kleuren/stipjes met 2 videokaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Heb zo'n 2 weken geleden een pc samengesteld. Meteen na de installatie van Windows Vista Ultimate kreeg ik problemen met de installatie van de video drivers. Deze bleef zo'n 4-5 minuten hangen op 50% en vervolgens eindigde deze in een foutmelding. Dit bleek een bekend probleem te zijn en heb deze dus met de "afbreken na uitpakken en het physx pakket apart installeren" methode opgelost. Echter na een ongeveer een uur bezig te zijn geweest met het configureren van de pc begon het beeld allemaal puntjes te vertonen. Meteen de pc uitgezet en na een minuut opnieuw opgestart.

Vervolgens heb ik ongeveer een dag geen problemen gehad en liep de pc voor het eerst vast (geluid in een loop en beeld stil). Na een reboot weer een tijdje normaal gebruiken kunnen maken van de pc tot de volgende problemen begonnen. Rare kleuren in het beeld tijdens het gamen, zwart beeld voor een seconde of 3 met de melding "Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld." of gewoon weer het hangen van de hele pc (weer met geluid in een loop en beeld stil, soms met auto reboot soms zonder).

Ik vermoedde dat het de videokaart (NVidia 8600 GT) was en heb deze vervangen met een ATI Radeon x1300 (die ik nog had liggen) om dit te testen. Het ging iets beter, geen rare kleuren en geen puntjes over het beeld, maar wel weer dezelfde vastlopers (als het iets zwaarder voor em werd tijdens het gamen).

Vervolgens heb ik de andere videokaart er weer in gedaan en ben het geheugen gaan testen met memtest en die in het bootmenu van windows vista zit ingebouwd. Beide gaven aan dat het geheugen prima in orde was. Verder heb ik gecontroleerd of het misschien een hitte probleem is, maar de 8600 GT word niet warmer dan 56 graden tijdens een stresstest met FurMark. Ook de processor word niet warmer dan 60 graden.

Exact dezelfde problemen (op het vastlopen van de driver na) vertonen zich ook onder Windows XP, wel aardig wat minder frequent.

Verder heb ik van zowel de videokaart als de chipset oude en nieuwe drivers geprobeerd en de BIOS geflashed naar de allerlaatste versie.

Alle hardare/stekkertjes is overigens correct aangesloten en bevestigd.

Ben nu een beetje aan het twijfelen of ik nu kan zeggen dat mn beide videokaarten niet compatible zijn met mijn nieuwe hardware (want ze werkte voorheen in de oude pc wel normaal) of dat ik verder moet gaan zoeken, bijvoorbeeld moederbord of voeding.

Het gaat om de volgende hardware:

Intel Core 2 Duo e8500
Asus P5QL-E
OCZ Reaper DDR2 1066mhz (x2)
OCZ Silencer 500watt
NVidia 8600 GT (had ik nog liggen, was er nog niet over uit welke videokaart ik zou gaan kopen)
Seagate Baracuda 1TB (x2)
Antec 300
Samsung Syncmaster 245B+

Graag jullie kijk hierop en als het kan een duwtje in de juist richting.

Verwijderd

Mij lijken het toch artifacts en instabiliteitsproblemen te zijn die door oververhitting ontstaan. Laat je kast eens open tijdens het gamen, misschien helpt dat wel?

Op een oude laptop hier komt ook om de 20 seconden die "beeldschermadapter radeon x600 reageerde niet meer en werd hersteld" en dat is als de videokaart te warm geworden is. (het geheugen van die videokaart is doorgebakken)

Misschien kan ie 1 videokaart nog net aan in de kast maar wordt de hitte van een tweede net teveel?

succes!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Het lijkt toch erg op een videokaart probleem. Een andere optie is nog dat er iets mis is met je PCI-e slot. Als je een ander slot hebt, probeer dan eens een van de kaarten daarin.

Verder zijn nVidia drivers en ATi drivers niet elkaars beste vriendjes. Als er nog restanten van de nVidia drivers achtergebleven zijn kan dit voor conflicten zorgen. Dat verklaart natuurlijk alleen de 2e kaart, maar het is mogelijk dat de 1e kaart echt kapot was. Mocht een ander PCI-e slot niet helpen, probeer dan eens een nieuwe installatie met de X1300.

De voeding zou ik me niet direct al te druk over maken, vermogen genoeg en een degelijk merk, dus dat lijkt niet de meest waarschijnlijke oorzaak

specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ben aan het testen geweest met de kast open, maar helaas had dit geen effect. De Asus P5QL-E heeft jammer genoeg maar 1 PCIe x16 slot :(.

Ik ga nog een nieuwe installatie proberen met mn ati kaart om te kijken of ik dan wel zonder problemen een beetje kan gamen. In het geval dat dezelfde problemen weer optreden moet ik denk ik maar gaan testen met een derde videokaart. Hopelijk kan ik daarna zeggen of het aan het moederbord ligt of de videokaart(en).

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Misschien is een PCI kaart proberen ook nog een idee, mocht je daar beschikking over hebben...

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ben nog even goed aan het testen geweest.

Bij de nieuwe installatie van windows xp met de ati x1300 gaf deze veel vastlopers (weer van hetzelfde soort).

Met een 9800 GTX+ kreeg ik in 3DMark06 allemaal rare kleuren en van die "licht flitsen". Toen heb ik geconstateerd dat het dus aan mn moederbord lag.

Moederbord vervangen, BIOS geupdate en weer mn 8600 GT erin met uiteraard herinstallatie van de drivers. Dit is voor een uur of 10 goed gegaan (op het vastlopen van de driver en enkele keer een zwart of stilstaand beeld voor een seconde of 2). En vervolgens weer mn hele beeld vol met stipjes in Vista.

Het enige wat eigenlijk nog over blijft is het geheugen (maar deze komt goed uit memtest), de processor en de voeding.

Misschien moet ik maar eens gaan testen met mn Intel e4300.

Iemand nog een ideetje of een goude tip?
Pagina: 1