[HD 4850] Overkill voor de processor ?

Pagina: 1
Acties:

• Cybot12999
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:35
Hallo Tweakers,

Heb net de faq van dit sub forum doorgenomen, daar stond mijn antwoord niet in. Daarom dus dit topic.....

Ik ben zelf bezig een nieuwe pc samen te stellen. Mijn keuze voor de videokaart viel op de Sapphire Radeon HD 4850. Als processor een AMD Athlon X2 5000+ . Nou kreeg ik van iemand te horen dat deze grafische kaart overkill is voor de processor. Omdat de processor te langzaam zou zijn, en de grafische kaart dus te snel voor de processor. Ik zou een Intel Core 2 Duo E5200 moeten gebruiken, omdat die wel goed met de grafische kaart overweg kon. (door de nieuwe architectuur van de processor)

Kunnen jullie mij helpen met deze kwestie? Ik begrijp niet helemaal waarom die x2 nou te langzaam is?

Alvast bedankt!

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:48
Je videokaart kan nooit te snel zijn.

Je CPU kan ook nooit te snel zijn.

Maar wat wel kan is dat je Crysis of Far Cry 2 nog steeds niet goed kunt spelen ondanks je snelle videokaart. Met je nieuwe videokaart is vanaf dat moment je processor de bottleneck, of, flessenhals :).

Dat betekent dat je CPU niet snel genoeg kan rekenen om de videokaart aan het werk te zetten, of dat bijvoorbeeld de Physics en AI berekeningen veel te zwaar zijn en de videokaart daardoor uit z'n neus staat te eten met 15fps.

Met andere woorden, om je videokaart ten volle te benutten, moet je er voor zorgen dat je ook een snelle CPU hebt, genoeg geheugen en een goede stabiele voeding.

Overigens, persoonlijk denk ik dat je met die CPU nog wel eventjes vooruit kan, maar als de genoemde spellen niet lekker lopen, dan weet je dat je CPU aan vervanging toe is.

[ Voor 11% gewijzigd door IceEyz op 11-11-2008 17:28 ]

Verwijderd

Ligt eraan op welke resolutie je gamed.
Game je op bijvoorbeeld 1280x1024 dan zal de CPU wel de bottleneck vormen, maar echt erg zal dit niet zijn. Je krijgt bijvoorbeeld dan maar 100 FPS inplaats van 200 FPS die je met een snellere CPU zou halen. Hier merk je dus niks van.
Als je daarentegen op 2560x1600 gamed zal de videokaart de nieuwste spellen niet op het hoogst kunnen draaien zonder enorme framedrops.
Maar op een lang verhaal kort te maken in de meeste games is een 5000+ wel genoeg. En anders klok je de CPU een beetje over. ;)

• Cybot12999
Bedankt voor jullie reacties. Aan welke processor moet ik anders denken? Die Core 2 Duo E5200 ? of mag het ook een x2 zijn met een hogere kloksnelheid ? (gaat het om de kloksnelheid, of ook om de l2 cache bijvoorbeeld?)

Idd, ik ga de processor nog wat overclocken naar 3 GHZ.
Maar is de grafische kaart zelf wel goed genoeg voor Far Cry 2 of Crysis ?

Verwijderd

Cybot12999 schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 17:38:
Bedankt voor jullie reacties. Aan welke processor moet ik anders denken? Die Core 2 Duo E5200 ? of mag het ook een x2 zijn met een hogere kloksnelheid ? (gaat het om de kloksnelheid, of ook om de l2 cache bijvoorbeeld?)

Idd, ik ga de processor nog wat overclocken naar 3 GHZ.
Maar is de grafische kaart zelf wel goed genoeg voor Far Cry 2 of Crysis ?
Ik heb ook een HD4850 en kan onder XP Crysis, Crysis Warhead en FarCry 2 allemaal op max spelen. ;)
Resolutie is 1680x1050

Verwijderd

Heb zelf een X2 5200 icm met die kaart en Far Cry 2 is prima te spelen op 1440x900 (iets minder pixels dan 1280x1024). CoD4 gewoon 100 Fps, maar in CoD2 haal ik niet veel meer dan 250, terwijl anderen richting de 333 gaan. Dus oudere games>bottleneck, nieuwe games>kan prima mee.

• Cybot12999
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 18:16:
Heb zelf een X2 5200 icm met die kaart en Far Cry 2 is prima te spelen op 1440x900 (iets minder pixels dan 1280x1024). CoD4 gewoon 100 Fps, maar in CoD2 haal ik niet veel meer dan 250, terwijl anderen richting de 333 gaan. Dus oudere games>bottleneck, nieuwe games>kan prima mee.
Wat bedoel je met oude games? Ik wil natuurlijk nog wel Gta San Andreas kunnen blijven spelen......!
En als ik de 5000+ overklok naar 3 ghz, is het dan wel mogelijk om de grafische kaart optimaal te benutten? (zodat niet de helft niks doet zegmaar)

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-04 21:10
Heb een X2 6000+ i.c.m HD4850:

Crysis: 1024x768@high settings >40fps
CoD4/CoD:WaW: 1600x1200@high settings >55fps
Assassins Creed: 1600x1200@high settings >40fps
BF2: 1600x1200@high settings >60fps

Kortom, als je X2 5000+ te traag wordt, kan je het nog altijd nog oc'en.

Als je een AM2+ moederbord hebt en de prestaties blijken volgend jaar niet meer voldoende, dan kun je alsnog tegen die tijd een 2,8 of een 3,0Ghz AMD Deneb aanschaffen.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Cybot12999 schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 19:00:
[...]

Wat bedoel je met oude games? Ik wil natuurlijk nog wel Gta San Andreas kunnen blijven spelen......!
En als ik de 5000+ overklok naar 3 ghz, is het dan wel mogelijk om de grafische kaart optimaal te benutten? (zodat niet de helft niks doet zegmaar)
Voor de duidelijkheid, een snellere videokaart in hetzelfde systeem zal nooit een negatief resultaat hebben op de performance. Het kan zijn dat de performance winst in sommige games niet zo hoog is als je hoopt, omdat de processor een bottleneck vormt. Als ik het moet inschatten denk ik dat een Athlon X2 5000+ nog een heel eind komt in de games van nu.

Als je echter een nieuwe PC aan het samenstellen bent, zou ik niet voor deze combinatie kiezen. Een C2D E5200 is een erg interessante processor, maar vooral om zijn overclock potentieel. Als je van plan bent te gaan overclocken, zal je een stuk meer uit een E5200 halen dan uit een X2 5000+. Sterker nog, dan wint hij het nog van de 6000+.

edit @ hieronder:
Welke processor het wint op stock speeds kan je natuurlijk zelf makkelijk terug vinden in reviews. De E5200 is met de stock koeler al een flink stuk over te klokken. Met custom koeling zou je hem zelfs van de stock 2,5Ghz richting de 4Ghz kunnen krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Depep op 11-11-2008 20:07 ]

specs

• Cybot12999
Oke, Crysis @ 40 fps vindt ik al heel wat......... (ik kan nu Halo 2 nog niet eens @ 10 fps spelen)
Ik zat zelf ook te denken om de X2 naar 3.0 GHZ over te klokken. Moet je hier dan een Black edition voor hebben? (aangezien je daar de muliplier omhoog kan zetten, bij een gewone alleen omlaag)

Is AM2+ backwards compatible met AM2? Aangezien ik dan wel een AM2+ moederbord doe, dan kan ik idd volgend jaar een Triple core derin doen.

@ hierboven, ik ben niet van plan om echt super over te klokken. Alle beetjes helpen natuulijk, maar moet ook geen honderden euro's aan koelsystemen kwijt gaan zijn.

Maar welke processor wint het op stock speed, de E5200 , of de X2 5000+ ?

[ Voor 21% gewijzigd door Cybot12999 op 11-11-2008 19:20 ]

• Cybot12999
Nog even een vraag:
Welke videokaart van nVidia is vergelijkbaar aan deze Ati Radeon hd4850 ? Met vergelijkbaar bedoel ik vergelijkbaar qua prestaties.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat is de 9800gtx+

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Kn4kw0r5t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07-2022
Een beetje googelen kan geen kwaad hoor! Tevens heeft tomshardware.com veel benchmarks, hier is alles makkelijk op een rijtje te vinden.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Cybot12999 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 18:43:
Nog even een vraag:
Welke videokaart van nVidia is vergelijkbaar aan deze Ati Radeon hd4850 ? Met vergelijkbaar bedoel ik vergelijkbaar qua prestaties.
Dat kun je toch zelf wel ff googlen ? Wat dacht je van toms vga charts of diverse reviews ?
Om op de vraag terug te komen, ik denk niet dat je cpu een echte bottleneck wordt, dat je iets minder haalt als iemand met een snellere cpu, oke.
Ik heb een 9600gt met een 2160 op 2Ghz (heb stock cooling, kan wel hoger) op een pci-x 4x slot en tja, haal iets minder, maar kan alles spelen. Echter ga ik overclocken valt de winst in games iets tegen. Dus zo cpu intensief zijn ze niet.
Ik denk dat ik nog wel wat kan opschieten als ik een pci-x 16x mobo neem en ga overklokken. Maar nog niet nodig.

• Cybot12999
Ik had idd al wel het een en het ander aan research gedaan hoor! Vooral op tomshardware en gewoon simpele zoektermen zoals "ati radeon hd4850 nivdia" bij google ingetypt.

Maar, denk toch dat hier op Tweakers.net er veel meer mensen zijn die er wat van snappen, dus daarom vroeg ik het ook maar even hier.

Maar kun je in deze situatie AMD processors met Intel vergelijken? Want als de graka ook goed draait met een AMD X2 5000+ , i.p.v. de Intel E5200 , ga ik voor de AMD.

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
ik weet niet of het gepast is om het in andermans topic te plaatsen of een apart topic te openen voor een zelfde soort probleem in een andere situatie. ik ben namelijk nieuw hier.

Binnenkort komt GTA IV ook voor ons computer liefhebbers uit. Dit kan ik niet spelen omdat ik nog steeds spelletjes speel met mijn onboard geforce 7100. Ik ben van plan een goeie video kaart te kopen om GTA IV en ook andere spellen (fallout 3 etc.) te kunnen spelen. Nu heb ik een Sapphire Radeon HD4650 op het oog (HDMI VGA en DVI, schijnt een nieuwe te zijn zie hier: http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI ) en ik wil weten of mijn Pc daar geschikt voor is (juiste koeling en of de processor goed genoeg is), of is het aan te raden een Nvidia kaart te kopen?

wat specs:
Intel core 2 Duo E4500 nu op 2x 2.75 Ghz
Biostar GF7100-m7s
Kingston value RAM 2GB DDR2-800 kit
Recom power engine 450 watt

en wat andere dingen die niet boeien

De games wil ik het allerliefst spelen op 1680x1050 minimaal 30fps

is de boven genoemde video kaart geschikt?
of moet ik verder kijken naar een andere en kunnen jullie me iets aanraden(budget €75)

alvast bedankt

specs

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:47

M2M

medicijnman

.Sjoerd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 22:11:
ik weet niet of het gepast is om het in andermans topic te plaatsen of een apart topic te openen voor een zelfde soort probleem in een andere situatie. ik ben namelijk nieuw hier.

Binnenkort komt GTA IV ook voor ons computer liefhebbers uit. Dit kan ik niet spelen omdat ik nog steeds spelletjes speel met mijn onboard geforce 7100. Ik ben van plan een goeie video kaart te kopen om GTA IV en ook andere spellen (fallout 3 etc.) te kunnen spelen. Nu heb ik een Sapphire Radeon HD4650 op het oog (HDMI VGA en DVI, schijnt een nieuwe te zijn zie hier: http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI ) en ik wil weten of mijn Pc daar geschikt voor is (juiste koeling en of de processor goed genoeg is), of is het aan te raden een Nvidia kaart te kopen?

wat specs:
Intel core 2 Duo E4500 nu op 2x 2.75 Ghz
Biostar GF7100-m7s
Kingston value RAM 2GB DDR2-800 kit
Recom power engine 450 watt

en wat andere dingen die niet boeien

De games wil ik het allerliefst spelen op 1680x1050 minimaal 30fps

is de boven genoemde video kaart geschikt?
of moet ik verder kijken naar een andere en kunnen jullie me iets aanraden(budget €75)

alvast bedankt
eigenlijk stel je de vraag ietsie pietsie te vroeg. GTA4 is nog niet uit en wij kunnen dus ook nog niet weten hoe GTA4 op de pc gaat presteren.

daarnaast, de rest van je systeem is best ok, zo'n geOC-de processor doet wonderen voor de snelheid, maar ik zou dan toch nog even het voedingentopic doorbladeren om te kijken of je voeding wel genoeg prik kan leveren.

En verder, misschien is een 4850 een betere keus. Toch net iets meer prestaties per gespendeerde euro.

edit: eigenlijk moet kiezen hier tegenwoordig zelf. Eventueel kijken op toms hardware charts icm de pricewatch en een eigen keuze maken.

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 19-11-2008 08:40 ]

-_-

Pagina: 1