Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
De politie kan Nederlanders voortaan eenvoudig oproepen om uit te kijken naar een vermist kind. Via mails, sms en beeldkranten worden zoveel mogelijk mensen gewaarschuwd als een kind vermist wordt.

Het waarschuwingssysteem Amber Alert wordt dinsdag officieel in gebruik genomen door minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie

Vanochtend op Radio 1 werd het als volgt verwoord "zodoende worden burgers de ogen en oren van politie".

Mijn stelling: Amber Alert maakt een ontoelaatbare inbreuk op de privacy van burgers

Hoewel het doel hier hoog is (terugvinden van vermiste kinderen), kan het niet zo zijn dat het doel de middelen heiligt. Nu zijn het nog vermiste kinderen die opgespoord kunnen worden, straks ook ontsnapte T.B.S.-ers, criminelen en verkeersovertreders. En wat als jouw kind erg lijkt op het vermiste kind, wordt je dan straks niet door een woedende volksmenigte als ontvoerder gebrandmerkt en gelynchd?

Iedere burger de ogen en oren van politie, ik moet er niet aan denken...

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 22:49
Nee want je moet je zelf aanmelden voor Amber alert.

Sorry las het een beetje verkeerd, maar het lijkt me niet meer dan normaal om te melden dat er een kind vermist is en dat naar moet worden uitgekeken. Wordt volgens mij ook nu al in veel situaties ook gedaan. Vooral via tv (Opsporing verzocht).

[ Voor 70% gewijzigd door L-VIS op 11-11-2008 11:00 ]

• asfaloth_arwen
  • Laatst online: 21:33
Hoe verschilt dit van een oproep op tv, waar ook foto's worden getoond? Er zijn richtlijnen wanneer een oproep op tv plaatsvindt (vermissing, ontsnapte Tbs'er). Verder geeft dit geen recht om mensen iets aan te doen, puur om de politie te informeren. Criminelen opsporen lijkt me erg afhankelijk van de type misdaad, en verkeersovertreders opsporen lijkt me inderdaad niet wenselijk. Heb je ergens bronnen dat het gebruikt word voor andere doelen dan de TV oproepen? Dit systeem is goedkoper en effectiever dan TV oproepen lijkt me, dus een goed initiatief. Stel jou kind word ontvoerd, zou je dan niet heel blij zijn als het gevonden word m.b.v. zo'n systeem?

Specs

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Hier nog een complete beschrijving van het systeem: Wikipedia: AMBER Alert

Zoals te zien is het amber alert in de VS veel omvattender dan alleen mobiel. Ook kabelmaatschappijen en zelf de lichtkranten van lotto-winkeltjes doen mee.
En wat als jouw kind erg lijkt op het vermiste kind, wordt je dan straks niet door een woedende volksmenigte als ontvoerder gebrandmerkt en gelynchd?
Dit heeft helemaal niets met privacy te maken. Niet dat het wenselijk is, maar gegevens over iemand anders verspreiden kan nooit jouw privacy schaden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het tast je privacy net zoveel aan als een TV-uitzending of een spamberichten van een opt-in service. Verder is de stap van signaleren naar lynchmeute er eentje die je niet met zevenmijlslaarzen, maar met zeventienmiljoenlichtjarenlaarzen neemt.

Misschien kun je proberen je stelling wat beter te onderbouwen? Zoals hij nu is zul je alleen medestanders vinden onder de meer paranoide mensen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Er is toch al langer een systeem dat sms-jes verstuurd in geval van een ramp? Dat is dan geen probleem. Of is het dan een mindere inbreuk omdat je dan zelf ook in gevaar zou kunnen zijn?

Nu ben ik een vervent tegenstander van zo'n beetje alles wat inbreuk maakt op je privacy maar ik vind deze reactie erg overtrokken.
Burgers inschakelen gebeurt al veel langer, denk aan opsporing verzocht, de pamfletten bij de politieburo's etc.

Nu gebruiken ze "nieuwe" media. Een goed iets imo dat ze een beetje met de tijd meegaan.
Rekcor schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 10:55:
[...]Iedere burger de ogen en oren van politie, ik moet er niet aan denken...
Ik eigenlijk wel, het zou helemaal geen kwaad kunnen als we met z'n allen iets meer betrokken zouden zijn met onze maatschappij en met wat erin speelt.

Bovendien, als een gewone burger als Peter R de Vries voor agentje speelt er een heel mediaspektakel van maakt is het dan wel ok?

• Rekcor
  • Laatst online: 08-10 13:03
Ik werd met name (goed Nederlands:) 'getriggered' door de zinsnede dat de burgers de oren en ogen van de politie worden.

Gaan we - zo vraag ik me af - niet toe naar een samenleving waarin iedere medeburger met zijn mobieltje/camera een potentiële politieagent wordt?

Wat voor invloed gaat dat hebben op de mate van vertrouwen tussen burgers?

In het geval van Amber gaat het nog om erg grote misdrijven, maar als de techniek eenmaal werkt, kunnen we er zeker van zijn dat men deze techniek gaat gebruiken voor kleinere vergrijpen. Dan kunnen we ook aan burgers gaan vragen om foto's en filmpjes door te sturen naar de politie. Met andere woorden: dan zijn we als burger overal te volgen door 'de overheid'.

Draaf ik nu door, of gaat dit de realiteit worden? En zo ja: wat vinden jullie daarvan?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Die techniek bestaat al een goede honderd 70 jaar, of je moet TV verbieden. Je zult ten tijde van 9/11/'01 maar lijken op Osama Bin Laden... En opsporing verrrrrzocht is afaik een van de langstlopende TV-programma's in Nederland.

Kortom: ik zie niets nieuws, dus maak me er niet druk om.

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 11-11-2008 12:55 . Reden: TV bestaat nog geen 100 jaar. En de opsporing werd niet GEzocht. :w gambieter ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rekcor schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 12:27:
Ik werd met name (goed Nederlands:) 'getriggered' door de zinsnede dat de burgers de oren en ogen van de politie worden.
Dat wordt je al geacht te zijn, en misdaden te melden. Niets nieuws onder de zon toch? Ook Opsporing Verzocht (F_J_K :w ) en vergelijkbare programma's zijn er al zo lang.
Wat voor invloed gaat dat hebben op de mate van vertrouwen tussen burgers?
Geen. Ik vind kliklijnen erger dan dit.
Draaf ik nu door, of gaat dit de realiteit worden? En zo ja: wat vinden jullie daarvan?
Je draaft inderdaad door ;) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
In een aflevering van de amerikaanse serie Weeds zit ook een Amber-alert. Zoontje is vermist, foto komt overal te hangen. Broer van moeder vind zoontje weer en wordt vervolgens door een menigte helemaal totalloss geslagen omdat hij een viezerik zou zijn volgens de "verontruste" ogen en oren van de politie.

Ik denk dan ook dat het helemaal niet raar is dat er scenario's kunnen ontstaan waarbij de ogen en oren van politie eigen rechtertje gaan spelen.

Verwijderd

Rekcor schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 10:55:

straks ook ontsnapte T.B.S.-ers, criminelen en verkeersovertreders.
Dat is nu ook al zo, en het zou ook zo moeten zijn. Sociale controle is een belangrijk onderdeel van het leefbaar houden van een situatie waarin je zo dicht op elkaar gepakt zit als in Nederland.
En wat als jouw kind erg lijkt op het vermiste kind, wordt je dan straks niet door een woedende volksmenigte als ontvoerder gebrandmerkt en gelynchd?
Dat ligt meer aan de mentaliteit van de mensen dan aan het 'inherent slechte' van sociale controle, denk ik.
Iedere burger de ogen en oren van politie, ik moet er niet aan denken...
Wat dan? Als jij iemand ziet inbreken denk je dan ook: "Laat maar, dan had hier maar een agent moeten staan"? Vind jij het niet prettig wanneer een voorbijganger de politie belt wanneer er iemand aan jouw voordeur staat te prutsen 's avonds laat, of ben je liever je nieuwe flatscreen kwijt, maar gelukkig was die voorbijganger niet de 'ogen en oren van de politie'?

Ik heb het idee dat je overmatige controle door de overheid, waarbij je wel degelijk vraagtekens kunt zetten, teveel verwart met burgerlijke verantwoordelijkheid. Dat laatste is namelijk nodig om enige mate van samenhang in de maatschappij te krijgen. Anders móét de overheid wel zware controlemogelijkheden invoeren. Als burgers niet meer in onderlinge samenspraak de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen omgeving moet iemand anders dat doen om te zorgen dat de boel niet ontspoort en ontaardt in chaos. En een overheid kan dat veel slechter dan burgers zelf, omdat de overheid niet de nuance kan aanbrengen die elke aparte situatie vereist, terwijl burgers, die hun eigen omgeving per slot van rekening veel beter (zouden moeten) kennen, dat wel kunnen.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02:03
Rekcor schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 12:27:

Waar je uiteindelijk naar toe wil begrijp ik, dat in combinatie met de manieren van een Peter R. zie ik dat geen vrolijk beeld worden.
Maar in dit geval kan ik niets dan aanmoedigen, het gaat hier niet om daders toch? Foto's van vermiste mensen verspreiden is niks mis mee imo.

[ Voor 9% gewijzigd door Mutatie op 12-11-2008 01:12 ]

Pagina: 1