[2003] Er is onvoldoende schijfruimte beschikbaar (@clients)

Pagina: 1
Acties:

• MetZyZteM
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2023
Om meteen maar met de deur in huis te vallen, krijg ik af en toe de melding: Er is onvoldoende schijfruimte beschikbaar. Dat gebeurt als er bewerkingen naar de server plaats vinden. Dus b.v. een document opslaan, een database bijwerken (administratie b.v.) etc.

Eerst gebeurde het vanaf 1 pc (dacht ik) en heb er eerst geen aandacht aan geschonken, gezien deze pc toch vervangen word.

De server is uitgerust met 2x 250Gb SATA in RAID 1, en er is nog zo'n 220GB vrij.
Hoe het dan mogelijk is dat de clients met zulke meldingen komen, geen idee.

Voor de duidelijkheid, het is gewoon een fileserver met losse werkstations, we gebruiken dus alleen mappen delen. Verder geen profielen e.d.

Wat ik zo op google heb kunnen vinden is o.a. Beschrijving van het bericht over onvoldoende schijfruimte in Windows XP (win xp)
Maar dat is enkel de meldingen uitschakelen.

Heeft iemand een tip om me op weg te helpen? Bedankt.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Je hebt niet toevallig quota in gebruik op de schijf/map? Staat er iets in de logboeken van deze melding? Wat heb je gedaan om het te testen?

Specs

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 13:24
Dit soort problemen heb ik ook gezien bij clients waarvan de netwerkkaart niet goed auto-negotiate met de switch. In die gevallen is de oplossing om switch en werkplek vast op snelheid/duplex (bijv. 100Mbps full duplex) in te stellen. Je moet dan wel een manageable switch hebben......

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• MetZyZteM
Ik heb verder onderzoek gedaan. Een 100mb.bin file gedownload bij xs4all van de server, en die vervolgens in stukjes gehakt met winrar. Vervolgens vanaf een client pc, deze stukjes kopiëren, naar een shared map op de server.

Hier het vreemde resultaat:

rar file
10mb lukt
25mb lukt
35.8mb lukt
46mb lukt
76mb lukt
87mb lukt nog....
90mb gaat fout
100mb gaat dus ook fout.

Het lijkt dus vanaf 88mb ongv. mis te gaan. Wat vreemd!??
Disk quota staat niet ingeschakeld.

Als ik b.v. 10 bestanden van 25mb naar de server shared map kopieer werkt het wel.
Raarrrrr

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Logboeken bekeken? Gebeurt het slechts in een gedeelte van een netwerk (achter bepaalde switch oid)? Verschillende gebruikers en pc's gebruikt om te testen?

Specs

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Niet voldoende schijfruimte, is dat niet toevallig de vernederlandsde vertaling van "Not enough storage space" (wat meestal iets compleet anders inhoud dan te weinig diskspace)? :)

• MetZyZteM
asfaloth_arwen schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 14:03:
Logboeken bekeken? Gebeurt het slechts in een gedeelte van een netwerk (achter bepaalde switch oid)? Verschillende gebruikers en pc's gebruikt om te testen?
Ik heb dit op 1 PC getest tot nu toe, zal ik ook op een ander station proberen, en 1 rechtstreeks aan de switch die het dichtst bij de server ligt. Als ik dan toch naar het bedrijf toe ga zal ik even kijken of ik meteen een netwerktekening mee kan nemen.
elevator schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 14:09:
Niet voldoende schijfruimte, is dat niet toevallig de vernederlandsde vertaling van "Not enough storage space" (wat meestal iets compleet anders inhoud dan te weinig diskspace)? :)
Volgensmij is de juiste vertaling "Not enough disk space", maar als ik zoek op wat jij zegt, vind ik dat ik de IRP StackSize moet increasen. Heb ik dus ook gedaan zonder resultaat.

(Bedankt allen!)

• bassie91
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-01 22:27
Ik denk toch dat het door je Disk Quota komt:

Afbeeldingslocatie: http://www.techotopia.com/images/3/3f/Windows_server_2008_disk_quota_properties.jpg

EDIT: Lezen is ook een vak :X

[ Voor 12% gewijzigd door bassie91 op 11-11-2008 19:29 ]

• MetZyZteM
Even de exacte foutmeldingen:

[Fout bij kopiëren van bestand of map]
kan "....." niet kopieren. Er is onvoldoende schijfruimte.
Verwijder één of meer bestanden en probeer het opnieuw.

[ OK ]

8)7

• MetZyZteM
OMFG..
Ik heb lopen liegen.... disk quota staat (STOND) gewoon aan...
deze kan op slot.

sorry :X 8)7

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

dude :D :)

Gelukkig is het opgelost ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1